میوه ها

نحوه کاشت درخت هلو

نحوه کاشت درخت هلو

درختان هلو، جزو درختان میوه ای هستند که به سرعت رشد می کنند و در سن ۳ تا ۴ سالگی، میوه می دهند. با این حال، بیشتر باغبانان ترجیح می دهند که درختان جوان و سالم را، از نهالستان ها یا مزارع کشاورزی خریداری کنند، تا اینکه بخواهند یک نهال کوچک و شکننده را به یک درخت زنده و بزرگ تبدیل کنند.

به طور کلی، درختان جوانی که از نهالستان ها یا مزارع کشاورزی تهیه می شوند، طی ۱ تا ۲ سال میوه می دهند. باغداران علاوه بر یادگیری نحوه کاشت درخت هلو، باید بدانند که این درخت ظریف، به شرایط خاصی احتیاج دارد و مستعد ابتلا به انواع بیماری ها و آلودگی ها و حشرات خواهد بود.

اگر این موارد به خوبی مورد توجه قرار گیرد و درخت به درستی کاشته و از آن در برابر شرایط محیطی به خوبی محافظت شود، هر ساله، میوه های خوشمزه ی زیادی تولید خواهد کرد.

هلو خشک

بخش اول: شروع کار

در بخش اول به شروع کار می پرازیم.

یک درخت جوان هلو خریداری کنید:

یک درخت جوان هلو را از یک مزرعه یا مراکز باغبانی، خریداری کنید. می توانید درخت هلوی خود را از طریق کاشت بذر و یا هسته ی میوه پرورش دهید، اما این کار بسیار وقت گیر و دشوار خواهد بود. یک دانه هلو، حدود ۳ تا ۶ سال طول می کشد تا به یک درخت بزرگ و بالغ برای میوه دهی تبدیل شود. اگر درخت خود را از مزرعه یا مراکز باغبانی تهیه کنید، تنها ۱ سال نیاز است تا برای میوه دهی صبر کنید و نتیجه ی آن، بسیار قریب الوقوع خواهد بود.

  • هنگام خرید درخت، به دنبال یک درخت جوان، خفته و بدون برگ باشید. این درختان بهتر است بین پاییز و اوایل فصل بهار خریداری شوند. اگر درختی فعال و پر شاخ و برگ با برگ های سبز بکارید، ممکن است فشار زیادی به درخت وارد شود و احتمال خراب شدن آن وجود دارد.
  • در مورد استفاده از دانه هلو، اطمینان حاصل کنید که از یک هلوی خوشمزه و آبدار تهیه شده است، تا میوه های درخت شما نیز دارای ویژگی های “مادر خود” باشند (گرچه باید به خاطر داشته باشید که هیچ تضمینی برای وجود حتمی این صفات در میوه های جدید وجود ندارد) . بعد از پیدا کردن یک هلوی خوشمزه، هسته ی آن را جدا کرده و بگذارید تا برای چند روز خشک شود. سپس دانه را باز کنید و بذر آن را که همانند یک بادام است، از پوسته ی خود خارج کنید.
یک درخت جوان هلو خریداری کنید

یک درخت جوان هلو خریداری کنید

به آب و هوا دقت کنید:

اگر در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنید، نوع هلوی خود را با دقت انتخاب کنید. با یک کارمند مزرعه یا مراکز باغبانی محلی، درمورد اینکه چه نوع هلویی در منطقه شما به راحتی رشد می کند، صحبت کنید. در ایالات متحده آمریکا، هلو در مناطق ۵-۹ به خوبی رشد می کند؛ اما در مناطق ۶ و ۷ بهترین عملکرد را دارد. هلوی “فراست” (Frost) و “آوالون پراید” (Avalon Pride)، دو نوع هلویی هستند که می توانند هوای سرد را تحمل کنند.

اگر به دنبال نوعی از درخت هلو با اندازه ای کوچک می گردید تا بتوانید آن را داخل ایوان یا پاسیوی خود در گلدان پرورش دهید، “Pix-Zee” و “Honey Babe” گزینه های خوبی هستند. ارتفاع آنها تنها به حدود ۸ فوت (۱.۸ متر) خواهد رسید.

به آب و هوا دقت کنید

به آب و هوا دقت کنید

سعی کنید هلوی خود را در فصل بهار بکارید:

بهترین زمان برای کاشت درخت هلو در فصل بهار، در حالی که درخت هنوز خاموش است می باشد. هیچگاه سعی نکنید یک درخت هلوی فعال را در فصل تابستان به بستر خاک منتقل کنید، زیرا این امر ممکن است به درخت آسیب برساند.

سعی کنید هلوی خود را در فصل بهار بکارید

سعی کنید هلوی خود را در فصل بهار بکارید

منطقه ای مناسب پیدا کنید:

منطقه مناسبی را برای کاشت درخت هلو خود انتخاب کنید. هلو عاشق آفتاب است و به حداقل شش ساعت تابش مستقیم نور خورشید در هر روز نیاز دارد. درخت هلو همچنین گرما را بسیار دوست دارد؛ بنابراین کاشت آن در گرمترین مکان باغ (مانند کنار یک دیوار جنوبی که گرمای خورشید را منعکس کند) عالی خواهد بود.

برای کاشت درخت در باغ خود، به دنبال نقطه ای بگردید که دارای خاک خوب با زهکشی مناسب، ماسه ای و نسبتاً حاصلخیز باشد. برای داشتن جریان هوای مناسب (و کاهش خطر یخ زدگی) بهتر است در جای مرتفعی باشد و همانطور که در قسمت های بالا گفته شد، در بیشتر اوقات سال نیز نور مستقیم خورشید را تأمین کند.

منطقه ای مناسب پیدا کنید

منطقه ای مناسب پیدا کنید

بخش دوم: آماده کردن و کاشت درخت

در ادامه بخش دوم به آماده کردن و کاشت می پردازیم.

خاک را نرم و مخلوط کنید:

بخشی از زمین را با قطر حداقل ۱.۵ متر آماده کنید. خاک را با استفاده از یک بیل یا بیلچه باغبانی، به خوبی نرم و مخلوط کنید. این مقدار فضا باعث گسترش آسان ریشه ها شده و به رشد درخت کمک می کند.

علاوه بر این، چمن و علف، حریص هستند و غذای درخت شما را خواهند دزدید. لذا اطمینان حاصل کنید که به هیچ وجه در اطراف پایه درخت شما نباشد، زیرا مانع رشد آن خواهند شد.

زمین را تا عمق ۳۰ سانتی متر حفر کنید، تا تکیه گاهی مناسب برای ریشه های درخت هلوی خود ایجاد نمایید. ریشه ها را با فاصله از درخت قرار دهید، اما مراقب باشید آنها را خم نکنید.

خاک را نرم و مخلوط کنید

خاک را نرم و مخلوط کنید

پیت ماس و مواد آلی اضافه کنید:

به خاک آماده شده خود، پیت ماس و مواد آلی مانند کمپوست اضافه کنید و سپس به خوبی مخلوط کنید. بعد، قسمتی از خاک را که می خواهید درخت را در آن بکارید، به خوبی آبیاری کنید. تنها کمی آب کافیست، نیازی نیست که خاک از آب اشباع شود. اگر PH خاک خیلی کم است و می خواهید PH را به حدود ۶-۷ برسانید چند برش لیمو را در خاک ریخته و مخلوط کنید.

پیت ماس و مواد آلی اضافه کنید

پیت ماس و مواد آلی اضافه کنید

درخت هلو خود را در وسط خاک آماده شده بکارید:

درخت را داخل حفره ی ایجاد شده روی تپه کوچکی از خاک قرار داده و پشت حفره را به آرامی با خاک پُر کنید. سپس خاک اطراف درخت هلو را به آرامی با بیلچه باغبانی فشار دهید، تا محکم شود. اگر درخت پیوندی دارید، داخل پیاز گیاه را، دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

درخت هلو خود را در وسط خاک آماده شده بکارید

درخت هلو خود را در وسط خاک آماده شده بکارید

بخش سوم: سالم نگه داشتن درخت

در ادامه بخش سوم به سالم نگه داشتن درخت می پردازیم.

از درخت هلو خود مراقبت کنید:

هر روز درخت هلو را بررسی کنید و اگر پژمرده به نظر می رسد، کمی به آن آب دهید. بارندگی های فصلی، تمام نیازهای درخت هلو را برطرف خواهد کرد؛ اما اگر شما در منطقه ای خشک با بارندگی کم زندگی می کنید، ممکن است درخت شما به آبیاری بیشتری نیاز داشته باشد.

جدا از این، برای از بین بردن علف های هرز و تغذیه گیاه، نیاز است تا با یک کود ارگانیک، گیاه خود را کوددهی کنید. کود را به صورت دایره ای دور تا دور ریشه گیاه با عمق ۵ سانتی متر و قطر ۰.۹۱ متر (۱ متر) بریزید. با داشتن میزان بارندگی مناسب، به معنای واقعی کلمه می توانید به راحتی بنشینید و شاهد رشد درخت خود باشید.

از درخت هلو خود مراقبت کنید

از درخت هلو خود مراقبت کنید

از سموم دفع آفات استفاده کنید:

برای جلوگیری از آسیب رساندن حشرات و بیماری ها به درخت هلو، بعد از حدود یک هفته از سموم دفع آفات استفاده کنید. همچنین می توانید با پخش یک ردیف سم روی سطح خاک، مانع تولید مثل و ازدیاد حشرات شوید.

برای دور نگه داشتن جوندگان، می توانید دور تا دور تنه درخت خود را با پارچه سخت مشبکی، بپوشانید. برای کاهش احتمال ابتلای درخت به بیماری پیچ خوردگی برگ ها، از شایع ترین بیماری ها در بین گیاهان، از اسپری گوگرد لیمویی استفاده کنید.

از سموم دفع آفات استفاده کنید

از سموم دفع آفات استفاده کنید

در سال به درخت خود کود دهید:

دو بار در سال به درخت خود کود نیتروژن دهید. بعد از گذشت شش هفته یا کمی بیشتر از زمان کاشت، ۱ پوند کود نیتروژن را به طور مساوی و یکنواخت در سطح خاک پخش کنید. این کار به شکوفایی درخت شما کمک می کند. بعد از گذشت یک سال، می توانید حجم کود دهی را به ¾ پوند کاهش دهید.

بعد از سال سوم، ۱ پوند ازت واقعی به خاک اضافه کنید. این کار بهتر است در فصل بهار انجام شود. برای مقاوم تر شدن درخت، آن را به مدت ۲ ماه بعد از اولین فصل سرما و یا هنگام رسیدن میوه ها، کوددهی نکنید.

در سال به درخت خود کود دهید

در سال به درخت خود کود دهید

بخش چهارم: برداشت هلو ها

در بخش چهارم به برداشت هلو می پردازیم.

درخت خود را هرس کنید:

درخت باید شکلی با مرکز باز به خود بگیرد. بعد از گذشت سال اول و در فصل تابستان، شاخه های تشکیل شده در بالای درخت را به همراه دو یا سه جوانه ببرید. سپس به مدت یک ماه، روند رشد آن را بررسی کنید. اگر سه شاخه با زاویه های باز دارید که به طور مساوی از هم فاصله دارند، شاخه های دیگری را ببرید، تا این شاخه ها به عنوان سه شاخه اصلی درخت، رشد کرده و بزرگ شوند.

  • یک سال بعد، دوباره در فصل تابستان، هر شاخه ای را که در زیر این شاخه های اصلی رشد کرد، هرس کنید. از آن به بعد، هر شاخه ای را در مرکز درخت رویید، جدا کنید، تا شکل درخت به درستی حفظ شود.
  • برای دادن شکل مناسب به درخت، آن را در اواخر زمستان یا اوایل فصل بهار هرس کنید. هر شاخه ای را که به دیگر شاخه ها آسیب می رساند، و یا در مرکز درخت رشد می کند را قطع کنید.
  • هرس سالانه، درخت را به تولید شاخه ها و برگهای بیشتر تشویق می کند، نه اینکه تولید را کاهش دهد. موجب رشد بیشتر شده و منابع بیشتری را به قسمت هایی از درخت که می خواهید رشد کند، اختصاص می دهد. با هرس کردن درخت، در هر فصل رشد، 25 تا 45 سانیتمرت رشد جدید خواهید داشت.
درخت خود را هرس کنید

درخت خود را هرس کنید

میوه را وجین کنید:

بعد از شکوفه دهی درخت که حدود ۴ تا ۶ هفته طول خواهد کشید، میوه ها را با فاصله 15 تا 20 سانتیمتر از یکدیگر وجین کنید. این کار تضمین می کند که میوه های باقی مانده، بزرگ و آبدار شوند.

همچنین با این کار، نور خورشید به همه شاخه ها و میوه ها خواهد رسید. اگر میوه ای در سایه قرار گرفت، آن را وجین کنید؛ به این ترتیب می توانید مواد مغذی درخت را به میوه هایی که رشد سریع تری دارند، اختصاص دهید.

میوه ها باید همواره در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند و بالای سرشان، سایبانی نباشد. سعی کنید که هر شاخه، به نور خورشید دسترسی مناسبی داشته باشد. شاخه ها و شکوفه های مرده، خشک شده و پژمرده را جدا کنید، تا میوه های شما، بهترین دسترسی به نور خورشید را داشته باشد.

میوه را وجین کنید

میوه را وجین کنید

برداشت کنید:

وقتی میوه ها رسیده و بالغ شدند، آن ها را برداشت کنید. میوه های موجود روی شاخه های بالای درخت را بررسی کنید. آنها زودتر از بقیه میوه ها، آماده برداشت خواهند بود. وقتی دیگر هیچ نقطه ی سبز رنگی روی میوه ها نبود، آنها آماده برداشت هستند. با کمی پیچاندن و تاب دادن به شاخه، میوه ها را جدا کنید.

هلوها به راحتی له می شوند، بنابراین هنگام چیدن آنها مراقب باشید. هلوهای چیده شده را می توانید تا ۵ روز داخل یک کیسه در یخچال نگهداری کنید. همچنین می توانید از این هلوها، یک مربای هلو خوشمزه درست کنید.

برداشت کنید

برداشت کنید

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *