آموزش باغبانی

آبیاری از باران بوسیله بشکه با جاذبه زمین

آبیاری قطره ای با بشکه

بشکه های آبیاری بارانی شما پر شده است، الان وقت چه کاری است؟

یک شیلنگ آبیاری بدون فشار (مخصوصا برای بشکه های آّبیاری بارانی) محیط باغ را آبیاری می کند. مطالب زیر را برای کار انداختن یک سیستم آبیاری قطره ای با دستان و مهارت خودتان بخوانید.

کشاورزانی که محصولات خود را با آب باران عمل می آورند می دانند که پر کردن تمامی بشکه ها از آب جمع شده در پشت بام چقدر سریع و آسان است. اما وقتی که تمامی آنها پر شدند چگونه می توان گیاهان را با این آب آبیاری کرد؟ وقتی اجازه دهیم گرانش زمین کار خودش را بکند این قسمت هم آسان خواهد بود.

اگر سیستم خود را صحیح تنظیم کرده باشید می توانید از گرانش زمین برای توزیع این منبع آب ذخیره شده استفاده کنید. آبیاری قطره ای کارآ ترین روش آبیاری است. وقتی برای توزیع آب به گرانش زمین تکیه میکنید از لحاظ انرژی هم، پر بازده ترین نوع آبیاری خواهد بود

آبیاری با آب باران واقعا جالب است چون گیاهان آب را بسیار دوست دارند. آب باران تازه از آسمان نازل شده کاملا عاری از نمک، مواد و املاح معدنی و شیمیایی هستند که در منابع دیگر آبی یافت می شوند. آب باران پی هاش مناسب و تنظیمی هم دارد و نیترات را منتقل میکند تا گیاهان آنرا نگه دارند و خاک سلامت باشد.

خوب حالا که بشکه ها از آب باران پر شده اند، چگونه می توانید این منبع آب فوق العاده با کیفیت را به باغ تشنه خود برسانید؟

بشکه های آب باران مانند منبع آّب شهری تحت فشار نیستند. بنابراین جا به جایی این آب از نقطه ای به نقطه دیگر کمی فکر نیاز دارد. این مقاله ابزار و نکاتی را به شما تقدیم میکند تا خودتان بتوانید سیستم آبیاری قطره ای کار بیندازید و از گرانش برای راه اندازی آن کمک بگیرید:

چگونه به کمک گرانش زمین آبیاری کنیم:

از قدیم گفتند پایین ترین میوه آویزان خودش یه کنسرو آبدار است. پس بنابراین باید شیرآّب خروجی را در یک محل مناسب در پایین بشکه تعبیه کنیم و بعد دیگه صبر نید تا بشکه پر بشه سپس آب راحت خارج میشود و این چرخه تکرار شدنی است.

در این عکس، دومین شیر آب از برند BlueBarrel Rainwater Catchment System™  است، همانطور که در عکس مشاهده می کنید شیر آب را روبروی در پشتی خانه گذاشتیم چون از درون خانه به آن راحت تر دسترسی داریم. اگر شیر آب بیشتری نیاز دارید میتوانید از فروشگاه آنلاین ما سفارش دهید.

اما اگر شما می خواهید توزیع اتوماتیک و بهتری داشته باشید راههای آسانی وجود دارد که این سیستم دست ساز را اتوماتیک کرد. در فروشگاه آنلاین ما انواع کیت های آبیاری، شلنگ های آبیاری و تایمر های اتوماتیک بصورت گوناگون وجود دارد و این وسایل برای نیاز های کم فشارهای یا بدون فشار طراحی شده مثل بشکه های باران.

خرید گلدان

سیستم های آبیاری قطره ای را خودتان بسازید

خطوط آبیاری شما مستقیما به دریچه شما با برند BlueBarrel System™ یا هر خروجی استاندارد سه چهارم اینچی متصل می شود، در فروشگاه آنلاین ما به شما اتصالات خاص زیادی معرفی می کنیم.

موضوع بسیار مهم راجع به سیستم آبیاری قطره ای این است که در واقع به هیچگونه فشار نیاز ندارد فقط کافیست آب در خط لوله بیاید. آب چکه چکه پایین می آید تا زمانیکه دیگر هیچ آبی برای چکه کردن نمانده باشد. بدین معنا که تا زمانیکه قطره چکان شما پایین تر از سطح آب در تانک باشد شما می توانید با کمک گرانش زمین آبیاری کنید.

در زیر توصیه های مهمی برای شما داریم:

زمین شیب دار و فاصله:

وقتی آب درون لوله حرکت میکند اصطکاک از بین می رود و فقدان اصطکاک مسافت حرکت آب را طوری تسهیل می کند که انگار در یک زمین صاف است. اگر محیط کاملا صاف است می شود انتظار داشت که در طول لوله 20 میلیمتر در حدود 6 تا 7.5 متر توزیع خواهیم داشت.

بهترین راهکار اینست که تانک آب باران خود را به مثابه یک مرکز دایره فرض کنید و اطراف آن را به شعاع بیست اینچی مشخص کنید. اگر سیستم شما از برند BlueBarrel است میتوانید در تمام جهات به اندازه 60 سانتیمتر اندازه بگیرید. مثلا اگر در بشکه یک اتصالات سیستم آبیاری دارید و یکی دیگر هم در بشکه دارید پس می توانید برای اتصال این دو خط شصت سانتیمتری را بر خلاف جهت امتداد دهید. و می توانید خط اصلی را شروع کنید تا به تمام مناطق در مجاورت پنجاه سانتیمتر از منبع آب شما خدمات رسانی کنید.

نکته مهم: اگر با سایت صاف و بدون شیب کار می کنید، گیاهانی که بیشتر آب نیاز دارند را نزدیک منبع آب بکارید و گیاهانی که بی آبی را بیشتر تحمل می کنند دورتر. فقدان اصطکاک باعث می شود محصولات دورتر از خط اصلی کاهش پیدا کند، بنابراین به این نکته در زمان کاشت توجه کنید.

اگر در زمینی که کار میکنید شیب وجود دارد مزیت بزرگی دارید. (تانک آب باران شما در بالای تپه و بالاتر از منطقه آبیاری است یا زمین های شیبدار از بشکه های آب باران شما دور هستند). در این حالت آب از میان خطوط آبیاری شما بسیار راحت تر توزیع می شود و یک توزیع فوق العاده با کمک گرانش زمین خواهید داشت.  یک شیب ملایم در یک جهت درست برای غلبه بر اصطکاک کافیست.

این شش بشکه با برند BlueBarrel System™ باغ شما را با کمک گرانش زمین آبیاری می کنند. یک شیب ملایم بطرف پیاده رو به توزیع خوب آب از بین خطوط لوله کمک می کنید و یک خروجی حبابی پانج شده کمک می کند که حجم آب دریافتی هر گیاه کنترل شود.

برای مطالعه مقاله نحوه نصب خطوط قطره ای در باغ شما می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آبیاری قطره ای با بشکه

آبیاری قطره ای با بشکه

زمان آبیاری:

در نظر داشته باشید که تا زمانیکه سیستم آبیاری قطره ای شما برای جاهای کم فشار طراحی شده باشد تجهیزات برای فشار 10 تا 20 PSI کار می کند (پوند در هر اینچ مربع). یک سیستم بر اساس گرانش فقط بین 0 تا 2 PSI کار می کند و بستگی دارد به اینکه چقدر منابع آبی شما پر هستند.

البته بدین معنی نیست که کار نمی کند. فقط کافیست منبع آب را دورتربگذاریم تا خروجی مورد نظر ما را داشته باشد. برای مثال خطوط لوله شما ممکن است نرخ 1 GPM را داشته باشد (یک گالن در دقیقه) اما خطوط آبیاری بر اساس گرانش میتواند بیشتر از یک گالن در دقیقه باشد. بنابراین بر اساس تجربه و دریافت در ابتدای کار متوجه شوید که گیاهان شما دقیقا چه مقدار آب نیاز دارند.

نکته مهم: یک مزیت برای انتقال کند تر آب افزایش بازدهی است. بنابراین شاید زمان آبیاری دو برابر شود اما در نهایت 5 تا 10 دقیقه طول بیشتر می شود.

حباب سازها در مقابل خروجی لوله:

توصیه دیگر این است که حتمااز خطوط آبیاری جبران کننده استفاده نکنید.آب به فشار نیاز دارد تا به چسبندگی درون لوله غلبه کند بنابراین اگر تجربه موفقی در اولین تلاش خود نداشتید بهتر است این مورد را چک کنید.

هنوز هم معتقدم بهتر است کیت آبیاری را بخرید که برای گرانش کاربرد دارد بخرید. برند  BlueBarrel دو گزینه با استفاده راحت برای سیستم آبیاری گرانشی در فروشگاه آنلاین خود دارد: یکی با خروجی لوله (برای سبزیجات) و یکی با حباب ساز ها (برای کنترل شخصی روی میزان آبی که هر گیاه در چینش باغ دارد). اگر به سایت این برند سر زدید می توانید تمامی کیت های قابل فروش را ببینید.

نکته مهم: همیشه از یک صافی برای هر سیستم آبیاری استفاده کنید تا از انسداد لوله جلوگیری شود. ما در فروشگاه آنلاین خود فیلترهای با شکلی که مقاومت هوا را کم میکند به شما پیشنهاد می دهیم.این شکل فیلترها فشار را کم میکند.

شلنگ های آبیاری:

روی عکس کلیک کنید تا یک ویدیوی کوتاه درباره آبیار با شلنگ های بدون فشار ببینید. اولین عکس در بالای مطلب باغ را پس از پنج هفته نشان می دهد.

شلنگ های آبیاری شبیه به شلنگ های باغ هستند، اما ظاهر آنها متخلخل و پر منفذ دارد که مقدار آب تراوش شده از دیواره شلنگ را به عنوان جریان آب کنترل می کند.

ساخت یک شلنگ آبیاری در باغ شما و آبیاری با آن میتواند خاک باغ را حسابی مرطوب کند.

شلنگ های آبیاری برای باغ های بزرگ و ردیف های کشت به صورت فوق العاده کار میکند. به عبارت دیگر، هر طرح باغ که در آنجا شلنگ بتواند براحتی چرخ بخورد و گرد شود به تمام گیاهان می تواند آبرسانی کند. می توانید شلنگ را دور تا دور تنه درخت بپیچانید تا بصورت عمیق درخت را آبیاری کنید. (لازم نیست خیلی محکم شلنگ را دور تنه درخت بپیچانیم بلکه زیر برگ درختان و در ناحیه ریشه را آبیاری کنیم)

چه چیز خاصی راجع به شلنگ آبیاری Rain Barrel وجود دارد؟

شبیه به خطوط آبیاری قطره ای، بیشتر شلنگ های آبیاری برای بهترین کارایی با مقدار مشخص فشار طراحی شده اند. اما وقتی محصولات آبیاری شده با آب باران رشد می کنند و به میزان مطلوب میرسند، شلنگ های آبیاری مخصوص بدون فشار در بازارها به محبوبیت می رسند. برند BlueBarrel افتخار دارد تا شلنگ های بدون فشار طراحی شده خود را  به شما تقدیم کند مخصوصا که برای بشکه ها و تانک های جمع آوری آب باران تولیدات دارد.

شلنگ های آبیاری باران دیواره متخلخل دارند بنابراین آب درون این شلنگ ها میتواند چکه چکه به درون باغ برسد. و این شلنگ میتواند نسبت به خطوط آبیاری قطره چکانی خیلی بیشتر توزیع داشته باشد. هر شلنگ 15 متر طول دارد و بر طبق خصوصیات کارخانه سازنده دو شلنگ میتواند با هم متصل شوند و با طول 100 فوت باغ را بر اساس گرانش زمین آبیاری کنند.

نکته مهم: در طول زمان و با تجربه متوجه شده ایم که شلنگ های آبیاری مستعد انسداد هستند. چرا؟ دو دلیل اصلی دارد:

  1. منافذ بزرگتر از آن هستند که آب بدون فشار را تعدیل کنند. و این با توجه به تابش نور خورشید باعث می شود که جلبک ها درون آن رشد کنند.
  2. یکی از مزیت های بزرگ آبیاری با آب باران این است که با کلر آغشته نیست. و اگر شما دوستدار محصولات و باغ ارگانیک هستید حفره های شلنگ این مهم را برای شما می آورد.  حفره های شلنگ در طول زمان امکان انسداد دارند.

بنابر این چه باید انجام دهیم:

متوجه شده ایم که کارایی شلنگ های آبیاری در طول زمان و با پوشش و سایه گذاشتن روی آنها بالاست. آیا ردیف کاشت شما پر تراکم است؟ در اینصورت شلنگ آبیاری انتخاب خوبی است. به یک آبیاری عمیق برای درختان خود نیاز دارید؟ شلنگ آبیاری بسیار جوابگوست. اگر شلنگ را در زیر نور آفتاب بگذارید تا یک مدت زمانی هم مشکلی وجود نخواهد داشت.  میتوانید خروجی و تخلخل شلنگ را هم کم کنید.

همانطور که سیستم آبیاری قطره ای از فیلتر استفاده می کند شلنگ های آبیاری نیز از فیلتر استفاده میکنند. فیلتر باعث می شود تا منافذ شلنگ مسدود نشود.

برای مطالعه مقاله نصب سیستم آبیاری قطره ای می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ابیاری قطره ای با بشکه در حیاط خانه

ابیاری قطره ای با بشکه در حیاط خانه

تایمر های اتوماتیک:

این تایمر با باتری سایز AA کار میکند و هیچ  فشار آب لازم ندارد. امتحان و تایید شده است و این تنها تایمری است که برای شرایط گرانش به شما توصیه می کنیم.

سیستم آبیاری قطره چکانی و شلنگ های آبیاری مثل هم نیاز دارند تا کسی آب را باز کند. اما اگر شما خانه نباشید (یا فراموش کرده باشید) تا شیر آب را باز یا بسته کنید، چه می شود؟

تایمرهای اتوماتیک راحتی و آسایش برای شما می آورند. تنها مشکلی که میتواند وجود داشته باشد تایمرهای آبیاری استاندارد به فشار آب نیاز دارند تا صحیح کار کنند. از کسانی که با آب باران کشاورزی می کنند شنیده ایم که تایمرهایشان را تنظیم کرده اند و رفتند به دنبال کارهایشان  و بعد متوجه شده اند که تانک های آب بارانشان خالی است و باغ فردا صبح غرق آب است.

راه چاره این است:

تایمر های استاندارد آبیاری به منبع آب تحت فشار نزدیک به خود نیاز دارد بنابراین آبکشی غیر عمدی است.

خوشبختانه تکنولوژی به کمک ما آمده و تایمرهایی ساخته که با فشار کم آب یا بدون فشار آب کار می کند. برند BlueBarrel تایمرهای باطری دار که بدون فشار آب کار می کنند را ساخته است. این تایمر دو شماره گیر ساده دارد که به اپراتور اجازه می دهد که تناوب و مدت آبیاری را تنظیم کند. تایمر را تنظیم کنید و به دنبال کار خود بروید و از آبیاری اتوماتیک لذت ببرید.

ما روی یک نمونه تایمر بدون فشار آب با نیروی خورشیدی تحقیق می کنیم اما متوجه شدیم که زیاد قابل اطمینان نیست. به علاوه اگه روی دکمه های شماره گیر تناوب و مدت زمان برچسب نباشد کارایی آن گیج کننده است. بنابراین فقط همان نمونه را به شما توصیه می کنیم.

با این تولید فوق العاده که در دسترس است به تانک های بدون فشار اتوماتیک کمک میشود که بسیار آسانتر آب باران را از باغ شما جمع آوری و با آن آبیاری کند.

برای خرید ابزار باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *