آموزش باغبانی

نحوه کشتن گیاه کودزو

نحوه کشتن گیاه کودزو

کودزو یک انگور تهاجمی است که توانایی رشد یک پا در روز و از بین بردن زندگی گیاهان دیگر را دارد. این تاک بیشتر در جنوب رشد می کند اما در سایر مناطق کشور نیز گسترش یافته است. اگر کودزو در املاک شما رشد کرده است، مهم است که قبل از تسخیر همه جا برای از بین بردن آن اقدام کنید. شما می توانید کودزو را با بسیاری از علف کش های تجاری از بین ببرید. اگر رویکرد طبیعی تری را ترجیح می دهید، می توانید از روش هایی مانند تراش و برش استفاده کنید. با هر روشی که برای کشتن کودزو استفاده می کنید، ثابت قدم باشید. برای ریشه کن کردن موثر گیاه کودزو، معمولاً چندین دوره درمانی در یک دوره طولانی، طول می کشد.

استفاده از روش های طبیعی

اولین قسمت از این مقاله به کشتن کودزو از طریق روش های طبیعی می پردازد.

1- کودزو را قطع کنید:

در بعضی موارد، کودزو را می توان با کوتاه کردن مداوم کنترل کرد. چیدن کوادزو می تواند زمانبر باشد، اما گاهی اوقات برای از بین بردن گیاهان نسبت به سموم دفع آفات موثرتر است. برای برش تاک های کودزو تا سطح زمین می توانید از ماشین های چمن زن یا برش دهنده مکانیکی استفاده کنید. در طول فصل رشد، هر ماه یکبار باید انگورهای کودزو را قطع کنید. سرانجام، گیاه از بین می رود و دیگر رشد نمی کند.

پس از قطع کردن کدزو، حذف کلیه مواد گیاهی پس از کوتاه شدن مهم است. گیاهان کودزو می توانند از بین بروند و در صورت عدم حذف مجدداً شروع به رشد می کنند. می توانید کودزو را بسوزانید، آنها را به گاوها یا بزهای محلی بدهید، یا آنها را در کیسه های پلاستیکی قرار دهید و آنها را در یک محل تخلیه محلی دفع کنید.

اگر می خواهید ریشه کودزو را برش دهید، ثابت قدم باشید. یک یا دو برش برای متوقف کردن کودزو کار کمی انجام می دهد. شما باید گیاهان را طی چند ماه یا سال خسته کنید تا این روش موثر باشد.

کوادزو را قطع کنید

کوادزو را قطع کنید

2- ریشه ها را بیرون بیاورید و از بین ببرید:

همچنین ایده خوبی است که ریشه کودزو را حفر کنید. این یکی دیگر از ابزارهای وقت گیر، اما موثر برای جلوگیری از رشد مجدد کودزو است. نیازی به حذف کل ریشه نیست. شما فقط باید تاج ریشه که بخشی از ریشه است که کودزو از آن رشد می کند، حذف کنید.

  • بیل یا تبر بهترین ابزار برای استفاده در هنگام برداشتن تاج ریشه است. اگر متوجه شوید که چندین پایه تاج ریشه کوچکتر در پایه یک تاک کودزو وجود دارد، ممکن است قیچی های هرس به خوبی کار کنند.
  • برای یافتن تاج ریشه، انگور کودزو را دنبال کنید تا جایی که ریشه آن در خاک قرار گیرد. اگر کمی حفاری کنید، باید جوانه ها را ببینید. این تاج ریشه است. برای از بین بردن تاج آن را در خاک دقیقاً از زیر این قسمت ببرید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام تاج ریشه را برداشته اید. اگر این کار را نکنید، کودزو می تواند به راحتی در جایی که قسمت هایی از تاج باقی مانده است دوباره رشد کند.
ریشه ها را بیرون بیاورید و از بین ببرید

ریشه ها را بیرون بیاورید و از بین ببرید

3- درخت انگور کودزو را از روی درختان کوچک ببرید:

اگر متوجه شدید که کودزو روی درخت دیگری رشد می کند، با استفاده از قیچی هرس دستی کودزو را ببرید. سپس، علف کش را در نزدیکی ریشه های کودزو، در فاصله ایمن از نهال استفاده کنید. اگر با استفاده از علف کش مشکل دارید، می توانید ریشه های کودزو را حفاری کنید.

درخت انگور کودزو را از روی درختان کوچک ببرید

درخت انگور کودزو را از روی درختان کوچک ببرید

4- به گاوها یا بزها اجازه دهید تا روی کودزو چرا کنند:

اگر گاو یا بز دارید، می توانید به دام های خود اجازه دهید گیاهان کودزو را کنترل کنند. گاو و بز باید از کودزو چرا کنند و برای این حیوانات ضرری ندارد. درست مانند چمن زنی، چرای مرتب رشد کودزو را تا حدی که رشد آن متوقف شود، کاهش می دهد.

به گاوها یا بزها اجازه دهید تا روی کودزو چرا کنند

به گاوها یا بزها اجازه دهید تا روی کودزو چرا کنند

استفاده از علف کش

روش دوم برای کشتن کودزو استفاده از علف کش است.

1- علف کش مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنید:

انواع علف کش های مختلف در بازار وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که یکی از آنها برای از بین بردن گیاهان کودزو طراحی شده است. شما باید چیزی با مواد فعال گلیفوسات و تریکلوپیر داشته باشید، زیرا این مواد شیمیایی در از بین بردن کودزو موثر هستند. محصولات تجاری زیر برای درمان کودزو اثبات شده هستند:

  • Bayer Advanced Brush Killer Plus قلم موی کشنده پیشرفته بایر
  • o Ortho Max Poison Ivy و Tough Brush Killer Concentrate قلم موی کشنده غلیظ تاف و سم اورتو
  • Roundup Concentrate Poison Ivy Plus Tough Brush Killer سم غلیظ رانداپ به اضافه کشنده تاف
  • Roundup Pro رانداپ پرو
  • Roundup Pro Concentrate رانداپ پرو غلیظ
علف کش مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنید

علف کش مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنید

2- هنگام استفاده از علف کش ها از وسایل محافظ استفاده کنید:

علف کش ها می توانند برای پوست بی حفاظ خطرناک باشند. قبل از درمان کودزو با استفاده از علف کش حتما از محافظ مانند عینک ایمنی و دستکش محافظ استفاده کنید. همچنین باید دستورالعمل هر علف کشی را که خریداری می کنید بخوانید. برخی از علف کش ها باید قبل از استفاده در آب رقیق شوند. کتابچه راهنما همچنین اطلاعات مفیدی در مورد نحوه استفاده ایمن از علف کش انتخابی شما را ارائه می دهد.

هنگام استفاده از علف کش ها از وسایل محافظ استفاده کنید

هنگام استفاده از علف کش ها از وسایل محافظ استفاده کنید

3- در بهار و اواخر تابستان از علف کش استفاده کنید:

بهار زمان مناسبی برای اعمال درمان است زیرا کودزو براثر خواب زمستانی آسیب پذیر خواهد بود. اواخر تابستان مجدداً کودزو را درمان کنید و هر دو روش درمانی را سالانه تکرار کنید تا گیاه از بین برود.

نکته: به خاطر داشته باشید که گیاه تنها با یک تیمار از بین نخواهد رفت.

در بهار و اواخر تابستان از علف کش استفاده کنید

در بهار و اواخر تابستان از علف کش استفاده کنید

4- نقاط کوچک رشد مجدد را اسپری کنید:

ممکن است شیوع کوچک کودزو داشته باشید. برای مثال ممکن است مقدار کمی کودزو روی حصار خزیده باشد. از آنجا که می خواهید استفاده از علف کش را تا آنجا که می توانید محدود کنید، شیوع کوچک را با تهاجم درمان نکنید. در عوض، محلولپاشی را با سمپاش کوله پشتی انجام دهید. به سمت زمینی که کودزو از آن گسترش می یابد اسپری کنید.

نکته: بعد از اینکه تکه های بزرگی از کودزو را هدف قرار دادید، می توانید از درمان نقطه ای نیز به عنوان درمان پیگیرانه استفاده کنید.

نقاط کوچک رشد مجدد را اسپری کنید

نقاط کوچک رشد مجدد را اسپری کنید

5- الگوهای باز را به صورت متقاطع اسپری کنید:

اگر تکه های بزرگی از کودزو روی زمین رشد کرده است، باید به صورت متقاطع اسپری کنید. الگوی متقاطع با مجموعه ای از خطوط موازی متقاطع مشخص می شود. تقریباً نیمی از محلول را در یک جهت در خطوط مستقیم اسپری کنید. سپس، نیمه دیگر از محلول را در جهت دیگر در خطوط عمود بر اول اسپری کنید.

الگوهای باز را به صورت متقاطع اسپری کنید

الگوهای باز را به صورت متقاطع اسپری کنید

6- درمان ها را پیگیری کنید:

کودوزو به ندرت با یک درمان ریشه کن می شود. برای از بین بردن کامل کودزو، باید چندین روش درمانی انجام دهید. هیچ علف کشی موجود نیست که با موفقیت در یک درمان، کودزو را از بین ببرد. برای ریشه های جوانتر و کوچکتر، چند دور درمان ممکن است برای از بین بردن کودزو کافی باشد. برای گیاهان بزرگتر و مسن تر، لازم است چندین بار در سال و برای چندسال، کودزو را درمان کنید تا کاملا از بین برود.

درمان ها را پیگیری کنید

درمان ها را پیگیری کنید

7- از علف کش ها روی درختان مورد حمله کودزو یا گیاهان دیگر استفاده نکنید:

کودزو اغلب روی درختان یا گیاهان منفرد می خزد. شما باید روش های درمان با استفاده از علف کش را به رشد کودزو در سطح هموار یا هنگام خزیدن روی یک شی ساخته شده توسط انسان مانند حصار محدود کنید. اگر علف کش را روی گیاه مانند یک درخت بپاشید، در پایان علف کش به این گیاه و همچنین کودزو آسیب می رساند.

از علف کش ها روی درختان مورد حمله کودزو یا گیاهان دیگر استفاده نکنید

از علف کش ها روی درختان مورد حمله کودزو یا گیاهان دیگر استفاده نکنید

اجتناب از مشکلات مربوط به حذف کودزو

سومین قسمت از این مطلب به اجتناب از مشکلاتی که امکان دارد برای حذف کودزو پیش می آید، می پردازد.

1- کودزو را در زمان درست سال حذف کنید:

صرف نظر از روشی که استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که کودزورا در زمان مناسب سال حذف می کنید. کودزو باید چندین بار در طول سال درمان شود. در اواخر بهار یا اوایل تابستان، پس از اینکه برگها کاملاً گسترش یافتند، درمان کودزو را شروع کنید. کودزو جدید معمولاً از اولین گیاهانی است که ظهور می کند. برای جلوگیری از بروز مجدد این بیماری باید در اواخر تابستان یا اوایل پاییز دوباره درمان شود.

کودزو را در زمان درست سال حذف کنید

کودزو را در زمان درست سال حذف کنید

2- از علف کش ها محافظه کارانه استفاده کنید:

اگر ترجیح می دهید از علف کش برای درمان کودزو استفاده کنید، مراقب باشید. فقط در مناطق انتخاب شده از علف کش استفاده کنید و فقط مقدار توصیه شده را استفاده کنید. کتابچه های راهنمای همراه با علف کش ها را به خصوص دستورالعمل های ایمنی را بخوانید.

نکته: مراقب حیوانات و کودکان باشید. مواد شیمیایی موجود در علف کش در صورت بلع یا لمس می توانند سمی باشند.

از علف کش ها محافظه کارانه استفاده کنید

از علف کش ها محافظه کارانه استفاده کنید

3- حتماً از علف کش های ملایم در مناطق مسکونی یا حساس محیط زیست استفاده کنید:

اگر در مناطق مسکونی کار می کنید، مطمئن شوید که علف کش های خفیف انتخاب کرده اید. شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که استفاده از علف کش ها در هر منطقه ای که شما برای سمپاشی انتخاب می کنید مجاز است. برای اطلاعات بیشتر می توانید با اداره منابع طبیعی محلی خود تماس بگیرید

حتماً از علف کش های ملایم در مناطق مسکونی یا حساس محیط زیست استفاده کنید

حتماً از علف کش های ملایم در مناطق مسکونی یا حساس محیط زیست استفاده کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *