خوشمزه ها

همه چیز درباره درخت ماکادمیا

همه چیز درباره درخت ماکادمیا

ماکادمیا از درختان مثمر و از خانواده پروتاسه به شمار می رود؛ بومی مناطقی از استرالیا است که بزرگترین صادرکننده آن هاوایی است. میوه این گیاه بهترین و گران قیمت ترین خشکبار جهان محسوب می شود که تراز تجاری بالایی دارد و برای کاشت در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مناسب است. میوه گرد و کروی مانندی به رنگ سبز دارد که مغز آن به رنگ سفید شیری است. میوه این گیاه بیشترین شباهت را به فندق دارد که در سایز کوچک رشد می کند. ماکادمیا برای رشد نیاز به نور کامل خورشید به همراه هرس و کود مناسب دارد که ما در این مقاله بسته به رسالت خود به مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت، خواص، آفات و بیماری های درخت ماکادمیا خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب با پوپونیک همراه ما باشید.

مشخصات گیاهی کامل درخت ماکادمیا:

ماکادمیا گیاهی همیشه سبز به شمار می رود که با نام فندق استرالیایی نیز شناخته می شود که در بیشتر مناطق به خصوص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند، از رشد آسان و در عین حال کندی برخوردار است. برگ های سبز رنگ دندانه‌دار ساده‌ای دارد، برگهای این گیاه بافتی سنگین و در عین حال متراکم دارند. گلهای زیبایی به رنگ سفید تا صورتی تولید می کند که در عین زیبا بودن بسیار معطر نیز هستند، گل های دو جنسی‌ دارد که گرده‌افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می شود که البته برای اطمینان از گرده‌افشانی چندین کولتیوار برای دگر گرده‌افشانی می‌بایست کاشته می شود.

میوه گرد و بیضی مانندی به قطر 2 تا 3.5 سانتیمتر تولید می کند که مغز آن از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که سلامتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. میوه این گیاه از نظر شکل ظاهری شبیه فندق است. بعنوان گیاهی زینتی نیز شناخته می شود. این گیاه در مناطق مرطوب، بارانی و جنگلی رشد بهتری دارد به همین دلیل در کنار نهرها رشد بهتری را تجربه می کند. شاخه های این گیاه اغلب در کنار سطح زمین رشد می‌کنند که شاخه های جوان آن به رنگ صورتی تا بنفش و شاخه های تنه آن به رنگ قهوه‌ای مایل به سبز هستند، دارای پوست نرم و چین‌خورده‌ای است.

هزینه نگهداری از درخت ماکادمیا چگونه است؟

هزینه اقتصادی نگهداری از این درخت بسیار پایین و مقرون به صرفه است چرا که اگر به صورت دیم کشت شود نیاز به آبیاری ندارد و برداشت میوه آسانی دارد و در برابر آفات و بیماری مقاوم است. از باردهی خوبی برخوردار است.

روغن درخت ماکادما

روغن درخت ماکادمیا

انواع درخت ماکادمیا:

درباره ارقام و واریته های مختلف درخت ماکادمیا اطلاعات چندان دقیق و موثقی را در اختیار نداریم، اگر چنانچه شما در این زمینه اطلاعاتی دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

نهال ماکادمیا

روش های تکثیر درخت ماکادمیا:

درخت ماکادمیا از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می شود.

کشت بذر درخت ماکادمیا:

در کشت بذری برای تسریع در جوانه زنی ابتدا بذرها را به مدت یک شبانه روز در آب ولرم خیس کنید و هر از چند گاهی آب آن را تعویض نمایید، یک گلدان با زهکشی خوب تهیه و با خاک غنی و حاصلخیز آن را پر کنید، بذر گیاه را در عمق یک تا دو سانتی متری خاک بکارید و روی آن را با خاک نرم بپوشانید، گیاه را آبیاری کنید و در دمای 25 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید، تا زمان جوانه زنی نگذارید که سطح خاک خشک شود، اگر شرایط رشد بذر مناسب باشد پس از گذشت 15 تا نهایت 30 روز بذر گیاه جوانه می زند و سر از خاک بیرون می‌آورد، زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید و برای حصول نتیجه بهتر در سال اول آن را در خانه یا گلخانه نگهداری کنید تا در فصل سرما از معرض سرما در امان باشد، پس از آنکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید در فصل بهار آن را به زمین اصلی منتقل کنید تا به رشد خود را ادامه دهد.

پیوند زدن درخت ماکادمیا:

پیوند زدن روش دیگر ازدیاد درخت ماکادمیا به شمار می رود که معمولاً کمتر از آن استفاده می‌کنند، اگر چنانچه شما نیز قصد تکثیر این درخت از طریق پیوند را دارید بهتر است از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید.

قلمه زدن درخت ماکادمیا:

قلمه زدن رایج‌ترین روش تکثیر به شمار می رود، در این روش ابتدا قلمه‌ای به طول 30 سانتیمتر از شاخه پربار درخت انتخاب کنید و با استفاده از چاقوی تیز آن را به صورت اوریب از شاخه درخت جدا کنید، برای تسریع در جوانه زنی از هورمون ریشه‌زایی بر روی قلمه استفاده کنید و سپس قلمه را در عمق مناسب بکارید و آن را آبیاری و همیشه مرطوب نگه دارید، پس از گذشت مدتی قلمه ریشه‌دار می شود و شروع به رشد می کند.

روش های هرس درخت ماکادمیا:

به هنگام هرس ابتدا وسایل لازم منجمله قیچی و اره باغبانی را آماده و سپس شاخه های خشک شده و بیمار را از درخت جدا کنید، هرس به موقع باعث افزایش باردهی و رشد بهتر گیاه می شود، هرس این گیاه معمولاً سالیانه انجام می شود که البته در هر زمانی می توانید شاخه های بیمار و خشک شده را از درخت جدا کنید معمولاً قبل از گلدهی گیاه را هرس می کنند.

رشد درخت ماکادیما

رشد درخت ماکادمیا

شرایط اکولوژیک رشد درخت ماکادمیا:

درخت ماکادمیا برای رشد هرچه بهتر و میوه دهی بیشتر نیاز به شرایط محیطی مناسب دارد.

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به شرایط اقلیمی متغیر و بین 6 تا 10 متر است.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو به نور کامل خورشید نیاز دارد

دما:

درخت ماکادمیا نسبت به سرما مقاوم است و تا دمای 5- را تحمل می کند، دمای مناسب برای رشد این گیاه 16 تا 25 درجه سانتی گراد است.

خاک:

در گستره وسیعی از خاک ها رشد می کند که البته خاک های غنی و کمی اسیدی با زهکشی مناسب را می پسندد.

آبیاری:

به آبیاری کمی نیاز دارد به همین دلیل در مناطقی که بارندگی کافی وجود دارد می توانید به صورت دیم نیز این گیاه را پرورش دهید و در سایر مناطقی که بارندگی وجود ندارد باید آبیاری گیاه به طور منظم انجام شود، چرا که خشکسالی باعث کند شدن رشد درخت و کاهش کیفیت میوه می شود.

فاصله کاشت:

فاصله بین درختان 5 متر و فاصله بین ردیف ها 6 متر است.

بذر درخت ماکادمیا

زمان و مقدار کود دهی به درخت ماکادمیا:

نکته ای که به هنگام کود دهی به درخت ماکادمیا وجود دارد این است که این گیاه حداقل یک سال پس از کاشت نیاز به کود دهی ندارد به همین دلیل برای اینکه درخت جوان مقاوم و مستحکم شود نباید به آن کود داد. البته پس از دوره رشد کوتاهی باید کود دهی به گیاه به طور منظم انجام شود، به هنگام کود دهی کود را با خاک مخلوط و از سوی دیگر نگذارید کود با سایه درختان جوان در ارتباط و تماس باشد، برای این منظور لازم است کود را در فاصله 20 سانتیمتری از ساقه درخت و 50 سانتی متری محل آبریز برای کود دهی پخش کنید چراکه این گیاه نسبت به هر گونه صدمه به ریشه گیاه حساس است. بهتر است پس از هر بار کود دهی یک آبیاری سبک را نیز انجام دهید. بسته به اینکه بیشتر خاکها با کمبود روی مواجه هستند بهتر است به هنگام کود دهی به این نکته نیز توجه داشته باشید و از کودهای حاوی روی نیز استفاده کنید.

میوه درخت مادکادمیا

میوه درخت مادکادمیا

آفات و بیماری های درخت ماکادمیا:

درخت ماکادمیا در برابر آفات و بیماری ها مقاوم است که از آفات و بیماری های رایج آن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

پوسیدگی ریشه:

بیماری پوسیدگی ریشه یا فیتونترا معمولاً در اثر صدماتی همچون ضربه و غیره به وجود می آید که در چنین حالتی محل زخم آلوده می شود. البته آن دسته از درختانی که در معرض استرس هایی همچون کم آبی و خشکسالی نیز قرار دارند دچار پوسیدگی ریشه می شوند که مرگ درخت را به دنبال دارد.

حشرات خشکبار خوار:

همانطور که از نامش پیداست مجموعی از حشرات را شامل می شود که از خشکبار و میوه ماکادمیا تغذیه می کنند. این حشرات پوسته سبز میوه گیاه را سوراخ و از مغز آن تغذیه می کنند که برای کنترل آن می توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

آفت سن:

در جنوب آفریقا سن مهمترین آفت ماکادمیا به شمار می رود که خسارات زیادی را به بار می‌آورد که برای کنترل آن می توانید از سموم شیمیایی مختلفی استفاده کنید.

نحوه برداشت میوه ماکادمیا چگونه است؟

برداشت میوه ماکادمیا کار چندان سختی نیست چرا که پس از رسیدن میوه گیاه از شاخه گیاه جدا و به زمین می افتد که پس از آن شما می‌بایست میوه ها را از پای درخت جمع و در داخل سبد یا جعبه بگذارید و به همین منوال به کار برداشت میوه گیاه ادامه دهید.

برگهای سبز رنگ دندانه‌دار ساده‌ای

میوه با ارزش دانه سفید

خواص ماکادمیا:

از خواص ماکادمیا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • باعث کاهش سطح کلسترول می شود.
  • بهبود سیستم مغز و اعصاب را به دنبال دارد.
  • در بهبود و جلوگیری از بیماری آلزایمر مفید است.
  • باعث بهبود دید می شود.
  • تقویت استخوان ها را به دنبال دارد.
  • در پیشگیری از سرطان مفید است.
  • سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است.
  • باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
  • از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • کم خونی را درمان می کند.

مغز ماکادمیا

کاربرد ماکادمیا:

از ماکادمیا استفاده های مختلفی به قرار زیر می کنند.

  • برای تازه خوری مناسب است.
  • در خشکبار از آن استفاده می کنند.
  • خاصیت دارویی و درمانی دارد به همین دلیل در طب سنتی نیز کاربرد دارد.
  • برای تهیه کیک و شیرینی از آن استفاده می کنند.
  • برای تهیه شکلات و بستنی از مغز میوه این گیاه استفاده می کنند.
  • از روغن این گیاه در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.
  • کاربرد صنعتی دارد.
  • به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می کنند.

سخن پایانی

درخت ماکادمیا از با ارزش ترین و گران قیمت ترین خشکبار جهان به شمار می رود. میوه گرد و بیضی مانندی همچون فندق تولید می کند که مغز آن ارزش غذایی بالایی دارد که از آن استفاده های مختلفی می کنند؛ نیاز آبی کمی دارد که به راحتی می توانید آن را پرورش دهید. در بیشتر مناطق به خصوص نهرها و مناطق مرطوب و بارانی رشد می کند. باردهی خوبی دارد، میوه این گیاه به صورت خوشه ای و منفرد رشد می کند. میوه این گیاه به هنگام رسیدن بر روی زمین می افتد. اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت، داشت تا برداشت درخت ماکادمیا را دارید خوشحال می شویم تجربیات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “همه چیز درباره درخت ماکادمیا

  1. Avatar مهدی معینی وحید گفت:

    با درود وتشکرواقعاً اطلاعات مفیدی رو در اختیار همه قرار میدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *