آموزش باغبانی

نحوه خلاص شدن از شر هزارپا

نحوه خلاص شدن از شر هزارپا

اگر از شگفت زده شدن با دیدن هزارپا در اطراف خانه خود خسته شده اید، برای خلاص شدن از شر آنها و جلوگیری از بازگشت آنها تلاش کنید. هزارپاهایی را که در داخل خانه شما هستند را برداشته و حیاط خود را با استفاده از حشره کش یا مواد دافع طبیعی پاک کنید. پس از خلاص شدن از شر هزارپا ها، خانه و حیاط خود را با خلاص شدن از مخفیگاه ها و خشک نگه داشتن منطقه برای آنها کمتر جذاب کنید.

حذف هزارپاها از داخل خانه

اولین قسمت به حذف هزارپاها از داخل خانه می پردازد.

1- هر هزارپایی را که دیدید بکشید:

به محض اینکه هزارپایی را در خانه خود مشاهده کردید، آن را زیر پا بگذارید و له کنید. هر بار که هزارپایی را مشاهده کردید این کار را انجام دهید به جای اینکه آن را بگیرید و در حیاط خود رها کنید. هزارپایان معمولاً به صورت گروهی به خانه شما حمله نخواهند کرد، بنابراین کشتن هزارپا با دیدن آن ها اغلب موثر است.

هر هزارپایی را که دیدید بکشید

هر هزارپایی را که دیدید بکشید

2- اگر ترجیح می دهید هزارپا را لمس نکنید، آن را با جاروی دستی یا جارو برقی بردارید:

اگر کمی در مورد کشتن هزارپاها و یا حتی نزدیک شدن به آنها لوس هستید، هزارپاها را با جاروی دستی یا جارو برقی جمع کرده و درون سطل آشغال بیندازید. سپس کیسه را ببندید و آن را در سطل زباله ای سرپوشیده بیاندازید. هزارپا ها را در سطل آشغال داخل خانه خود رها نکنید زیرا ممکن است به بیرون بخزند.

نکته: اگر تعداد زیادی هزارپا در خانه خود دارید، از جاروی صنعتی استفاده کنید تا آنها را به راحتی مکش کنید.

آن را با جاروی دستی یا جارو برقی بردارید

آن را با جاروی دستی یا جارو برقی بردارید

3- اگر نمی خواهید هزارپا را لمس کنید، اسپری آفات را داخل خانه اسپری کنید:

اگر دوست دارید، یک اسپری کنترل آفات در محیط داخلی خریداری کنید که برای از بین بردن هزارپا طراحی شده است. به محض دیدن آن را مستقیماً روی هزارپا بپاشید. اسپری باید به سرعت آنها را از بین ببرد.

نکته: همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید و تعیین کنید که آیا استفاده از آنها در اطراف کودکان یا حیوانات خانگی بی خطر است یا خیر.

اگر نمی خواهید هزارپا را لمس کنید، اسپری آفات را داخل خانه اسپری کنید

اگر نمی خواهید هزارپا را لمس کنید، اسپری آفات را داخل خانه اسپری کنید

4- یک تله هزارپا درست کنید تا آنها را در خانه خود بگیرید:

اگر می خواهید یک دام ساده خریداری کنید، فروشگاه سخت افزار را بررسی کنید. بیشتر تله های هزارپا با نوری در مرکز و اضلاع شیب دار طراحی شده اند که هزارپاها را به خود جلب می کند. به این ترتیب هزارپا ها توسط نور جذب می شوند و به تله سقوط می کنند، اما نمی توانند فرار کنند.

تنوع: برای تهیه تله هزارپا، 2 بطری پلاستیکی نوشابه را به هم وصل کنید و یک لوله پلاستیکی کوچک وارد آن کنید. مقداری میوه در 1 بطری قرار دهید تا به عنوان طعمه هزارپا عمل کند. هزارپاها از لوله عبور می کنند و داخل بطری ها می افتند بدون اینکه بتوانند خارج شوند.

یک تله هزارپا درست کنید تا آنها را در خانه خود بگیرید

یک تله هزارپا درست کنید تا آنها را در خانه خود بگیرید

استفاده از مواد دافع در فضای باز

دومین مرحله از این مقاله به استفاده از موانع دافع در فضای باز می پردازد.

1- یک حشره کش هزارپا خریداری کنید:

برای خرید اسپری یا پودر مواد شیمیایی به یک فروشگاه آنلاین باغبانی بروید. به دنبال محصولی باشید که حاوی bendiocarb ،carbaryl ،cyfluthrin یا propoxur باشد. همیشه قبل از استفاده از محصول، دستورالعمل ها و هشدارهای سازنده را بخوانید.

نکته: اگر محصولی حاوی پیرتروئید است، باید آن را مستقیماً روی هزارپا بپاشید و نه اینکه آن را به عنوان مواد دافع در فضای باز استفاده کنید.

یک حشره کش هزارپا خریداری کنید

یک حشره کش هزارپا خریداری کنید

2- حشره کش را در امتداد محیط خانه خود قرار دهید:

سموم دفع آفات را طبق دستورالعمل بسته، در امتداد محیط خانه خود بپاشید یا پخش کنید. هنگامی که هزارپاها از روی حشره کش عبور می کنند، مواد شیمیایی روی پاهای آنها قرار می گیرد و به تدریج آنها را از بین می برد. فراموش نکنید که برای جلوگیری از تحریک پوست توسط حشره کش، از دستکش استفاده کنید.

نکته: بسته را بررسی کنید تا دریابید که چند بار باید از حشره کش استفاده شود. اگر از پودر استفاده می کنید و در آب و هوای مرطوب زندگی می کنید، باید بیشتر از استفاده از حشره کش مایع آن را استفاده کنید.

حشره کش را در امتداد محیط خانه خود قرار دهید

حشره کش را در امتداد محیط خانه خود قرار دهید

3- خاک اطراف مخفیگاه های فضای باز را درمان کنید:

اگر می دانید هزارپاها در خارج از خانه کجا جمع می شوند، می توانید یک حشره کش در فضای باز در خاک یا بقایای آنجا مخلوط کنید. به عنوان مثال، حشره کش را در مالچ بستر گل ها پخش کنید. مواد شیمیایی سرانجام به داخل مخفیگاه هزارپا ها وارد شده و آنها را مسموم می کند.

نکته: برای یک روش طبیعی تر برای درمان خاک، چند مشت خاکستر چوب خشک را در خاک اطراف خانه خود مخلوط کنید. خاکستر چوب خاک را خشک می کند بنابراین هزارپا ها نمی خواهند تخم خود را آن جا بگذارند.

خاک اطراف مخفیگاه های فضای باز را درمان کنید

خاک اطراف مخفیگاه های فضای باز را درمان کنید

4- خاک دیاتومه یا اسید بوریک را در خاک اطراف حیاط خود پخش کنید:

هرکدام از این پودرها را از مراکز باغ خریداری کنید و آن را در خاکی که هزارپا در آن جمع می شود بپاشید. هر دو محصول برش های میکروسکوپی ایجاد می کنند که باعث کم آبی و از بین رفتن هزارپاها می شود. اسید بوریک همچنین به عنوان یک سم معده عمل می کند که هزارپا را از بین می برد.

نکته: شما می توانید از هر یک از این محصولات در خانه خود استفاده کنید، مانند ترک ها یا نقاط مرطوب، اما اگر بچه یا حیوان خانگی دارید نباید از آنها استفاده کنید.

خاک دیاتومه یا اسید بوریک را در خاک اطراف حیاط خود پخش کنید

خاک دیاتومه یا اسید بوریک را در خاک اطراف حیاط خود پخش کنید

5- یک متخصص استخدام کنید:

اگر هنوز در تلاش برای خلاص شدن از شر هزارپا هستید، یک متخصص استخدام کنید. اگر هزارپا را از خانه خود برداشته اید، حیاط خود را معالجه کرده اید و هنوز مشکل هزارپا دارید، با یک متخصص کنترل آفات تماس بگیرید. اگرچه این کار هزینه خواهد داشت، اما اگر یک شیوع آفات دیگر مانند صدپا را نیز تجربه کنید، ایده خوبی است که از متخصص استفاده کنید.

یک متخصص استخدام کنید

یک متخصص استخدام کنید

جلوگیری از شیوع هزارپا

سومین قسمت از این مقاله به جلوگیری از شیوع هزارپا می پردازد.

1- مرتباً چمن خود را مرتب کرده و توده های برگ یا بقایای آن را بردارید:

چمن های بلند، انبوهی از برگ ها و مالچ درست در کنار خانه شما مخفیگاه های بسیار خوبی برای هزارپا ایجاد می کند. چمن خود را کوتاه کنید و توده های برگ را که نزدیک خانه شما هستند بردارید. اگر مالچ دارید، آن را حداقل 2 تا 3 فوت (60 تا 90 سانتی متر) از پایه خانه خود دور کنید.

نکته: مخفیگاه های معمولی هزارپا شامل توده های زباله، سنگ ها، تخته ها و کمپوست است.

مرتباً چمن خود را مرتب کرده و توده های برگ یا بقایای آن را بردارید

مرتباً چمن خود را مرتب کرده و توده های برگ یا بقایای آن را بردارید

2- آب باران را از خانه دور کنید:

از آنجا که هزارپایان محیط مرطوب را دوست دارند، خانه خود را تا حد ممکن خشک نگه دارید. ناودانها را تمیز کرده و بررسی کنید که آیا لوله های فاضلاب به درستی آب را از خانه شما هدایت می کنند. اگر در یک دشت سیلابی زندگی می کنید، ممکن است لازم باشد یک پمپ مخزن نصب کنید تا آب از زیرزمین شما خارج شود.

نکته: اگر مرتباً با رطوبت و هزارپا مشکل دارید، از ناودان های کشیده استفاده کنید تا آب باران را تا آنجا که می توانید از خانه دور کنید.

آب باران را از خانه دور کنید

آب باران را از خانه دور کنید

3- ترک ها یا شکاف هایی که به خانه وارد می شوند را مهر و موم کنید:

دیوارها، پنجره ها و درهای خانه خود را از نظر راه های ورود هزارپا بررسی کنید. برای جلوگیری از ورود هزارپا ها، از نوار ضد آب استفاده کنید، ترک ها را مهر و موم کنید و از درزگیر استفاده کنید.

نکته: بعضی از هزارپا ها می توانند از طریق منافذ بخزند. برای جلوگیری از این اتفاق، صفحاتی را در بیرون روی هر منفذ نصب کنید.

مهر و موم کنید

مهر و موم کنید

4- برای از بین بردن رطوبت اضافی در خانه خود از یک رطوبت گیر استفاده کنید:

هزارپاها به سمت رطوبت کشیده می شوند، بنابراین یک رطوبت گیر برای خشک کردن خانه خود تنظیم کنید. اگر مطمئن نیستید که خانه شما مرطوب است، یک رطوبت سنج ارزان قیمت از فروشگاه سخت افزار خریداری کنید. این دستگاه سطح رطوبت در خانه شما را نشان می دهد. رطوبت گیر را جایی که سطح رطوبت بالای 50٪ باشد، نصب کنید.

اگر خانه شما دارای این مناطق است، به فضای خزیدن و زیر زمین توجه ویژه ای داشته باشید. این فضاها معمولاً از مرطوب ترین ها هستند، بنابر این اگر هزارپا ها وارد خانه شما می شوند، ممکن است از طریق این مکان ها باشد.

آیا می دانید؟ رطوبت گیر و تهویه هوا می توانند به بیرون کشیدن رطوبت از هوا کمک کنند، اما در مناطق واقعا مرطوب خانه ممکن است کافی نباشد. استفاده از چندین دستگاه یا جابجایی 1 دستگاه در خانه را در نظر بگیرید.

از یک رطوبت گیر استفاده کنید

از یک رطوبت گیر استفاده کنید

5- مرغهایی را پرورش دهید که از هزارپا تغذیه کنند:

قوانین شهر خود را بررسی کنید تا ببینید آیا مجاز به نگهداری مرغ در حیاط خود هستید. جوجه ها بسیاری از آفات باغ را می خورند، از جمله هزارپا، بنابراین بازدارندگی طبیعی بسیار خوبی هستند. از آنجا که جوجه ها در طول روز زیاد غذا می خورند، شما برای کنترل جمعیت هزارپا در حیاط خود فقط به چند عدد نیاز دارید.

مرغهایی را پرورش دهید که از هزارپا تغذیه کنند

مرغهایی را پرورش دهید که از هزارپا تغذیه کنند

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

5 دیدگاه درباره مقاله “نحوه خلاص شدن از شر هزارپا

  1. Avatar دیانا گفت:

    سلام من در دسمالی که باهاش وسایل را پاک میکنم
    یک چیز سفید که در آن چیز سیاه است دیدم آن ها چی هستند ؟ هزارپا هستند؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      توصیفی که کردین بینظیر بود
      متاسفانه نمی دونم چی هستند

  2. ممنون از این مطلب کاربردی

  3. Avatar ملیکا گفت:

    سلام
    اگر منزل ویلایی دارید و با مشکل حشرات روبرو هستید بهترین توصیه برای دفع دایمی حشرات استفاده از حشره کش برقی تارپادام است.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      ما خودمان این حشره کش برقی را چک نکردیم ولی برای احترام به مشتری این را منتشر میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *