گیاهان

همه چیز درباره درخت عناب

همه چیز درباره درخت عناب

درخت عناب از درختان مؤثر بومی مناطقی از چین به شمار می رود که با نام های مختلفی همچون خرمای چینی، خرمای قرمز و سنجد گرم شناخته می شود. در بیشتر مناطق رشد می کند، میوه کوچکی همچون میوه خرما با هسته سفت و سخت تولید می کند که طعم شیرینی دارد. به طرق مختلف از طریق بذر، قلمه پاجوش و خواباندن تکثیر می شود و به صورت درختچه ای کوتاه رشد می کند که برای رشد نیاز به هرس و کود مناسب دارد که ما در این مقاله به مراحل مختلف کاشت تا برداشت به همراه واریته های مختلف، آفات و بیماری ها درخت عناب خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در فروشگاه اینترنتی پوپونیک همراه ما باشید.

مشخصات گیاهی کامل درخت عناب:

درخت عناب در اصل بومی مناطق گرمسیری است که منشاء آن کشور پهناور چین است که به دلیل خواص و زیبایی ای که دارد در بیشتر مناطق جهان آن را کشت می کنند. به صورت درختچه ای کوتاه رشد می کند و گیاهی خزان پذیر به شمار می رود که با شروع فصل سرما در پاییز برگ های آن تغییر رنگ می دهند و در نهایت بر روی زمین می ریزند، برگ های این گیاه به رنگ سبز، براق و ریز هستند که دو تا هفت سانتیمتر طول و 1 تا 3 سانتیمتر عرض دارند. برگ ها ظاهری بیضی مانند و کشیده دارند. دارای رشد سریعی است.

گل های زیبای دو جنسی را در فصل بهار تولید می کند به این معنی که هم دارای گل های نر و هم ماده است که گرده افشانی آن توسط حشرات مختلف انجام می شود. توجه داشته باشید که گل های این گیاه کوچک هستند که 5 گلبرگ به رنگ سبز مایل به سفید دارد، دارای شاخه های خارداری است. میوه این گیاه به هنگام رسیدن به رنگ قهوه ای مایل به سیاه تبدیل می شود که میوه نارس آن طعمی همچون سیب دارد. میوه این گیاه ظاهری بیضی مانندی همچون میوه خرما دارد که در داخل آن هسته سفت و سختی همچون هسته خرما و زیتون قرار دارد. توجه داشته باشید که این گیاه برای میوه دهی باید تابستان گرمی را پشت سر بگذراند. میوه این گیاه خاصیت دارویی، درمانی و حتی کاربرد صنعتی دارد. طعم شیرینی دارد. پوست تنه آن ناهموار و بسیار محکم و به رنگ قهوه ای است. گل های این گیاه معطر هستند.

عناب در کاسه

عناب در کاسه

انواع درخت عناب:

درخت عناب دارای ارقام و واریته های مختلفی است که مهمترین آنها عبارت اند از:

عناب قائنات:

عناب قائنات از ارقام تجاری محسوب می شود که در گستره وسیعی از خاکها شور و کم آب رشد می کند. نسبت به سرمای هوا مقاوم است، میوه آن حالتی بیضی و گرد همچون میوه خرما دارد. دارای طعم شیرینی است. برای رشد در مناطق سردسیر، نیمه سردسیر و حتی کوهستانی مناسب است و کیفیت محصول بالایی دارد و دارای باردهی مطلوبی است.

عناب رویال:

عناب رویال از واریته های پیوندی به شمار می رود که در مناطق مختلف ایران آن را کشت می کنند. از ارقام زوده بازده است و به دلیل کیفیت و مرغوبیت از بازار خوبی برخوردار است. سازگاری مناسبی با مناطق گرمسیری دارد به همین دلیل برای کشت در این مناطق مناسب و در برابر بادهای گرم مقاوم است. میوه این گیاه بیشترین شباهت را به میوه سنجد دارد و از باردهی خوبی برخوردار است.

عناب گلابی:

عناب گلابی همانطور که از نامش پیداست ظاهری گلابی مانند دارد و از ارقام تجاری پر خاصیت به شمار می رود، برای کاشت در اکثر مناطق مناسب است، میوه این گیاه در سایز درشت رشد می کند، بسیار پربار و بدون تیغ است و از طعم شیرین و مطلوبی برخوردار است.

عناب ارمنی:

عناب ارمنی بسیاری پربار است و میوه ریزی را تولید می کند، با نام گردوی عناب ارمنی نیز شناخته می شود. به صورت درختچه ای کوتاه و برگریز رشد می کند. نسبت به سرما مقاوم است و گیاهی خاردار است و با اصالت ارمنی به شمار می رود.

عناب خوشه ای:

عناب خوشه ای از ارقام پیوندی محسوب می شود که در اکثر مناطق ایران رشد می کند، میوه این گیاه در سایز درشت رشد و طعم شیرینی دارد، باردهی خوبی دارد طوریکه میوه این گیاه به صورت خوشه ای ظاهر می شود، نوعی عناب اصلاح شده با بازدهی بالا محسوب می شود.

میوه عناب خشک شده در میز چوبی

میوه عناب خشک شده در میز چوبی

عناب ژاپنی:

عناب ژاپنی همانطور که از نامش پیداست بومی مناطقی از ژاپن است و از ارقام تجاری و وارداتی به شمار می رود. میوه درشت و با کیفیتی را تولید می کند. خواص بسیاری دارد. بدون تیغ و پایه کوتاه است و برای کاشت در مناطق مختلف ایران مناسب است. میوه این گیاه طعم دلچسبی دارد که از آن استفاده های مختلفی می کنند.

عناب بیرجند:

عناب بیرجند به صورت درختچه ای کوتاه تا ارتفاع 6 متر رشد می کند که از رشد سریعی برخوردار است. نسبت به خشکی مقاوم است و گیاهی تیغ دار محسوب می شود. برگ های زیبای، کوچک بدون کرکی را تولید می کند، میوه این گیاه به رنگ قهوه ای تیره است که در سایز درشت رشد می کند. خواص بسیاری دارد و از طعم شیرینی برخوردار است.

عناب سیرجان:

عناب سیرجان نسبت به خشکی مقاوم است و تا ارتفاع 5 متر رشد می کند. از واریته های بدون تیغ عناب محسوب می شود که برگهای زیبای کوچک بدون کرکی را تولید می کند. توجه داشته باشید که عناب سیرجان به عنوان گیاه زینتی نیز قابل کاشت است. میوه این گیاه به رنگ قرمز تیره است که در داخل آن هسته بزرگی همچون هسته زیتون و خرما قرار دارد. طعم شیرین و دلچسبی دارد.

عناب ترکیه:

عناب ترکیه بومی ترکیه است که ارتفاع آن به 4 متر می رسد، نسبت به خشکی هوا مقاوم است. میوه این گیاه به رنگ قرمز تیره است که طعم دلچسبی دارد و دارای خواص بی شماری است.

عناب رسیده روی درخت روی شاخه درخت در یک باغ

عناب رسیده روی درخت روی شاخه درخت در یک باغ

روش های تکثیر درخت عناب:

درخت عناب از طریق بذر، قلمه، پاجوش و خواباندن تکثیر می شود.

کشت بذر درخت عناب:

در کشت بذری درخت عناب پس از تهیه بذر در اواخر زمستان بذر گیاه را به مدت چند روز در داخل ظرفی پر از آب بریزید و در جای گرم نگهداری کنید، سپس بذر گیاه را طی مراحلی در خزانه بکارید و تا زمان رشد و جوانه زنی بستر خاک را مرطوب نگه دارید، معمولا پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند. نهال به دست آمده را تا دو سالگی در خزانه نگهداری و سپس آن را برای ادامه رشد به زمین اصلی منتقل کنید.

پاجوش درخت عناب:

پاجوش در واقع بهترین روش ازدیاد درخت عناب به شمار می رود. معمولا در کنار درخت عناب پاجوش های زیادی می روید که شما می توانید آن ها را از ریشه جدا و در بستر جدید بکارید برای این منظور خاک اطراف پاجوش را نرم و سپس پاجوش را از ریشه قطع کنید، گودالی در عمق مناسب به اندازه دو برابر ریشه پاجوش ایجاد و پاجوش را در داخل آن بکارید و در نهایت پس از اتمام مراحل کاشت گیاه را آبیاری کنید.

خواباندن درخت عناب:

در روش خواباندن، شاخه های دو ساله ای را که معمولاً از بخش پایینی گیاه مادر روییده اند را می توانید در بستر جدیدی بکارید که زمان انجام اینکار فصل پاییز و اواخر زمستان است. در این روش بدون اینکه شاخه گیاه را قطع کنید آن را در بستر خاک بکارید و تا زمان ریشه دار شدن بگذارید که شاخه از گیاه مادری تغذیه کند، پس از مدتی گیاه ریشه دار می شود که در این هنگام می توانید گیاه را از شاخه مادری آن جدا کنید.

قلمه زدن درخت عناب:

قلمه زدن روش دیگر تکثیر درخت عناب به شمار می رود در این روش در نیمه دوم اسفند قلمه را از درخت عناب تهیه کنید. توجه داشته باشید که قلمه را می بایست از شاخه های جوان یکساله تهیه کنید، پس از انتخاب قلمه مورد نظر با استفاده از چاقو به طول 30 سانتیمتر و به صورت اریب از شاخه جدا کنید، سپس برای تسریع در جوانه زنی از هورمون ریشه زایی بر روی قلمه استفاده و در نهایت قلمه را بکارید و روی آن را بپوشانید طوریکه بخشی زیادی از قلمه در زیر خاک قرار بگیرد، گیاه را آبیاری کنید و آن را همیشه مرطوب نگه دارید، پس از گذشت مدتی قلمه ریشه دار می شود و شروع به رشد می کند که در صورت نیاز می توانید آن را جابجا کنید.

بذر درخت عناب

روش های هرس درخت عناب چگونه است:

درخت عناب برای رشد و نمو و افزایش گلدهی و کیفیت میوه خود نیاز به هرس به موقع دارد، هرس این گیاه طی چندین نوبت انجام می شود که معمولاً هرس گیاه را زمانیکه گیاه در خواب است انجام می دهند. به هنگام هرس شاخه های اضافه و خشک گیاه را جدا کنید و فرم ایده آل را بسته به منطقه ای که گیاه در آن رشد می کند از طریق هرس برای گیاه ایجاد کنید.

شرایط اکولوژیک رشد درخت عناب:

درخت عناب برای رشد و باروری نایز به شرایط محیطی مناسب دارد.

ارتفاع: ارتفاع این گیاه بسته به شرایط اقلیمی و محیط رشد متغیر و بین 5 تا 12 متر است.

نور: گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو به نور کامل خورشید نیاز دارد.

دما: این گیاه برای رشد دمای تابستان های گرم را می پسندد که البته تا دمای 20- را تحمل می کند.

خاک: در گستره وسیعی از خاک ها رشد و نسبت به خاک زیاد حساس نیست، فقط خاک مورد کشت باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

آبیاری: درخت عناب برای رشد به آبیاری کم و در عین حال مرطوب نیاز دارد.

فاصله کاشت: فاصله کاشت درختان از یکدیگر 4 تا 7 متر و فاصله بین ردیف ها 5 متر است.

عناب خوشه ای

عناب خوشه ای

زمان و مقدار کود دهی به درخت عناب:

درخت عناب طی دوره رشد خود نیاز به انواع کودهای دامی و شیمیایی دارد که می توانید از آنها به صورت چالکود و سم پاشی در دوره های مختلف رشد گیاه اعم از گلدهی، محصول و … استفاده کنید که برای این منظور می توانید با ما در فروشگاه پوپونیک تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

آفات و بیماری های رایج عناب:

از آفات و بیماری های رایج درخت عناب می توان موارد زیر را نام برد.

مگس عناب:

مگس عناب در اصل نام نوعی حشره است که با حمله به درخت خسارات زیادی را به بار می آورد طوریکه گاهی این حشره تا 90 درصد به میوه آسیب می رساند و باعث ریزش آن می شود. برای کنترل این آفت می توانید از سموم شیمیایی و فیزیکی استفاده کنید.

سنک عناب:

سنک عناب نوعی حشره است که به درخت عناب خسارت وارد می کند، برای مبارزه با این آفت می توانید از سموم شیمیایی مختلف استفاده کنید.

پروانه پارانشیم خوار عناب:

پروانه پارانشیم خوار عناب حشره کوچکی است که از برگ های جوان و غنچه های گیاه تغذیه و به گیاه خسارت وارد می کند.

کنه زرد شرقی عناب:

کنه زرد شرقی عناب حشره ای کوچک است که بر روی برگ زندگی و با مصرف سلولهای پارانشیمی خسارات زیادی را به بار می آورد.

تریپس توتون:

تریپس توتون به بخش های مختلف گیاه خسارت وارد می کند

پژمردگی شاخه:

پژمردگی شاخه گیاه نوعی بیماری است که منشاء آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.

نحوه برداشت عناب چگونه است؟

برداشت میوه عناب به صورت دستی و همچنین مکانیزه انجام می شود، به هنگام برداشت کافی است میوه گیاه را با دست خود بگیرید و با استفاده از قیچی و چاقو گیاه را از شاخه جدا کنید و به همین منوال به کار برداشت میوه گیاه ادامه دهید.

عناب رسیده قهوه ای

عناب رسیده قهوه ای

خواص عناب:

خواص درخت عناب عبارت اند از:

  • گردش خون را تنظیم می کند.
  • استخوان ها را تقویت و وزن را کنترل می کند.
  • باعث افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری ها می شود.
  • کاهش استرس و اضطراب را به دنبال دارد.
  • سرطان را درمان و از پوست شما محافظت می کند.
  • به هضم بهتر غذا کمک و سلامت دستگاه گوارش را تضمین می کند.
  • خون را تصفیه و باعث سلامت قلب می شود.
  • در بهبود آلزایمر موثر است.
  • به بهبود زخم و التهابات کمک می کند.

کاربرد عناب:

از عناب استفاده های مختلفی به قرار زیر می کنند.

  • برای تازه خوری مناسب است.
  • خاصیت دارویی و درمانی دارد به همین دلیل از عصاره آن برای خواب آرام استفاده می کنند که بسیار آرامش بخش است.
  • در صنایع مختلف از آن به صورت خشک شده استفاده می کنند.
  • به صورت آب نبات طعم دار قابل استفاده است.
  • برای تهیه شربت شیرین، سرکه و کیک از آن استفاده می کنند.
  • برای تهیه کنسرو عناب مناسب است.
ملاقه ای از عناب خشک شده

ملاقه ای از عناب خشک شده

سخن پایانی در مورد عناب:

درخت عناب از جمله درختان مثمر پر خاصیت به شمار می رود که علاوه بر ارزش غذایی بالا خاصیت دارویی و درمانی زیادی دارد به همین دلیل از تراز تجاری بالایی برخوردار است. بومی مناطق گرمسیری است که دارای ارقام و واریته های مختلفی است. میوه این گیاه طعم دلچسبی دارد و از قدرت انبارداری بالایی برخوردار است. میوه این گیاه ظاهری بیضی و کروی دارد، به صورت درختچه ای کوتاه رشد و با آب و هوای مناطق مختلف ایران سازگار است. رشد سریعی دارد. اگر شما نیز تجربه کاشت، داشت و برداشت درخت عناب و واریته های مختلف آن را دارید خوشحال می شویم آن را در بخش نظرات با ما و دیگران مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

برای بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

37 دیدگاه درباره مقاله “همه چیز درباره درخت عناب

  1. Avatar زهی صفوی گفت:

    قبلاً از اینکه مرا در این گروه وزین میپذیرید تشکر میکنم
    فکر میکنم که جوانان پر انگیزه ای در مجموعه پوپونیک شرکت دارند که در این شرایط نزار زادگاه مان بسیار مغتنم هستند
    ما دو درخت عناب داریم که تابستانِ پارسال همه شون تا 90% به آفت کرم دچار شدند، امسال سم زمستانه و شته رو همراه با بقیه درختان خوردند و منتظرم گلها به عناب، اندازه یک عدس تبدیل بشوند و بعد سم بعدی رو چون بقیه بزنم، اینطور که من از کارشناسان شنیدم
    پرسش من اینه که هنوز گلهای زیادی به درخت هستند ولی چند دانه به اندازه عدس و حتی درشت تر می بینم، چه مقدار از گلها لازمه به عناب تبدیل بشند تا سم پاشی کنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      با تشکر از لطف توجه شما
      در زمانی که 90 درصد از گلهای درخت عناب و یا هر درخت میوه دیگری به میوه تبدیل شد میتوانید سم پاشی را شروع کنید.

  2. Avatar سیروان سقز گفت:

    سلام
    من کردستان زندگی میکنم و الان در شهر سربیشه(نزدیک بیرجند) مهمان هستم و شدیدا عاشق درخت و میوه و ویژگی های عناب شده ام
    میخوام بعنوان یادگاری یا سوغات از طرف این سرزمین خوب این مردم مهربان و محترم مهمان نواز به همراه خودم ببرم.
    سوالم اینکه، از طریق قلمه تو گلدان ببرم یا بذر ببرم و بکارم بهتره؟
    فقط یکی میخوام ببرم تا هرگز اینجارو فراموش نکنم
    اگه نظری یا ایده ای جهت کمک و راهنمایی دارید شدیدا سپاسگذارم.
    اینم در نظر بگیرید حدود 2 شبانه روز طول میکشه برم مقصد(اینو اشاره کردم شاید نکته ای باشه)

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای کاشت عناب بهتر است که یک درخت عناب تهیه کنید که قلمه خورده باشد.

  3. Avatar مهدی اصغری گفت:

    ببخشید من در پیامی که فرستادم به جای سنجد نوشتم بید تفاوت سنجد باعناب رو میخاستم بدونم غلط امایی شد

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      از نظر ظاهر درخت کاملا متفاوت هستند درخت عناب دارای تیغهایی به اندازه 3 تا 5 سانتی متر است و برگهای سبز رنگی دارد ولی درخت سنجد برگهای آبی رنگ دارد در زمان شکوفه زدن گل سنجد بسیار خوش عطر و بو است.

  4. Avatar ن الف غ گفت:

    سلام.ببخشید تو خرمشهر هم‌میشه درخت عناب بکارم وآیا به بازدهی میرسه؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت عناب مناسب مناطق سرسیر است که زمستان با دمای منفی داشته باشد . فکر کنم خرمشهر این ویژگی دمایی را نداشته باشد
      ممکن است درخت زنده بماند ولی باردهی مناسبی نخواهد داشت.

  5. Avatar masha.reghabi گفت:

    سلام
    چندتا درخت عناب دارم که بعضیهاشون میوه میدهند اماچندتایی هم هستند که گل و میوه نمیدهند،شرایط همه یکسان هست،لطفا علت آن را بفرمائید،با تشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      احتمالا آنهایی که میوه نمی دهند پیوند نخورده اند.باید پایین درختها را نگاه کنید و مطمئن شوید که حتما پیوند دارند.

  6. Avatar alipour گفت:

    خیلی عالی اطلاعت مفیدی بود

  7. Avatar مجتبی گفت:

    با سلام میخواستم بپرسم آیا درخت عناب هنگام کاشت باید مثل سایر درختان میوه سر برداری شود و اگر درست است از چاپ ارتفاعی باید نهال بریده شود ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت عناب شما اگر پیوندی است از بالای پیوند حدود 50 سانت بالاتر میتوانید سر برداری کنید و اگر پیوندی نیست از حدود 70 سانتی می توانید ر برداری کنید .

  8. Avatar سعید گفت:

    سلام ، میخواستم بدونم درخت عناب برای استان یزد مناسب است و باردهی مناسب داره یا نه ؟ ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت یزد ویژه مناطق سردسیر است و به منطقه یزد هم می خورد باردهی درخت عناب بستگی به درخت عناب انتخاب شده دارد درختان محلی عناب ریز هستند ولی بار زیادی می دهند درخت عناب اکراینی میوه های بسیار درشتی میدهد و بار زیاد درخت عناب خرمایی بار درشت میدهد ولی نسبت به عناب محلی کم بار تر است .

  9. Avatar بهروز گفت:

    سلام چند تا نهال عناب کاشتم که تا امروز دوم اردیبهشت هیچ شکوفه ای نزدند میخواستم بدونم عناب دیر شکوغه میزنه یا مشکل از نهالهاست

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر سال اول است که نهال های عناب را کاشتید زمان میبرد تا شکوفه بزند حتی شاید امسال اصلا شکوفه نزند.

  10. Avatar محمد گفت:

    سلام
    وقت شما بخیر
    وارسته مناسبی از درخت عناب برای کاشت در منطقه گرم و شرجی مثل بندر عباس وجود داره؟
    ضمنا میتونید لطفاً چند نمونه درخت سازگار با آب و هوای بندر عباس برای کاشتن در بوستانها و بلوارهای بندر عباس بهم معرفی کنید ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت عناب ویژه منلطق سردسیر است زیرا احتیاج به سرمایه زمستان دارد
      درخت کهور ایرانی و یا درخت بی عار را می توانید استفاده کنید

  11. Avatar محسن فتاحی اردکانی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون. من یک درخت عناب دارم که میوه اون افت داره چه سمی باید بهش بزنم و زمانش کی هست چند مرتبه باید تکرار کنم. کنار درخت عناب درخت شفتالو و به وخرمالو دارم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید توضیح دهید که میوه درخت عناب شما چه مشکلی دارد که بنا بر آن مشکل بتوان گفت چه سمی را باید استفاده کنید و اینکه درخت به یک درختی است که آفت زیاد می خورد حتما درخت به خود را هم چک کنید.

  12. Avatar مهدی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون ، سوالی داشتم درخت غنایی دارم بار خوبی هر ساله میدهد اما اندازه میوه ها یکسان نیست و اکثرا ریز هستند و تعداد میوه های درشت اندک می‌باشد ، لطفاً راهنمایی فرمایید
    سپاس

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درشت شدن میوه ها را می توانید باکود دهی درست و سر زمان و آبیاری مرتب انجام دهید .

  13. Avatar رقیه گفت:

    سلام
    بهتره میوه یا همون عناب رو زمین بیوفته یا جمع کنیم رو درخت؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بهتر است میوه عناب را از درخت جمع کنید.

  14. Avatar عبداله طوفان گفت:

    سلام
    تازه دو اصل کاشته ام
    چندسال بعد میوه می دهند؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت عناب حدود 3 سال بعد

  15. Avatar mohsen گفت:

    سلام درخت عناب ما برگاش حالت پلاسیدگی پیدا کرده انگار ک داره خشک میشه ما میوه عنابش رو چیدیم از روش علت پلاسیدگی برگاش میتونه چی باشه؟ایا نیاز ب سم داره؟یا ابیاری بیشتر ؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید برگهای درخت عناب را چک کنید ببینید بیماری قارچی داردو یا نه

  16. Avatar بیوک گفت:

    سلام من از ترکیه یه نهال داخل گلدان آوردم پیوند زدند الان کوهسار کرج کاشتم برگ هاش از پائین یواش یواش زرد شد ریخت هوای کوهسار الان شبها به ۱۲ درجه بالای سفر میرسه الان دو تا شاخه داره که اندازه پنجه دست هست که سبزه عکس دارم اگر نیاز بود شماره واتساپ بفرستین تا عکس را بفرستم زمستان کوهسار سرده چکار کنم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت عناب برای مناطق سردسیر است اما باید می ایستادید تا نهال خزان کند بعد می کاشتید ولی اگر برگها خزان کرد و سال بعد برگ دوباره داد مشکل حل شده است

  17. Avatar حسین گفت:

    باسلام
    درخت عناب بنده خیلی پر باره ولی محصولش از نوع گرد و ریز هستش .
    آیا میتونم عناب بیضی ودرشت پیوندش بزنم ؟ توصیح اینکه درخت الان ۹ساله هست.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شما می تواندی پیوند درحت بیضی عناب به درخت 9 ساله عناب خودتان بزنید

  18. Avatar Ghulam mohammad گفت:

    سلام ، گیلاس میشه به عناب پیوند زد؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      توصیه ما برای پیوند عناب استفاده از بذر عناب است

  19. Avatar ح گفت:

    سلام. درخت عناب تقریبا ۳ساله خریدم و الان ۴سال از کاشت آن می‌گذرد و ثمر نمی دهد علت چیست؟ ممنون راهنمایی کنید

    1. پیشنهاد ما این است که با یک درخت عناب که میوه می دهد پیوند بزنید معمولا آنهایی که میوه می دهند درست هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *