آموزش باغبانی

سیستم آبیاری سطلی

سیستم آبیاری سطلی

در این روش، از یک سطل به عنوان منبع آب سیستم آبیاری قطره ای استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر این نوع سیستم آبیاری در سراسر جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکل بزرگ سیستم های آبیاری قطره ای، مسدود شدن قطره چکان ها و در برخی موارد مسدود شدن خطوط لوله کشی است، بنابراین نیاز است که در این سیستم ها از فیلتر استفاده شود.

ابزار مورد نیاز سیستم آبیاری سطلی:

  1. قیچی باغبانی: بریدن لوله ها دریپردار، دشوارتر از چیزی است که به نظر می آید. برای بریدن این لوله ها می توانید از قیچی یا سیم چین استفاده کنید، اما بریدن آن ها با قیچی باغبانی راحت تر بوده و برش تمیزتری را ایجاد خواهد کرد.
  2. انبردست: با استفاده از دو عدد انبردست ارزان قیمت، می توانید لوله ها را از دریپرها یا اتصال ها جدا کنید. دقت داشته باشید که جدا کردن این قطعات از یکدیگر به خصوص در هوای سرد، کار راحتی نیست.
  3. هموستات: هموستات های غیر جراحی و ارزان قیمت، توسط ماهیگیرها برای باز کردن قلاب ماهی استفاده می شوند. در این روش آبیاری برای قطع جریان آب در هنگام جایگزینی دریپرها و بخش های مختلف لوله گذاری، از هموستات استفاده می کنیم. به جای هموستات می توانید از انبر قفلی یا گیره ی سی کلمپ استفاده کنید.
  4. سوزن: برای سوراخ کردن و رفع انسداد دریپرها می توانید از سوزن های دسته دار یا سنجاق قفلی استفاده کنید.

ساختار سیستم آبیاری سطلی:

حفره ای به اندازه ی نیم سانتی متر در دیواره ی یک سطل 20 لیتری یا هر سطل دیگری که در اختیار دارید، در محلی نزدیک به کف آن ایجاد کنید. لوله دریپرداری با اندازه ی نیم سانتی متری را با استفاده از یک پیچ گوشتی کوچک و با اندکی فشار وارد این حفره کنید. در صورتی که لوله در جای خود محکم باشد، نیازی به درزگیری اضافی وجود ندارد.

بهتر است به جای لوله های پلی اتیلن، از لوله های وینیل نیم سانتیمتری استفاده کنید، چرا که کار با این لوله ها راحت تر خواهد بود. لوله های نیم سانتیمتری معمولا با نام لوله های میکرو شناخته می شوند.

در مرحله ی بعد، لازم است تا از داخل سطل، یک سر شیر به ابتدای لوله وصل کنید (این سر شیر به عنوان فیلتر عمل خواهد کرد). برای این کار از یک تبدیل سرشیر به همراه واشر فیلتر دار استفاده می کنیم، بهتر است برای تصفیه ی بهتر آب، مقدار کمی نیز فیلتر آکواریوم الیافی را به داخل واشر اضافه کنید.

همچنین می توانید به جای این نوع فیلتر، از موادی که در اطراف خود دارید استفاده کنید. به این روش که سوراخی را بر روی سر بطری یا لیوان پلاستیکی ایجاد کنید. سر لوله را از این سوراخ رد کرده و با استفاده از چسب درزگیر سیلیکونی، آن را درزگیری کنید. داخل سر بطری یا لیوان را با مقدار اندکی از فیلتر الیافی پر کرده و سعی کنید با ایجاد برشی در آن، فیلتر را در جای خود محکم کنید.

در سطل هایی که زیاد شفاف هستند (برخی از سطل های مربوط به مواد غذایی چنین هستند)، نور باعث رشد جلبک ها می شود، بنابراین سطل شما نباید زیاد شفاف باشد. سعی کنید این سطل را در بلندترین نقطه زمین و روی یک بلندی قرار دهید. از هر وسیله ای که برای بالاتر نگه داشتن سطل استفاده می کنید، باید محکم باشد، چرا که سنگینی این سطل پس از پر کردن با آب، حدود 15 کیلوگرم خواهد بود و در صورتی که در جای محکمی قرار نگرفته باشد، احتمال واژگونی آن وجود دارد.

سطل آبیاری

سطل آبیاری

سطلی که برای این کار انتخاب می کنید، حتما باید دارای درپوش باشد، در غیر اینصورت زباله ها به داخل سطل راه یافته و باعث انسداد لوله ها می شوند. همچنین، از آنجایی که مقدار کمی آب راکد در داخل سطل خواهید داشت، باید آب داخل منبع از دسترس پشه ها دور نگه داشته شود. برای جریان یافتن هوا در داخل سطل، باید سوراخ کوچکی را بر روی درب سطل ایجاد کنید.

درپوش سطل

درپوش سطل

در طول لوله گذاری و در مکان های مورد نیاز، از دریپر داخل خط استفاده خواهیم کرد. با استفاده از دریپرهای داخل خط، می توان تمامی دیپرها را در یک خط قرار داد. البته از معایب داشتن یک خط طولانی از دریپرهای داخل خط این است که یک گرفتگی در لوله باعث می شود تا آب به دریپرهای بعدی نرسد.

دریپر

دریپر

در انتهای خطوط لوله گذاری از یک دریپر پایانی استفاده می کنیم. بهتر است دریپر ها را اندکی بالاتر از سطح خاک نصب کنیم (با استفاده از میخ های تثبیت کننده لوله)، تا بتوان سرازیر شدن قطره ها را مشاهده کرد. همچنین برای وصل کردن قسمت های مختلف خط لوله گذاری، باید از اتصال های خاردار استفاده کرد.

دریپرهای داخلی

دریپرهای داخلی

دریپرهای داخل خط دارای دو چنگک در دو طرف هستند ولی دریپرهای پایانی دارای یک چنگک هستند.

برای امتحان کردن دریپرها، ابتدا سرشیر فیلتر داری را به یک شیر آب وصل کنید. در شیر آب های مختلف، نیاز به سرشیرهای متفاوتی وجود خواهد داشت. برای وصل کردن و باز کردن سرشیر، از انبردست استفاده کنید. پس از نصب سرشیر به شیر آب، شیلنگ کوتاهی را به آن وصل کرده و دریپر را به سر دیگر شیلنگ ببندید. شیر آب را با فشار کم باز کنید. در دریپرهای داخل خطی، نیاز است تا انتهای شیلنگ را با دست بگیرید تا آب از داخل سوراخ دریپر بیرون بیاید. در صورتی که آبی از دریپر بیرون نیاید، با استفاده از یک سوزن، سوراخ های دریپر را تمیز کنید. همچنین برای رفع انسداد دریپرها، می توانید آن ها را داخل یک شیشه پر از محلول سرکه قرار داده و شیشه را کمی تکان دهید.

تنظیم متفاوت دریپر

تنظیم متفاوت دریپر

برای خرید انواع تجهیزات گلخانه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه احداث گلخانه می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *