میوه ها

همه چیز درباره درخت لیمو ترش

درخت لیمو ترش

لیمو ترش از درختان مثمر به شمار می رود که میوه بیضی و تخم مرغی شکلی را تولید می کند که از آن علاوه بر مصرف تازه برای آشپزی، لیمو عمانی و تهیه آبلیمو نیز استفاده می کنند. به صورت درختچه ای کوتاه در بیشتر مناطق رشد می کند. طعم ترشی دارد و بسیار آبدار و گوشتی است که خواص فوق العاده ای دارد، دارای ارقام و واریته های مختلفی است که برای رشد نیاز به کود دارای فسفر، نیتروژن، پتاسیم و هرس به موقع برای افزایش کیفیت میوه به همراه آبیاری، نور خورشید دارد که ما در این مقاله به مراحل مختلف کاشت، داشت تا برداشت درخت لیمو ترش و آفات و بیماری در کنار خواص و نحوه برداشت میوه لیمو ترش خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در فروشگاه اینترنتی پوپونیک همراه ما باشید.

مشخصات گیاهی کامل درخت لیمو ترش:

لیمو ترش با نام علمی و انگلیسی citrus limon بومی کشور هند و گیاهی از تیره سدابیان و خانواده افراسانان به شمار می رود. میوه گرد، کروی و تخم مرغی شکلی را تولید می کند که بیشترین استفاده از آن به هنگام آشپزی و همچنین تهیه آبلیمو طبیعی و لیمو عمانی است که از بخش های مختلف آن همچون آب، پوسته و گوشت آن استفاده می کنند. خواص بسیاری برای سلامتی دارد و در بیشتر مناطق رشد می کند. میوه بسیار گوشتی و آبداری دارد که در برخی واریته های آن چندین دانه بیضی مانند وجود دارد. لیمو ترش پوست بسیار نازکی دارد.

همانطور که از نام این نوع لیمو پیداست طعم ترشی دارد که این طعم ترش به دلیل وجود مقدار زیادی اسید سیتریک است، شاخه های بلندی با برگ های پهن، سبز و بیضی مانند دارد. قابلیت کاشت به صورت بونسای در گلدان را نیز دارد. درختان جوان میوه و گل بیشتری را نسبت به درختان کهنسال تولید می کنند.

گل های زیبایی را در اواخر فصل زمستان و بهار تولید و منظره زیبایی را نمایان می کند. گلهای این گیاه به رنگ ارغوانی هستند که مرکز سفید رنگی دارند که معطر هستند که دارای گل آوری مداومی است به این صورت که همیشه میوه، برگ و گل دارند و دارای برگریزان کمتری هستند که اصولاً به آن درختی کم خزان پذیر گفته می شود. برای کاشت در مناطق گرمسیری و آب و هوای مدیترانه ای مناسب است.

دارای تاج پوششی به قطر 4 تا 5 متر است که ارتفاع درخت به 6 متر هم می رسد. استفاده از لیمو به هر غذایی طعمی خوشایند می بخشد، درخت لیمو دارای ارقام و واریته های مختلفی است، دارای شاخه های بلندی است که برخی از آنها خاردار هستند. ریشه های قوی ای به رنگ سفید مایل به زرد دارد.

درخت لیمو ترش روی درخت

درخت لیمو ترش روی درخت

انواع درخت لیمو ترش:

لیمو ترش دارای ارقام و واریته های مختلفی است که مهمترین آنها عبارت اند از:

لیمو ترش مازندرانی:

لیمو ترش مازندرانی نمونه اصلاح شده نوعی لیمو آمریکایی به نام لمون است که به صورت درختچه ای کوتاه رشد می کند. درختی پر تیغ و کوتاه به شمار می رود، میوه این گیاه در سایز متوسط و به صورت کشیده رشد می کند. میوه این گیاه بسیار گوشتی و آبدار است. باردهی خوبی دارد و در بیشتر مناطق رشد می کند.

لیمو ترش تاهیتی لایم:

لیمو ترش تاهیتی لایم میوه گرد، کشیده و تخم مرغی شکلی در سایز کوچک تولید می کند. برگ های این گیاه به رنگ سبز و کوچک هستند. بسیار آبدار و گوشتی است و طعم ملس و ترشی دارد، گلهای این گیاه متمایل به صورتی هستند که در فصل بهار ظاهر می شوند.

نهال لیمو ترش مایر

لیمو ترش راف لیمون:

لیمو ترش راف لیمون از ارقام زودبازده به شمار می رود که از آن بیشتر به عنوان پایه استفاده می کنند، پوست میوه این گیاه ناصاف است که یک حلقه فرو رفته در انتها دارد. در بیشتر مناطق رشد می کند و از باردهی خوبی برخوردار است. میوه این گیاه طعم ملس و ترشی دارد که از آن برای آبگیری استفاده می کنند.

بذر لیمو ترش کفیر

لیمو ترش لیسبون:

لیمو ترش لیسبون بومی کشور پرتغال است که درختی قوی هیکل با تاجی بلند، کشیده با شاخه های تیغ دار متراکم به شمار می رود که باردهی بسیار بالایی دارد، مقاوم ترین رقم لیمو ترش نسبت به شرایط اقلیمی گرما و سرما به شمار می رود. میوه های بیضی مانندی را در سایز متوسط تا درشت تولید می کند. در هر میوه این گیاه تعدادی دانه وجود دارد.

نهال لیمو ترش لیسبون

لیمو ترش ارکا:

لیمو ترش ارکا تراکم شاخ و برگ کمتری دارد و دارای میوه گرد و بیضی مانندی است. تاجی گسترده و باز دارد و از ارقام زودرس به شمار می رود. نسبت به سرما و آفات و بیماری ها مقاوم است و در بیشتر مناطق رشد می کند.

لیمو ترش میر:

لیمو ترش میر از ارقام بدون خار به شمار می رود که باردهی بالایی دارد، میوه این گیاهی ظاهری بیضی مانند دارد که در عین گوشتی بودن بسیار آبدار است که از آن استفاده های مختلفی به خصوص برای آبگیری می کنند. خواص بسیاری دارد و در طب سنتی نیز از آن استفاده می کنند.

لیمو ترش مکزیکن لایم:

لیمو ترش مکزیکن لایم برای تولید لیمو عمانی بهترین رقم به شمار می رود چرا که میوه های گرد، تخم مرغی و بیضی مانندی در سایز کوچک تولید می کند. پوست نازک، صاف و چرمی مانندی دارد. باردهی خوبی دارد و در بیشتر مناطق رشد می کند.

لیمو ترش پرشین لایم:

لیمو ترش پرشی ین لایم میوه گرد و کروی مانندی دارد که در سایز متوسط رشد می کند. خواص بسیاری دارد و نسبت به سرما و گرمای هوا مقاوم است.

درخت لیسبون لیمو ترش روی زمینه چوبی

درخت لیسبون لیمو ترش روی زمینه چوبی

روش های تکثیر درخت لیمو ترش:

لیمو ترش از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می شود.

کاشت بذری درخت لیمو ترش:

در کشت بذری ابتدا بذر گیاه را از قسمت گوشتی گیاه جدا کنید و توجه داشته باشید که بزاق دهان به هسته نخورد چرا که طبق تحقیقات صورت گرفته بزاق دهان مانع از رشد بذر در برخی موارد می شود. پس از جدا کردن بذر از قسمت گوشتی آن را خوب بشویید و به مدت 48 ساعت در آب ولرم خیس کنید و در نهایت بگذارید خشک شود.

پوست رویی بذر را جدا کنید چرا که این کار باعث تسریع در جوانه زنی بذر می شود. یک گلدان در ابعاد و عمق مناسب تهیه کنید و با خاک سبک و غنی آن را پر کنید و بذر گیاه را در عمق مناسب بکارید، روی بذر را با لایه نازکی از خاک نرم بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری و تا زمان جوانه زنی مرطوب نگه دارید که پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند. زمانیکه گیاه رشد کرد آن را به گلدان بزرگتر و در نهایت به زمین اصلی برای ادامه رشد منتقل کنید که پس از گذشت 7 سال بالغ و شروع به میوه دهی می کند.

کاشت قلمه لیمو ترش:

کاشت قلمه روش دیگر ازدیاد درخت لیمو ترش به شمار می رود که برای این منظور لازم است شاخه ای پربار از درخت را انتخاب و به طول 30 سانتیمتر آن را از شاخه به صورت اوریب جدا کنید و توجه داشته باشید که قلمه دارای تعدادی برگ باشد، قلمه را برای تسریع در رشد به هورمون ریشه زایی اضافه و گودالی در عمق مناسب ایجاد و قلمه را در داخل آن بکارید طوریکه بخش زیادی از قلمه در زیر خاک باشد، گیاه را آبیاری کنید. پس از گذشت مدتی قلمه ریشه دار می شود و شروع به رشد می کند و پس از گذشت 3 تا 4 سال شروع به باردهی می کند.

پیوند زدن لیمو ترش:

پیوند زدن روش دیگر ازدیاد لیمو ترش به شمار می رود که برای این منظور می توانید از روشهای مختلفی استفاده کنید.

نهال لیمو ترش تغن

روش های هرس درخت لیمو ترش:

درخت لیمو ترش برای بهبود رشد و فرم دهی نیاز به هرس سالیانه دارد که معمولاً هرس آن قبل از شروع فرآیند رشد گیاه در بهار انجام می شود. به هنگام هرس می بایست شاخه ها مرده و همچنین بیمار را از درخت قطع کنید، هرس مناسب پر پشت شدن درخت را به دنبال دارد، به هنگام هرس شاخه هایی را که به طول 12 سانتیمتر رسیده اند را از درخت جدا کنید.

به هنگام هرس درخت زیاد روی نکنید و هرس گیاه را به طور متوسط انجام دهید چرا که برگ های لیمو ترش مواد مغذی را در خود ذخیره می کنند که در این میان قطع شاخه های سالم به هنگام هرس سبب از بین رفتن مواد مغذی ذخیره شده می شود که کاهش میوه دهی را به دنبال دارد.

باران روی لیمو ترش

باران روی لیمو ترش

شرایط اکولوژیک رشد درخت لیمو ترش:

یا بهتر است بگوییم شرایط محیطی مناسب برای رشد و باردهی بیشتر لیمو ترش به شرح ذیل می باشد.

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بین 4 تا 6 متر است که البته بسته به شرایط اقلیمی و واریته های مختلف بیشتر و کمتر نیز می شود.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو نیاز به نور کامل خورشید دارد و در برابر سایه جزئی نیز مقاوم نیست. توجه داشته باشید که این گیاه برای تولید میوه نیاز به 10 ساعت نور خورشید دارد، اگر لیمو ترش را در گلدان یا محیط آپارتمان کشت نموده اید حداقل روزانه 2 تا 3 ساعت نور خورشید را برای رشد گیاه فراهم نمایید.

دما:

لیمو ترش برای رشد دمای مناطق نیمه استوایی و گرمسیری را می پسندد، نسبت به سرما حساس است طوریکه دمای زیر صفر را طاقت نمی آورد، بهترین دما برای رشد این گیاه 18 تا 27 درجه سانتی گراد است.

نهال لیمو ترش گلابی

خاک:

برای رشد گیاه از خاک غنی و سبک استفاده کنید و توجه داشته باشید که خاک مورد کشت باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

آبیاری:

لیمو ترش برای رشد نیاز به آبیاری متوسط و منظمی دارد.

فاصله کاشت:

فاصله بین درختان 5 تا 6 متر و فاصله بین ردیف ها 5 متر است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت لیمو ترش:

درخت لیمو ترش به مانند سایر مرکبات برای افزایش محصول و تولید میوه با کیفیت نیاز به کود دهی و تغذیه مناسب دارد که برای این منظور می توانید از کودهای دارای پتاسیم، فسفر و نیتروژن استفاده و مواد ضروری را برای تغذیه گیاه فراهم کنید، می توانید از کودهای محلول در آب به صورت سمپاشی و آبیاری استفاده کنید. استفاده از کود دامی پوسیده نیز توصیه می شود.

تاثیر مزه لیمو ترش بر روی یک مرد

تاثیر مزه لیمو ترش بر روی یک مرد

آفات و بیماری های رایج لیمو ترش:

از آفات و بیماری های لیمو ترش می توان به موارد زیر اشاره نمود

شته

شته در واقع حشره کوچکی است که به درخت حمله و به بخش های مختلف آن خسارت وارد می کند که برای کنترل آن استفاده از سموم شیمیایی توصیه ما به شما است.

شپشک

شپشک نوعی حشره است که از بخش های مختلف بافت درخت تغذیه و خساراتی را به بار می آورد که برای کنترل آن می توانید از حشره کش ها و سایر سموم شیمیایی استفاده کنید.

لکه سیاه

لکه سیاه نوعی بیماری قارچی است که برای کنترل آن استفاده از سموم شیمیایی توصیه می شود.

بذر لیمو ترش شیرازی

لکه روغنی

لکه های روغنی همانطور که از نامش پیداست نوعی بیماری قارچی است که لکه های روغنی را ایجاد می کند که برای کنترل آن استفاده از سموم شیمیایی می تواند مفید باشد.

نحوه برداشت میوه لیمو ترش:

به هنگام برداشت لیمو ترش میوه لیمو را با دست خود بگیرید و بکشید که به راحتی از شاخه گیاه جدا می شود. سپس میوه برداشت شده را در داخل سبد یا جعبه بگذارید و به همین منوال به کار برداشت میوه لیمو ادامه دهید و در نهایت آن را به بازار مصرف عرضه کنید.

لیمو ترش زرد در مقابل آسمان

لیمو ترش زرد در مقابل آسمان

خواص لیمو ترش:

از خواص لیمو ترش می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سرشار از ویتامین c است.
  • سرشار از پتاسیم است.
  • از بیماری اسکوربورت جلوگیری می کند.
  • سرگیجه را برطرف می کند.
  • مخلوط آبلیمو با عسل آرامش را به شما هدیه می کند.
  • باعث افزایش مقاومت بدن می شود.
  • در بهبود و درمان سرماخوردگی مؤثر است.
  • استفاده از لیمو در کنار گوشت به هضم بهتر غذا کمک می کند.
  • از خونریزی و عفونت جلوگیری می کند.
  • سرشار از آنتی اکسیدان است.

نهال لیمو ترش خونی

کاربرد لیمو ترش:

از لیمو ترش استفاده های مختلفی به قرار زیر می کنند.

  • لیمو ترش را به هنگام غذا مصرف و در آشپزی از آن استفاده می کنند.
  • لیمو ترش را خشک کرده و به عنوان لیمو عمانی استفاده می کنند.
  • برای تازه خوری مناسب است که خواص بسیاری دارد.
  • برای تهیه آبلیمو از آن استفاده می کنند.

بذر لیمو ترش سنگی

سخن پایانی:

لیمو ترش گیاهی از خانواده مرکبات پر مصرف به شمار می رود که بیشتر از آن در آشپزی و تهیه آبلیمو استفاده می کنند. گیاهی چندساله محسوب می شود که در بیشتر مناطق رشد می کند. میوه گرد و بیضی مانند آبدار و گوشتی ای تولید می کند که از آن استفاده های مختلفی می کنند. از باردهی خوبی برخوردار است که زمان گلدهی آن در فصل بهار است و برای رشد نیاز به هرس سالیانه دارد. اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت تا برداشت درخت لیمو ترش را دارید تجربیات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذرید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *