آموزش باغبانی

آبیاری کاکتوس چگونه است

نحوه آبیاری کاکتوس

وقتی مردم به کاکتوس فکر می کنند، بیابان هایی را تصور می کنند که اصلاً آب ندارند. کاکتوس ها به نگه داری کمی نیاز دارند و گیاهان عالی خانگی هستند اما بیشتر از آنچه انتظار دارید به آب نیاز دارند. بخصوص در ماه های گرم سال حداقل یک بار در هفته باید آنها را آبیاری کرد.

ساده ترین راه برای آبیاری آنها یک قوطی آب است، اگرچه روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. کاکتوس های گرمسیری نیازهای کمی متفاوت از کاکتوس های کویری دارند، مانند سطح رطوبت بالاتر. با آبیاری به موقع، کاکتوس شما می تواند مقداری رنگ به خانه شما اضافه کند.

روش اول: انتخاب موقع آبیاری کاکتوس

در روش اول به انتخاب موقع آبیاری کاکتوس می پردازیم

1- به کاکتوس ها حداقل هفته ای یک بار در بهار و تابستان آب دهید:

کاکتوس ها از اسفند تا شهریور در نیمکره شمالی رشد می کنند، بنابراین در این زمان است که آن ها به آب بیشتری نیاز دارند. در حالی که کاکتوس شما فعال است، خاک را کاملاً آبیاری کنید تا مرطوب بماند. به خاطر داشته باشید که عواملی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز بر سرعت خشک شدن خاک تأثیر می گذارد. در هوای گرم و خشک ، ممکن است مجبور شوید هفته ای 2 یا 3 بار آب دهید.

اگر در نیمکره جنوبی هستید، به یاد داشته باشید که از سپتامبر تا حدود مارس بیشتر کاکتوس خود را آبیاری کنید. در این مدت می توانید مقداری کود به کاکتوس خود بدهید. از کود متعادل استفاده کنید و آن را در آبی که به خاک اضافه می کنید رقیق کنید.

کاکتوس ها حداقل هفته ای یک بار در بهار و تابستان آب دهید

کاکتوس ها حداقل هفته ای یک بار در بهار و تابستان آب دهید

2- آبیاری را کاهش دهید:

آبیاری را در زمستان به هر 2 تا 4 هفته کاهش دهید. رشد اکثر انواع کاکتوس ها در پاییز متوقف می شود. اگرچه آنها خواب هستند اما برای زنده ماندن هنوز به کمی آب احتیاج دارند! کیفیت خاک را کنترل کنید. وقتی خاک خشک شد، آن را کاملا آبیاری کنید تا کاکتوس شما از تغذیه خوبی برخوردار شود.

آبیاری بیش از حد برای کاکتوس خطرناک است. به یاد داشته باشید که آنها به آب زیادی احتیاج ندارند، و در حالت خواب حتی نیاز به آب کمتر است.

آبیاری را کاهش دهید

آبیاری را کاهش دهید

3- خاک را لمس کنید:

خاک را لمس کنید تا ببنید 6.5 سانتی متر بالای خاک خشک است یا نه. رمزگشایی نیازهای کاکتوس با رشد کند گاهی اوقات غیرممکن به نظر می رسد، اما خاک نکته ای خوب برای اقدامات بعدی است. انگشت خود را داخل به خاک فرو کنید. اگر احساس خشکی می کنید، بدانبد که زمان آبیاری دوباره کاکتوس فرا رسیده است.

اگر احساس مرطوبی زیاد کردید و خاک به انگشت شما چسبید، می توانید صبر کنید. شما همچنین می توانید یک ابزار باغبانی را در خاک فرو کنید. خاک مرطوب به چوب می چسبد. گزینه دیگر استفاده از کنتور رطوبت برای تشخیص فوری وضعیت خاک است.

خاک را لمس کنید

خاک را لمس کنید

4- دوباره آبیاری کنید:

کاکتوس های گرمسیری را قبل از اینکه خاک کاملاً خشک شود دوباره آبیاری کنید. گیاهان گرمسیری مانند کاکتوس کریسمس مثل کاکتوس های کویری مقاوم به خشکی نیستند. اگر یک کاکتوس گرمسیری دارید، مطمئن شوید که خاک همیشه کمی مرطوب است. کاکتوس های گرمسیری نسبت به کاکتوس های بیابانی بسیار به کم آبی حساس هستند. اگر کاکتوس صحرایی دارید، می توانید تا زمان خشک شدن خاک صبر کنید تا اطمینان حاصل کنید که بیش از حد به آن آب نمی دهید.

کاکتوس های گرمسیری نیز باید فقط حدود یک بار در هفته آبیاری شوند. فقط باید خاک را کمی بیشتر بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که خیلی خشک نشده است.

دوباره آبیاری کنید

دوباره آبیاری کنید

5- خاک را بررسی کنید:

هنگامی که خاک خیلی خشک است، کاکتوس خود را برای مشاهده علائم پژمردگی بررسی کنید. نظارت بر تغییرات ظاهری کاکتوس به شما کمک می کند تا زمان آبیاری را تشخیص دهید. اگر کاکتوس شما شروع به چروکیدن می کند، به احتمال زیاد به آب بیشتری احتیاج دارد. پوست آن شروع به چروک شدن می کند ، در نتیجه کاکتوس شما کوچک و چروکیده به نظر می رسد. کمی آب به آن بدهید و ببینید آیا بهبود می یابد یا خیر.

توجه داشته باشید که پژمردن می تواند در اثر سایر مشکلات ایجاد شود، مانند به هم پیچیدن ریشه ها و عدم توانایی جذب آب. اگر خاک مرطوب است، پس بیماری ها، حشرات، تغییر در محیط و سایر مشکلات را بررسی کنید.

خاک را بررسی کنید

خاک را بررسی کنید

6- آب کمتری بدهید:

اگر کاکتوس را زیر باران رها می کنید، آب کمتری بدهید. بسته به میزان باران در منطقه شما، ممکن است به هیچ وجه نیازی به آبیاری کاکتوس خود نداشته باشید. در عوض ، آن را در معرض آفتاب بگذارید تا خشک شود. تا زمانی که گلدان و خاک زهکشی کافی داشته باشند ، کاکتوس شما خوب عمل می کند. پس از آن کیفیت خاک را کنترل کنید تا مشخص شود چه زمان خشک می شود و دوباره به آبیاری احتیاج دارد.

اگر قرار است در منطقه شما طی چندین روز باران شدیدی ببارد ، کاکتوس خود را داخل خانه ببرید تا خیلی خیس نشود. خاک مرطوب منجر به پوسیدگی ریشه می شود، بنابراین مطمئن شوید که زمان زیادی برای خشک شدن دارد. یک کاکتوس گلدانی تا زمانی که خاک آن به خوبی تخلیه شود در فضای باز ایمن خواهد بود. بسیاری از انواع حتی تا زمانی که خشک نگه داشته شوند می توانند در دمای زیر 32 درجه فارنهایت (0 درجه سانتیگراد) زنده بمانند.

آب کمتری بدهید

آب کمتری بدهید

7- صبر کنید:

حداقل یک روز تا آبیاری یک کاکتوس کاشته شده در یک گلدان جدید صبر کنید. با فراهم کردن بهترین شرایط برای کاکتوس تازه کاشته شده خود به رشد آن کمک کنید. کاکتوس را در گلدان آن قرار داده و ریشه ها را با خاک بپوشانید. بعداً، خاک را کمی آبیاری کنید تا 6.6 سانتی متر بالایی مرطوب بماند. پس از انتقال به آبیاری هفتگی، وضعیت خاک را بررسی کنید.

اگر کاکتوس گرمسیری دارید، حتماً قبل از خشک شدن کامل آن را آبیاری کنید. مراقب علائمی مانند پژمردگی باشید. برخی از تولیدکنندگان ترجیح می دهند قبل از آبیاری یک کاکتوس که دوباره کاشته شده است، 1 هفته صبر کنند. اگر خراشی روی کاکتوس ایجاد کرده اید، انتظار به کاکتوس فرصت می دهد تا بهبود یابد تا آلوده یا غرقاب نشود.

صبر کنید

صبر کنید

روش دوم: انتخاب یک روش آبیاری

در دومین مرحله انتخاب یک روش آبیاری مهم می باشد.

1- برای آبیاری کاکتوس دور پایه آن به سادگی آب بریزید:

برای خیساندن خاک از یک آبدان یا اسپری استفاده کنید سپس بگذارید تا کاکتوس خشک شود. آب شیر ولرم خوب است اما می توانید از گزینه های دیگری نیز استفاده کنید. به آبیاری ادامه دهید تا آب از سوراخ های زهکشی پایین ظرف خارج شود. اگر از ظرفی بدون سوراخ های زهکشی استفاده می کنید، به اندازه کافی آب اضافه کنید تا 3 اینچ فوقانی (6.6 سانتی متر) خاک مرطوب شود. حدود 2 ساعت دیگر دوباره بررسی کنید تا ببینید خاک هنوز مرطوب است و در صورت لزوم آب بیشتری اضافه کنید.

  • بیشتر تولید کنندگان خانگی از این طریق کاکتوس های خود را آبیاری می کنند. ساده و موثر است. این روش به شما امکان کنترل مستقیم بیشتری بر میزان آب دادن به خاک می دهد.
  • بعضی از کاکتوس ها بسیار گسترده می شوند و دسترسی به خاک را برای شما سخت می کنند. اگر این مشکل را دارید، سعی کنید آن را از پایین با یک زیر گلدانی پر از آب آبیاری کنید.
  • پاشش مستقیم آب به کاکتوس می تواند باعث گسترش باکتری یا پوسیدگی ریشه شود. مگر اینکه در منطقه ای باشید که تابستان یا زمستان خشکی دارد، از مه پاش کردن کاکتوس خودداری کنید.
برای آبیاری کاکتوس دور پایه آن به سادگی آب بریزید

برای آبیاری کاکتوس دور پایه آن به سادگی آب بریزید

2- بشقاب زیر گلدان را با آب پر کنید:

تا روش کارآمدتری برای آبیاری کاکتوس های کویری فراهم شود. بیشتر کاکتوس هایی که در خانه پرورش می یابند از نوع صحرایی هستند و این گونه ها ریشه های بلندی دارند که آب را از اعماق خاک می کشند. برای آب دادن به آن، یک زیر گلدانی تهیه کنید، آن را با آب ولرم پر کنید، سپس آن را زیر گلدان کاکتوس قرار دهید. 2 ساعت دیگر برگردید تا بررسی کنید. اگر خاک تا نیمه پایین مرطوب شده است، پس کاکتوس شما تا آبیاری بعدی آب کافی دارد که دوام بیاورد. سپس زیر گلدانی را بردارید.

  • استفاده از آب لوله کشی بی خطر است، اما آب باران و آب مقطر به دلیل کمبود مواد معدنی بهتر هستند.
  • همچنین می توانید از یک سینی زیر گلدانی یا حتی یک ظرف پلاستیکی استفاده کنید.
  • یک سینی زیر گلدانی برای آبیاری همزمان چندین کاکتوس مفید است.
  • بسیاری از دوستداران کاکتوس صحرایی استفاده از این روش را ترجیح می دهند، اما اگر مراقب نباشید ممکن است خاک را خیلی مرطوب کنید.
  • اگر مطمئن نیستید یا مشکلی را مشاهده کردید، آبیاری از بالا به پایین را امتحان کنید.
بشقاب زیر گلدان را با آب پر کنید

بشقاب زیر گلدان را با آب پر کنید

3- برای آبیاری کنترل شده با یک شلنگ قطره ای آبیاری کنید:

این یک روش مفید برای کاکتوس های بزرگتر و کسانی است که در فضای باز کاکتوس می کارند. شیلنگ باغ را در نزدیکی کاکتوس تنظیم کنید، مطمئن شوید که به کاکتوس برخورد نمی کند. آب را باز کنید تا شروع به چکیدن آب ولرم با سرعت آهسته اما ثابت کند. بعد از 2 تا 6 ساعت آب را ببندید.

شما مجبور به استفاده از آب لوله کشی هستید مگر اینکه راهی برای لوله کشی آب باران از طریق یک شلنگ از یک بشکه پر از باران داشته باشید. اگر کاکتوس شما در گلدان است، مراقب آب خارج شده از سوراخ های زهکشی باشید. خاک پایین گلدان، اطراف ریشه ها نیز مرطوب خواهد ماند.

کاکتوس های بزرگتر به آب بیشتری احتیاج دارند. یک کاکتوس بشکه ای پس از 2 ساعت آبیاری، آب کافی خواهد داشت، اما برای کاکتوسی مانند یک ساگواروی بلند حداقل 6 ساعت آبیاری لازم است.

برای آبیاری کنترل شده با یک شلنگ قطره ای آبیاری کنید

برای آبیاری کنترل شده با یک شلنگ قطره ای آبیاری کنید

4- برای رطوبت کاکتوس استوایی آب را نزدیک آن قرار دهید:

کاکتوس های گرمسیری کمی رطوبت اضافی نیاز دارند. یکی از راه های انجام این کار پر کردن یک ظرف کوچک با سنگریزه های باغبانی است. سنگریزه ها را با آب خیس کنید، سپس گلدان کاکتوس را بالای آن قرار دهید. هنگام آبیاری کاکتوس، سنگریزه ها را بررسی کنید و آنها را اسپری کنید تا مرطوب باشند.

شما همچنین می توانید یک ظرف آب نزدیک کاکتوس قرار دهید تا به مرور تبخیر شود. مه آلود شدن کاکتوس با کمی آب می تواند کمک کند اما با گذشت زمان خشک می شود. کاکتوس های کویر به شرایط مرطوب نیاز ندارند، بنابراین آنها را از رطوبت بیش از حد دور نگه دارید. خانه شما سطح رطوبت مناسب آن ها را دارد.

برای رطوبت کاکتوس استوایی آب را نزدیک آن قرار دهید

برای رطوبت کاکتوس استوایی آب را نزدیک آن قرار دهید

5- کود مایع متعادل را در فصل رشد به آب اضافه کنید:

اگر می خواهید کاکتوس خود را کمی تقویت کنید، کود مایع به آب اضافه کنید. یک کود گیاهان خانگی متعادل یا کم ازت انتخاب کنید. با توجه به دستورالعمل های موجود روی بطری، آن را به نصف قدرت خود رقیق کنید، مثلاً با افزودن حدود 1⁄2 قاشق چای خوری (2.5 میلی لیتر) در هر گالن (3800 میلی لیتر) آب ولرم. سپس، یکی دو بار در بهار و تابستان از آن برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

به عنوان مثال کودی با نسبت 20-10-20 یا 20-20-20 استفاده کنید. عدد اول نشان دهنده نیتروژن است، در حالی که عدد سوم نشان دهنده پتاسیم است. به عنوان مثال، می توانید گیاه را در اوایل بهار و ابتدای تابستان با کود آبیاری کنید. گیاهان گرمسیری مانند کاکتوس کریسمس می توانند هر ماه یکبار در فصل رشد کوددهی شوند.

کود مایع متعادل را در فصل رشد به آب اضافه کنید

کود مایع متعادل را در فصل رشد به آب اضافه کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر کاکتوس می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *