آموزش باغبانی

سیستم های آبیاری قطره ای

سیستم های آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای مزیت های زیادی نسبت به انواع دیگر سیستم های آبیاری دارد و باعث می شود تا آب و کود بدون تبخیر و هدر رفتن، به ریشه منتقل شوند.

در صورتی که سیستم آبیاری قطره ای را به درستی تنظیم کنید، در کوتاه ترین زمان به راندمان بالایی در آبیاری دست خواهید یافت. همچنین این کار باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه نیز خواهد شد.

دو نوع سیستم آبیاری قطره ای وجود دارد:

  • سیستم آبیاری قطره ای سطحی
  • سیستم آبیاری قطره ای زیر سطحی

سیستم آبیاری قطره ای سطحی:

نگهداری سیستم های آبیاری قطره ای سطحی، هزینه نسبتا بالایی دارند. در این نوع سیستم، فاصله قطره چکان ها نزدیک است (30 تا 45 سانتی متر) و این قطره چکان ها بر روی دیواره ی نازکی که حدود 5 تا 15 سانتی متر زیر سطح خاک دفن شده است، قرار دارند. در سیستم های آبیاری قطره ای سطحی، لوله های قطره چکان دار نیاز به تعویض سالیانه دارند. به دلیل هزینه بالای نصب و تعویض لوله های قطره چکان دار، این نوع آبیاری برای محصولاتی مناسب است که ارزش بالایی داشته باشند.

سیستم آبیاری قطره ای زیر سطحی:

سیستم آبیاری قطره ای زیر سطحی به دلیل هزینه نگهداری کم تر و عملی تر بودن، در بین باغداران محبوبیت بیشتری دارد. فاصله بین قطره چکان ها در این نوع سیستم، بین 50 تا 70 سانتی متر است و دیواره ای که در این سیستم استفاده می شود ضخیم تر از دیواره ای است که در سیستم آبیاری قطره ای سطحی مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم های آبیاری قطره ای زیر سطحی، لوله های قطره چکان دار را حدود  20 تا 35 سانتی متر زیر سطح خاک دفن می کنند.

باغداران همواره در ماه های گرم سال که میزان بارندگی به کمترین میزان خود می رسد، با مشکل آبیاری باغ ها مواجه می شوند. افزون بر آن، مدت زمان آبیاری باغ ها نیز اهمیت زیادی دارد. از همین رو نصب یک سیستم آبیاری قطره ای که تمام ویژگی های یک سیستم آبیاری خوب را داشته باشد، یکی از الزامات باغداری است. هرچند نصب سیستم آبیاری قطره ای ممکن است در ابتدا هزینه ی زیادی داشته باشد، اما  استفاده از این نوع سیستم ها در طولانی مدت، صرفه اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت. در ادامه ی این مطلب 17 روش کارآمد را بیان می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید سیستم های آبیاری قطره ای را خودتان درست کنید و به این ترتیب مشکل آبیاری باغ خود را از بین ببرید.

1. سیستم آبیاری قطره ای فضای باز با قابلیت راه اندازی آسان:

این سیستم از نوع سیستم های آبیاری قطره ای میکرو است و می تواند آب مورد نیاز گیاهان، بوته ها و گل ها را در زمان کوتاهی تامین کند. در صورتی که در منطقه ی حفاظت شده ای زندگی می کنید که استفاده از آب پاش ممنوع است، بهتر است خودتان دست به کار شده و با پیروی از مراحلی که برای ساخت این سیستم بیان می شود، باغچه خود را آبیاری کنید.

مزیت این سیستم آبیاری قطره ای، راه اندازی و استفاده راحت از آن است. در این روش، رابط های ساده ای به شیری که در فضای باز قرار دارد وصل می شوند. در صورتی که ابزار لازم را داشته باشید، نصب این سیستم، نیاز به زمان زیادی نخواهد داشت.

سیستم آبیاری قطره ای فضای باز با قابلیت راه اندازی آسان

سیستم آبیاری قطره ای فضای باز با قابلیت راه اندازی آسان

2. سیستم آبیاری سطلی ساده:

در این روش، از یک سطل ساده برای تامین آب مورد نیاز سیستم آبیاری قطره ای استفاده می شود. بدون شک، سطل وسیله ای است که برای تمامی باغداران در دسترس است و همین امر باعث جذابیت بیشتر این روش می شود.

در صورتی که شما در ساخت یک سیستم آبیاری پیچیده، تخصص کافی نداشته باشید، حتما عاشق این پروژه خواهید شد. ساخت این سیستم بسیار ساده است و نیاز به هزینه ی بسیار اندکی دارد. تمام چیزی که نیاز دارید، تعدادی سطل، قطره چکان های روی خط، قیچی باغبانی، انبردست، انبرک و سوزن است.

مقاله ساخت سیستم آبیاری سطلی

سیستم آبیاری سطلی ساده

سیستم آبیاری سطلی ساده

3. سیستم آبیاری قطره ای گیاهان گلدانی:

ساخت سیستم آبیاری برای گیاهان گلدانی راحت تر از ساخت سیستم آبیاری برای گیاهان باغ است، چرا که بیشتر گیاهان گلدانی، نزدیک منبع آب قرار می گیرند. سیستمی که در این مطلب آموزش داده شده است، مجهز به زمان سنج خودکار با قابلیت تنظیم است و شما می توانید با استفاده از آن، گیاهان خود را در تمام مدت شبانه روز هیدراته نگه دارید و برای مدت چند روز خیالتان از بابت آبیاری گیاهان آسوده باشد.

تنها چیزی که در این روش نیاز دارید، کیت آبیاری قطره ای است که این کیت ها بسته به تعداد گلدان هایی که قصد آبیاری آن ها را دارید، متفاوت خواهند بود.

در ادامه مطلب، تمام مراحل ساخت این سیستم و چگونگی نصب کیت آبیاری قطره ای برای آبرسانی به گیاهان گلدانی، به صورت تصویری توضیح داده شده است.

سیستم آبیاری قطره ای گیاهان گلدانی

سیستم آبیاری قطره ای گیاهان گلدانی

سیستم آبیاری قطره ای گیاهان گلدانی

4. سیستم آبیاری قطره ای با استفاده از بطری:

این روش، یکی از خلاقانه ترین راه های آبیاری قطره ای گیاهان است. تمام چیزی که برای ساخت این سیستم نیاز دارید، یک بطری پلاستیکی بزرگ و تعدادی منبع آبیاری ارزان قیمت است. در این روش باید تعدادی سوراخ در کف بطری پلاستیکی ایجاد کنید و بطری را تا نصفه زیر خاک دفن کرده و سپس آن را با آب پر کنید.

در ادامه مطلب خواهید دید که چگونه می توان با استفاده از بطری هایی که در مدت 10 ثانیه پر می شوند، چنین سیستمی را ایجاد کرد.

مقاله سیستم آبیاری قطره ای با بطری

سیستم آبیاری قطره ای با استفاده از بطری

سیستم آبیاری قطره ای با استفاده از بطری

5. سیستم آبیاری قطره ای برای بسترهای مرتفع:

دلایل بسیاری برای استفاده از بسترهای مرتفع در داخل باغ ها وجود دارد. بسترهای مرتفع معمولا داخل قاب های چوبی هستند و سطح آن ها بالاتر از سطح زمین قرار می گیرد. حتی در صورتی که زمین شما شنی یا خاک رس خشک و ترک خورده باشد، یک باغ مرتفع می تواند بستری را برای شما فراهم کند که در ان انواع مختلف خاک مرغوب را برای کاشت گیاهان استفاده کنید.

در ادامه ی این مطلب، چگونگی نصب سیستم آبیاری قطره ای برای بسترهای مرتفع، به طور کامل و به صورت تصویری توضیح داده شده و تمام لوازم و تجهیزاتی که برای ساخت این سیستم نیاز خواهید داشت نیز بیان شده است.

سیستم قطره ای بستر کاشت

سیستم آبیاری قطره ای برای بسترهای مرتفع

سیستم آبیاری قطره ای برای بسترهای مرتفع

6. سیستم آبیاری قطره ای پی وی سی:

سیستم ها و لوله های پی وی سی جایگزین مناسبی برای سیستم های آبیاری گران قیمت هستند و شما می توانید با هزینه ی بسیار کمتر و در مدت کوتاهی، سیستم های آبیاری پی وی سی را نصب کنید.

سیستم آبیاری قطره ای پی وی سی

سیستم آبیاری قطره ای پی وی سی

سیستم آبیاری قطره ای پی وی سی

7. سیستم آبیاری قطره ای مبتنی بر آب باران:

استفاده از مخزن های ذخیره ی آب باران، یک روش عالی برای ذخیره طبیعی آب است که می توان آن ها را برای تامین آب مورد نیاز لوله های قطره چکان دار، به کار برد. به یاد داشته باشید که جمع آوری آب راحت است و نکته ی مهم، استفاده ی صحیح از این آب است.

آبیاری قطره ای یکی از موثرترین روش های آبیاری گیاهان است و در صورتی که با نیروی جاذبه ی زمین ترکیب شود، یک روش بسیار موثرتر برای آبیاری خواهید داشت. برای انجام چنین کاری، باید مخازن و لوله ها را به گونه ای تنظیم کنید که نیروی جاذبه ی زمین بر روی آنها اثر بگذارد.

در ادامه، یک طرح کلی از این روش آورده شده است که در آن، از این نوع سیستم آبیاری قطره ای برای آبیاری گیاهان گلدانی و سبزیجات استفاده می شود.

آبیاری قطره ای با آب باران

سیستم آبیاری قطره ای مبتنی بر آب باران

سیستم آبیاری قطره ای مبتنی بر آب باران

8. نحوه نصب خطوط قطره ای در باغ شما:

این سیستم، یک سیستم آبیاری قطره ای کارآمد و بدون دردسر است که ساخت آن نیاز به زمان زیادی ندارد. نصب و استفاده از این نوع سیستم، بسیار راحت است و باعث صرفه جویی در زمان خواهد شد.

در ادامه ی این مطلب نکات مهمی در رابطه با آبیاری قطره ای بیان شده است که حتما برای شما جالب خواهد بود.

سیستم آبیاری قطره ای خطی

9. سیستم قطره چکان آبی:

آب دادن به گیاهان در زمان مناسبی از روز، با استفاده از سیستم های آبیاری محقق خواهد شد. اگرچه بیشتر باغداران برای آبیاری زمین های خود از آبپاش استفاده می کنند، اما این نوع آبیاری باعث اتلاف آب می شود. در این روش با استفاده از 7 مرحله ی ساده می توانید سیستم آبیاری قطره ای خود را بسازید و از آن استفاده کنید. اجزای مورد نیاز برای ساخت این سیستم عبارتند از: شلنگ، رابط شلنگ، قطره چکان، زمان سنج آب،  نگهدارنده شلنگ، شیر کنترل جریان آب، سرشلنگ انتهایی. ابزار مورد استفاده در این روش عبارتند از: پانچ شلنگ و کاتر.

10. سیستم آبیاری قطره ای با لوله های تراوا:

در سیستم آبیاری قطره ای با لوله های تراوا، آب به طور مستقیم به ریشه ی گیاهان منتقل می شود. برخلاف بیشتر سیستم های آبیاری که در بالا به آن ها اشاره شد و برای آبیاری گیاهان گلدانی مناسب بودند، سیستم آبیاری با لوله های تراوا، انتخاب مناسبی برای آبیاری گیاهان باغ است. این سیستم را می توان در مدت چند ساعت ساخت و به لوله های پی وی سی و تجهیزات گران قیمتی نیاز ندارد.

سیستم آبیاری قطره ای با لوله های تراوا

سیستم آبیاری قطره ای با لوله های تراوا

11. سیستم آبیاری قطره ای مقرون به صرفه:

در صورتی که از نظر مالی در مضیقه هستید و توانایی خرید کیت های مخصوص آبیاری قطره ای را ندارید، می توانید با پیروی از مراحلی که در ادامه بیان می شود و با استفاده از یک شیر آب، سیستم آبیاری قطره ای بسازید. این روش نیاز به اندکی مهارت و چند ساعت وقت آزاد دارد. البته شما نیاز به خرید لوله آب و لوازم دیگری نیز خواهید داشت.

سیستم آبیاری قطره ای مقرون به صرفه

سیستم آبیاری قطره ای مقرون به صرفه

12. راهنمای مرحله به مرحله چگونگی ساخت سیستم آبیاری قطره ای:

با انجام مراحلی ساده که در ادامه مطلب با استفاده از تصاویر رنگی به صورت کامل توضیح داده شده است، می توانید یک آبپاش مجهز به سیستم آبیاری قطره ای بسازید. در مقایسه با سیستم های آبپاشی معمولی، طراحی، نصب و استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای راحت تر است. این سیستم ها آب را فقط به جاهایی که مورد نیاز باشد می رسانند.

در دستورالعمل ساخت این سیستم های آبپاشی که در ادامه مطلب آمده است، ابتدا به کاربر کمک می شود تا فهرستی از گیاهان را ایجاد کند، سپس راهنمایی هایی برای انتخاب روشی برای شروع کار، راه حلی برای توزیع آب و … بیان می شود. این مطلب حاوی اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با چگونگی نصب سیستم قطره ای در باغچه است.

راهنمای مرحله به مرحله چگونگی ساخت سیستم آبیاری قطره ای

راهنمای مرحله به مرحله چگونگی ساخت سیستم آبیاری قطره ای

13. ساخت سیستم آبیاری قطره ای نه مرحله ای:

در این روش با پیروی از نه مرحله که در ادامه ی مطلب به صورت کامل توضیح داده شده است، تمام نیازهای یک سیستم آبیاری قطره ای تحقق می یابد. ساخت این سیستم آسان بوده و نیاز به هزینه ی زیادی ندارد. برای ساخت این سیستم به حداقل 2 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. راه مقابله با گرمایی که اخیرا در تمام کشور با آن مواجه هستیم، استفاده از روش آبیاری میکرو است که این روش نیز از جمله روش های آبیاری میکرو به حساب می آید.

ساخت سیستم آبیاری قطره ای نه مرحله ای

ساخت سیستم آبیاری قطره ای نه مرحله ای

14. راهنمای ساخت سیستم آبیاری از سایت wikihow:

حتما با سایت wikihow آشنایی دارید. این سایت، بزرگ ترین منبع آنلاین برای آموزش چگونگی انجام کارهای مختلف است. دستورالعملی که در این سایت برای ساخت سیستم آبیاری قطره ای بیان شده است، یک مقاله ی جامع است که تمام مراحل را با کمک تصاویر مرتبط، به صورت کامل توضیح می دهد.

راهنمای ساخت سیستم آبیاری

راهنمای ساخت سیستم آبیاری

راهنمای ساخت سیستم آبیاری

15. نصب سیستم آبیاری قطره ای خودکار در حیاط خانه:

با استفاده از این روش، از دردسرهای آبیاری حیاط خانه، حمل شیلنگ و از لوله گذاری های غیر ضروری راحت خواهید شد. بازه ی زمانی انجام این پروژه 24 ساعت است و چگونگی انجام آن نیز ساده است.

نصب سیستم آبیاری قطره ای

16. ساخت و نصب سیستم سریع سیستم آبیاری قطره ای:

این روش به صورت کاملا ساده و روان، چگونگی ساخت و نصب سریع سیستم آبیاری قطره ای را  نشان می دهد. ادامه ی مطلب حاوی اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با نصب سیستم های آبیاری قطره ای است.

مونتاژ و نصب سیستم قطره آبیاری

17. چگونگی نصب سیستم آبیاری قطره ای بستر کاشت:

در این روش از لوله های خطی استفاده شده است که بر روی این لوله ها از هر 300 میلی متر یک سوراخ ایجاد می شود. در هر کدام از این سوراخ ها، یک قطره چکان قرار می گیرد که به صورت خودکار در مدت زمان تعیین شده، حجم مشخصی از آب را آزاد می کنند. این روند آبیاری آهسته برای گیاهان مفید خواهد بود، چرا که امکان نفوذ بیشتر آب در ریشه ها را فراهم می کند.

سیستم قطره ای بستر کاشت

چگونگی نصب سیستم آبیاری قطره ای خطی

چگونگی نصب سیستم آبیاری قطره ای خطی

برای خرید تجهیزات گلخانه از این لینک استفاده کنید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

4 دیدگاه درباره مقاله “سیستم های آبیاری قطره ای

  1. Avatar علی گفت:

    سلام تشکر از مطالب مفیدتون ، سؤالی دارم ، چه نوع آبیاری قطره ای ( از بین گزینه های موجود در لیست بالا ) برای مزرعه ی درخت نخل ، خوب و به صرفه از نظر اقتصادی هست ؟ ضمن اینکه به خاطر مشکلاتی ، حدود هر دو تا سه هفته یکبار به این مزرعه سر میزنم و زودتر نمی توونم ؟ لطفا با جزییات جواب بدین ، ممنونم.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برای انتخاب بهترین حالت آبیاری احتیاج به دیدن موقعیت درختها و کلی عوامل مختلف دارد که بدون دیدن مزرعه جواب دادن غیر ممکن است
      فکر کنم از یک متخصص محلی کمک بگیرید خیلی بهتر باشد با توجه به حضورش در منطقه

  2. Avatar سیما گفت:

    سلام‌
    تشکر از مطالب …نگفتید نه مرحله چیست چطور میتونم برای حیاط خانه با هزینه کم آبیاری قطره ای درست کنم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      عناوین سر تیتر ها همان نه مرحله هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *