آموزش باغبانی

چگونگی پرورش علف شیرین

چگونگی پرورش علف شیرین

آیا به دنبال یک گیاه جدید با بوی شیرین برای کشت در باغ خود هستید؟ اگر می‌خواهید یک علف زینتی با رایحه وانیل داشته باشید، علف شیرین می‌تواند انتخابی خوبی باشد. Sweetgrass گیاهی چندساله بومی نیمکره شمالی است که ارتفاع آن تا 0.61 متر می‌رسد و در تابستان گل‌های کوچکی تولید می‌کند. شما همچنین می‌توانید علف شیرین را به‌عنوان بخور بسوزانید یا آن را به‌صورت سبد ببافید. ما شما را با ساده‌ترین راه‌ها برای کاشت و مراقبت از علف شیرینتان آشنا می‌کنیم تا برای زمان برداشت آماده شوید!

نیازهای کاشت علف شیرین

در روش اول به نیاز های کاشت می پردازیم.

1- جایی را انتخاب کنید که به مدت 6 ساعت در روز در معرض نور خورشید باشد:

در طول روز مراقب محل کاشت خود باشید تا مطمئن شوید که نور خورشید کافی در طول روز دریافت کند. علف شیرین با سایه جزئی مشکلی ندارد، اما در مناطقی که در سایه کامل قرار دارند رشد نخواهد کرد.

چمن و آفتاب

چمن و آفتاب

2- خاک را برای pH بین 8.6-9.0 آزمایش کنید:

اگر خاک شما در محدوده ای نیست که علف شیرین ترجیح می‌دهد، یا مکان دیگری را پیدا کنید یا برای داشتن pH مناسب، خاک را اصلاح کنید. علف شیرین تقریباً در هر نوع خاک غنی یا شنی می‌تواند رشد کند. علف شیرین در خاک هایی که خاک رس زیادی دارند به‌خوبی رشد نمی کند.

خاک را کنترل کنید

خاک را کنترل کنید

3- سایر پوشش های گیاهی باغ را برای اصلاح خاک پاک کنید:

از یک بیل برای حفاری هر گیاه یا علف دیگری که در محل رشد علف شیرین قرار دارند را حذف کنید. به‌این‌ترتیب، آنها برای نور، آب، فضا یا مواد مغذی رقابت نخواهند کرد. سپس، با استفاده از یک بیل ریشه های باقی مانده گیاهان یا علف ها را پیدا کنید. سعی کنید ریشه های قدیمی را حذف کنید تا دوباره رشد نکنند.

از بین بردن پوشش گیاهی و زیرورو کردن خاک همچنین توده‌های سفت شده خاک را از نرم می‌کند تا ریشه‌های علف شیرین شما آسان‌تر رشد کنند.

خاک را تمیز کنید

خاک را تمیز کنید

4- خاک را بسته بندی یا رول کنید تا سطحی سفت داشته باشد:

یک غلتک وزن دار باغبانی را روی خاک بکشید تا صاف شود و آن را بسته بندی کنید. در غیر این صورت، می‌توانید از دست خود برای فشار دادن خاک استفاده کنید. خاک را فشرده کنید تا زمانی که روی بستر خاک قدم می‌زنید فقط ردپای ملایمی روی خاک مشاهده شود.

خاک را صاف کنید

خاک را صاف کنید

5- یک حصار سیمی در اطراف بستر خود قرار دهید تا علف شیرین را از آفات بزرگ محافظت کند:

از آنجایی که علف شیرین عطر وانیل جذابی دارد، شاخه‌های جدید ممکن است خرگوش‌های گرسنه یا موش صحرایی را قبل از اینکه فرصتی برای برداشت داشته باشید جذب کنند. حصاری از سیم مرغی نصب کنید که در بالا و زیرزمین امتداد داشته باشد تا آفات نتوانند به باغ شما بپرند یا نقب بزنند.

سگ‌ها نیز ممکن است به علف شیرین آسیب بزنند، بنابراین مراقب باشید که حیوانات خانگی را دور از باغ خود نگهداری کنید. علف های شیرین هیچ آفت یا بیماری طبیعی دیگری ندارد.

حصار را در اطراف خاک بکشید

حصار را در اطراف خاک بکشید

مراقبت از کاشت علف شیرین

در این قسمت به چگونگی مراقبت از علف شیرین کاشته شده می پردازیم.

1- برای کاشت علف شیرین تا آخرین یخ‌بندان در بهار صبر کنید:

به‌صورت آنلاین جستجو کنید یا با شخصی در یک فروشگاه باغبانی محلی صحبت کنید تا بدانید چه زمانی باید انتظار آخرین یخ‌بندان فصل را داشته باشید. صبر کنید تا هیچ خطری از نظر دما وجود نداشته باشد، زیرا علف شیرین شما ممکن است در هنگام کاشت در فصل سرد، رشد جدیدی ایجاد نکند.

گل شما رشد می کند

گل شما رشد می کند

2- برای ایجاد ریشه، علف شیرین را حداقل به مدت 2 تا 3 هفته در ظرف پر از آب کنید:

چند هفته قبل از اینکه بخواهید آنها را در زمین کشت کنید، آن‌ها را در گلدانی قرار دهید که این گلدان را می‌توانید از فروشگاه گل و گیاه محلی خود خریداری کنید. گلدان علف شیرین را در مکانی سایه‌دار بگذارید و روزانه آن را آبیاری کنید. به این ترتیب، علف‌های شما ریشه‌های قوی‌تری پیدا می‌کنند و احتمال زنده ماندن آنها پس از کشت در زمین بیشتر است. اگر نتوانید فوراً آن را پیوند بزنید، علف شیرین تا چند ماه در گلدان زنده می‌ماند.

آب به طور منظم

آب به طور منظم

3- علف شیرین را از ظرف بیرون بیاورید و ریشه‌ها را در آب خیس کنید:

به‌آرامی پایه‌های ساقه‌های علف را نگه دارید و به‌آرامی خاک و ریشه‌ها را از گلدان خارج کنید. یک کاسه را با آب خنک پر کنید و توده ریشه را درون آن قرار دهید. با احتیاط خاک را با انگشتان خود از ریشه جدا کنید و مطمئن شوید که به هیچ یک از ساختارهای ریشه آسیب نرسانید. این اطمینان را ایجاد می‌کند که ریشه‌ها با خاک بستر جدید خود تماس خوبی برقرار می‌کنند تا احتمال رشد آنها افزایش یابد.

ریشه گل را در آب بگذار

ریشه گل را در آب بگذار

4- علف شیرین خود را در سوراخی بزرگ‌تر از توده ریشه آن بکارید:

از یک بیل برای حفر چاله در محل کاشت خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که می‌توانید کل ساختار ریشه را در سوراخ قرار دهید تا جایی برای پر کردن خاک در اطراف آن وجود داشته باشد. توده علف شیرین را در وسط سوراخ قرار دهید و آن را به آرامی روی خاک فشار دهید.

اگر چندین توده علف شیرین را پشت سر هم می‌کارید، آنها را در فاصله 0.6 تا 0.9 متر از یکدیگر قرار دهید، تا جایی برای رشد داشته باشند. معمولاً 1 تا 2 سال طول می‌کشد تا علف شیرین فضای بین توده‌ها را پر کند.

ریشه های گل

ریشه های گل

5- ریشه ها را با 0.6 سانتی‌متر خاک سست بپوشانید:

می توانید از خاکی که از حفر چاله باقی مانده است استفاده کنید یا فقط از مخلوط خاک گلدان برای پوشاندن ریشه ها استفاده کنید. خاک را در یک لایه شل و یکنواخت روی کل سیستم ریشه پخش کنید تا در زیرزمین بماند. هر شاخ و برگ سبزی را بدون پوشش بگذارید تا به رشد خود ادامه دهد. زمانی که در حال نشاء کاری هستید، نیازی به پوشش آن با خاک ندارید.

خاک بر روی گل ریختن

خاک بر روی گل ریختن

6- برگ های علف را به‌اندازه 7.6-10.2 سانتی‌متر کوتاه کنید:

انتهای علف ها با استفاده از قیچی باغبانی قطع کنید جدا کردن شاخ و برگ های بالای گیاه باعث می شود علف شیرین انرژی خود را بر روی رشد ریشه های قوی تر متمرکز می کند. این کار همچنین به جلوگیری از ایجاد استرس رطوبتی در علف شیرین شما کمک می‌کند.

گیاهان را اصلاح کنید

گیاهان را اصلاح کنید

کاشت علف شیرین با استفاده از بذر

در این قسمت به چگونگی کاشت علف شیرین با استفاده از بذر می پردازیم.

1- برای کاشت علف شیرین پس از آخرین یخ‌بندان در بهار برنامه‌ریزی کنید:

دانه‌های علف شیرین در اواخر بهار و پس از اینکه دیگر خطر دماهای سرد وجود ندارد، بهتر جوانه می‌زنند. آخرین تاریخ یخ‌بندان مورد انتظار در منطقه خود را به صورت آنلاین بررسی کنید و تا آن زمان صبر کنید تا بذرهای خود را کشت کنید.

استفاده از کود خوب

استفاده از کود خوب

2- خاک را مرطوب کنید:

تا 2.5 سانتی‌متر زیرسطح مرطوب کنید. خاک را با یک شلنگ آبیاری، آبپاش یا شلنگ معمولی دارای سر دوش مرطوب کنید و اجازه دهید آب جذب زمین شود. انگشت خود را به اندازه 2.5 سانتی‌متر داخل خاک فشار دهید تا ببینید آیا احساس خیس شدن دارید یا خیر، و اگر این‌طور نیست به آبیاری ادامه دهید.

از افزودن آب به‌قدری که گودال‌هایی روی سطح خاک ایجاد شود خودداری کنید، در غیر این صورت بذرهای شما جوانه نخواهند زد.

به اندازه کافی آب بده

به اندازه کافی آب بده

3- در هر 1 فوت مربع (0.093 متر مربع) حدود 50 بذر پخش کنید:

دانه‌های علف شیرین واقعاً کوچک هستند، بنابراین اگر تعداد آنها را دقیقاً حساب نکنید اشکالی ندارد. دانه‌ها را روی سطح خاک بپاشید تا به طور مساوی توزیع شوند. به افزودن بذرها ادامه دهید تا بقیه منطقه کاشت خود را پر کنید.

  • می‌توانید بذر علف شیرین را به‌صورت آنلاین یا از فروشگاه گل‌وگیاه محلی خود خریداری کنید.
  • فقط از دانه هایی استفاده کنید که سفت هستند و بین ناخن های شما له نمی شوند. در غیر این صورت، ممکن است به اندازه کافی رسیده نباشند.
چند دانه از گیاهان

چند دانه از گیاهان

4- دانه ها را با 0.64 سانتی‌متر خاک سطحی پوشش دهید:

این خاک می تواند باقی مانده خاکی که از باغ بیرون آورده اید باشد و یا از مخلوط خاک گلدان؛ که می توانید از آن ها به‌عنوان پوشش رویی دانه ها استفاده کنید. خاک را روی بذرها پخش کنید، مطمئن شوید که عمق خاک از 0.64 سانتی‌متر بیشتر نشود. سپس، خاک را به‌آرامی فشار دهید تا با همه بذرها تماس محکمی برقرار کند و باعث جوانه‌زنی بهتر شود.

همچنین می توانید از غلتک باغبانی استفاده کنید تا خاک را به طور مؤثرتری فشار دهید. می توانید غلتک را به صورت آنلاین یا از فروشگاه باغبانی محلی خود خریداری کنید.

خاک بریزی روی کودها

خاک بریزی روی کودها

5- هر روز به‌آرامی خاک را آبیاری کنید تا زمانی که نهال‌ها جوانه بزنند:

منطقه را با یک شلنگ آبیاری خیس کنید تا بذرهای شما مرطوب بماند و اطمینان حاصل شود که با خاک تماس خوبی دارند. مراقب باشید آن‌قدر از آب استفاده نکنید که خاک یا دانه‌ها شسته شوند. خاک را هر روز مرطوب نگه دارید تا بذرهای شما با موفقیت جوانه بزنند. پس از حدود 10 تا 14 روز، شاخه‌های سبز رنگی را خواهید دید که از خاک بیرون می‌زنند.

دانه‌های شما اگر خشک شوند جوانه نمی‌زنند. بذرهای علف شیرین فقط حدود 30 درصد جوانه‌زنی دارند، بنابراین ممکن است اصلاً هیچ‌گونه رشدی مشاهده نکنید. اگر در جوانه زدن بذرهای علف شیرین مشکل دارید، به‌جای آن از نهال این گیاه استفاده کنید.

آب با برنامه ریزی مناسب

آب با برنامه ریزی مناسب

مراقبت و نگهداری

در این قسمت مراقبت های لازم از این گیاه را بیان می کنیم.

1- علف شیرین را آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند اما خیس نشود:

علف شیرین به طور طبیعی در خاک‌های مرطوب رشد می‌کند و خشکسالی را به خوبی تحمل نمی‌کند. هرچند روز یکبار انگشت خود را در خاک نزدیک علف شیرین خود فرو کنید تا ببینید آیا خاک خیس است یا خیر. اگر این‌طور نیست، با یک شلنگ آبیاری خاک را آبیاری کنید. فقط دقت کنید خاک را به‌اندازه‌ای خیس کنید تا در سطح آن گودال ایجاد نشود.

مراقب باشید که علف شیرین خود را بیش از حد آبیاری نکنید زیرا ممکن است باعث پوسیدگی ریشه شود. اگر بارندگی زیاد دارید، ممکن است نیازی به آبیاری علف شیرین خود نداشته باشید.

باید و نبایدهای آبیاری

باید و نبایدهای آبیاری

2- زمانی که علف شیرین شما 10 تا 15 سانتی‌متر ارتفاع دارد، علف‌های هرز را بکشید:

صبر کنید تا علف شیرین شما مقداری رشد کند تا به طور تصادفی به آن آسیب نزنید. پایه علف هرز را بگیرید و به‌آرامی آن را از خاک بیرون بیاورید. سعی کنید کل ساختار ریشه هر علف هرز را بیرون بکشید تا بعداً دوباره رشد نکند.

بریدن علف های هرز

بریدن علف های هرز

3- خاک را با 2.5-5.1 سانتی‌متر مالچ بپوشانید:

چیزی مانند چیپس سرو خرد شده را برای مالچ خود انتخاب کنید تا به خلاص شدن از شر علف‌های هرز و مرطوب نگه‌داشتن خاک کمک کند. مالچ خود را به طور مساوی در اطراف علف شیرین خود پخش کنید تا زمانی که کل منطقه رشد را بپوشاند.

گیاهان را با کود و خاک بپوشانید

گیاهان را با کود و خاک بپوشانید

4- یک کود همه منظوره را بعد از اینکه علف شیرین شما به مدت 1 سال رشد کرد استفاده کنید:

می‌توانید از هر کود استاندارد 10-10-10 برای علف شیرین خود استفاده کنید. دستورالعمل‌های کاربردی روی بسته بندی کود را بر اساس اندازه منطقه رشد خود دنبال کنید. دانه‌ها را در خاک پخش کنید و فوراً آنها را آبیاری کنید تا علف شیرین شما مواد مغذی را جذب کند. در سال اول از مصرف کود، مخصوصاً کودهای حاوی نیتروژن خودداری کنید زیرا ممکن است باعث رشد علف‌های هرز شود.

از مالچ برای گیاهان خود استفاده کنید

از مالچ برای گیاهان خود استفاده کنید

5- اگر می خواهید شاخه های بیشتری را تکثیر کنید، قسمتی از علف شیرین را از گیاه اصلی جدا کنید:

برای این کار تا اواخر پاییز یا زمستان صبر کنید. این کار را با استفاده از یک بیل انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که مقداری از آن را برای رشد مجدد در گیاه اصلی باقی بگذارید. پس از این کار اگر علف شیرین را به حال خود رها کنید، به رشد و گسترش خود ادامه خواهد داد.

گیاهان شما رشد کرده و رشد کرده اند

گیاهان شما رشد کرده و رشد کرده اند

برداشت محصول

در این قسمت به برداشت محصول می پردازیم.

1- برای شروع برداشت تا 1 سال پس از کاشت صبر کنید:

احتمالاً بعد از اولین فصل رشد، علف شیرین کافی برای برداشت نخواهید داشت، بنابراین بگذارید حداقل یک سال به رشد خود ادامه دهد. حتی اگر فکر می‌کنید مقدار زیادی علف شیرین دارید، ممکن است ساختار ریشه قوی نداشته باشد و ممکن است سال آینده دوباره رشد نکند.

صبر کنید تا گیاه یک ساله شود

صبر کنید تا گیاه یک ساله شود

2- علف شیرین را زمانی که قد آن به 30 تا 38 سانتی‌متر رسید، جمع آوری کنید:

اگر بعد از برداشت علف شیرین از آن برای بافت سبد یا حصیر استفاده می‌کنید، صبر کنید تا به ارتفاع قابل استفاده برسد. ممکن است بتوانید در اواسط فصل رشد محصول خود را برداشت کنید، اما این به دما و شرایط آب و هوایی منطقه شما بستگی دارد. شما معمولاً هر سال 2 تا 3 برداشت در شرایط رشد ایده آل خواهید داشت.

اندازه گیاه را بگیرید

اندازه گیاه را بگیرید

3- چمن ها را با به‌اندازه‌ای برش دهید تا 2.5 تا 5.1 سانتی‌متر از ساقه باقی بماند:

تا علف شیرین شما دوباره رشد کند. همچنین می‌توانید پایه ساقه را نیشگون بگیرید و بچرخانید تا علف شیرین را بدون بریدگی برداشت کنید، اما ممکن است در این روش به ریشه‌ها آسیب بزنید.

گیاه را هرس کن

گیاه را هرس کن

4- برگ ها را به مدت 6 ساعت در آفتاب بگذارید تا خشک شوند:

برگ های برداشت شده خود را روی یک برزنت یا سینی در محلی که نور مستقیم خورشید دارد قرار دهید. هر 40 دقیقه، برگ ها را برگردانید تا به طور یکنواخت خشک شوند. پس از حدود 6 ساعت، آنها بوی وانیل معطری خواهند داشت و برای بافتن، یا سوزاندن به‌عنوان بخور می توانید از آن ها استفاده کنید.

گیاهان را رها کنید تا خشک شوند

گیاهان را رها کنید تا خشک شوند

5- برداشت نهایی را در اواخر پاییز قبل از شروع یخ‌بندان انجام دهید:

صبر کنید تا علف‌های شیرین خشک شود و برگ‌های قهوه‌ای داشته باشد. علف شیرین خود را برای آخرین بار به‌اندازه 2.5 تا 5 سانتی‌متر کوتاه کنید تا هیچ شاخ و برگی در بالای زمین دیده نشود. به‌این‌ترتیب، علف شیرین شما برای زمستان سفت می‌شود تا بتواند بهار آینده دوباره رشد کند. علف شیرین یک گیاه چندساله است، بنابراین لازم نیست سال بعد آن را دوباره بکارید.

گیاهان را در دمای مناسب هرس کنید.

گیاهان را در دمای مناسب هرس کنید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *