خوشمزه ها

گیاهان طعم دهنده چای

گیاهان طعم دهنده ی چای

چای از قدیم تا به امروز طعم و مزه دل پذیری داشته و روزانه جزء یکی از نوشیدنی های مورد استفاده هر خانه ای است که حس خوشایندی را به افراد منتقل می کند. راز اصلی خوش طعم شدن چای به کیفیت خود چای و نحوه صحیح دم کردن چای به صورت اصولی، بستگی دارد.

بسیاری از افراد با اینکه از چای خوب و مرغوب استفاده می‌کنند و به صورت اصولی چای را دم می کند اما چای آنها از طعم و رنگ جذابی برخوردار نیست، یا طعم چای برای افراد یکنواخت شده و از نوشیدن آن لذت نمی برند و دوست دارند طعم چای متفاوتی را تجربه کنند.

حال برای این کار باید چه کنیم؟! برای پاسخ به این سوال باید از گیاهان طعم دهنده چای برای طعم و مزه دادن متفاوت چای، استفاده شود. ترکیب چای با طعم دهنده ها لذت نوشیدن چای را دو چندان می کند. همچنین این طعم‌ دهنده های گیاهی علاوه بر مزه دار کردن چای، خاصیت درمانی نیز به چای اضافه می کنند.

مصرف چای به تنهایی باعث کاهش شدید آهن موجود در خون می شود. همچنین چای با طبع سردی که دارد برای افراد با طبع سرد مناسب نیست و ممنوع می باشد، بنابراین برای جلوگیری از فقر آهن و طبع سرد آن باید چاشنی هایی که طبع گرمی دارند به چای اضافه شود. در این مطلب میخواهیم به گیاهان طعم دهنده چای بپردازیم.

انواع گیاهان طعم دهنده ی چای

در ادامه مقاله انواع گیاهانی که می توان به عناون طعم دهنده چای استفاده نماییم را معرفی می کنیم.

افزودن هل به عنوان طعم دهنده چای:

هل گیاهی سبز و سیاهی است که در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند. هندوستان بهترین مکان برای رشد و تولید این گیاه می باشد که ۸۰ درصد هل مصرفی دنیا از هندوستان تامین می شود. عطر خوش و طبیعت گرم این گیاه، آن را به یکی از بهترین گیاهان طعم دهنده چای تبدیل کرده است. نوشیدن چای هل باعث کاهش باد نفخ، تسکین کولیت، سوء هاضمه، مانع ترشح زیاد اسید معده و حالت تهوع و بی حالی می شود. انرژی زا بودن دانه هل باعث بهبود روحیه شده و به پر انرژی شدن افراد کمک فراوانی می کند.

چای سالم با خل برای ایمنی بدن

چای سالم با خل برای ایمنی بدن

افزودن زنجبیل به عنوان طعم دهنده چای:

زنجبیل یکی از بهترین گیاهان طعم‌دهنده برای چای است. چای زنجبیلی یک نوشیدنی با طعم تند می باشد که باعث تولید گرما در بدن می شود، و همچنین در نتیجه استفاده از آن، بدن عرق کرده و مواد زائد از بدن خارج می شود. مصرف روزانه چای زنجبیل فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی را بهبود می بخشد. همچنین چای زنجبیلی برای درمان آنفولانزا، سرماخوردگی و گلودرد مورد استفاده قرار می گیرد.

فنجان چای همراه ریشه زنجبیل

فنجان چای همراه ریشه زنجبیل

افزودن گل سرخ به عنوان طعم دهنده چای:

چای گل سرخ، یک راه درمان برای اختلالات عاطفی مانند اضطراب و افسردگی است. چای گل سرخ بسیار خوش عطر و طعم بوده و بدون کالری و یک نوشیدنی تقویت کننده است. چای گل سرخ درد های قاعدگی مانند گرگرفتگی و نفخ دردناک را تسکین می دهد.

این نوشیدنی برای پوست بسیار مفید بوده و سرشار از ویتامین‌های A و E است که به سفت شدن و آبرسانی پوست کمک کرده و همچنین چین و چروک ها و لک های پوستی را کاهش می دهد. نوشیدن چای گل سرخ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. چای گل سرخ تقویت کننده سیستم قوای جنسی در آقایان و خانم ها می باشد.

گل سرخ خشک شده در قاشق برای اضافه کردن به چای

گل سرخ خشک شده در قاشق برای اضافه کردن به چای

افزودن دارچین به عنوان دهنده چای:

دارچین یک ادویه خوشمزه و خوش طعمی است که به عنوان یک طعم دهنده گیاهی برای چای کاربرد دارد. چای دارچین با عطر و طعم خوشایند، یک نوشیدنی آرامش بخش می باشد. همچنین این طعم دهنده گیاهی حاوی ویتامین و مواد معدنی است. دارچین با طعمی که دارد، نیاز روزانه شما را به قند کمتر می کند و یک نوشیدنی بسیار عالی برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی می باشد که متابولیسم بدن را بالا برده و باعث لاغری می شود. چای دارچین حاوی مقادیر بسیار زیادی پتاسیم است که اثرات سدیم در ایجاد فشار خون بالا را خنثی می کند. همچنین چای دارچین قند خون بالا یا نامتعادل را تنظیم می کند، بنابراین بهترین چاشنی چای، برای کنترل قند خون و دیابت می باشد.

چای زمستانی همراه چوب دارجین

چای زمستانی همراه چوب دارجین

افزودن لیمو به عنوان طعم دهنده چای:

اضافه کردن لیمو به چای، علاوه بر دادن خاصیت آنتی اکسیدانی به آن، حاوی ویتامین بوده و دارای خواص ضد سرطانی است، همچنین طعم تلخ و گس چای را بهتر می‌کند. این ترکیب به دلیل ویتامین سی موجود در لیمو می تواند به عنوان روش درمانی برای سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین نوشیدن لیمو با چای در فصل های سرد و زمستانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود.

چای سرد همراه لیمو و نعنا در شیشه مربا

چای سرد همراه لیمو و نعنا در شیشه مربا

افزودن زعفران به عنوان طعم دهنده چای:

زعفران گیاهی است که خاصیت دارویی زیادی دارد و این گیاه به دلیل ارزش غذایی بالا و رنگ سرخ و قیمت بالای آن به طلای سرخ معروف است. زعفران بدون شک یکی از بهترین گیاهان طعم دهنده برای چای است، که چای زعفرانی علاوه بر عطر و رنگ بی نظیری که دارد موجب شادی و نشاط روحی و روانی نیز می‌شود.

ادویه زعفران برای چای روی یک قاشق

ادویه زعفران برای چای روی یک قاشق

افزودن کاکوتی به عنوان طعم دهنده چای:

گیاه کاکوتی دارای طبع گرم و خشک بوده و ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است. چای کاکوتی علاوه بر طعم بی نظیر، آرامش بخش طبیعی است و برای تقویت روده و معده بسیار مناسب است، بنابراین بعد از غذا نوشیدن یک فنجان چای کاکوتی پیشنهاد می شود. چای کاکوتی ضد نفخ و خلط آور بوده و روده را پاکسازی و اسهال را درمان می ‌کند. همچنین نوشیدن چای کاکوتی خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد.

گل های صورتی گیاهان کاکوتی

گل های صورتی گیاهان کاکوتی

خواص و مزایای طعم دهنده های گیاهی چای:

طعم دهنده های گیاهی مثل هل و دارچین و زعفران و… علاوه بر این که ویتامین و املاح را به چای اضافه می‌کند، دارای آنتی اکسیدان های مختلفی می باشند که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند.

همچنین چون طبع چای سرد است اضافه کردن این طعم دهنده های گیاهی مثل زنجبیل و دارچین و کاکوتی و … که طعم دهنده های گرمی هستند طبع سرد آن را خنثی می کند. پس این کار برای افرادی که طبع سرد دارند به شدت پیشنهاد می شود.

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *