آموزش باغبانی

نحوه کاشت درخت گلوله برفی

نحوه کاشت درخت گلوله برفی

درختان گلوله برفی، همچنین به عنوان ویبرنوم گلوله برفی چینی نیز شناخته می شوند، درختچه های قابل توجهی هستند که در هر باغی عالی به نظر می رسند. درختان گلوله برفی به دلیل شکوفه های سفید بزرگ و کروی معروف هستند که در اوایل بهار ظاهر می شوند. یک نهال گلوله برفی کوچک را به باغچه خود اضافه کنید یا آن را از شاخه درخت موجود پرورش دهید. هنگامی که بوته شما شکوفا شد، گاهی اوقات آن را اصلاح کنید تا درخت گلوله برفی خود را شاد و سالم نگه دارید!

کاشت درخت گلوله برفی از یک نهال:

در اولین قسمت از این مقاله درخت گلوله برفی را از یک نهال می کاریم.

1- نقطه مناسب برای کاشت نهال را انتخاب کنید:

درختان گلوله برفی به طور کلی گیاهان مقاومی هستند که می توانند در بیشتر مناطق آب و هوایی مقاومت کنند. با این حال، اگر در آب و هوای به خصوص گرم زندگی می کنید، محلی را در باغ خود انتخاب کنید که گیاه حداقل برای بخشی از روز سایه بگیرد. درختان گلوله برفی در خاک زهکشی شده و کمی اسیدی رشد می کنند. درختان گلوله برفی کاملاً رشد یافته می توانند از 12-20 فوت قد و عرض رشد کنند. برای باغ خود برنامه ریزی کنید تا رشد این درخت به محوطه گیاهان دیگر تجاوز نکند.

نقطه مناسب برای کاشت نهال را انتخاب کنید

نقطه مناسب برای کاشت نهال را انتخاب کنید

2- علف های هرز را از محل برچینید:

بعد از اینکه یک نقطه را برای کاشت درخت خود انتخاب کردید، هر گونه علف های هرز، سنگ یا ضایعات را از منطقه خارج کنید. این به درخت محیط مهمان نوازی می بخشد تا بتواند بدون تداخل رشد کند. از بین بردن علف های هرز، رقابت برای مواد مغذی و آب در خاک را نیز از بین می برد.

علف های هرز را از محل برچینید

علف های هرز را از محل برچینید

3- سوراخ کوچکی برای توده ریشه حفر کنید:

یک سوراخ کوچک در حدود سه برابر قطر و فقط به اندازه کافی عمیق برای توده ریشه حفر کنید. با استفاده از دستان خود یا یک بیلچه سوراخ را بکنید. هر سنگی را که هنگام حفر پیدا می کنید دور بریزید.

سوراخ کوچکی برای توده ریشه حفر کنید

سوراخ کوچکی برای توده ریشه حفر کنید

4- غده ریشه نهال را درون سوراخ قرار دهید:

نهال گلوله برفی را با احتیاط از ظرف آن خارج کنید. با انگشتان خود به آرامی ریشه های قابل مشاهده را از کناره ها شل کنید تا از حالت توده ای خارج شود. سپس لامپ را در سوراخ قرار دهید. اطمینان حاصل کنید نقطه ای که ریشه ها به تنه متصل می شوند 3تا 5 سانتی متر از سطح زمین بالاتر باشد.

غده ریشه نهال را درون سوراخ قرار دهید

غده ریشه نهال را درون سوراخ قرار دهید

5- سوراخ را با خاک پر کنید:

خاکی را که هنگام حفر آن بیرون آورده اید بردارید و سوراخ را دوباره پر کنید. خاک اطراف ریشه را بفشارید تا فضای بین ریشه و زمین اطراف آن از بین برود تا از محافظت ریشه در برابر عناصر اطمینان حاصل شود.

سوراخ را با خاک پر کنید

سوراخ را با خاک پر کنید

6- اطراف درخت 10 سانتی متر کود پخش کنید:

جابجایی می تواند برای یک نهال تکان دهنده باشد و درخت به مواد مغذی اضافی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که در محل جدید شکوفا می شود. یک لایه به عمق 10 سانتی متر مالچ را روی کل منطقه کاشت پخش کنید. کود، خاک را غنی می کند و همچنین به حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف های هرز کمک می کند.

اطراف درخت 10 سانتی متر کود پخش کنید

اطراف درخت 10 سانتی متر کود پخش کنید

کاشت درختان گلوله برفی از قلمه ها:

در دومین بخش از این مقاله به چگونگی کاشت درختان گلوله برفی از قلمه ها می پردازیم.

1- شاخه های چوب نرم را روی درخت اصلی پیدا کنید:

روش دیگر برای رشد یک درخت گلوله برفی، پرورش گیاهان جدید از قلمه های گرفته شده از ساقه های یک درخت گلوله برفی کاملاً رشد یافته یا گیاه والد است. برای آزمایش اینکه آیا شاخه ای به مرحله ایده آل چوب رسیده است، شاخه را خم کنید. اگر شاخه خم شود، سپس به دو قطعه تبدیل شود، در مرحله چوب نرم است.

اگر شاخه خم شود اما شکسته نشود، خیلی نارس است و احتمالاً به درخت جدیدی تبدیل نخواهد شد. بین اسفند و تیر از درخت والد قلمه بگیرید.

شاخه های چوب نرم را روی درخت اصلی پیدا کنید

شاخه های چوب نرم را روی درخت اصلی پیدا کنید

2- از انتهای شاخه 15 سانتی متر ببرید:

از یک قیچی باغبانی برای برش تمیز شاخه 15 سانتی متر استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که شاخه دارای حداقل دو مجموعه برگ در طول آن است. سعی کنید قلمه ها را صبح قبل از طلوع خورشید ایجاد کنید تا از ضایع شدن رطوبت شاخه ها اطمینان حاصل کنید. حتی اگر در آخر فقط یک درخت گل برفی می خواهید، چندین قلمه بزنید. از آنجا که قلمه ها 100٪ موفقیت در شکوفا شدن ندارند، بهتر است از دو یا سه قلمه استفاده کنید تا این که همه امید خود را فقط به یک قلمه بگذارید.

از انتهای شاخه 15 سانتی متر ببرید

از انتهای شاخه 15 سانتی متر ببرید

3- شکوفه ها و برگ ها را بکنید:

با استفاده از انگشتان خود یا یک ناخن گیر شکوفه های ساقه را از بین ببرید و سعی کنید برش نزدیک به ساقه ایجاد کنید. همچنین برگ های نیمه پایینی شاخه را جدا کرده و تا جای ممکن از نزدیک شاخه جدا کنید. این منطقه ای از شاخه است که در نهایت وقتی نهال را کاشتید ریشه از آن رشد می کند.

شکوفه ها و برگ ها را بکنید

شکوفه ها و برگ ها را بکنید

4- شاخه را به پودر هورمون ریشه دار آغشته کنید:

پودر هورمون ریشه زایی احتمال شکوفا شدن قلمه در گیاه را بهتر می کند. پودر را در یک کاسه کوچک بریزید، و سپس شاخه را درون کاسه فرو کنید، مطمئن شوید که پودر گره های برگ هایی را که پوست آن را جدا کرده اید، پوشانده است.

شاخه را به پودر هورمون ریشه دار آغشته کنید

شاخه را به پودر هورمون ریشه دار آغشته کنید

5- یک گلدان پهن با مخلوط خاک گلدان آماده کنید:

یک گلدان پهن با سوراخ های زهکشی در پایین خریداری کنید تا قلمه های خود را بکارید. گلدان را با یک مخلوط خاک گلدان با تخلیه خوب که حاوی حدود 60٪ ماسه یا پرلیت و 40٪ پیت اسپاگنوم است پر کنید.

یک گلدان پهن با مخلوط خاک گلدان آماده کنید

یک گلدان پهن با مخلوط خاک گلدان آماده کنید

6- قلمه ها را داخل سطح گلدان بکارید:

انگشت خود را به مخلوط خاک گلدان فرو کنید تا سوراخی به عمق حدود 5 سانتی متر ایجاد شود. سپس قلمه را در سوراخی که ایجاد کرده اید وارد کنید و اطمینان حاصل کنید که انتهای شاخه با گره های برگ که اصلاح کرده اید داخل خاک فرو می رود و گره های برگ کاملاً پوشیده شده است.

خاک گلدان اطراف محل کاشت را فشار دهید تا بتواند در ظرف به صورت ایستاده و بدون خم شدن قرار گیرد. مخلوط گلدان را آبیاری کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب شود.

قلمه ها را داخل سطح گلدان بکارید

قلمه ها را داخل سطح گلدان بکارید

7- قلمه ها را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید:

گلدان را درون یک کیسه پلاستیکی بزرگ قرار دهید، قسمت بالای آن را باز نگه دارید تا کیسه به قسمت بالای قلمه ها نرسد. کیسه پلاستیکی اطمینان حاصل خواهد کرد که با شروع ریشه زدن، آب از قلمه ها تبخیر نمی شود. اگر در جلوگیری از رسیدن کیسه های پلاستیکی به قسمت بالای قلمه ها مشکل دارید، نی های بلندی را به گوشه های ظرف بذر بچسبانید و کیسه را در بالای نی ها قرار دهید. ظرف را هر از چند گاهی چک کنید و وقتی خشک است خاک آن را آبیاری کنید.

قلمه ها را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید

قلمه ها را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید

8- هنگامی که قلمه ها ریشه دار شدند کیسه پلاستیکی را بردارید:

بعد از حدود چهار تا شش هفته، قلمه ها باید ریشه بزنند. برای بررسی ریشه ها، خاک گلدان را به آرامی از ریشه گیاه دور کنید، یا خیلی آرام گیاه را بکشید تا ببینید آیا از سمت ریشه مقاومت دارد یا نه. وقتی متوجه وجود ریشه شدید، کیسه پلاستیک را بردارید و مرتباً آب دهید تا خاک مرطوب بماند.

هنگامی که قلمه ها ریشه دار شدند کیسه پلاستیکی را بردارید

هنگامی که قلمه ها ریشه دار شدند کیسه پلاستیکی را بردارید

9- قلمه ها را به گلدان منتقل کنید:

پس از حدود یک هفته از زمانی که کیسه پلاستیک را برداشته اید، قلمه ها را به گلدان های کوچک پر از خاک گلدان منتقل کنید. این کار را با بلند کردن آرام گیاهان از ظرف انجام دهید و مطمئن شوید که هیچ یک از ریشه ها را نمی شکنید. گیاهان را در یک سوراخ کوچک در خاک گلدان قرار دهید، سپس خاک را در اطراف ریشه قلمه ها فشار دهید. برای مرطوب نگه داشتن خاک به طور یکنواخت آبیاری کنید.

اگر بیش از یک قلمه ریشه داد، آنها را در گلدان های جداگانه بکارید. در صورت تمایل می توانید درختان گلوله برفی را دو تا سه هفته پس از کاشتن در گلدان ها به باغ جابجا کنید. قبل از انتقال به باغ حتما نهال را در گلدان بکارید.

قلمه ها را به گلدان منتقل کنید

قلمه ها را به گلدان منتقل کنید

درخت گلوله برفی خود را حفاظت کنید:

سومین بخش از این مطلب به چگونگی محافظت از درخت گلوله برفی خود می پردازیم.

1- حدود چهار هفته پس از کاشت از کود آهسته رهش استفاده کنید:

با پاشیدن کود آهسته رهش در اطراف درخت گلوله برفی، یک ماه پس از قرار دادن آن در زمین، به خاک نیرویی دوباره ببخشید. کود آهسته رهش برای حفظ سلامت گیاه در مدت زمان طولانی مواد مغذی را آزاد می کند.

حدود چهار هفته پس از کاشت از کود آهسته رهش استفاده کنید

حدود چهار هفته پس از کاشت از کود آهسته رهش استفاده کنید

2- شاخه های مرده یا آسیب دیده را بردارید:

شکوفه ها یا شاخه های مرده را در فصل شکوفایی، که از مارس تا ژوئیه می باشد، قطع کنید. اصلاح رشد و نموهای حاصل از گیاه باعث رشد مجدد شاخه ها و گیاهان سالمتر و بوته دارتر می شود. برای قطع قسمت آسیب دیده از یک قیچی باغبانی استفاده کنید.

شاخه های مرده یا آسیب دیده را بردارید

شاخه های مرده یا آسیب دیده را بردارید

3- زیر شاخه های های نزدیک به ریشه درخت را خارج کنید:

زیرشاخه ها جوانه های درخت گل برفی هستند که به نظر شاخه های ضخیمی می آیند که در سطح زمین رشد می کنند. از آنجا که زیرشاخه ها جوانه های درخت هستند، باعث می شوند درخت مواد مغذی و منابع خود را بین قسمت اصلی درخت و زیرشاخه ها تقسیم کند. از قیچی های هرس برای برش تمیز زیرشاخه نزدیک به محل ریشه استفاده کنید. حذف زیرشاخه ها به درخت اجازه می دهد تا تمام مواد مغذی خود را حفظ کند و باعث سلامتی آن می شود.

زیرشاخه های های نزدیک به ریشه درخت را خارج کنید

زیرشاخه های های نزدیک به ریشه درخت را خارج کنید

4- وقتی خاک خشک است آبیاری کنید:

گیاه خود را هر هفته یا همین حدود بررسی کنید. اگر منطقه شما خشکسالی دارد یا باران بسیار کمی باریده است، درخت گل برفی خود را آبیاری کنید. این امر به ویژه هنگامی اهمیت دارد که درخت شما جوان و ظریف باشد. مطمئن شوید که به جای آبیاری بالای گیاه ریشه گیاه را آبیاری کنید. آبیاری ریشه اطمینان از جذب آب توسط ریشه ها را می دهد.

وقتی خاک خشک است آبیاری کنید

وقتی خاک خشک است آبیاری کنید

5- مراقب آفات رایج باشید:

هر از گاهی ممکن است درخت گلوله برفی شما طعمه حشرات یا جوندگان شود. در اینجا برخی از آفاتی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • حشرات ریز مکنده مانند شته ها، کنه ها و فلس ها. برای درمان کردن،به درختان خود صابون حشره کش بپاشید. اگر از صابون غلیظ استفاده می کنید، آن را به یک قاشق چای خوری در هر پیمانه برای آلودگی خفیف و چهار قاشق چای خوری در هر پیمانه برای آلودگی شدید رقیق کنید.
  • شپشک های ریشه ای، که شبیه کرم های سفید با سرهای قهوه ای هستند. برای از بین بردن این آفات، هفته ای دو تا سه بار شاخ و برگ را در صابون حشره کش خیس کنید. این کار را هر سه هفته یک بار تکرار کنید تا اینکه شپشک ها از بین بروند.
  • برگ ویبورمون تخم سوسک، که مانند ردیف کلاه های ریز در زیر برگ ها به نظر می رسد. شاخه ها و برگ های آلوده را هرس کنید. برای جلوگیری از آلودگی، گیاه را در اوایل بهار با سموم دفع آفات ارگانیک و حاوی پیرترین سم پاشی کنید.
مراقب آفات رایج باشید

مراقب آفات رایج باشید

6- بیماری ها و آفات را درمان کنید:

دو بیماری شایع وجود دارد که درختان گلوله برفی را تحت تأثیر قرار می دهد: پژمردگی قارچ ناقص افت گیاهی و شانکر. پژمردگی ورتیسیلیوم نوعی بیماری قارچی است که جریان آب را کاهش می دهد و در نتیجه باعث زرد شدن یا پژمردگی برگ ها، رشد کوتاه مدت و مرگ می شود. شانکر یکی دیگر از بیماری های قارچی است که باعث از بین رفتن چوب می شود، لکه های مرده و تغییر شکل یافته و در نهایت کل اندام ها از بین می رود.

شما می توانید با هرس اندام و شاخ و برگ آسیب دیده و استریل کردن وسایل خود، پژمردگی های ورتیسیلیومی را درمان کنید. برای شانکر، پوست آلوده را بردارید تا به چوب سبز برسید، و وسایل خود را حتما ضد عفونی کنید.

بیماری ها و آفات را درمان کنید

بیماری ها و آفات را درمان کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *