گیاهان

معرفی 10 درخت جالب آفریقایی

درخت برجسته آفریقایی

این هفته در حالیکه کل کشور هفته درختکاری را گرامی می دارد، در پایگاه محلی آفریقای جنوبی ما همه چیز درباره درخت است. به این مناسبت، ما این 10 درخت برتر را به درختان مورد علاقه خود از سراسر قاره آفریقا، از بائوباب های برجسته گرفته تا درختان اکالیپتوس فوق العاده زیبا، اختصاص می دهیم.

درخت اکالیپتوس (Vachellia xanthophloea):

این درخت بلند یکی از درختان مورد علاقه ماست! یکی از معدود درختانی است که فتوسنتز در پوست آن صورت می گیرد و به آن رنگی خیره کننده به رنگ زرد و سبز می دهد. درخت اکالیپتوس نام خود را از تمایل به رشد در نزدیکی مناطق باتلاقی گرفته است. مهاجران اولیه اروپایی در منطقه خاطرنشان کردند که تب مالاریا اغلب در مناطقی که این درختان رشد می کنند کاهش می‌یابد (البته ما الان می دانیم که این اشتباهی مربوط به پشه بوده است!). این درختان زیبا مورد علاقه باغ ها هستند و شاخ و برگ پر مانند آنها انتخاب پرندگان به عنوان لانه است، اما در همه جا مورد احترام نیستند. آنها با رشد سریع و کوتاه مدت می توانند سایر گونه های گیاهی را به سرعت تحت کنترل خود درآورند. در استرالیا، یکی از همبافت های درخت اکالیپتوس (Acacia nilotica) سالانه بیش از 3 میلیون دلار برای صنعت چراگاه هزینه می کند!

بذر درخت اکالیپتوس

درخت اکالیپتوس

درخت اکالیپتوس

درخت بائوباب (Adansonia):

غول های وارونه با طول عمر رکوردشکن، بائوباب ها درختان برجسته و عجیب قاره ای(و احتمالاً سیاره‌ای) هستند. به آن حجم زیاد، پوست مقاوم در برابر آتش و مقاومت در برابر خشکسالی فوق العاده را اضافه کنید، و شما یک درخت واقعا حماسی برای خود دارید. شاید بهترین مکان برای چشم چرانی به آنها جزیره ماداگاسکار (خانه شش گونه بومی) در امتداد خیابان معروف بائوباب ها(عکس) باشد، جایی که غول های 30 متری در یک مسیر غبارآلود کشیک هستند.

همچنین اگر علاقه مند به اطلاعات در مورد این درخت هستید می توانید مقاله درخت بائوباب را مطالعه فرمایید.

بائوباب

بائوباب

درخت سوسیس (Kigelia africana):

دشوار است که بفهمید درخت سوسیس از کجا نام گرفته است. با وزن 10-5 کیلوگرم، میوه سنگین سوسیس شکل آن می تواند مانند گلوله های بسیار خطرناکی برای رهگذران نا آگاه یا اتومبیل های پارک شده بی احتیاط باشد. همین میوه باعث می شود درخت سوسیس مورد علاقه حیوانات وحشی محلی قرار گیرد، از خوک های بیشه ای و میمون ها گرفته تا اسب های آبی و فیل (حیوانات به نوعی این لطف را با پراکندگی بذر درختان در کودهای خود جبران میکنند). انسان نیز موارد استفاده ای برای میوه آن، از دارویی گرفته تا مست کننده، پیدا کرده است(میوه‌های ترشیده به نوشیدنی های سنتی آفریقایی افزوده می شود).

بذر درخت سوسیسی

درخت سوسیس

درخت سوسیس

درخت تیردان (Aloe dichotoma):

به دلیل زیبایی متمایز آن، درخت تیردان یکی از گیاهان ملی نامیبیا لقب گرفته است. این درخت ضخیم در واقع یک آلوئه ورای غول پیکر است و به جای چوب واقعی، دارای بافت نرم پوستی در تنه و شاخه ها است. نام آن از سنت بومی مردم سان از خالی کردن شاخه های لوله ای برای ایجاد تیر برای پیکان آنها گرفته شده است. اما ادعا می شود که این درخت کاربردهای هوشمندانه تری نیز دارد. تنه های مرده درخت تیردان بعضی اوقات خالی می‌شوند و به عنوان یخچال های طبیعی استفاده می شوند.

بذر درخت تیردان

درخت تیردان

درخت تیردان

درخت چوب سربی (Combretum imberbe):

همانطور که از نامش پیداست، این یک گونه مقاوم و محکم است. در واقع، چوب آن بسیار متراکم است، یعنی در آب فرو می‌رود. این تراکم همچنین باعث مقاومت فوق العاده درخت در برابر موریانه ها می شود، به همین دلیل درخت چوب سربی اسکلتی است(مانند آنچه در تصویر نشان داده شده است). مدتها پس از مرگ درختان اصلی، در سراسر چشم انداز آفریقای خال خالی باقی می مانند. همچنین می توانید این درخت را که یکی از بزرگترین درختان آفریقاست، با خصوصیت مشخص تنه مستطیل شکل آن شناسایی کنید.

درخت چوب سربی

درخت چوب سربی

درخت مارولا (Sclerocarya birrea):

بومی جنوب آفریقا (و مناطقی از آفریقای غربی و ماداگاسکار) است. درخت مارولا به دلیل میوه های شیرین و زرد مشهور است و به گفته اهالی محلی، همان میوه پس از افتادن به زمین و ترشیدن، تبدیل به “الکل فیل” می شود. اگرچه دانشمندان در سال 2005 افسانه فیل های مست را از بین بردند، اما ارتباط الکل با آن واقعاً تعجب آور نیست زیرا از این میوه برای تولید Amarula، دومین نوشابه الکلی خامه ای پر فروش در جهان استفاده می شود. به طور سنتی از این درخت برای همه موارد، از درمان مالاریا گرفته تا حشره کش استفاده می شود، اما نه به عنوان منبع غذایی، حتی بیشتر در ماه های تابستان که شاخه ها اغلب با کرم های موپان با رنگ روشن تزئین می شوند، منبع مهم پروتئین برای میلیون ها نفر در جنوب آفریقا است.

درخت مارولا

درخت مارولا

درخت خاردار سوت زن (Vachellia drepanolobium):

تا به حال شنیده اید که درختی سوت بزند؟ با کمک چندین گونه مورچه که سوراخهایی در درخت خاردار سوت زن ایجاد می کنند، این زائده های تند و تیز به سوت های طبیعی تبدیل می شوند که با وزش باد زنده می شوند. و مورچه ها فقط برای ساختن موسیقی مفید نیستند، آنها با درخت خاردار سوت زن رابطه همزیستی دارند. اعتقاد بر این است که مورچه ها در ازای پناهگاه و کمی شهد، از این درخت در برابر گیاهخواران گرسنه مانند فیل ها و زرافه ها دفاع می کنند.

درخت خاردار سوت زن

درخت خاردار سوت زن

درخت موپان (Colophosphermum mopane):

اینجا یکی هست که برخی اصول آفریقایی را جدی می‌گیرد. شما موپان یا “درخت پروانه” را در هیچ جای دیگر کره زمین نخواهید یافت! این درخت برای غلبه بر گرما در زیستگاه گرم و خشک خود، برگ هایی به شکل پروانه ایجاد کرده که برای کنترل از دست دادن رطوبت باز و بسته می شوند. نام درخت نیز از این برگ‌ها گرفته شده است: ‘mopane’ واژه شونا (زبان آفریقایی) برای پروانه است. چوب آن مقاوم و سنگین است، موپان در برابر موریانه ها مقاوم است، اما همه آزار و اذیت‌ها این درخت را رها نکرده اند. کرم های موپان(شفیره پروانه ملکه) بعد از فصول بارانی روی موپان از تخم بیرون می آیند. این کرم های خوشمزه در بسیاری از فرهنگ های آفریقایی یک میان وعده اصلی هستند.

درخت موپان

درخت موپان

انجیر چنار (Ficus sycomorus):

تا آنجا که درختان رواج دارند، انجیر چنار یک رزومه بسیار چشمگیر دارد. این خصوصیات والا چندین بار در کتاب مقدس ذکر شده اند، و الوار، میوه و حتی شاخه های آنها در مقبره های مصر باستان یافت شده است، جایی که تصور می شود انجیر چنار نوعی درخت برای زندگی بوده است و این یک عنوان کاملاً مناسب است. انجیر چنار غذای بیشتر حیوانات را از هر درخت دیگری در آفریقا فراهم می کند. میوه آن به اندازه سنگ مرمر است و همچنین لانه‌ای اساسی برای نوعی زنبور است که تخم های خود را درون انجیر می گذارد و باعث شروع یک روند گرده افشانی می شود که از این رابطه جذاب همزیستی حاصل می شود.

انجیر چنار

انجیر چنار

درخت خون اژدها (Dracaena cinnabari):

قبل از اینکه هشدارهای جغرافیایی را به کار بیندازیم، بررسی‌هایمان را ارائه می‌دهیم و اعتراف می کنیم که، بله، درخت خون اژدها به خارج از قلمرو آفریقا تنزل می یابد. درختان همیشه سبز کند رشد در جزیره سقطرا در اقیانوس هند می‌رویند که به طور رسمی بخشی از یمن است، اما جزیره فقط چند مایل از دماغه آفریقا دور است. ما به هر حال مدعی این شمارش معکوس هستیم. علاوه بر این، چه کسی می تواند در برابر درختی بسیار عجیب و غریب و غرق در افسانه مقاومت کند … و درختی که به خاطر رزین خون مانند(بسیار باارزش) آن نامگذاری شده است. متأسفانه، این گونه در حال حاضر توسط IUCN در فهرست “آسیب پذیر” قرار گرفته و با تهدیدهای مرتبط به توسعه انسانی روبرو است.

بذر درخت دراگون بلاد

درخت خون اژدها

درخت خون اژدها

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *