آموزش باغبانی

کاشت اسطوخدوس در گلدان

کاشت اسطوخدوس در گلدان

یکی از بهترین و زیباترین گیاهانی که از خواص بسیاری برخوردار است و در خانه نیز می توان به کاشت و پرورش آن پرداخت گیاه اسطوخودوس است که به دلیل گل های زیبایی که دارد از جذابیت بسیاری در میان طرفداران گل و گیاه ها برخوردار است. همچنین با توجه به رنگ زیبا و ماندگاری و عطر خوش بوی این گیاه باعث به وجود آمدن روحیه سر زندگی و امید به زندگی اشخاص می شود. با ما همراه باشید تا شما را با کاشت و پرورش گیاه اسطوخودوس آشنا کنیم.

اسطوخدوس در دسته گیاهان علفی قرار گرفته و از عمری کوتاه برخوردار است. این گیاه بیشتر به شکل درختچه های کوچک دیده می شود و شکل متفاوت برگ های آن را می توان بارزترین وجه تمایز آن با سایر گیاهان دانست. گل های این گیاه زمانی که شکوفا می شوند جلوه ای بسیار زیبا ایجاد می کنند.

گیاه اسطوخودوس گیاهی چند ساله و همیشه سبز است و نام علمی آن لاواندا است، این گیاه دارای نوعی روغن در درون خود است که به روغن اسطوخودوس مشهور بوده و در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین عطر موجود در برگ های این گیاه نیز نقش درمانی بسزایی در قالب روش های رایحه درمانی دارد. برگ های اسطوخودوس به لحاظ شکل ظاهری کشیده مانند است که روی آن ها با کرک های سفید پوشیده شده است. گل های این گیاه در رنگ های مختلف از جمله آبی، بنفش، ارغوانی و صورتی دیده می شود.

مراحل کاشت گیاه اسطوخودوس:

با توجه به اینکه گیاه اسطوخودوس انواع مختلفی دارد پس باید برای کاشت آن شرایطی را انتخاب کنید که متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه شما باشد تا با رشد بهتر این گیاه مواجه شوید در غیر اینصورت کاشت این گیاه نتیجه بخش نخواهد شد. به خود استرس وارد نکرده و بدانید کاشت گیاه اسطوخودوس مانند گیاهان دیگر بسیار کار ساده و آسانی بوده و شما می توانید به راحتی در منزل این گیاه را بکارید.

کاشت گیاه اسطوخودوس مانند تمامی گیاهان دارویی دیگر به 2 روش بذر و قلمه صورت می گیرد، نکته قابل ذکر این است که بهترین روش برای کاشت این گیاه استفاده از قلمه است و موقعیت های بسیاری برای کاشت با این روش برای شما به وجود می آورد.

کاشت از طریق قلمه:

برای کاشت گیاه اسطوخودوس به روش قلمه ابتدا باید قلمه ها را از مراکز پرورش گیاه اسطوخودوس تهیه کنید، در مرحله بعد این نکته را در نظر بگیرید که بعد از کاشت گیاه اسطوخودوس قلمه های این گیاه بیشتر و بیشتر می شود پس باید از گلدانی استفاده کنید که نسبتا بزرگ باشد تا بعد از بزرگ شدن این گیاه با مشکل مواجه نشوید و گیاه به سهولت بتواند رشد کند.

کاشت از طریق قلمه

کاشت از طریق قلمه

قبل از ریختن خاک به گلدان از زهکشی آن مطمئن شوید. پس نصف گلدان را از خاک پر کنید اگر از خاک باغچه استفاده می کنید سعی کنید از ماسه و پرلیت باشد پس قلمه را درست و دقیق در وسط گلدان بکارید. قبل از هر چیزی به این نکته دقت داشته باشید که ساقه قلمه باید 6 سانتی متر زیر لبه گلدان باشد. بعد از آن نصف دیگر خاک را نیز در طرف دیگر قلمه ریخته و با دست خود قلمه را محکم کرده تا از درستی کاشت خود اطمینال حاصل کنید.

بعد از اتمام مرحله کاشت نوبت به آبیاری گیاه اسطوخودوس می رسد، دقت کنید هنگامی که به گیاه آب می دهید باید آب از ته گلدان به بیرون بیاد. گیاه اسطوخودوس گیاهی کاملا حساس بوده و باید در گرما بماند تا آسیب نبیند بنابراین باید همیشه در گلدان باشد تا در فصول سرد سال بتوان آن را به داخل منزل منتقل کرد تا خوب مورد نگهداری قرار بگیرد. همچنین در فصل های گرم سال گیاه اسطوخودوس را در مکانی گرم و پر نور نگهداری کنید تا با رشد بهتر این گیاه مواجه شوید.

بذر اسطوخودوس

کاشت از طریق بذر:

می توانید با تهیه بذر مرغوب نسبت به کاشت گیاه اسطوخودوس اقدام کنید. یک گلدان با عمق کم ولی بزرگ تهیه نمایید، گلدان را با خاک مناسب از ترکیب پیت ماس 50 درصد، کوکوپیت 30 درصد، پرلیت 20 درصد پرکرده و سپس برای نشست خاک، با آب خاک را باید کاملا خیس کنید و در آخر بذرهای گیاه اسطوخودوس را روی خاک ریخته و مقداری خاک بریزید و روی آن را آبیاری کرده و منتظر جوانه زدن گیاه باشید.

هر گیاهی برای رشد بهتر نیاز به شرایط و نگهداری بسیار دارد بنابراین باید از گیاه خود مراقبت کافی به عمل بیاورید و توجه داشته باشید که نباید این گیاه را زیاد آبیاری کنید زیرا مقاوم بوده و تا حدی توانایی تحمل خشکی خاک را دارد. بعد از آبیاری اجازه دهید آب خاک خشک شده سپس آبیاری مجدد را انجام دهید، و به خاطر داشته باشید نور کافی برای رشد این گیاه در طول روز 8 الی 10 ساعت است.

برای خرید بذر گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *