گیاهان

شیره درخت افرا و کاربرد آن

شیره درخت افرا و کاربرد آن

افرا از درختان زیبا و زینتی است. از این درخت شیره ای به وجود می آید که خواص بسیاری برای سلامتی دارد. درخت افرا از طریق بذر، قلمه و پاجوش تکثیر می شود. استفاده از شیره این درخت به عنوان نوشیدنی به صدها سال قبل بر می گردد.

مشخصات درخت افرا

درخت افرا یکی از درختان زیبا و زینتی است که گونه های مختلفی دارد از این نوع درخت بیشتر برای فضای سبز پارکها، ویلاها و … استفاده می شود. درخت افرا ریشه عمیقی دارد، طوری که اگر نزد معابر کاشته شود ممکن است مانع عبور و مرور شود و مشکلاتی را برای لوله های فاضلاب و … ایجاد کند. برگهای به نسبت بزرگی دارد، طوری که پهنای برگهای آن به 30 سانتیمتر می رسد. برگهای این درخت دندانه دار و به رنگ سبز می باشد. درخت افرا، درختی برگریز و خزان پذیر می باشد و این درخت گلهایی به رنگ سبز و زرد دارد. گلهای این گیاه خوشه ای مانند و معطر می باشد، هر خوشه این گیاه بیش از 150 تا گل دارد. از چوب این درخت برای مصارف تجاری و همچنین ساخت کابینت، پارکت مبل و … استفاده می‌شود. ارتفاع افرا به 30 تا 80 متر می رسد.

شیره درخت افرا

شیره افرا را از درخت افرا تهیه می کنند. در واقع شربت درخت افرا شیره ای است که از درخت افرا به دست می آید. معمولاً در فصل سرد این درخت، در قسمت های مختلف خود به ویژه تنه و ریشه خود نشاسته ذخیره می کند. این نشاسته طی مدتی به شکر تبدیل می شود. که در فصل بهار همچون شیره درخت به سمت بالا حرکت می کند. برای استخراج شیره این درخت حفره ای را در قسمت تنه درخت ایجاد کنید و شیره این درخت را جمع‌آوری کنید با انجام عمل تبخیر آب اضافی شیره از بین می رود و شربت به دست آمده از افرا تغلیظ (غلیظ) می شود. شیره این گیاه مزه ای همچون عسل دارد.

شیره درخت افرا و کاربرد آن

شیره درخت افرا و کاربرد آن

تاریخچه استفاده از شیره افرا

درباره تاریخچه استفاده از شربت افرا باید گفت که برای نخستین بار در مناطقی از آمریکا و کانادا استفاده و ساخت شیره افرا مشاهده شده است به این صورت که در ابتدا بومیان منطقه مقدار زیادی آب روان و آبکی را از این درخت استخراج می کردند سپس مردمان مناطق مختلف نیز با استفاده از روش های مختلف اقدام به کشف و استخراج شیره درخت افرا نمودند.

خواص دارویی شیره افرا

شیره افرا خواص بسیاری به قرار زیر دارد.

  • شیره افرا در لاغری افراد بسیار موثر است و استفاده از آن باعث لاغری می شود. با استفاده از این شیره قند را کنار بگذارید چرا که قند یکی از عوامل چاقی افراد می باشد.
  • شربت افرا در درمان سرماخوردگی موثر است.
  • در درمان اسهال موثر است.
  • برای درمان چشم درد از این محصول استفاده می شود.
  • استفاده از شیره برای جیگر و کلیه ها مقوی است و باعث بهبود عملکرد آنها می شود.
  • مقاومت بدن در برابر باکتری ها را افزایش می دهد.
  • در جلوگیری از کم خونی و همچنین دستگاه گوارش مفید است.
  • برای حفظ جوانی پوست مفید می باشد. برای افزایش مقاومت استخوان ها مفید می باشد.

کاربرد شربت درخت افرا

شیره افرا همانطور که گفته شد شیرین می باشد به همین منظور به عنوان یک شیرین کننده بدون قند همچون خرما استفاده می شود. برای درست کردن انواع شیرینی و غذاهای شیرین دیگر از آن استفاده می شود.

شربت افرا به دلیل داشتن قند کم برای درست کردن کیک های رژیمی مفید می باشد. به دلیل نداشتن قند در جلوگیری از دیابت موثر است و باعث حفظ قند خون طبیعی افراد می شود.

شیره درخت افرا و کاربرد آن

شیره درخت افرا و کاربرد آن

کاربرد درخت افرا

از برگ درخت افرا برای بسته بندی میوه و سایر حبوبات استفاده می شود.

چوب درخت افرا سفت و انعطاف پذیر می باشد، بنابراین از چوب این درخت برای ساخت وسایل چوبی استفاده می شود.

ارزش غذایی شیره افرا

ارزش غذایی شیره افرا برای هر 100 گرم
انرژی 261 کیلوکالری
کربوهیدرات 67  گرم
قندها 59 گرم
فیبر غذایی 0 گرم
چربی 0.2 گرم
ویتامین ب1 یا تیامین 0.006 میلی‌گرم
ویتامین ب2 یا ریبوفلاوین 0.01 میلی‌گرم
ویتامین ب3 یا نیاسین 0.03 میلی‌گرم
ویتامین ب5 یا اسید پانتوتنیک 0.036 میلی‌گرم
ویتامین ب6 0.002 میلی‌گرم
کلسیم 67 میلی‌گرم
آهن 1.2 میلی‌گرم
منیزیم 14 میلی‌گرم
منگنز 14  میلی‌گرم
فسفر 2 میلی‌گرم
پتاسیم 204 میلی‌گرم
روی 4.16 میلی‌گرم

انواع شیره افرا

با توجه به اینکه گونه های مختلفی از درخت افرا وجود دارد شیره های مختلفی نیز تولید می شود که در این مجموعه ما به 4 مورد مهم شیره افرا به صورت کوتاه و مختصر اشاره خواهیم نمود.

شیره افرا طلایی

این نوع شیره رنگی روشن طلایی و طعمی ملایم دارد.

شیره افرا کهربایی

این نوع شیره طعمی قوی و رنگی کهربایی روشن دارد. برای افرادی که طعم ملایم و متوسط را می پسندند مناسب است.

شیره افرا تیره

این نوع شیره طعمی قوی و رنگی تیره دارد. برای مصرف‌کنندگانی که طعم قوی را دوست دارند مناسب می باشد.

شیره افرا خیلی تیره

از این نوع شیره معمولاً در آشپزی استفاده می شود که طعمی قوی و رنگی تیره تر دارد.

طرز کاشت درخت افرا سبز

درخت افرا سبز از طریق روش های مختلفی همچون بذر، قلمه، خواباندن شاخه، پیوند زدن به راحتی قابل تکثیر می باشد. بذر درخت افرا در پاییز می رسد به همین منظور برای جوانه زنی بهتر بذر قبل از کاشت به مدت یک هفته آن را در آب نگه دارید و هر روز آب آن را عوض کنید.

توجه داشته باشید بذر افرا نباید خشک شود. پس از یک هفته بذر مورد نظر را در عمق 1 سانتیمتری خاک بکارید و سپس لایه نازکی ماسه روی آن بریزید و آبیاری کنید پس از مدتی گیاه جوانه می زند. برخی بذر های این گیاه نیز در فصل بهار می رسند.

قلمه درخت افرا را نیز در فصل پاییز تهیه می کنند. پیوند زنی درخت روش دیگری است که برای ازدیاد درخت افرا می توانید از آن استفاده کنید.

برای خرید انواع بذر درخت می توانید از این لینک استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد شیره درخت افرا:

  1. شربت افرا برای شما بهتر از شکر است؟

    شربت افرا دقیقاً مانند شکر نارگیل و عسل گزینه کمی بهتر از قند معمولی است، اما هنوز هم باید در حد متوسط مصرف شود. شربت افرا حاوی برخی مواد معدنی و بیش از 24 آنتی اکسیدان مختلف است.

  2. شربت عسل یا افرا کدام یک بهتر است؟

    به طور خلاصه، عسل و شربت افرا به عنوان شیرین کننده به جای قندهای تصفیه شده گزینه های سالم تری هستند. عسل حاوی کربوهیدرات، پروتئین و کالری بیشتری است، در حالی که شربت افرا چربی بیشتری دارد. عسل دارای مقادیر بیشتری آهن، مس و فسفر است، اما شربت افرا حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم و روی بیشتری است.

  3. آیا شربت افرا از قند قهوه ای سالم تر است؟

    شربت افرا واقعی دارای کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، مس و منگنز بیشتر از قند قهوه است. این مواد معدنی کار بزرگی برای بدن شما انجام می دهند از جمله مواردی مانند تشکیل سلول ها، حفظ سلامت سلول های قرمز خون و حمایت ایمنی بدن.

  4. آیا بیماران دیابتی می توانند شربت افرا بخورند؟

    در حال حاضر، افراد مبتلا به دیابت باید به خاطر داشته باشند که حتی اگر شربت افرا حاوی عناصر بالقوه امیدوار کننده باشد، این ماده غذایی به عنوان یک ماده غذایی باقی مانده است که باید هر چند وقت یک بار و به مقدار محدود مصرف شود، دقیقاً مانند سایر منابع کربوهیدرات غلیظ.

  5. آیا شربت افرا ضد التهاب است؟

    مطالعه اخیر شربت افرا نشان داده است که این مایع خوشمزه حاوی مولکولی به نام کبکول است که دارای خواص ضد التهابی است. هدف از مواد ضد التهابی ساده است. آنها برای کاهش التهاب کار می کنند! بیماری ها، اختلالات و آسیب شناسی های بسیاری وجود دارد که مبتلایان به التهاب هستند.

  6. آیا شربت افرا برای کلسترول مضر است؟

    در مطالعات حیوانی، دانشمندان تأثیرات شربت افرا را بر کلسترول بررسی کرده اند. شربت افرا نه تنها باعث کاهش کلسترول در موش ها شد، بلکه همچنین به طور بالقوه از التهاب کبد جلوگیری می کند.

  7. آیا می توانید از شربت افرا در قهوه استفاده کنید؟

    شربت افرا در واقع به راحتی در مایعات گرم حل می شود، بنابراین فقط هم زدن یک قاشق چای خوری یا نصف قاشق چای خوری در قهوه سیاه داغ، آن را حل کرده و تقریباً کامل در قهوه قرار می گیرد. علاوه بر این، شربت افرا تمایل به تبلور در نوشیدنی گرم را ندارد.

  8. آیا شربت افرا برای کبد شما مضر است؟

    در اینجا پنج مزیت سلامتی وجود دارد که می توانید در صورت استفاده از آن در رژیم روزانه خود، از آن بهره مند شوید. کبد شما را سالم نگه می دارد: یک مطالعه از دانشگاه توکیو نشان می دهد که شربت افرا ممکن است کبدی سالم را تقویت کند، زیرا به نظر می رسد برخی از ژن های مرتبط با تولید آمونیاک را که برای کبد مضر است، مهار می کند.

  9. شربت افرا برای مو مفید است؟

    اگر موهای خشک دارید، باید از شربت افرا استفاده کنید. این باعث می شود موهای شما مرطوب شود و موهای شما صاف و شگفت انگیز شود.

  10. شربت افرا برای فشار خون بالا مفید است؟

    آنتی اکسیدان ها همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون و کند کردن اثرات پیری شناخته شده اند 1. شربت افرا دارای شاخص گلیسمی پایین 54 است، که به سرعت افزایش غلظت قند خون در یک بار مصرف غذا اشاره دارد.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *