آموزش باغبانی

نصب سیستم آبیاری در حیاط

نصب سیستم آبیاری در حیاط

این مقاله یک دستورالعمل قدم به قدم راهنمای نصب سیستم آبیاری است. نصب سیستم آبپاش در زیر خاک می تواند آنقدر ساده باشد که خودتان انجام دهید و در بودجه خود صرفه جویی کنید. امروزه وسایل آبپاش در دسترس است و راحت میتوان تهیه کرد و با آنها کار کرد و یک متد موثر و با صرفه به منظور چمن سازی با شکوه و سبز بسازید. مانند هر پروژه دیگر برنامه ریزی صحیح وقت، تلاش، انرژی و پول شما را صرفه جویی می کند.

گام اول نصب سیستم آبیاری:

قبل از شروع پروژه آبپاشی با اداره آب منطقه ای خودتان ارتباط بگیرید و از قوانین شهرداری محلی اطلاعات لازم را برای اخذ مجوزهای احتمالی کسب کنید. همچنین مایحتاج و وسایل مورد نیاز ممانعت برگشت جریان آب در منطقه شما را هم به شما می گویند. این وسایل منابع آب شما را از آلودگی حفظ می کند و در بیشتر سیستم های آبپاشی و آبیاری زیرزمینی استفاده می شود.

مواد مورد نیاز:

  • متر مخصوص اندازه گیری
  • آچار پیچ گوشتی
  • چکش
  • بیل ترانشه و شیار دار
  • اسپری رنگ و ماژیک رنگی
  • جریان سنج و فشار سنج
  • دستگاه برش لوله پی وی سی
  • حلال، پایمر (فقط از نوع پی وی سی) و دستمال
  • پرچم نشانه گذاری
  • بست لوله 2.5 سانتیمتری (فقط از نوع پلی)
  • نوار تفلون
  • میله اندازه گیری پیاده راه
  • ورق آهن 18، سیم چند رشته ای توکار (سایز آن بستگی به تعداد مناطق شما دارد)
  • کاغذ نقشه کشی

هر مربع کوچک روی کاغذ نقشه کشی به معنای یک فوت مربع در دنیای واقعیت است یا چنین مقیاسی: یک اینچ = 10 فوت، یک اینچ= 20 فوت یا غیره. با یک متر اندازه های مکان مورد نظرتان را بگیرید و اندازه ها را با مقیاس موردنظر به روی کاغذ منقل کنید. میتوانید برای رسم از این مدل استفاده کنید:

به یاد داشته باشید:

  • خانه، پارکینگ و بقیه ساختارهای خودتان را مشخص کنید.
  • پیاده روها، گذرگاه ها، محل های عبور، قطعه ها، پاسیو ها، ایوان ها و بقیه سطوح را نشان دهید.
  • درخت ها و پاگیرهای بزرگ را مشخص کنید.
  • محیط های اطراف محل مورد نظرتان را اندازه بگیرید و یادداشت کنید.
  • شیب ها را تعیین کنید.
  • محل علفزارها، باغچه گلها، منظره ها، محوطه ها و پوشش های زمین را نشان دهید.
  • سایز و محل پمپ آب و خطوط اصلی آنرا مشخص کنید.
  • نوع خاک حیاط را مشخص کنید.

مقیاس نقشه کشی و طراحی خود را روی برگه اطلاعات خود یادداشت کنید.

برای مطالعه مقاله سیستم آبیاری قطره ای برای گیاهان گلدانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نقشه طراحی سیستم آبیاری

نقشه طراحی سیستم آبیاری

تعیین خاک:

یک راه ساده برای تعیین نوع خاک (شنی، رست و گلدانی ، خشتی و رس) حیاط شما وجود دارد. تمام آن چیزی که لازم دارید یک گلدان خالی و تمیز با پوشش و در، مقداری آب، یک قاشق غذاخوری پودر شوینده و کمی از خاک مکانی که می خواهید آن را تست کنید.

  1. یک سوم گلدان را با خاک مورد نظر پر کنید.
  2. سپس تا لبه روی گلدان آب بریزید و پودر شوینده را به آن اضافه کنید.
  3. گلدان را با احتیاط تکان دهید و سپس برای چندین ساعت آن را کنار بگذارید و به آن دست نزنید و بگذارید یک شب بدون حرکت بماند.

سنجش نتیجه:

نوع خاک شنی است: اگر آب تمیز است و خاک ته نشین شده است، شما خاک غالبا شنی دارید.

نوع خاک رُست و گلدانی است: اگر آب هنوز هم کمی کدر است و مواد ریزی در آن معلق مانده، شما خاک رست و گلدانی دارید.

نوع خاک رس است: اگر آب هنوز تیره است و اطراف گلدان یک لایه واضح رسوب کرده باشد، شما خاک خشتی و رس دارید.

گام دوم نصب سیستم آبیاری:

برای اینکه معیار دقیق و استاندارد فشار آب را اندازه گیری کنید، باید فشارسنج را به شیر آب محیط وصل کنید. فشار سنج را به نزدیکترین شیر آب وصل کنید تا فشار آب را اندازه گیری کند. به علاوه باید مطمئن شوید که  هیچ نشتی آبی چه درون و چه بیرون از خانه ندارید. شیرآب را بعد از نصب فشارسنج باز کنید. این وسیله فشار آب شما را به صورت “پوند در اینچ مربع (PSI)” نشان میدهد. صبر کنید تا آب یک سطل پنج گالنی را پر کند تا مقدار آب خارج شده در یک دقیقه را بتوان اندازه گیری کرد.  البته میتوانید فشار آب خود را از شرکت آب منطقه ای بپرسید. این اطلاعات همراه با رسم چمنزار و حیاط شما برای مشخص و تعیین کردن طرح سیستم آبپاش شما استفاده می شود.

هرچند یک راه بسیار آسانتر و گزینه راحت تر این است که کارشناسانی را به کمک بگیرید تا اینکار را برای شما انجام دهند اما دوباره تکرار می کنم شما می توانید آن را خودتان انجام دهید. چندین کارخانه (مثل رین برد و تورو) طراحی سیستم شما را با مواد ارزان یا برخی مواقع رایگان انجام می دهند. جزییات طراحی مانند تعداد مناطق و مناطق شیر آب برای چمنزار، لوله کشی آب، جایگذاری سر آبفشان و موارد لازم شما نیاز است.

اطلاعات فشار آب و … را روی برگه اطلاعات خود بنویسید.

اندازه پمپ آب:

نصب اندازه پمپ آب ( 5/8″,3/4″ or 1″)  { اندازه ها به اینچ } معمولا در بیرون انجام می شود. اگر نمیتوانید اندازه را پیدا کنید فقط کافیست به شرکت آب منطقه ای زنگ بزنید آنها می دانند.

اندازه پمپ آب را روی برگه اطلاعات خود بنویسید.

باغبانی

شناسایی خط مبنا و تغذیه:

اگر خط مبنا و تغذیه دارید، باید مس، گالوانیزه و پی وی سی را مشخص کنید. مس از روی رنگ مسی خودش قابل تشخیص است، گالوانیزه هم معمولا نقره ای رنگ است و در ظاهر بافت مشخصی دارد و پی وی سی هم سفید رنگ است.

تجهیزات خط مبنا را روی برگه اطلاعات خود بنویسید.

تعیین اندازه خط سرویس:

لوله آبی که از پمپ آب به خانه شما وارد میشود را پیدا کنید. یک تکه ریسمان دور لوله بپیچانید و آن را علامتگذاری کنید و سپس اندازه بگیرید که چه اندازه ریسمان دور آن پیچیده اید. این اندازه را با جدول زیر مطابقت دهید تا اندازه خط سرویس را مشخص کنید. مثلا اگر اندازه ریسمان شما 10 سانتیمتری و لوله گالوانیزه بود خط سرویس شما 2.5 سانتیمتری است.

اندازه ریسمان (به سانتیمتر) 7 سانتیمتر 8 سانتیمتر 9 سانتیمتر 10 سانتیمتر 11 سانتیمتر 12.7 سانتیمتر
اندازه مس 2 سانتیمتر 2.5 سانتیمتر 3 سانتیمتر
اندازه گالوانیزه 2 سانتیمتر 2.5 سانتیمتر 3 سانتیمتر
اندازه پی وی سی 2 سانتیمتر 2.5 سانتیمتر 3 سانتیمتر

اندازه خط سرویس را در برگه اطلاعات خود بنویسید.

تعیین نوع لوله ای که استفاده می کنید:

الان زمان آن فرا رسیده که مشخص کنید چه نوع لوله ای استفاده خواهید کرد. دو گزینه پیش رو دارید پلی اتیلن و پی وی سی. هر دو مزیت های خاص خودشان را دارند.

  • لوله پلی اتیلن انعطاف پذیری بیشتر دارد و در آب و هوای سرد انتخاب بهتری است.
  • لوله پی وی سی در آب و هوای گرم استفاده می شود. جایی که درباره یخ زدگی محل نگرانی نداشته باشید.

ظرفیت آب:

یک ظرف قابل اندازه گیری بردارید، مثلا یک سطل پنج گالنی، مطمئن شوید که هیچ آبی در بیرون و درون خانه نشتی ندارد و هرز نمی رود، شیرآب را کامل باز کنید و زمان را اندازه بگیرید که چقدر طول میکشد تا ظرف پر از آّب شود.

ظرف پنج گالنی ما در عرض هفده و نیم ثانیه پر از آب شد. حجم ظرف را بر مدت زمانی که طول میکشد (به ثانیه) تا پر شود تقسیم میکنیم و بعد در 60 ثانیه ضرب میکنیم تا گالن در دقیقه به دست بیاید GPM . (پنچ تقسیم بر هفده و نیم ضرب در 60 = 17.14)  عدد را به سمت پایین گرد کنید تا به نزدیک ترین عدد برسید. مثالی که زدیم نتیجه 17 GPM را می دهد.

نکته: برای سیستم پمپ، دستورالعمل و راهنمای پمپ و سازنده پمپ را بخوانید و فشار و گنجایش جریان را مشخص کنید.

ظرفیت آب را در برگه اطلاعات خود بنویسید.

چمنزار، پیاده رو، کنارگذر و راه های عبوری را هم بنویسید و خانه را از یاد نبرید. ایده خوبی است که همه چیز را روی برگه طراحی کنید و قبل از اینکه آخرین طرح خود را روی برگه اندازه گیری بکشید، بنویسید. سپس همه چیز را به کاغذ طراحی منتقل کنید تا اندازه گیری و مقیاس شود.

  • جای دستگاه پمپ آب را با یک مربع روی نقشه علامت بگذارید.
  • محل مورد نظر خود برای تایمر را با یک دایره مشخص کنید.
  • محل مورد نظر انشعاب و چندراهی شدن را با یک علامت ضربدر مشخص کنید.

روی کاغذ رسم خود هر اینچ میتواند نشانگر 3، 6 یا 9 متر باشد. مقیاس خود را تعیین کنید و روی کاغذ اطلاعات خود بنویسید. بزرگترین سایز خدمات طراحی شرکت رین برد 73 در 91 متر است.

طرح خود را به چندین بخش تقسیم کنید و مناطق مختلف مثل چمنزار جلویی، چمنزار کناری، باغچه های گل و غییره را انتخاب کنید.

برچسب گذاری را فراموش نکنید:

تمام قسمت های حیاط که میخواهید آبیاری کنید را برچسب گذاری کنید. شرکت رین برد در این محل ها برای شما سر آبفشان می گذارد. اگر وسایل آبیاری خاصی مثل دستگاه حباب ساز می خواهید روی مکان مورد نظر برچسب بگذارید. انواع سر آبفشان که مدنظر شماست به کاتالوگ محصولات زیرزمینی بستگی دارد. همچنین اگر می خواهید محل خاصی را جداگانه آبیاری کنید  مثل باغچه ها، رز ها و … برای آن مکان خاص شیرآب جداگانه علامتگذاری کنید.

انواع گیاهان مشابه به هم را گروه بندی کنید مثل درختچه ها، بوته ها و انواع پوشش زمین. اگر از نظر میزان تابش خورشید به محل خود هم تفاوت وجود دارد (قسمتی بیشتر و قسمتی کمتر نور خورشید دریافت می کند) لازم است تا این مناطق را هم گروه بندی کنید.

برای مطالعه مقاله سیستم آبیاری قطره ای پی وی سی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مرز بندی حیاط برای آبیاری

مرز بندی حیاط برای آبیاری

گام سوم نصب سیستم آبیاری:

حال که طرح شما به بخش های مختلف تقسیم شد، میتوان آنها را یکباره در نظر گرفت. لازم است مکان آبفشانها را بگونه ای جا نمایی کنید تا مناطق تحت آبپاشی هر کدام باعث همپوشانی شود و اسپری آب از یک آبفشان به محل آبفشانی دیگری برسد. این روش  سر به سر نامیده می شود. باید مسافت پاشیدن آب بازبینی شود و نوع اسپری کردن آب از سر هر کدام یک از آبفشانها را هم چک کنید تا این مرحله از طراحی تمام شود.

به خاطر داشته باشید:

  • برای مناطق و مساحت های کوچک تا 7.5 در 7.5 متر از آبفشان های سایز کوچک تا مدیوم انتخاب کنید.
  • برای مساحت و مناطق بزرگتر از 7.5 در 7.5 متر از آبفشانهای سایز مدیوم تا بزرگ انتخاب کنید.

آبفشان ها را از گوشه طراحی کنید و اگر لازم بود آبفشان ها را از لبه محیط جایگذاری کنید. اگر هم لازم بود آبفشان ها را در میانه طرح بزنید. آبفشان ها را با فاصله مساوی از هم جایگذاری کنید و به خاطر بسپارید که باید  سر به سر باشند.

مناطقی که شکل عجیبی دارند (مربع یا مستطیل نیستند و چندضلعی یا نامتقارن هستند) را با استفاده از نازل هایی کهمیتوانند تا 360 درجه چرخش داشته باشند به طور موثر پوشش داد.

راه های باریک هم به وسیله نازل های باریک مرکزی یا کناری پوشش داده می شوند. و بدینصورت پوشش سر به سر کامل می شود.

تعیین مناطق:

اکنون که جایگاه آبفشان های خود را تعیین کردید و ظرفیت آب خانه خود را پیدا کرده ای (GPM ) وقت آن رسیده که تعیین کنید به نسبت ظرفیت آب چه تعداد شیر آب باید داشته باشید. لازم است بدانید با توجه به GPM خانه چه تعداد آبفشان در یک زمان می توانند کار کنند با هم. سیستم طراحی تا GPM 24 منحصر شده است.

حال که تشخیص دادید چه تعداد منطقه نیاز دارید پس تعداد شیرآب هایی که باید نصب شود هم خواهید فهمید. به یاد داشته باشید، برای کنترل کردن هر منطقه به یک شیرآب نیاز دارید. پس از نصب، چند شیرآب که در یک گروه باشند را میتوان با چندراهی آب تعویض کرد. یک چندراهی معمولا بین 2 تا 6 شیرآّب دارد. بعضی وقت ها شیرآب های بیشتری نیاز است. ممکن است برای جلوی حیاط خود یک چندراهی نیاز داشته باشید و یکی هم برای قسمت انتهای حیاط.

لوله های پی وی سی  و پُلی:

معمولا برای نصب آبفشان دو نوع لوله استفاده می شود، لوله پی وی سی یا لوله پلی. وقتی لوله مورد استفاده خود را انتخاب کردید فقط کافیست مشخص کنید که طول لوله ای که میخواهید بخرید چند فوت است. کمی بیشتر بخرید تا اگر جایی اشتباهی برش زدید مشکلی پیش نیاید و به طور جایگزین استفاده کنید.

جدول عییب یابی لوله:

برای لوله های مسی و پکسی
محیط اندازه لوله
2.75 اینچ (70 میلی متر) 2 سانتیمتر
3.53 اینچ (90 میلی متر) 2.5 سانتیمتر
5 اینچ (127 میلی متر ) 3 سانتیمتر
6 اینچ (152 میلی متر) 4 سانتیمتر
برای لوله های استیل یا لوله های پلاستیکی پی وی سی
محیط اندازه لوله
3.25 اینچ (83 میلی متر ) 2 سانتیمتر
4 اینچ (102 میلی متر ) 2.5 سانتیمتر
4.32 اینچ (110 میلی متر) 3 سانتیمتر
5.10 اینچ (130 میلی متر) 4 سانتیمتر
برای لوله های پلی اتیلن قابل انعطاف
محیط اندازه لوله
2.96 تا 3.33 اینچ (75 تا 85 میلی متر) 2 سانتیمتر
3.74 تا 4.24 اینچ (95 تا 108 میلی متر) 2.5 سانتیمتر
4.90 تا 5.57 اینچ (124 تا 141 میلی متر) 3 سانتیمتر
5.70 تا 6.28 اینچ (145 تا 160 میلی متر) 4 سانتیمتر

جدول مواد و جنس لوله:

جنس لوله حداکثر نرخ جریان
فهرست پی وی سی 40 4 8 13 22 30 50
فهرست پی وی سی 80 3 6 11 20 26 46
پلی اتیلن 4 8 13
لوله قطره ای 240 480 780
اندازه لوله توصیه شده 1.2 سانتیمتر 2 سانتیمتر 2.5 سانتیمتر 3.2 سانتیمتر 3.8 سانتیمتر 5 سانتیمتر

طرز تشخیص اینکه در حال حاضر چه لوله ای دارد:

 

سایز لوله کنونی طول تقریبی لوله به سانتیمتر
اندازه مس گالوانیزه لوله پی وی سی
1.2 سانتیمتر 5 سانتیمتر 6 سانتیمتر
1.5 سانتیمتر 6 سانتیمتر NA NA
1.9 سانتیمتر 7 سانتیمتر 8.5 سانتیمتر 8.5 سانتیمتر
2.5 سانتیمتر 9 سانتیمتر 10.5 سانتیمتر 10.5 سانتیمتر
3 سانتیمتر 11 سانتیمتر 13 سانتیمتر 13 سانتیمتر
3.8 سانتیمتر 13 سانتیمتر 15.5 سانتیمتر 15 سانتیمتر
5 سانتیمتر 17 سانتیمتر 19 سانتیمتر 19 سانتیمتر

بر طبق GPM محلی خود از جداول برای اندازه گیری لوله مورد نیاز هر منطقه استفاده کنید.لوله را روی طرح خودتان برچسب گذاری کنید. به یاد داشته باشید که محل تلاقی لوله ها را در بزرگترین منطقه اندازه گیری کنید.

برای سیستم شما کنترلگرها و تایمرهای متنوعی موجود است. یک عدد با ایستگاه برای هر شیر آب نیاز خواهید داشت. بهتر است یک عدد ایستگاه بیشتر بخرید چون ممکن است در سیستم خود و در وقتی دیگر به کار آید. تایمر را در جایی که دسترسی به آن راحت است تعبیه کنید مثل گاراژ یا زیر زمین نزدیک به پریز برق 110 ولت. برای سیم کشی تایمر از سیم آبیاری پوشیده که برای مصارف زیر زمینی استفاده میشود. سیم آبیاری به همراه یک رشته بیشتر از تعداد شیر آب هایی که میخواهید سیم کشی کنید بخرید.

مثال: اگر چهار شیرآب دارید، پنج رشته سیمی بخرید ، یک رشته به ازاء هر شیر و یک رشته هم به ازاء سیم معمولی.

به اندازه کافی سیم بردارید تا از محل تایمر به دورترین شیر برسید، سپس چند فوت بیشتر اضافه کنید برای اطمینان. اتصالات شیر باید با متصل کننده های محکم آب ساخته شود. هر شیر آب دو عدد متصل کننده

تجهیزات گلخانه

گام چهارم نصب سیستم آبیاری:

اکنون زمان آن رسیده که سیستم آبفشان خود را به خط آب اصلی وصل کنید. دو بار چک کنید تا مطمئن شوید همه مجوزهای ایمن، به علاوه رفاه عمومی را دارید. تمام خطوط زیر زمینی و لوله هایی که قبل از شما حفر و کار گذاشته شده را علامتگذاری کنید. در سیستم آبفشانی معمولا در اطراف پمپ از 2 سانتیمتر تا حداکثر 2.5 سانیتمتر فاصله تا خط لوله آب شیرآب می زنند. بر اساس طراحی خودتان برای نشان دادن جایگاه آبفشان ها پرچم بزنید. همچنین، اگر در آینده خواستید سیستم آبیاری قطره ای نصب کنید می توانید محل شروع این سیستم را از الان علامتگذاری کنید و بعدا آنرا ادامه سیستم فعلی نصب کنید. از اسپری رنگ استفاده کنید تا هرجایی که برای لوله یا سیم حفر خواهید کرد را علامتگذاری کنید. برگه کار خود را چک کنید تا مطمئن شوید همه خطوط را عیناً علامتگذاری کرده اید. این خطوط لوله ها را در آینده حفر خواهید کرد.

نصب شیر آب خط اصلی:

اگر خط اصلی خدمات را برش دهید و یک چند راهی قرار دهید تا لوله های بیشتری به آن وصل شود می توانید بدون لحیم دادن و جوشکاری به سیستم آبفشانی خود وصل شوید و محیط را کامل آبیاری کنید. در بعضی موارد لازم نیست خط اصلی را برش داد بلکه اگر سیستم را به اتصالات شیر آب محیط بیرون متصل کنید میتوان از بریدن خط اصلی اجتناب کرد. لوله پی وی سی میتواند در محیط هایی که یخ نمیزنند جایگزین لوله مسی شود.

شیر آب مسدود کننده:

خواه اینکه PVB  (پلی وینیل بوتیرال) استفاده میشود یا نه، توصیه می کنیم یک شیر آب مسدود کننده بین مناطق مختلف و خط خدماتی وصل شود. این اتصال به شما کمک می کند تا در مواقعی که نیاز به تعمیرات و جایگزینی احتمالی برخی قسمت ها است آب سیستم آبفشانی را راحت تر قطع کنید. برای اینکه نوع شیر آب مسدود کننده مناسب خود را متوجه شوید شرایط محیطی را چک کنید.

نکته: لوله ها باید حداقل در عمق شش اینچی زمین کار گذاشته شوند.

اگر پمپ آب در حیاط شما وجود دارد:

  1. منبع آب پمپ را مسدود کنید و ببندید. (اول از همه با شرکت آب منطقه ای خود چک کنید)
  2. آنقدر زمین را حفر کنید تا به خط سرویس برسید.
  3. آن را به خط سرویس اصلی وصل کنید بین پمپ آب و منزل
  4. یک قسمت از لوله را حذف کنید و جدا کنید، فضای کافی زیاد بگذارید تا بتوانید چندراهی نصب کنید.
  5. چندراهی را در انتهای هر لوله وصل کنید.
  6. پیچ و مهره اتصال دهنده را محکم کنید. واشرها را در جای مناسب به کار گیرید.  حسابی مهر و موم و آب بندی کنید تا چکه نکند.
  7. یک پیچ دو سر نصب کنید و با نوار تفلون تمام اتصالات به چند راهی و پیچ را محکم کنید.
  8. یک شیر مسدود کننده در این قسمت لوله در یک محیط کوچک نصب کنید. شیر مسدود کننده به شما این امکان را می دهد تا هر وقت که لازم بود سیستم را ببندید.
  9. این اتصالات را تا آنجا که میتوانید تمیز نگه دارید. این شیر آب منبع شماست.
آبیاری با نازل

آبیاری با نازل

اگر پمپ آب شما در زیر زمین است:

  1. منبع آب پمپ را مسدود کنید. (با ابزار مناسب این کار را انجام دهید)
  2. چند راهی مناسب برای خط سرویس برای اتصالات آبفشانی نصب کنید.
  3. یک حفره در میان مسیر بکنید که بالای پایه باشد، یا در دیوار زیرزمین برای خط آبفشانی یک حفره بتراشید. این حفره نباید بزرگ باشد فقط به اندازه ای که لازم است حفره ایجاد کنید به اندازه لوله 2.5 سانیتمری.
  4. همانطور که نشان داده شده، اتصالات را نصب کنید. یک شیر آب تماماٌ دوار توپی انتخاب خوبی برای مسدود کردن سیستم آبفشانی است. چرا که می توانید با این نوع شیر بدون اجبار به بستن راه ورودی آب به خانه به کارهای خود ادامه دهید.
  5. در طراحی سطوح پایین یک ممانعت کننده از کاهش فشار آب باید در قسمت بعدی لوله به همراه یک شیر تخلیه نصب شود. برای شیر تخلیه یک شیر دریچه ای استفاده کنید. شیر تخلیه باید تا آنجا که می شود پایین باشد تا سیستم تخلیه آب را کامل کند.
  6. در انتها، حفره را مهر و موم کنید و ببندید یا با چسب آکواریم بپوشانید.

خط اصلی آبفشانی همان لوله ای است که از خط سرویس اصلی شروع میشود و تا چند راهی آب ادامه دارد. خطوط عرضی و جانبی خطوطی هستند که از شیر چند راهه شروع میشود و تا سر آبفشان ادامه دارد. لوله را درون زمین کار بگذارید می توانید گودال حفر کنید یا لوله بکشید. میتوانید با دست یا با ابزار مثل حفاری کننده (DitchWich ) گودال حفر کنید. هر دو روش به شما این امکان را می دهد تا لوله را نصب کنید و یک سیم کابل با ولتاژ پایین بکشید. عمق گودال حفر شده باید بین 15.5 تا 25 سانتیمتر باشد. ابتدا گودال اصلی را حفر کنید سپس خطوط انشعاب را اضافه کنید. با اینکه کار زیادی می طلبد اما یک گودال عمیق تر کار را آسانتر می سازد چرا که فضای بیشتری برای کار کردن با تجهیزات  ایجاد می کند.

هشدار!

قبل از اینکه هر گودالی را بکنید باید تمامی ابزار آلات مناسب کار بار زیرِ زمین را داشته باشید تا از هر گونه آسیب و خطا اجتناب کرد. با سرویس تجهیزات زیرزمینی یا با اطلاعات شهر محلی خود تماس بگیرید.

حفر با دست:

برای نرم کردن خاک، زمین را تقریباً دو روز قبل از حفاری آب دهید و سپس به عمق 20 تا 30 سانتیمتر زمین را حفر کنید. یک سمت گودال را چمن و سمت دیگر را خاک بپاشید.

حفر با ترنچر (وسایل حفاری):

وسایل حفاری گزینه راحت تر و سریعتری برای کندن گودال هستند مثل بیل. این وسایل را میتوان از مغازه های ابزار آلات یا مغازه های تجهیزات کشاورزی به صورت ساعتی یا روزانه یا هفتگی کرایه کنید. فردی که این وسایل را از او کرایه می کنید می تواند نحوه کار و استفاده صحیح از آن را به شما نشان دهد. این وسایل نباید در زمین های سراشیبی تند یا دامنه ها و یا زمینی که پوشش گل و باغچه است یا پوشش دیگری دارد و نزدیک ساختمان های دیگر استفاده شود. قبل از اینکه زمینی را با وسایل حفاری بکنید از تمام وسایل حفاری موجود اطلاعات کسب کنید و آنها را بشناسید.  در مناطقی با آب و هوای سردتر گاوآهن و وسایل شخم زنی های ویبراتوری بمنظور لوله کشی استفاده می شود.

برای مطالعه مقاله نحوه نصب سیستم آبیاری قطره ای می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آبیاری چمن

آبیاری چمن

ماشین  لوله گذاری در زمین:

یک مزیت بزرگ استفاده از ماشین لوله گذاری این است که برای چمن و پوشش زمین شما کمتر اختلال ایجاد میکند و آسیب کمتری به پوشش زمین میرساند. با این روش، لازم است سیم کابل را همراه با  لوله ای که قصد دارید خط اصلی تغذیه شما باشد نصب کنید. سیم را دور لوله بپیچانید ، لوله را به تیغه دستگاه وصل کنید و تیغه را پایین بیاورید داخل زمین تا وقتی خواستید شروع کنید به سمت جلو حرکت کند. اگرچه ماشین های لوله گذاری و وسایل حفاری ممکن است گیج کننده به نظر برسند اما در مراکز محلی پرسنلی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند و سوالات شما را راجع به چگونگی استفاده از این ماشین آلات پاسخگو باشند.

معمولا در حیاط و باغ شما موارد دیگری غیر از چمنزار وجود دارد که بخواهید پوشش سبز آنها را نگهدارید. این موارد مثل کنارگذرها و راه های عبوری که در اولین نگاه حفظ پوشش سبز آنها غیر ممکن بنظر میرسد. از آنجا که لوله ها باید زیر اینگونه موانع کار گذاشته شوند لازم است راهی بیابید که با وسیله ای زمین را حفر کنید آن هم بدون اینکه به سطح زمین آسیب برسانید و سطح سخت آن را بر دارید.

کارآ ترین و موثرترین راه سوراخ کردن این موانع و ایجاد یک حفره به وسیله قدرت فشار آب است. یک سر لوله پی وی سی یک نازل جت و سر دیگر آن را شلنگ آب نصب کنید و با وسایل دیگر اینها را محکم و فیکس کنید. قدرت آب باعث میشود که در طرف دیگر دقیقا به اندازه سایز لوله پی وی سی یک حفره ایجاد شود. با تنظیم طول لوله پی وی سی میتوانیم محیط های بزرگ یا کوچک حفر کرد. این وسیله باز هم میتواند مورد استفاده قرار گیرد و اگر به لوله پی وی سی کوپلر اضافه کنیم بارها و بارها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

موادی که برای حفر زیر گذر راه ها لازم دارید:

  • نازل جارویی دو اینچی برنجی (یک عدد)
  • اتصال نرینگی پی وی سی (دو عدد)
  • اتصال مادگی سه چهارم اینچی برنجی به مفصل مادگی لوله سه چهارم اینچی (یک عدد)
  • اتصال نرینگی سه چهارم اینچی برنجی به مادگی لوله سه چهارم اینچی
  • چسب پی وی سی
  • شلنگ مخصوص باغ

مرحله اول حفر زیر گذر راه ها:

ابتدا هر دو طرف گذرگاه را به عمقی که میخواهید سیستم آبفشان خود را کار بگذارید حفر کنید (حداقل به عمق 15 تا 30 سانیتمر). حال از یک برش دهنده لوله پی وی سی استفاده کنید و لوله پی وی سی 40 را به اندازه نیم تا یک متر بیشتر از عرض گذرگاه ببرید. بر اساس دستورالعمل چسب پی وی سی عمل کنید و آدابتور نرینگی را به انتهای دیگر لوله پی وی  سی بچسبانید. سپس اتصال مادگی 2 سانتیمری برنجی به مفصل مادگی لوله سه چهارم را به ادابتور نرینگی پی وی سی وصل کنید. بعد از آن نرینگی سه چهارم برنجی به اتصالات لوله 2 سانتیمتری را در سوی دیگر لوله پی وی سی به آداپتور نرینگی وصل کنید. شلنگ باغی خود را به آدابتور مادگی لوله وصل کنید. حال آدابتور مادگی را به نازل جارویی 5 سانتیمتر وصل کنید. حالا ابزار مته ای شما آماده است و برای کار کردن می توانید از آن استفاده کنید.

برای مطالعه مقاله ساخت سیستم آبیاری قطره ای با استفاده از بطری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ابیاری محصولات کشاورزی با دستگاه

ابیاری محصولات کشاورزی با دستگاه

مرحله دوم حفر زیر گذر راه ها:

آب را باز کنید. لوله را محکم نگهدارید (اتصالات لوله به ابزار حفاری ممکن است نگهدارنده لازم داشته باشد). لوله را هم سطح با انتهای ابزار (بیل یا هر وسیله حفاری) کنید و مته ای که ساخته اید را به سمت خاک بگیرید. با این کار در انتهای نازل گرد و خاک بلند می شود اما 15 تا 30 ثانیه صبر کنید و ادامه دهید تا آب خاک را به کنار بزند. لوله را به اندازه 15 سانیتمر تا یک پا عقب بکشید و دوباره به سمت خاک بگیرید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا به اندازه ای که می خواهید زیر گذرگاه یا محل عبورتان حفر شود.

مرحله سوم حفر زیر گذر راه ها:

از آنجا که لوله آن را از یک طرف ساخته است می توانید آب را ببندید و انتهای شلنگ را ببرید و و از هر دو طرف لوله آن را متصل کنید. لوله پی وی سی شما اکنون به یک لوله آبفشانی تبدیل شده است. اتصالات را به لوله وصل کنید و مونتاژ لوله آبفشانی را ادامه دهید. برخی مردم انواع گوناگون این روش را ترجیح می دهند و از یک لوله پی وی سی بزرگ برای حفر گودال استفاده می کنند  آنها لوله اصلی را به لوله حفر کننده وصل می کنند. و بدین ترتیب ابزار حفر کننده شبیه به روکش کار می کند. سپس لوله حفر کننده بزرگتر می تواند به عنوان نگهداره آبفشان یا سیم روشنایی استفاده شود. این روش به شما این امکان را میدهد تا یک گودال را به صورت چندمنظوره حفر کنید.

نکته: در خاک هایی که خیلی سخت یا سنگی هستند ممکن است لازم باشد هم به صورت دستی و هم به صورت ابزاری تونل کند و زیر گذرگاه ها گودال حفر کرد. می توانید برای اینکار هم با پیمانکاری های مربوطه قرارداد ببندید تا اینکار را برایتان انجام دهند.

مثلا یکی از بهترین وسایل برای کندن حفره و گود کردن زیر گذرگاه ها اسلیور است. مراحل بعدی را انجام دهید تا دریابید که چقدر کارتان سریع و آسان با استفاده از این ابزار انجام می شود.

مرحله چهارم حفر زیر گذر راه ها:

یک قطعه لوله نزدیک اسلیور قرار دهید که انتهای لوله بسته شده باشد و با انگشت جایی که لوله به حالت مخروطی میرسد را نشانه گذاری کنید. سپس لوله را در این نقطه ببرید. اگر لوله از انتهای مخروطی گذشته باشد در طول نصب گرد و خاک وارد لوله می شود.

لوله بریده شده (اسلیور) را روی اسلیور گذرگاه بلغزانید. خیلی مهم است که اسلیور گذرگاه تمیز باشد، خاک روی ابزار آن را با مشکل مواجه می کند.

اسلیور گذرگاه را دقیقا زیر بتن بگذارید و چند اینچ ضربه بزنید. این کار باعث میشه ابزار خودش را دور از زمین نگه داره و نصب آن آسانتر شود همچنین حذف ابزار هم راحت تر میشود.

برای خرید ابزار باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *