میوه ها

تمام خواص لیمو ترش

لیمو ترش

لیمو ترش میوه درخت لیمو و جزء مرکبات است. بیشتر لیمو ترش ها به منظور آبگیری برداشت می شوند که برای تمام سال استفاده شود اما خواص و فواید لیمو ترش تازه بیشتر است. لیمو ترش مزه ترش خود را مدیون اسید سیتریک است که 6 درصد از وزن آب لیمو را به خود اختصاص داده است.

از زمانی که رژیم لاغری شروع شده خواص این مجنون معجزه آسا نیز (لیمو ترش) بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مطالب زیر شما را با تمام خواص لیموترش بیشتر آشنا می کند.

تمام خواص لیمو ترش

لیمو ترش پر از مواد مغذی است که علاوه بر درمان بیماری ها از جمله تقویت سیستم ایمنی، تاثیر بسزایی در حفظ سلامت پوست و مو دارد. از لیمو ترش هم برای آشپزی هم برای موارد غیر آشپزی استفاده می شود. آب لیمو دارای ۶ درصد اسید سیتریک ویتامینc، فولات، کلسیم ،آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین های b1 ،b3 ،b2، روی، قند، کربوهیدرات، چربی و پروتئین و فیبر غذایی است. به دلیل وجود همین خواص است که از لیموترش به عنوان میوه ای معجزه آسا یاد می کنند.

پودر لیمو ترش

پاکسازی دستگاه ایمنی بدن:

آب لیموترش با تحریک کبد و افزایش کارکرد آنزیم ها به دفع سموم از بدن کمک خواهد کرد. از خواص دیگر لیمو ترش می توان به ادرار آور بودن آن که باعث دفع آب اضافی در بدن می‌شود، اشاره کرد. همچنین باعث دفع سموم بدن، بهبود زخم ها، مقابله با سنگ کلیه و سایر بیماری‌های کلیوی و کمک به سلامت کبد می شود. اسید سیتریک موجود در لیمو ترش تولید صفرا را افزایش داده و به سم زدایی بدن کمک می کند. مصرف روزانه منظم لیموترش باعث کاهش فشارخون می گردد. همچنین ویتامین c موجود در لیمو ترش می‌تواند باعث مقابله با یبوست شود و در مقابل آن برای جلوگیری از اسهال می توان چند قطره از لیمو ترش را به همراه آب گرم و عسل مصرف کرد.

تقویت دستگاه ایمنی بدن:

لیموترش سرشار از ویتامین c است به همین دلیل باعث جلوگیری از سرماخوردگی می شود. برای سرماخوردگی همراه با سرفه کافی است مقداری لیمو ترش را به همراه آب گرم و عسل ترکیب کرده و روزانه دو بار استفاده کنید. برای مقابله با گلودرد بهتر است مقداری لیمو ترش را به چای گرم اضافه کرده و روزانه چند بار میل نمایید.

از جمله خواص لیموترش ویتامین سی در ترکیبات آن است که از جمله فواید آن می‌توان به درمان مشکلات بینایی از جمله آب مروارید، رفع عطش و شکسته شدن مولکول های الکل در کبد اشاره کرد. همچنین ماساژ پوست با استفاده از لیمو ترش و یک چهارم لیوان روغن آفتابگردان باعث تثبیت فشار خون در افرادی که فشار خون پایینی دارند، می شود.

کودک نوپا در حال خوردن لیمو ترش

کودک نوپا در حال خوردن لیمو ترش

منبعی سرشار از پتاسیم:

لیموترش غنی از پتاسیم است که برای سیستم عصبی بدن و فواید آنتی اکسیدانی آن در مقابله با رادیکال های آزاد و بهبود سلامت قلب و درمان آسم و عملکرد مغز مفید است.

کمک به هضم:

عطر و بوی خاص لیموترش در کاهش تهوع و استفراغ ناشی از بارداری موثر است. همچنین ترکیب آب گرم و لیموترش می تواند باعث کاهش رفلاکس معده شود و اضافه کردن چند قطره آبلیمو به غذای کودکان باعث افزایش سلامتی هضم کودکان و کاهش سوء هاضمه در کودکان و بزرگسالان می گردد.

از بین بردن لکه های پوستی:

لیموترش توانایی مقابله با قارچ را داراست که باعث می ‌شود برای درمان انواع مشکلات قارچی و پوستی از آن استفاده شود. برای این منظور، یک لیمو ترش تازه به همراه نمک را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین مصرف آب گرم و لیمو ترش به صورت روزانه باعث درمان بیماریهای پوستی مزمن مانند پسوریازیس می شود. آنتی اکسیدان های موجود در آب لیمو هم لکه های پوستی را از بین برده، هم باعث کاهش چین و چروک شده و هم باعث افزایش شفافیت پوست صورت می گردد.

بذر لیمو ترش سنگی

خنک کننده دهان:

مصرف آب لیموترش تازه در درمان و کاهش مشکلات تیروئید اعم از کم کاری یا پرکاری تیروئید و سرطان موثر است. همچنین آب لیمو درد دندان و ورم لثه را از بین می برد و از این رو باعث خنک شدن دهان می شود.

کاهش التهابات:

ترکیبی از آبلیمو و فلفل به صورت پماد بر روی زانوها و مفاصل باعث کاهش درد های آرتریت و التهابات مفاصل می شود. اگر به مدت ۳۰ دقیقه لیمو را روی پیشانی قرار دهیم باعث کاهش سردرد خواهد شد. همچنین از دیگر خواص لیمو ترش می توان به درمان آماس و تورم ناشی از اختلالات عروقی اشاره کرد.

لیمو ترش و یخ

لیمو ترش و یخ

کمک به کاهش وزن:

لیموترش باعث کنترل میزان غذا شده و اشتها را کاهش می دهد. چون دارای ماده‌ای به نام فیبر پکتین است که فیبر موجود در آن باعث دفع زود هنگام غذا می شود.

کمک به ترک سریع کافئین:

اگر به جای مصرف قهوه، سر صبح آب لیمو مصرف کنید خواهید دید که احساس شادابی و نشاط بیشتری خواهید داشت و احساس خستگی به سراغتان نخواهد آمد و سیستم عصبیتان از شما تشکر خواهد کرد.

کمک به داشتن انرژی:

مصرف مداوم و گنجاندن لیمو ترش در برنامه غذایی تان با افسردگی مقابله می کند چون با وارد شدن آب لیمو به دستگاه گوارش و اثر آرام بخش آن، سرشار از انرژی خواهید بود و اضطراب و افسردگی تان از بین خواهد رفت.

کاهش عفونت های ویروسی:

از مهم ترین خواص لیمو ترش می توان به توانایی مقابله با باکتری ها و ویروس ها اشاره کرد چون اسیدیته بالای لیمو ترش باعث از بین رفتن ویروس ها و باکتری ها می شود و دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند.

ارزش غذایی لیمو ترش

ارزش غذایی لیمو ترش

ارزش غذایی لیمو ترش:

در هر ۱۰۰ گرم لیمو ترش:

  • انرژی ۲۸ کالری
  • چربی کل سه دهم گرم
  • چربی اشباع ۰ گرم
  • کلسترول ۰
  • سدیم ۲ میلی گرم
  • پتاسیم ۱۳۸ میلی گرم
  • کربوهیدرات ۹ گرم
  • فیبر غذایی ۳ گرم
  • قند دو و نیم گرم
  • پروتئین ۱.۱ گرم
  • ویتامین آ ۲۲ واحد
  • کلسیم ۲۶ میلی گرم
  • ویتامین د ۰
  • ویتامین b۱۲ ۰
  • ویتامین ث ۵۲ میلی‌گرم
  • آهن شش دهم میلی گرم
  • ویتامین b ۱۶ صدم میلی گرم
  • منیزیوم ۸ میلی گرم

پودر نمک و لیمو ترش

مصرف روزانه لیمو ترش

مصرف روزانه لیمو ترش برای افرادی که وزن کمتر از ۶۸ کیلو گرم‌ دارند نصف لیمو ترش و برای افراد بالای ۶۸ کیلو گرم یک عدد کافی است اما می توان به راحتی گفت که بسته به ذائقه افراد می توانند هر چقدر که تمایل دارند، مصرف نمایند. خواص لیمو ترش تمام نشدنی است پس بهتر است برای سلامتی از همین امروز نوشیدن و مصرف آن را شروع کنید.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *