خوشمزه ها

خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک

انجیر یک میوه منحصر به فرد و بهشتی است که شبیه اشک یا قطره است. اندازه آنها به اندازه مشت یک نوزاد بوده و آکنده از هزاران دانه ریز است که زیر دندان صدا می دهد و دارای یک پوست بنفش یا سبز خوراکی می باشد. گوشت میوه آن صورتی است و طعمی ملایم و شیرین دارد. نام علمی انجیر Ficus carica است.

میوه ی انجیر و بیش از آن انجیر خشک، مملو از مواد مغذی بوده و انواع مختلفی از امتیازات سلامتی را به بدن ما می دهد. این خشکبار ممکن است باعث هضم سالم، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و کمک به بدن در کنترل سطح قند خون خود شوند. در این مقاله انجیرها، از جمله مواد مغذی، فواید و نکات منفی آنها و همچنین نحوه افزودن آنها به رژیم غذایی بررسی می شود.

مواد مغذی موجود در انجیر

مواد مغذی موجود در انجیر

مواد مغذی موجود در انجیر:

انجیر تازه سرشار از مواد مغذی است در حالی که (تازه ی آن) کالری پایین تری دارد، و این یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی سالم است.

یک میوه انجیر تازه (40 گرم) شامل:

انرژی: 30 کالری

پروتئین: 0 گرم

چربی: 0 گرم

کربوهیدرات: 8 گرم

فیبر: 1 گرم

 کربوهیدرات: 8 گرم

 فیبر: 1 گرم

 مس: 3٪ ارزش روزانه (نیاز روزانه)

 منیزیم: 2٪ نیاز روزانه

 پتاسیم: 2٪ نیاز روزانه

 ریبوفلاوین: 2٪ نیاز روزانه

 تیامین: 2٪ نیاز روزانه

 ویتامین ب6: 3% نیاز روزانه

 ویتامین کا: 2%نیاز روزانه

انجیر تازه حاوی مقداری کالری از قند طبیعی است، اما مصرف چند عدد میوه خشک، یک میان وعده مناسب و کم کالری وعده مغذی است. از طرف دیگر، انجیر خشک سرشار از قند و سرشار از کالری است، زیرا قندها و باقی مواد مغذی هنگام خشک شدن میوه ها غلیظ می شوند.

انجیر همچنین حاوی مقادیر کمی از طیف گسترده ای از مواد مغذی است، اما میوه یا به ویژه (خشکبارش) سرشار از مس و ویتامین B6 هستند. مس یک ماده معدنی حیاتی است که در چندین فرآیند بدن از جمله سوخت و ساط و ​​تولید انرژی و همچنین تشکیل سلول های خونی، بافت های همبند و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد.

ویتامین B6 یک ویتامین اصلی است که برای کمک به بدن می تواند پروتئین رژیم غذایی را تجزیه کرده و پروتئین های جدید ایجاد کند. همچنین نقش مهمی در سلامت مغز دارد.

 خلاصه:

انجیر تازه کالری کمی دارد و حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال، انجیر خشک سرشار ازمواد مغذی، قند و کالری است.

انجیر خشک خوب

انجیر خشک خوب

فواید انجیر خشک:

انجیر و انجیر خشک فواید بالقوه بسیاری دارد، از جمله سلامتی دستگاه گوارش و قلب، و همچنین به طور بالقوه به مدیریت سطح قند خون کمک می کند.

سلامتی دستگاه گوارش را تقویت می کند:

انجیر مدتهاست که به عنوان یک درمان خانگی یا یک درمان جایگزین برای مشکلات گوارشی مانند یبوست استفاده می شود. این خشکبار حاوی فیبر بالایی هستند، که با نرم کردن و افزودن فله ای به محتویات گوارشی، کاهش یبوست را در پی داشته و به عنوان یک پروبیوتیک یا منبع غذایی برای باکتری های سالم جمعیت روده، می تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

در مطالعات روی موشهای آزمایشگاهی، پرک های خشک انجیر یا رب میوه ی انجیر به سرعت حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش، کاهش یبوست و بهبود علائم اختلالات گوارشی مانند کولیت اولسراتیو کمک می کند. یک مطالعه بر روی 150 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با یبوست نشان داد که کسانی که حدود 4 عدد انجیر خشک (45 گرم) در روز مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در علائم گوارشی روده از جمله درد، نفخ و یبوست در مقایسه با گروه شاهد (مصرف نکننده) داشتند.

علاوه بر این، یک مطالعه مشابه در 80 نفر نشان داد که مکمل با حدود 10 اونس (300 گرم) رب میوه انجیر به مدت 8 هفته روزانه به طور قابل توجهی یبوست را کاهش می دهد، در مقایسه با یک گروه شاهد (مصرف نکننده).

احتمالا سلامت عروق و قلب را بهبود می بخشد:

انجیر ممکن است فشار خون و سطح چربی خون را بهبود ببخشد، که این امر، منتج به بهبود سلامت عروق می شود و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. نتیجه ی یک تحقیق برا روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که عصاره انجیر باعث کاهش فشار خون در موش هایی که فشار خون نرمال یا فشار خون (اندکی بالا) دارند می گذارند. مطالعات دیگری روی موش ها، نشان داد بهبود کلسترول و کاهش تری گلیسیرید را با مصرف عصاره برگ انجیر به دست می آوریم.

با این حال، در یک مطالعه 5 هفته ای بر روی 83 نفر با LDL (کلسترول بد) بالا، محققان خاطرنشان کردند که کسانی که روزانه حدود 14 عدد انجیر خشک (120 گرم) به رژیم غذایی خود اضافه می کنند، در مقایسه با گروه شاهد (مصرف نکننده) هیچ تغییری در سطح چربی خون ندارند. برای درک بهتر رابطه بین انجیر و سلامت قلب به مطالعات بیشتری در مورد انسان نیاز است.

انجیر خشک خوشمزه

انجیر خشک خوشمزه

ممکن است به مدیریت سطح قند خون کمک کند:

یک مطالعه مورخ از سال 1998 بر روی 10 فرد مبتلا به دیابت نوع یک نشان داد که خوردن دمنوش برگ انجیر همراه با صبحانه احتمالا نیاز انسولینی آنها را کاهش می دهد. در ماه مصرف دمنوش برگ انجیر، دوز انسولین آنها حدود 12٪ کاهش یافت. علاوه بر این، یک پژوهش دیگر نشان داد که نوشیدنی های حاوی دوز بالای عصاره میوه انجیر دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) نسبت به نوشیدنی های فاقد عصاره میوه انجیر است، به این معنی که این نوشیدنی ها تأثیر مطلوب تری بر سطح قند خون دارند (به مقاله شاخص گلیسمی رجوع فرمایید). با این حال، میوه های انجیر – به ویژه انجیر خشک – سرشار از قند هستند و ممکن است در کوتاه مدت سطح قند خون را افزایش دهند. اگر در مدیریت سطح قند خون خود مشکلی دارید، باید مصرف انجیر خشک را محدود کنید.

خواص بالقوه ضد سرطانی:

بسیاری از مطالعات ( لوله های آزمایشگاهی) در مورد اثرات برگ انجیر بر روی سلول های سرطانی انجام شده است. برگ انجیر و لاتکس طبیعی گیاهان انجیر نشانگر فعالیت ضد توموری در برابر سرطان روده بزرگ انسان، سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سلولهای سرطانی کبد است.

با این حال، این بدان معنا نیست که خوردن انجیر یا نوشیدن دمنوش برگ انجیر همان اثرات را دارد. مطالعات آزمایشگاهی یک نقطه شروع امیدوار کننده را ارائه می دهند، اما مطالعات انسانی برای ارزیابی چگونگی تأثیر خوردن انجیر یا برگ انجیر بر کاهش رشد سرطان لازم است.

انجیر پرک استهبان

ممکن است باعث سلامت پوست شود:

انجیر احتمالا اثرات مفیدی روی پوست داشته باشد، به ویژه در افرادی که درماتیت آلرژیک دارند یا پوست خشک و خارش دار دارند. یک پژوهش روی 45 کودک مبتلا به درماتیت نشان داد که کرم ساخته شده از عصاره میوه انجیر خشک که دو بار در روز و به مدت دو هفته استفاده می شود، در درمان علائم درماتیت نسبت به کرم هیدروکورتیزون موثرتر است.

علاوه بر این، نشان داده شده است که ترکیبی از عصاره های میوه ای از جمله عصاره انجیر اثرات آنتی اکسیدانی بر روی سلول های پوستی، کاهش تجزیه کلاژن و بهبود چین و چروک ها را در پی دارد. با این حال، تعیین اینکه این اثرات مثبت از عصاره انجیر حاصل شده یا یکی دیگر از عصاره های مورد مطالعه دشوار است. برای تعیین تأثیر انجیر بر سلامت پوست، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه:

انجیر دارای انواع فواید بالقوه سلامتی است. انجیر خشک می تواند هضم را بهبود بخشیده و یبوست را کاهش دهند، به مدیریت چربی خون و سطح قند خون کمک کرده و سلول های سرطانی را از بین ببرد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد نمونه های انسان مورد نیاز است.

انجیر خشک تازه

انجیر خشک تازه

آیا انجیر می تواند مضر باشد؟

میوه انجیر دارای برخی موارد منفی بالقوه است. به عنوان مثال، چون بعضاً به عنوان داروی خانگی برای یبوست استفاده می شود، انجیر ممکن است باعث اسهال یا سایر مشکلات گوارشی شود. انجیر نسبتاً غنی از ویتامین کا بوده که می تواند در داروهای رقیق کننده خون تداخل ایجاد کرده و باعث کم اثر شدن آنها شود. اگر خون شما رقیق است، باید مصرف انجیر و سایر غذاهای غنی از ویتامین کا را محدود نگه دارید تا خطر عوارض را کاهش دهید.

ممکن است برخی از افراد به انجیر حساسیت داشته باشند. اگر به گرده گل حساسیت دارید، احتمال دارد که به آلرژی انجیر نیز حساس باشید. درختان انجیر همچنین حاوی لاتکس طبیعی هستند که برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته.

 خلاصه:

انجیرها به دلیل اثرات ضد یبوست ممکن است باعث ناراحتی گوارشی یا اسهال شوند. همچنین ممکن است با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد و برخی از افراد به آنها حساسیت داشته باشند.

انجیر لذیذ

انجیر لذیذ

چگونه انجیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم:

روش های مختلفی برای افزودن انجیر به رژیم غذایی وجود دارد که هرکدام مزایای بالقوه خاص خود را دارند. در اینجا چهار فراورده اصلی وجود دارد که می توانیم انجیر را در رژیم غذایی خود بگنجانیم:

  • تازه: انجیر تازه کالری کمی دارد و یک میان وعده عالی را ایجاد می کند، و یک افزودنی عالی برای سالاد یا دسرها است. با انجیر تازه می توانیم مربای انجیر یا کمپوت انجیر درست کنیم.
  • انجیر خشک: سرشار از قند و کالری است، بنابراین باید در حد متوسط ​​مصرف شود. احتمالا در درمان یبوست موثرتر از انجیر تازه باشند.
  • برگ انجیر: اگرچه یافتن آنها در خارج از عطاری مخصوص به سختی ممکن است، اما برگ انجیر مقوی است و می توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد. آنها اغلب به همان روش برگ مو استفاده می شوند، به عنوان پوسته ی دلمه یا حتی سوشی.
  • دمنوش برگ انجیر: از برگ های خشک انجیر تهیه می شود. می توان آن را خودمان درست کنیم یا دمنوش برگ انجیر را بصورت آنلاین از فروشگاه پوپونیک تهیه کنیم.

می توان از طرق متنوعی از انجیر لذت ببریم، اما به دلیل داشتن مقدار زیادی قند، باید انجیر خشک را در حد متوسط خورد یا به عنوان یک درمان خانگی برای یبوست استفاده کرد.

 خلاصه:

برای بهره مندی از انجیر، می توان انجیر تازه، انجیر خشک، برگ انجیر یا دمنوش برگ انجیر خرید تا به رژیم غذایی خود اضافه کرد. به دلیل داشتن قند، از انجیر خشک فقط در حد متوسط بایستی ​​استفاده کنیم.

پینوشت:

  • انجیر خشک دارای انواع امتیازات بالقوه سلامتی است. به نظر می رسد همراه با میوه، برگ انجیر و دمنوش برگ انجیر برای سلامتی مفید است. به خصوص انجیر خشک ممکن است به رفع یبوست کمک کند.
  • اما ممکن است انجیر به دلیل داشتن ویتامین کا در داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد و انجیر خشک نیز به دلیل داشتن مقدار زیادی قند باید در حد متوسط ​​مصرف شود.
  • همانطور که گفته شد، به طور کلی، انجیر تازه، برگ انجیر و دمنوش برگ انجیر افزودنی های بسیار خوبی را به رژیم غذایی سالم وارد می کنند.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *