آموزش باغبانی

نحوه نصب خطوط قطره ای در باغ شما

نحوه نصب خطوط قطره ای در باغ شما

نصب سیستم آبیاری قطره ای با دستان خودتان راه بسیار خوبیست تا کارهای روزمره طاقت فرسای باغ را کم کرد و حجم آبی که باغ نیاز دارد را هم کاهش داد. نصب سیستم قطره ای بسیار آسان است حتی آسانتر از استفاده از آن. وقتی نصب سیستم را تمام کردید، وقت بیشتری خواهید داشت تا از باغ خود لذت بیشتری ببرید.

 (فراموش نکنید که در انتهای این مقاله برگه تقلب خود را بردارید! این مقاله برای نصب رایگان سیستم آبیاری قطره ای به شما تقلب خواهد رساند) 

 مرمت چمنزار:

از آنجا که بخاطر کمبود آب گه گاه نمیتوانم از آبفشان ها برای آبیاری چمنزار استفاده کنیم بیشتر علفها در اواسط ماه ژوئن (تیرماه) از بین  می روند. شروع کرده ام به مرمت قسمتی از چمنزار با راه های جدید باغبانی. دارم تلاش می کنم گیاهان سازگار با کم آّبی که قدرت زایش بالا دارند بکارم. من ایده و تکنیک دستگاه های کپی را دوست دارم، دوست ندارم به سنگها به عنوان ورودی خانه میراثی خود نگاه کنم. یک باغ سنتی برای تنظیمات ما مناسب بنظر میرسد.

سوال این است که چگونه اینگونه باغها را برای چند سال اول زنده نگه دارم؟ ما هر از گاهی از خانه دور هستیم و نمیتوانیم همیشه کسی را پیدا کنیم تا به گیاهان ما آب دهد. آبیاری تمام گیاهان و حیاط کار سختی هم هست. بعضی وقتها که چند روز بیرون هستم و نمیتوانم گیاهانم را آبیاری کنم حس می کنم مادر بدی هستم. در واقع چیزی نیاز دارم که در آبیاری بسیار کار آمد و در هزینه و مواد بصرفه باشد. همچنین چیزی می خواهم تا در ترکیب با باغ و گیاهان مخرب نباشد.

میدونم که در آینده سیستم های حرفه ای و فوق العاده میاد اما در مجموع من خیلی با این سیستم خودم راضی هستن. این سیستم اتوماتیک 500 دلار برای ما هزینه برداشت که تمام گلهای باغ، باغچه های دائمی و سبزیجات سالانه باغ را جوابگوست. من خیلی با این سیستم خودم شاد هستم.

خروجی ها و شلنگ لوله آبیاری را خیلی راحت میشود از مغازه ها تهیه کرد. فقط در مورد خرید از هماهنگ بودن اتصالات با تجهیزاتی که خریدید مطمئن شوید. متوجه شده ام که اگر در موقع خرید اتصالات را با لوله در همان مغازه چک کنیم که آیا با هم کار می توانند بکنند یا نه خیلی آسانتر است و از کارایی همه چیز در خانه مطمئن خواهید شد. پس در همان مغازه خرید همه چیز را با هم چک کنید.

برای مطالعه مقاله نحوه نصب سیستم آبیاری قطره ای خطی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تایمر ابیاری

تایمر ابیاری

سیستم آبیاری را خودتان اجرا کنید: چرا خط قطره ای

ما خط قطره چکانی را در بین انواع آبرسانی انتخاب کرده ایم (سیستم های دیگری مثل آبفشان درون زمین) بدلیل موارد زیر:

  1. آبپاش های علفزار در زمان ها وفصل و ماه هایی که گیاهان به مقدار بیشتری آب نیاز دارند اجازه ندارند که آّب بیشتری استفاده کنند.
  2. سیستم های آبیاری قطره چکانی بسیار از لحاظ استفاده از آب بهره ور هستند. آب بسیار کمی در این سیستم از بین میرود و تبخیر می شود برخلاف سیستم های آّبفشان
  3. سیستم های قطره چکانی آب را دقیقا به جایی که ما میخواهیم منتقل میکند و به جای اینکه آب را به برگها برساند دقیقا پای گیاه می برد. این خاصیت باعث میشود تا مشکلات رطوبت مربوط به برگهای گیاه حداقل شود.
  4. مواد و تجهیزات در فروشگاه های منطقه و محل در دسترس هستند. از آنجا که باید مرتب اتصالات بخریم پس خرید از فروشگاه محل یک مزیت است.
  5. قیمت مواد مقرون به صرفه است. با توجه به پیکربندی مورد نظر ما لازم است 150 متر خط لوله خروجی در سه مسیر در شش باغچه مواد تهیه کنیم که این مواد 500 دلار کانادا قیمت دارد.
  6. خط اصلی وظیفه خطیری بر عهده دارد و مدت زمان طولانی دوام می آورد با اینحال خیلی آسان با وسایل و ابزار های دیگر کار می کند. این آخرین لوله ای است که من دارم و شبیه این لوله را در باغ قدیمی خودم هم دارم. و 15 سال پیش نصب کردم و هنوز دارد کار می کند، بنابراین وقتی می گویم دوام طولانی دارد یعنی این.
  7. ترکیبات و اجزا نصب شده سیستم قطره چکانی قابل تعویض و مبادله هستند، بنابراین تنظیم این خط کار ساده ای است.
  8. شلنگ ها قهوه ای یا سیاه هستند و این بدان معناست که با خاک سطحی مخلوط و استتار میشود. برنامه ریزی می کنم تا روی آن را مالچ بریزم و در نهایت بپوشانم، اما قبل ازانجام میخواهم گیاهانم سبز شود چرا که مخلوط شدن همه چیز در طول دوره گذار و لمس کردن اینها خیلی حس خوبیست.

برای مطالعه مقاله سیستم آبیاری قطره ای را نصب کنید می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چگونه خطوط قطره ای را نصب کنید

چگونه خطوط قطره ای را نصب کنید

تدارکات سیستم آبیاری قطره ای:

  • کاغذ و قلم
  • متر اندازه گیری
  • لوله خروجی سیستم قطره ای (من از لوله با قطر 20 میلیمتری استفاده می کنم)
  • شلنگ سخت (سیاه) لوله آبیاری (من از لوله 20 میلیمتری استفاده می کنم)
  • اتصالات لوله آبیاری (شامل کانکتور تی، اتصال زانویی، اتصالات مستقیم)
  • کانکتور رزوه شلنگ (برای اندازه بودن انتهایی لوله شلنگ 20 میلیمتری)
  • شیر آب بیرونی
  • تایمر اتوماتیک آبیاری
  • اتصال یقه ای فلزی
  • بست آهنی
  • دریل
  • قیچی هرس یا ابزار برش
گام های برنامه ریزی سیستم آبیاری قطره ای

گام های برنامه ریزی سیستم آبیاری قطره ای

 گام های برنامه ریزی سیستم آبیاری قطره ای:

  1. بوسیله قلم و کاغذ طرح منطقه خود را رسم کنید.محیط باغ، شیر آب و هر مورد مهم دیگری را در طراحی خود لحاظ کنید مثل مسیرهای عبوری و فنس ها
  2. خطوط آبیاری شما باید به کجا برسد؟ همان تصورات را در طراحی خود لحاظ کنید. مطمئن شوید که خطوط آبیاری که رسم کردید نزدیک گیاهان شما یا مناطقی که بعدا میخواهید گیاه بکارید هستند. خروجی های قطره چکان (خط آبیاری با حفره های آن) را در جایی که گیاه دارید یا آب لازم است طراحی کنید. خط شلنگ سخت (سیاه) را برای اتصال خط خروجی های قطره چکان به شیرآب باغ رسم کنید. خط آبیاری با حفره های آن لازم نیست به سرعت پشت سر شیرآب بیاید چرا که باعث می شود با آب های خروجی توده گل درست شود.
  3. محیط باغ را اندازه بگیرید. اندازه را به طرح خود بیفزایید. طول خط آبیاری موردنظر خود را به بهترین شکلی که می توانید هم بیفزایید. متر را دور باغ چنان بکشید که انگار  خط است. اگر خیلی دردسر ساز است، اینکار رو نکنید و متر اندازه گری را به دور فضای خالی در باغ بپیچانید. وقتی خروجی های واقعی داریم و شلنگ را دور گیاهان بپیچانیم خط آبیاری ما طولانی تر میشود. پس طرح خود به همراه هر تغییری را آپدیت کنید.
  4. طول نهایی خط خروجی مورد نیاز را برآورد  و حساب کنید و پنج تا ده درصد بیشتر از مورد محاسبه خود هر مورد را خریداری کنید.
  5. نوع و تعداد اتصال دهنده ها و بست های مورد نظرتان را اندازه گیری کنید. اگر مشخص نیست چه نیاز دارید، به طراحی خود رجوع کنید. مطمئن شوید جایی که خط خواهد رفت را طراحی کرده اید. چه تعداد خط خروجی از خط اصلی منشعب می شود؟ از خودتان بپرسید هر اتصالی شبیه به چه است. هر زمان که خط را به اتصال دهنده ای وصل کنید یک بست برای نگه داشتن خط اتصالات نیاز خواهید داشت. برای مثال یک متصل کننده تی شکل سه خط دارد و مسلما سه بست فلزی نیاز دارد (عکس فوق را ببینید). کمی قدرت تصور خود را بالاببرید و اتصالات را تصور کنید. اگر نمیتوانید تصویر آن را بکشید از هر نوع چند عدد بخرید (تی، زانویی، مستقیم) و سپس اگر مورد مصرفتان نشد برگردانید و مرجوع کنید.
  6. اگر می خواهید که به خاک سطحی باغ خود چیزی بیفزایید الان وقت اینکار رسیده است. اضافه کردن پارچه یا خاک در زیر خط آبیاری کار سختی است ( من تجربه اش را دارم) اگر چنین فکری در ذهن دارید وقت انجام آن است. (قبل از نصب خط آبیاری قطره ای در روی خاک باغچه خود)

برای مطالعه مقاله سیستم آبیاری قطره ای گیاهان در بستر کاشت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چرا سیستم آبیاری قطره ای

چرا سیستم آبیاری قطره ای

گام های نصب سیستم آبیاری:

  1. مواد مورد نظر را بخرید. رسید را نگهدارید تا اگر کانکتور تی یا وسیله دیگری نیاز بود از روی همین برگه فاکتور بخرید (این تجربه من است)
  2. لوله را در روی یک سطح صاف و نرم مثل چمن باز کنید و صبر کنید تا لوله های خم شده راحت باز شوند.
  3. تایمر آبیاری را برای زمان دلخواه خود تنظیم کنید. زمان را بادقت تنظیم کنید و مجوزها را در نظر بگیرید. صبح زود ساعت 3 تا 5 معمولا زمان خوبیست.
  4. تایمر آبیاری را به خروجی آّب وصل کنید. از تنظیمات شیرآب و وضعیت های آن مطمئن شوید: شیر بسته/ قبل از/ در طول/ بعد از  نصب.
  5. خط اصلی را از شیرآب تا باغ بکشید.
  6. خط خروجی را اطراف و نزدیک باغ بکشید. تصور کنید که خط شما چگونه در باغ امتداد یابد ولی خط را در یک چرخه بزرگ در حدود و نزدیک باغ بکشید. این خط را به صورت دائمی باید با اتصالات در جای خود کار بگذارید.
  7. موقعی که مطمئن شدید خط را بصورت کافی پهن کردید از کاتر یا قیچی هرس استفاده کنید و لوله خروجی را به طول مورد نظر ببرید. کمی بیشتر فاصله بگذارید تا صد در صد مطمئن شوید در اندازه گیری و نصب اتصال دهنده ها راحت هستید و مشکلی ندارید.
  8. کانکتورهای یقه ای و بست های فلزی را در جای خود و در انتهای لوله کار بگذارید.
  9. کانکتورهای لوله را به انتهای بریده شده شلنگ وصل کنید.
  10. بست های فلزی را تا قسمتی از لوله بکشید که نزدیک کانکتور ها بیاید. از دریل برای محکم کردن بست های روی لوله استفاده کنید.
  11. هر کانکتور دیگری که باقیمانده را نصب کنید.
  12. کانکتور شلنگ را به انتهای خط آبیاری نصب کنید که از آنجا آب خارج می شود.
  13. کانکتور شلنگ را به تایمر آب وصل کنید.
  14. از تنظیمات دستی تایمر استفاده کند برای سیستم “تست فشار”. سیستم آبیاری را روشن کنید و در طول خط اصلی قدم بزنید. به اتصالات توجه زیادی بکنید تا هر اتصالی که چکه می کند یا بست آن سفت نیست را پیدا کنید. اگر اتصال ناصحیحی یافتید شیر آب را ببندید و اتصالات را جایگزین کنید.
  15. وقتی مطمئن شدید سیستم همانگونه که می خواهید کار می کند، لوله را در باغ در جای دائمی خود کاربگذارید. هر جا لازم است از گیره های فلزی و ستون های فلزی برای محکم نگهداشتن لوله در جای خود استفاده کنید.
برای خرید محصولات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *