گیاهان

جلوگیری از بروز اشکالات در گیاهان خانگی

چگونه از بروز اشکالات در گیاهان خانگی خود جلوگیری کنیم

نگهداری از گیاهان و گلها در خانه به شما این امکان را می دهد که در مقیاس بسیار کوچکتر و به روش بسیار آسان باغبانی کنید و به خصوص برای ساکنان آپارتمان بسیار مفید است. مراقبت از گیاهان در منزل خطرات و دردسرهای سلامت نگهداشتن گیاهان در فضای باز را ندارد. اما به هر حال باز هم باید مراقب سلامتی گیاهان خانگی خود باشید، چرا که در حال نبرد با حشرات هستید تا گل ها را از نابودی دور نگه دارید. پشه، شته، مگس میوه و عنکبوت حشراتی هستند که به گیاهان شما حمله می کنند. برای جلوگیری از بروز اشکال در گیاهان خانگی خود می توانید چندین مرحله دست به کار شوید که اگر این مراحل را با هم همزمان عملی کنید بهترین نتیجه را خواهد داشت.

مراحل کار:

در ادامه به مراحل انجام اینکار برای گل و گیاهان خود میپردازیم.

1- متناسب با شرایط نوری منزل گیاهان آپارتمانی انتخاب کنید:

اولین قدم در عدم نزدیکی حشرات به گیاهان در واقع موقع انتخاب گیاهان خود اجرایی می شود. باید هر گیاه خانگی متناسب با میزان نیاز نوری که دارد در منزل قرار بگیرد. در شرایط نوری نامناسب گیاهان استرس خواهند داشت و استرس گیاهان مستعد پذیرش بیشتر آنها در برابر حشرات می شود.

متناسب با شرایط نوری منزل گیاهان آپارتمانی انتخاب کنید

متناسب با شرایط نوری منزل گیاهان آپارتمانی انتخاب کنید

2- خاک گلدان گیاهان آپارتمانی باید استریل باشد:

با اینکه باکتری، قارچ و حشرات از اجزای حیاتی سلامت خاک در فضای باز هستند اما درباره گیاهان خانگی، آنها را در مخلوط خاک گلدانی همراه با سنگ که استریل است بکارید. استفاده از خاک باغ برای گلدان خانگی می تواند لارو حشرات درون آن را به آنها وارد کند.

نکته: در ته هر گلدان یک لایه زهکشی شنی قرار دهید. زهکشی ضعیف می تواند ریشه ها را ضعیف کند و در نتیجه گیاه بیشتر در معرض حمله حشرات است.

خاک گلدان گیاهان آپارتمانی باید استریل باشد

خاک گلدان گیاهان آپارتمانی باید استریل باشد

3- گلهای خود را مرتباً تمیز کنید:

تجمع گرد و غبار روی برگ گیاهان خانگی اغلب حاوی ترکیبات آلی است (مانند سلول های پوستی یا موی حیوانات خانگی) که حشرات می توانند از آنها تغذیه کنند. علاوه بر این حشراتی مانند کنه در لایه های ضخیم غبار رشد می کنند و کمتر به گیاهان پاک نزدیک می شوند.

نکته: برگ های بزرگ گیاهان آپارتمانی را با پارچه مرطوب به آرامی پاک کنید. پارچه های میکروفیبر مناسب هستند.

نکته: گیاهانی که برگ های کوچک و زیاد دارند را در یک سینک آب ولرم و کمی صابون وارونه کنید. کمی از برگها را جدا کنید و سپس گیاه را برگردانید تا خشک شود.

گلهای خود را مرتباً تمیز کنید

گلهای خود را مرتباً تمیز کنید

4- گیاهان خود را مرتباً بررسی کنید و مراقب آسیب حشرات باشید:

واضح است که پیشگیری بهتر از درمان است در واقع اگر گیاهان خانگی خود را مرتب کنترل کنید تا علائم اولیه حمله حشرات را ببینید می توان سریعتر آلودگی حشرات را کاهش داد. برگ های رنگی، لکه دار، خالدار و جویده شده نشان دهنده فعالیت حشرات هستند. البته شاید خود حشرات و تخم، لارو یا پوست آنها را هم ببینید.

گیاهان خود را مرتباً بررسی کنید و مراقب آسیب حشرات باشید

گیاهان خود را مرتباً بررسی کنید و مراقب آسیب حشرات باشید

5- هجوم حشرات موجود را تا آنجا که امکان دارد کنترل کنید:

حتی اگر اقدامات احتیاطی ذکر شده را انجام دهید باز هم ممکن است گیاهان شما با حشرات روبرو شوند. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن حشرات استفاده کنید.

  • از تله های چسبنده برای کنترل حشرات پرنده مثل مگس میوه، پشه و شته های بالدار استفاده کنید. این تله ها معمولاً زرد رنگ هستند و می توانند در نزدیکی گیاه آلوده آویزان شوند.
  • هرس کردن آلودگی حشرات را نیز کنترل می کند. اگر مشاهده کردید که حشرات روی چند برگ گیاه متمرکز شدند این برگها را هرس کرده و بیرون بریزید.
  • حشرات کوچک را با آب صابون بشویید. با کمک پارچه مرطوب شده با آب صابون می توان حشرات کوچک مانند شته و شپشک آرد را از بین برد.
هجوم حشرات موجود را تا آنجا که امکان دارد کنترل کنید

هجوم حشرات موجود را تا آنجا که امکان دارد کنترل کنید

6- بعضی وقت ها باید از یک گیاه آلوده بگذرید و آن را بیرون ببرید:

حقیقت تأسف آور این است که اگر یک گیاه به شدت به حشرات آلوده شد حذف حشرات و بازگشت گیاه به سلامت تقریباً غیرممکن است. در موارد خیلی بدتر قبل از سرایت حشرات به سایر گیاهان خانگی، کل گیاه با خاکش را دور بریزید.

بعضی وقت ها باید از یک گیاه آلوده بگذرید و آن را بیرون ببرید

بعضی وقت ها باید از یک گیاه آلوده بگذرید و آن را بیرون ببرید

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *