آموزش باغبانی

تزیین گلدان شیشه ای کاکتوس

نحوه ساخت محفظه شیشه ای برای کاکتوس

محفظه های شیشه ایی مانند باغ های کوچک رومیزی هستند و روشی سرگرم کننده برای افزودن کمی تزیین و حیات به فضای داخلی خانه شماست. سعی کنید یک محفظه ی شیشه ایی کاکتوس تولید کنید تا کمی آرامش کویر را به خانه خود بیاورید. تنها با تهیه چند وسیله از فروشگاه باغبانی محلی خود، در کمتر از یک ساعت به راحتی می توانید محفظه ی شیشه ایی کاکتوس را سر هم کنید. به هر اندازه ای که می خواهید خلاقیت به خرج دهید و با چیدمان و تزئینات محفظه ی شیشه ایی جلوه ای خاص تولید کنید که همه مهمانان شما درباره آن نظر دهند.

بخش اول: سر هم کردن محفظه شیشه ایی

در اولین بخش این مطلب به سر هم کردن این محفظه شیشه ای برای کاکتوسمان می پردازیم.

1- یک ظرف شیشه ای شفاف به اندازه مناسب با دهانه ای عریض انتخاب کنید:

یک ظرف شیشه ای برای محفظه ی شیشه ایی خود انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد که تمام کاکتوس هایی را که می خواهید در آن قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که دهانه در قسمت بالا باریکتر از ظرف نیست. می توانید از چیزهایی مانند کاسه های شیشه ای، ظروف، شیشه ها و گلدان ها استفاده کنید. دهانه عریض مهم است تا کاکتوس ها بتوانند به سمت بالا رشد کرده و جریان هوا را دریافت کنند. از ظرفی مانند تنگ ماهی که قسمت بالای آن باریک است استفاده نکنید.

یک ظرف شیشه ای شفاف به اندازه مناسب با دهانه ای عریض انتخاب کنید

یک ظرف شیشه ای شفاف به اندازه مناسب با دهانه ای عریض انتخاب کنید

2- ظرف را بشویید و خشک کنید:

ظرف را با مواد شوینده مخصوص ظرف و آب بشویید تا آلودگی ها پاک شود. آن را کاملاً بشویید، سپس با حوله تمیز کاملاً آن را خشک کنید تا در ظرف رطوبت باقی نماند.

ظرف را بشویید و خشک کنید

ظرف را بشویید و خشک کنید

3- کف ظرف را با 4 سانتی متر پر کنید:

سنگ ریزه ها یا سنگ ها را با احتیاط در ته ظرف بریزید. از دستان خود استفاده کنید تا آنها را در یک لایه یکنواخت پهن کنید. این لایه آب اضافی را جمع می کند تا کاکتوس ها بتوانند به درستی تخلیه شوند. کاکتوس ها دوست ندارند ریشه مرطوب داشته باشند.

کف ظرف را با 3.8 سانتی متر پر کنید

کف ظرف را با 3.8 سانتی متر پر کنید

4- سنگ ریزه ها یا سنگ ها را با یک لایه مشبک ریز بپوشانید:

از قیچی تیز استفاده کنید تا قطعه ای از مواد مشبک مانند توری پنجره ای را تقریباً به اندازه دهانه ظرف برش دهید. لایه مشبک را روی لایه سنگ ریزه ها قرار دهید. اگر توری در کناره های ظرف شیشه ای پیچ خورد، قسمت های اضافی را برش دهید تا بهتر جا بیفتد.

نکته: می توانید چند تکه سنگ ریزه یا چند سنگ روی لایه مشبک بپاشید تا در جای خود ثابت بماند.

سنگ ریزه ها یا سنگ ها را با یک لایه مشبک ریز بپوشانید

سنگ ریزه ها یا سنگ ها را با یک لایه مشبک ریز بپوشانید

5- در حدود 6.5 سانتی متر خاک گلدان مخصوص کاکتوس را به بالای لایه مشبک اضافه کنید:

مقداری خاک گلدان مخصوص کاکتوس و ساکولنت ها (گیاهان شیره دار) را در بالای لایه مشبک بریزید. آن را با دست پهن کنید تا یکدست شود و اگر لازم بود خاک اضافه کنید یا از آن بردارید تا ضخامت لایه زیرین تقریباً 6 سانتی متر باشد. از هیچ نوع دیگر خاک گلدان استفاده نکنید که برای کاکتوس ها و ساکولنت ها در نظر گرفته نشده باشد. بسترهای دیگر به اندازه کافی تخلیه نمی شوند.

خاک گلدان مخصوص کاکتوس را به بالای لایه مشبک اضافه کنید

خاک گلدان مخصوص کاکتوس را به بالای لایه مشبک اضافه کنید

بخش دوم: افزودن کاکتوس و دکوراسیون

در دومین بخش به افزودن کاکتوس و تزئین دکوراسیون می پردازیم.

1- بزرگترین کاکتوس خود را پشت ظرف بکارید:

با احتیاط بزرگترین کاکتوس را از گلدان آن خارج کرده و خاک اضافی ریشه آن را از بین ببرید. با استفاده از انگشتان خود یا یک قاشق در پشت محفظه ی شیشه ایی خود یک سوراخ برای ریشه آن ایجاد کنید. کاکتوس را به آرامی در سوراخ قرار داده و خاک اطراف آن را فشرده کنید. قرار دادن بزرگترین کاکتوس در پشت ظرف زمینه ای برای بقیه کاکتوس ها ایجاد می کند بنابراین دید هیچ یک از آنها مسدود نمی شود.

بزرگترین کاکتوس خود را پشت ظرف بکارید

بزرگترین کاکتوس خود را پشت ظرف بکارید

2- باقیمانده کاکتوس ها را از عقب به جلو اضافه کنید و اندازه را کم کنید:

کاکتوس های بزرگتر بعدی را بعد از بزرگترین، به سمت وسط ظرف بکارید. کوچکترین کاکتوس ها را در جلوی محفظه ی شیشه ایی قرار دهید. اگر چندین کاکتوس به یک اندازه دارید، می توانید با آرایش های مختلف در محفظه شیشه ایی آن ها را نمایش دهید.

سوراخ هایی برای کاکتوس ها ایجاد کنید و آنها را در سوراخ ها قرار دهید بدون اینکه خاک اطراف آنها را فشرده کنید. طرح را تا حدی تغییر دهید تا آرایش مورد علاقه تان را پیدا کنید، سپس خاک کاکتوس ها را فشرده کنید. اگر در خارهای کاکتوس شما خاک گیر کرده باشد، می توانید از یک نی برای فوت کردن آن استفاده کنید.

باقیمانده کاکتوسها را از عقب به جلو اضافه کنید و اندازه را کم کنید

باقیمانده کاکتوسها را از عقب به جلو اضافه کنید و اندازه را کم کنید

3- خاک را با حدود 0.7 سانتی متر ماسه بپوشانید:

از هر نوع شن و ماسه ای که فکر می کنید زیبا به نظر می رسد مانند شن و ماسه سفید یا ترکیبی از شن و ماسه ها استفاده کنید. با احتیاط آن را در اطراف کاکتوس های کاشته شده روی خاک بپاشید تا زمانی که تمام لایه زیرین را بپوشانید. می توانید با استفاده از یک نی، شن و ماسه ی اطراف را فوت کنید تا کاملاً یکنواخت شود و آن را درست روی ریشه های کاکتوس ها قرار دهید.

خاک را با حدود 0.64 سانتی متر ماسه بپوشانید

خاک را با حدود 0.64 سانتی متر ماسه بپوشانید

4- برای تزئین مقداری سنگ روی ماسه ها قرار دهید:

مقداری شن، سنگ های کوچک یا ریگ در اطراف محفظه ی شیشه ایی و در بین کاکتوس ها قرار دهید تا کمی منظره را زیبا تر کنید. برای تنوع از اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف استفاده کنید.

برای این مرحله می توانید ازهر مقداری که می خواهید، زیاد یا کم، سنگ استفاده کنید. کاملاً به خود شما بستگی دارد که خلاقیت به خرج دهید تا محفظه ی شیشه ایی شما به همان شکلی که می خواهید به نظر برسد!

توجه داشته باشید که اندازه و محل قرارگیری این سنگها مهم نیست زیرا فقط برای تزئین هستند، برخلاف لایه سنگها یا شنهای زیرین خاک که برای زهکشی است.

برای تزئین مقداری سنگ روی ماسه ها قرار دهید

برای تزئین مقداری سنگ روی ماسه ها قرار دهید

5- تزئینات دیگری را که باید به محفظه ی شیشه ایی اضافه کنید:

مقداری چوب، شاخه کوچک یا پوست درخت در اطراف محفظه ی شیشه ایی قرار دهید تا از چشم انداز طبیعی بیشتری برخوردار شوند. در صورت تمایل می توانید موارد دیگری مانند مجسمه های کوچک، مجسمه های سفالی یا اسباب بازی ها یا چیزهای شخصی دیگری در آن قرار دهید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید حس صحرا را بیشتر کنید، می توانید یک اسباب بازی کوچک مارمولک در محفظه ی شیشه ایی قرار دهید. یا اگر می خواهید محفظه ی شیشه ایی را مانند یک شهر ویران شده باستانی جلوه دهید،می توانید مجسمه هایی به سبک آکواریوم از ستون های رومی یا مجسمه های یونانی قرار دهید. ایده های دیگر برای تزئینات شامل شن و ماسه رنگی، بلورها، پوسته های دریایی یا وسایل تزئینی خانه های عروسکی است.

نکته: زیاده روی نکنید و کاکتوس ها را با تزئینات شلوغ کنید. فقط کافی است چند عنصر طبیعی اضافه کنید تا شبیه خانه طبیعی کاکتوس ها به نظر برسد. یا برخی از موارد منحصر به فرد را برای ایجاد جذابیت بصری اضافه کنید.

تزئینات دیگری را که باید به محفظه ی شیشه ایی اضافه کنید

تزئینات دیگری را که باید به محفظه ی شیشه ایی اضافه کنید

بخش سوم: مراقبت از محفظه ی شیشه ایی

در آخرین بخش این مطلب که محفظه شیشه زیبا را برای کاکتوس خود ساختید به چگونگی نگهداری این کاکتوس ها می پردازیم.

1- دریافت نور برای کاکتوس:

محفظه ی شیشه ایی را در جایی قرار دهید که هر روز 4 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. کاکتوس ها برای زنده ماندن و رشد به نور خورشید زیادی نیاز دارند. محفظه ی شیشه ایی خود را روی میز، قفسه یا نوع دیگری از استندها نزدیک پنجره در محلی که روزانه به طور منظم آفتاب می گیرد قرار دهید. به یاد داشته باشید که هر روز پرده ها را باز کنید تا آنجا که ممکن است آفتاب بگیرند.

به نور خورشید زیادی نیاز دارند

به نور خورشید زیادی نیاز دارند

2- آبیاری محفظه کاکتوس:

هر 2 هفته یا هنگام خشک شدن خاک محفظه ی شیشه ایی خود را به آرامی آبیاری کنید. با اسپری بطری هر 2 هفته یکبار یا هر زمان که خاک خشک به نظر می رسد، دور ریشه هر کاکتوس آب بپاشید. خاک محفظه ی شیشه ای خود را کاملا اشباع نکنید زیرا آب تخلیه نمی شود و ممکن است کاکتوس های شما بمیرند. مقدار زیادی آب محبوس در محفظه ی شیشه ای می تواند باعث ایجاد رطوبت بیش از حد یا کپک شود، که هر دو برای کاکتوس های شما مضر هستند.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

3- کپک را از بین ببرید:

در صورت مشاهده کپک روی ماسه، کپک را از بین ببرید. مراقب کرک سفید یا هر چیز دیگری که کپک به نظر می رسد باشید. به آرامی با قاشق آن را خراشیده و دور بریزید. بعد از برداشتن کپک می توانید مقداری دارچین دور محفظه ی شیشه ایی بپاشید تا دوباره برنگردد. دارچین یک عامل طبیعی برای مبارزه با قارچ است.

در صورت مشاهده کپک روی ماسه، کپک را از بین ببرید

در صورت مشاهده کپک روی ماسه، کپک را از بین ببرید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید کاکتوس می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *