آموزش باغبانی

سیستم آبیاری قطره ای برای گیاهان گلدانی

سیستم آبیاری قطره ای برای گیاهان گلدانی

سیستم آبیاری قطره ای خودکار، باعث صرفه جویی در زمان شده و آبیاری گیاهان را نیز راحت تر خواهد کرد. نصب این سیستم ها نیز معمولا بسیار ساده است و نیاز به زمان زیادی ندارد.

سیستم آبیاری قطره ای، به همان اندازه که می تواند برای آبیاری باغ مفید باشد، برای آبیاری گیاهان گلدانی نیز مفید است. چرا که آبیاری گلدان ها به خصوص در روزهای گرم تابستان، کار سختی است و شما مجبور هستید روزانه چندین بار گلدان ها را آبیاری کنید.

در ادامه ی این مطلب، مراحل نصب سیستم آبیاری قطره ای را برای گیاهان گلدانی بیان می کنیم.

سیستم آبیاری قطره ای چیست؟

سیستم آبیاری قطره ای، یک سیستم آبیاری خودکار برای گیاهان است. این سیستم به طور مستقیم به شیر آبی که در باغ خود دارید، وصل می شود و هنگامی که شیر آب را باز می کنید، تمام گلدان ها به طور همزمان آبیاری می شوند.

شما می توانید شیر آب را به صورت دستی باز کنید یا از یک تایمر خودکار استفاده کنید. استفاده از تایمر آبیاری قطره ای، راه بسیار بهتری است، چرا که تهیه ی این تایمرها، هزینه زیادی ندارد ولی کار شما را بسیار راحت تر کرده و گلدان ها نیز در زمان های مشخصی آبیاری خواهند شد.

مزایای نصب آبیاری قطره ای برای گلدان ها:

نصب سیستم آبیاری قطره ای برای گیاهان گلدانی، مزایای زیادی برای شما و نیز برای گلدان ها دارد. اصلی ترین مزیت این سیستم ها، راحتی آبیاری گیاهان است.

سیستمی که در آن، آبیاری گلدان ها به صورت خودکار انجام می گیرد، نه تنها زندگی شما را راحت تر می سازد، بلکه باعث می شود تا گلدان ها نیز مقدار مناسبی از آب را در طول روز دریافت کنند.

آبیاری مداوم گیاهان گلدانی، باعث شادابی و سلامتی گیاهان شده و همچنین از بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی گلگاه (Blossom End Rot) جلوگیری می کند.

گیاهان سالم، کمتر به آفت ها و بیماری ها دچار می شوند و غذاهای سالم و خوشمزه تری را برای ما تولید می کنند.

کیت آبیاری قطره ای برای گیاهان گلدانی:

ممکن است نصب یک کیت آبیاری قطره ای، برای تمام سیستم آبیاری گیاهان گلدانی کافی باشد و این بستگی به تعداد گلدان هایی دارد که قصد آبیاری آنها را دارید.

در صورتی که 8 گلدان یا کمتر از 8 گلدان داشته باشید، می توانید یک کیت کوچک بخرید. از کیت های بزرگ می توان برای آبیاری 20 گلدان نیز استفاده کرد.

کیت های آبیاری قطره ای، روش بسیار خوبی برای شروع کار هستند. همراه این کیت ها، یک دفترچه راهنمای نصب وجود دارد که می توانید از راهنمایی های آن برای نصب سیستم آبیاری استفاده کنید. برخی از کیت ها، تایمر نیز دارند.

اما در نظر داشته باشید که حتی اگر از کیت های آبیاری قطره ای استفاده کنید، ممکن است تمام قطعه های مورد نیاز شما، داخل کیت نباشند و مجبور شوید برخی از آن ها را جداگانه بخرید. (برای مثال، برخی از کیت ها، تنظیم کننده ی فشار آب ندارند).

بنابراین، قبل از خرید کیت، توضیحات بسته بندی را به طور کامل بخوانید و از قطعاتی که در داخل بسته بندی وجود دارد، اطلاع بیابید. البته شما می توانید خودتان یک سیستم آبیاری قطره ای طراحی کنید و تمام قطعات آن را به طور جداگانه تهیه کنید.

کیت آبیاری قطره ای برای گیاهان گلدانی

کیت آبیاری قطره ای برای گیاهان گلدانی

تجهیزات لازم برای سیستم آبیاری قطره ای:

  • کیت آبیاری قطره ای (در صورتی که می خواهید کار خود را با استفاده از این کیت ها آغاز کنید)
  • لوله ی اصلی آبیاری قطره ای (لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای با اندازه ی 2.5 سانتیمتری)
  • شیر یکطرفه آبیاری قطره ای برای جلوگیری از برگشت آب
  • رابط شیلنگ (مناسب برای اتصال لوله ی 2.5 سانتیمتری)
  • تنظیم کننده ی (رگلاتور) فشار آب
  • درپوش انتهایی لوله ی پلی اتیلن
  • میکرو لوله آبیاری (میکرو لوله وینیلی به اندازه نیم سانتیمتری)
  • دریپر (قطره چکان) آبیاری با میخ های تثبیت کننده (برای هر گلدان یک دریپر)
  • پانچ مخصوص آبیاری قطره ای
  • اتصالات خطوط لوله
  • میخ های تثبیت کننده آبیاری قطره ای (میخ های مناسب برای لوله های 2.5 سانتیمتری)
  • تایمر آبیاری باغ برای آبیاری قطره ای
  • انشعاب دو راهی شیر آب (در صورتی که بخواهید لوله دیگری را به همان شیر آب وصل کنید)
  • ابزار برش لوله پی وی سی (برای بریدن لوله پلی اتیلن)
  • نوار متر

مراحل نصب سیستم آبیاری قطره ای برای گیاهان گلدانی:

نصب این سیستم آبیاری را در 9 مرحله برای شما به صورت کامل توضبح می دهیم.

1. نصب رابط های بین شیر آب و لوله

ابتدا شیر یکطرفه را به شیر آب وصل کرده و سپس تنظیم کننده ی فشار آب را به شیر یک طرفه وصل کنید. در پایان، رابط شیلنگ را به تنظیم کننده فشار آب ببندید. (تمامی این قطعات فقط با پیچ خوردن محکم می شوند و نیاز به هیچ ابزار اضافی وجود ندارد.)

نصب رابط های بین شیر آب و لوله

نصب رابط های بین شیر آب و لوله

2. وصل کردن لوله های پلی اتیلن 2.5 سانتیمتری به رابط شیلنگ

یک سر لوله پلی اتیلن را گرفته و با کمی فشار آن را به رابط وصل کرده و محکم کنید.

می توانید در همین مرحله آب را باز کرده و از عدم نشتی آن اطمینان حاصل کنید یا منتظر بمانید و در مرحله ی هفتم همه ی اتصالات را با هم امتحان کنید.

وصل کردن لوله های پلی اتیلن به رابط شیلنگ

وصل کردن لوله های پلی اتیلن به رابط شیلنگ

3. طراحی سیستم آبیاری قطره ای

در این مرحله باید تعیین کنید که دریپرها چقدر باید از هم فاصله داشته باشند تا محل دقیق اتصال میکرو لوله ها به لوله های اصلی پلی اتیلنی مشخص شود.

برای این کار، ابتدا گلدان ها را در مکانی که قصد داریم آن ها را در آنجا قرار دهیم، می گذاریم و سپس لوله های پلی اتیلن را در امتداد آن ها قرار می دهیم (نکته: لوله های پلی اتیلن را مدتی زیر نور آفتاب قرار دهید تا گرم شده و صاف کردن آن ها راحت تر شود.)

فاصله بین قطرات آبیاری را اندازه گیری کنید

فاصله بین قطرات آبیاری را اندازه گیری کنید

سپس مکان هایی که میکرو لوله ها را باید به لوله ی پلی اتیلن وصل کنیم، علامت گذاری می کنیم. میکرو لوله ها همان لوله هایی هستند که یک سر آن ها به لوله ی پلی اتیلن وصل شده و در سر دیگر آن ها، دریپر هایی که داخل گلدان ها باید قرار گیرند، وصل می شوند.

هنگامی که تمام اندازه گیری ها را انجام دادیم و طول لوله ی پلی اتیلن مشخص شد، انتهای این لوله را برش زده و با یک درپوش، انتهای لوله پلی اتیلن را می بندیم.

بستن درپوش شیلنگ

بستن درپوش شیلنگ

4. برآورد طول میکرولوله ی مورد نیاز

در این مرحله باید طول هر قطعه از میکرولوله ها را اندازه گیری کنیم.

این مرحله ساده است. کافی است از نقطه ای که روی لوله اصلی پلی اتیلنی علامت گذاری کرده بودید تا داخل گلدان را که دریپر باید در آنجا قرار بگیرد، اندازه گیری کنید.

بهتر است برای این که بتوانیم گلدان ها را اندکی جا به جا کنیم، چند سانتی متر به طول هر قطعه از میکرو لوله ها اضافه کنیم.

اندازه گیری میکرو لوله برای خطوط قطره ای

اندازه گیری میکرو لوله برای خطوط قطره ای

5. نصب میکرو لوله های آبیاری

اضافه کردن خطوط قطره چکان دار (میکرو لوله ها) کار ساده ای است. برای نصب میکرو لوله ها، کافی است با استفاده از یک پانچر آبیاری قطره ای، سوراخی را درلوله پلی اتیلن و در مکانی که میکرو لوله ها باید وصل شوند، ایجاد کنید. (این نقاط، همان نقاطی هستند که مرحله ی سوم علامت گذاری کرده بودیم).

سپس، با استفاده از یک اتصال مناسب، میکرو لوله ها را به لوله ی خط اصلی وصل کنید.

سوراخ کردن لوله های آبیاری قطره ای برای نصب دراپ ها

سوراخ کردن لوله های آبیاری قطره ای برای نصب دراپ ها

6. نصب دریپرهای آبیاری

نصب دریپر ها نیز فوق العاده آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که آن ها را به قسمت باز میکرو لوله ها وصل کرده و سپس آن ها را داخل گلدان ها قرار دهید.

با استفاده از میخ های تثبیت کننده که معمولا در کنار دریپر ها وجود دارد، دریپر ها را در جای خود محکم کنید.

میکرودریپر ها را در یک طرف گلدان قرار می دهیم. مراقب باشید که هنگام محکم کردن آن ها، آسیبی به ریشه های لطیف و جوانه ها وارد نشود.

نصب لکه های آبیاری

نصب لکه های آبیاری

7. امتحان کردن سیستم نصب شده

قبل از این که روی لوله های پلی اتیلن را بپوشانید، تمام اتصالات را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند.

همچنین در این مرحله می توانید دریپر ها را نیز تنظیم کنید. قسمت بالای دریپر ها پیچ می خورند و شما می توانید با پیچاندن این قسمت، میزان آب خروجی از آن ها را تنظیم کنید تا آب به بیرون از گلدان پاشیده نشود.

میکرو برای آبیاری قطره ای

میکرو برای آبیاری قطره ای

8. ایمن سازی لوله های پلی اتیلن

هنگامی که تمام قطعات سیستم نصب شد و مورد امتحان قرار گرفتند، لوله های پلی اتیلن خط اصلی را با استفاده از میخ های تثبیت کننده ی 2/1 اینچی، روی زمین محکم کنید.

پس از محکم کردن لوله های پلی اتیلن، روی آن ها را با مالچ بوشانید تا ظاهر تمیز تری را به باغ خود بدهید.

شما می توانید به جای این که لوله های پلی اتیلن را جلوی گلدان ها دفن کنید، آن ها را پشت گلدان ها قرار دهید و روی آن ها را با مالچ بپوشانید. با این کار، میکرولوله ها نیز پشت گلدان قرار می گیرند و زیاد در دید نخواهند بود.

سنبله های آبیاری قطره ای

سنبله های آبیاری قطره ای

9. تنظیم تایمر برای آبیاری خودکار

در مرحله ی آخر، تایمر را تنظیم می کنیم تا طبق برنامه عمل کند. بنابراین می توانیم همیشه و حتی در زمان هایی که مسافرت هستیم، خیالمان از بابت آبیاری گلدان ها آسوده باشد.

بهتر است هنگامی که سیستم آبیاری قطره ای شما در حال اجرا است، گلدان ها را به طور مرتب بررسی کنید و در صورتی که آب دریافتی آن ها کم یا زیاد باشد، تایمر را مطابق نیاز آن ها تنظیم کنید.

توصیه می شود تا در زمان هایی که بارندگی زیاد است و گلدان ها، آب باران را دریافت می کنند، تایمر آبیاری قطره ای را خاموش کنید و در روزهای خشک، مدت زمان آبیاری را افزایش دهید.

به همین راحتی شما می توانید یک سیستم آبیاری قطره ای درست کنید که با استفاده از این سیستم، نه تنها آبیاری گلدان ها به راحتی انجام میگیرد، بلکه مطمئن خواهید بود که گیاهان شما آب کافی را دریافت می کنند.

تایمر آبیاری باغ برای سیستم آبیاری قطره ای

تایمر آبیاری باغ برای سیستم آبیاری قطره ای

برای خرید ابزار باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *