آموزش باغبانی

نحوه نصب سیستم آبیاری قطره ای خطی

نحوه نصب سیستم آبیاری قطره ای خطی

سیستم آبیاری قطره چکانی یک روش پر بازده و راحت آبیاری باغ شماست. این روش آب را مستقیما به ریشه گیاهان شما هدایت می کند و از تبخیر آب و هدر رفتن و اسراف آب بخاطر ورزش باد می کاهد. این سیستم را به یک تایمر وصل کنید و باغ شما به صورت اتوماتیک با حداقل هزینه تعمیر و نگهداری خودش آبیاری می شود.

بخش اول: طرح ریزی سیستم

در بخش نخست این مقاله در هشت قسمت چگونگی طرح ریزی برای سیستم آبیاری قطره ای را به صورت مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

1. چک کردن نیازمندی ها

قبل از شروع با سازمان آب منطقه ای و شهرداری و قسمت های مربوطه ارتباط برقرار کنید و درباره قوانین، کد ها، مجوزها و الزاماتی که به سیستم آبیاری قطره چکانی مربوط است سوال کنید. هر منطقه و سازمان آّب ممکن است شرایط مجزا و مقررات و الزامات خودشان را داشته باشند و برخی دیگر به مجوز آبیاری و یا تست جریان برگشت آب نیاز داشته باشند و در طول پروسه نصب مامور شرکت آب باید حضور داشته باشد. این پیش بینی و احتیاط ها یک نصب ایمن و مطمئن را ایجاد می کند تا باعث شود از ورود هر گونه ناخالصی و آلایش به آب آشامیدنی شما جلوگیری کند.

  • اگر برنامه ریزی کرده اید که سیستم آبیاری قطره ای شما یک سیستم موقت باشد تا زمانیکه چشم انداز شما محقق شود، انتظارات خود را در طول بازه زمانی مورد نظر ذکر کنید. چرا که ممکن است برای یک سیستم موقت هزینه ها زیادتر شود و نامعقول بیاید.
  • در خیلی از مناطق و بسیاری از ایالت های آمریکا این قبیل کارها اگر بدون مجوزهای لازم یا بازرسی پیش رود، منجر به اخذ جریمه های دولتی، برگزاری جلسه دادگاه یا حتی زندانی شود.
چک کردن نیازمندی ها

چک کردن نیازمندی ها

2. باغ خود را بر اساس نیازمندی آب تقسیم کنید

قبل از خرید مایحتاج، لازم است بدانید که دقیقا چه چیزی نیاز دارید. یک طرح اولیه و نقشه ساده از باغ خود یا منطقه ای که میخواهید سیستم را آنجا نصب کنید بکشید.

نقشه را بر اساس یک یا چندین مورد از موارد زیر به چندین منطقه تقسیم کنید:

آب مورد نیاز هر گیاه: مشخص کنید این میزان  زیاد، متوسط یا کم است.

سطح و میزان آفتاب یا سایه: اگر بیشتر گیاهان شما به میزان آب مشابه نیاز دارند، از میزان نیاز در معرض بودن آنها در آفتاب استفاده کنید تا باغتان را تقسیم کنید. گیاهانی که در تابش مستقیم آفتاب قرار می گیرند بیشتر از گیاهانی که در سایه یا نور غیر مستقیم آفتاب قرار می گیرند به آب نیاز دارند.

نوع خاک: اگر باغ شما تغییر عمده خاک دارد این را در نظر بگیرید.

باغ خود را بر اساس نیازمندی آب تقسیم کنید

باغ خود را بر اساس نیازمندی آب تقسیم کنید

3. طرح اولیه سیستم آبیاری را طراحی کنید

یک لوله آبیاری قطره ای می تواند حداکثر دویست فوت (شصت متر) طول داشته باشد. یا اگر آب از مرکز خط به آن وارد شود چهارصد فوت (120 متر). اگر بیشتر از یک لوله آبیاری نیاز دارید می توانید خطوط جانبی و افقی با دو لوله یا بیشتر نصب کنید و از نقاط مختلف طرح را گسترده کنید. برای باغ های بزرگ از یک خط اصلی و شریان اصلی تنظیم کننده فشار آب به جای خطوط افقی و جنبی استفاده کنید و درنظر بگیرید که آب به طور کامل چرخه خود را طی کند و سیکل داشته باشد بدین صورت طول را می تواند به 800 فوت دوبرابر کرد (240 متر).  طرح اولیه پیشنهادی نقشه خود را رسم کنید.

  • بهتر آن است که هر لوله قطره چکان یک منطقه با نیاز آب مشابه را پوشش دهد.
  • لوله توزیع کننده یک جایگزین برای لوله قطره چکان است و کوچکتر است. این لوله فقط میتواند تا حداکثر سی فوت (نه متر) طول داشته باشد. فقط برای گیاهان با ظروف و گلدان های آویزان استفاده میشود تا انسداد و گرفتگی پیش نیاید.
  • معمولا و به طور کلی خط اصلی لوله در یک مسیر و در یک طول از باغ کار می گذارند یا برای خاصیت های بیشتر اطراف محیط ورودی اجرایش می کنند.
طرح اولیه سیستم آبیاری را طراحی کنید

طرح اولیه سیستم آبیاری را طراحی کنید

4. باغ خود را به مناطق آبیاری تقسیم بندی کنید

خروجی های قطره چکانی و قطر لوله هستند که مشخص می کنند که حداکثر GPH سیستم  چقدر میتواند باشد (گالن بر ساعت). به منظور آگاهی از نیازهای آب ورودی باغ خود لازم است سیستم خود را به چندین منطقه تقسیم کنید. با نصب “شیر کنترلی منطقه” در هر منطقه، می توانید جریان آب را به مناطق در یک زمان مستقیم کنیم. بهتر است که هر شیر نزدیک به مرکز منطقه نصب شود تا در تمام جهات آب را با یک فشار یکسان جریان دهد.

  • اگر سیستم قطره چکانی شما پایدار و دائمی است کاملا مقرون به صرفه خواهد بود اگر یک شیر الکترونیکی تجمعی برای کنترل کردن به سیستم بیفیزایید. کار کردن با شیرهای دستی خسته کننده است و اغلب با استفاده مداوم و طولانی خراب می شود.
  • تجهیزاتی که می خرید باید با حداکثر طول لوله توصیه شده و GPH هماهنگی داشته باشد. همچنین میتوانید محاسبات هیدرولیک جریان مورد استفاده را نیز برآورد کنید.
باغ خود را به مناطق آبیاری تقسیم بندی کنید

باغ خود را به مناطق آبیاری تقسیم بندی کنید

5. برای هر منطقه روش انتقال آب را مشخص کنید

چندین روش برای انتقال آب از لوله قطره چکان به گیاه وجود دارد. شما باید تعیین کنید که کدام یک برای باغ شما و منطقه مورد نظر مناسب است:

  • خروجی های قطره چکانی: معمول ترین گزینه و دارای کوچکترین قطر و ضخامت خط اتصالی به لوله اصلی هستند. هر جا که لازم بدانید میتوانید حفره ایجاد کنید در طول لوله تا آب به سمت گیاه جریان یابد. اطلاعات زیر را بخوانید تا انواع خروجی ها را بشناسید.
  • خروجی های ازقبل نصب شده: این قطره چکان با فاصله های مساوی از هم است و برای باغات، محصولات و سبزیکاری ها مناسب است. این نوع برای باغچه های درختچه و بقیه سایت های گیاهانی که متراکم کاشته می شوند مناسب است و حتی برای چمن کاری هم میتواند به صورت صحیح در زیر نصب شود.
  • سرهای میکرو آبپاش: بین سیستم قطره چکان و آبپاش ها، این آبپاشهای کم فشار کمتر کارآمد هستند اما دیرتر و سخت تر مسدود می شوند که برای مناطقی که آب سخت و پر املاح دارند مفید تر است. این نوع برای مناطق سایه دار و گیاهانی که مه و تاریکی و سایه را می پسندند بهتر کار می کند.
  • لوله های متخلخل و پر منفذ: این یک جایگزین ارزانتر برای لوله قطره چکانی به همراه خروجی هایش است که البته هیچ راهی برای ماندگاری فشار آب یا کنترل نرخ جریان وجود ندارد. این نوع توصیه نمی شود چرا که به راحتی مسدود می شود و طول حداکثری کمتری دارد. این نوع را هرگز با خروجی های دیگر ترکیب نکنید.
روش انتقال آب برای هر منطقه

روش انتقال آب برای هر منطقه

6. باریک کردن نوع خروجی قطره چکان

اگر تصمیم گرفتید که با خروجی های قطره چکانی کار کنید انواع مختلفی از آن وجود دارد که میتوانید انتخاب کنید. خروجی های جریان های آشفته اساسی پیش فرض خوبی هستند اما گزینه های زیر در محیط های خاص را هم باید در نظر گرفت:

  • برای تغیرات بالا پنج فوت (یک و نیم متر) از جبران کننده های فشار (PC) خروجی آبفشان ها استفاده کنید. برچسب (PC) کنترل نشده است، پس از خرید محصولات مورد نیاز اطلاعات ساخت و جریان متناسب و نرخ آب ورودی را بخوانید.
  • اگر خروجی های تنظیم شده قطره چکانی را هر از گاهی چک نکنید میتوانند هدر دهنده آب و متمایل به غرقاب کردن گیاهان نیز باشند.اگر گیاهان شما نیازهای متنوع آبی داشته باشند بهتر است که چندین خروجی با رنگهای مختلف استاندارد برای آنها نصب کنید (مثلا یک گالن بر ساعت، دو گالن بر ساعت و سه گالن بر ساعت)
  • خروجی های با جریان متلاطم گزینه خوب و ارزانی برای تمامی اهداف هستند. خروجی های گردابی، دریچه دار و مسیر طولانی همگی با این خروجی خوب کار می کنند. انواعی که گفتیم از تفاوت هایی که در بالا توضیح دادیم کمتر اهمیت دارند.

نکته: صرف نظر از زمانی که برای خروجی انتخاب کرد باید خود روان باشد بنابراین باید وقتی که سیستم آبیاری منطقه خاموش شد باید تمیز بماند.

باریک کردن نوع خروجی قطره چکان

باریک کردن نوع خروجی قطره چکان

7. نرخ جریان و فواصل را برنامه ریزی کنید

الان وقت آن رسیده که مشخص کنید چه تعداد خروجی نیاز دارید. هر خروجی نرخ جریان خاصی دارد، که معمولا با GPH (گالن بر ساعت) توضیح داده می شود. در زیر چند راهنمایی اساسی بر اساس نوع خاک می خوانید:

  • خاک شنی: این نوع خاک را وقتی ما بین انگشتان و دستانتان بگیرید دانه دانه بر زمین می افتد.  یک تا دو GPH (معادل 3 تا 8 لیتر در ساعت) خروجی ها با فاصله حدود یازده اینچ (28 سانتی متر)
  • خاک گلدانی: کیفیت خاک نه خیلی شل است نه خیلی متراکم. نیم تا یک GPH (حدود دو تا چهار لیتر بر ساعت) فاصله خروجی های حدود 17 اینچ (43 سانتی متر)
  • خاک رس: خاک متراکم و خیلی آرام و کند آب جذب می کند. خروجی ها نیم GPH  (حدود دو لیتر بر ساعت) و فاصله خروجی ها 20 اینچ (51 سانتی متر)
  • اگر از آبفشان میکرو استفاده می کنید بین آنها دو تا سه اینچ فاصله بگذارید (پنج تا هشت سانتی متر) در واقع فاصله بیشتر از آنچه در بالا گفته شد.
  • برای درختان یا گیاهان دیگری که به آب بیشتری نیاز دارند دو خروجی اطراف ریشه قرار دهید. خروجی های با نرخ جریان متفاوت را با هم در یک خط لوله  آبفشان مخلوط و کار نکنید.
نرخ جریان و فواصل را برنامه ریزی کنید

نرخ جریان و فواصل را برنامه ریزی کنید

8. خرید تجهیزات

در کنار خروجی و لوله ها، شما به اتصالات  پلاستیکی و نیز یک سرپوش انتهایی یا شیرآب تنظیمی برای هر خط لوله هم نیاز دارید. به علاوه شما یک خروجی هوا در آخرین خط لوله نیاز دارید. باز کردن این خروجی وقتی منطقه را می بندید کمک میکند تا خروجی باز شود. دستورالعمل قسمت بعدی را بخوانید تا تجهیزات  لازم اضافه را به سیستم و منبع آب وصل کنید.

  • تمام سایزها و رزوه ها را قبل از خرید مقایسه کنید. برای اتصال لوله با سایزهای متفاوت آداپتور نیاز دارید یا روزه شلنگ را به رزوه لوله اتصال دهید.
  • اگر خط جانبی و افقی استفاده می کنید از لوله های پلی اتیلن سیاه استفاده کنید. (لوله های آبرسانی پی وی سی فقط برای زیر زمین استفاده می شود)
  • اگر از یک خط اصلی استفاده می کنید لوله هایی با جنس مس، گالوانیزه، PEX، پی وی سی محکم یا پلی اتیلن سنگین انتخاب کنید. دفن کردن و زیر خاک کردن پی وی سی آن را از تابش نور خورشید مصون میدارد.
  • سایز و نوع لوله استفاده شده حداکثر نرخ جریان را تعیین می کنند. برای بیشتر خانه ها  لوله پی وی سی کلاس 200 سه چهارم اینچ به اندازه کافی بزرگ است و جریان ده گالن در دقیقه را جوابگو است. اگر منبع آب شما نرخ جریان بیشتری دارد سایز لوله و منطقه والو را به نسبت آن افزایش دهید.
خرید تجهیزات

خرید تجهیزات

بخش دوم: اتصال به منبع آب

در این بخش از مقاله در 5 قسمت چگونگی اتصال به منبع آب را توضیح می دهیم.

1. خط اصلی را با یک مانع برگشت جریان نصب کنید

هر خط اصلی آبیاری باید سیستم بسته کننده سیستم در خود داشته باشد به همراه موانع برگشت آب مونتاژ شده تا از ورود هر گونه آلودگی به منبع آب آشامیدنی جلوگیری کند. برگشت جریان باید هم برگشت فشار و هم برگشت سیفون را متوقف کند و با تمام قوانین و کدهای منطقه ای همخوانی داشته باشد.

خط اصلی را با یک مانع برگشت جریان نصب کنید

خط اصلی را با یک مانع برگشت جریان نصب کنید

2. نصب یک کنترلر

اگر می خواهید باغ خود را به صورت اتوماتیک آبیاری کنید یک کنترلر آبیاری در یک منطقه در دسترس نصب کنید. این وسیله را به هر منطقه سیم کشی کنید تا والو ها را کنترل کند و سیم قابل دفن ( AWG-UF)  و سیم تابیده ضد آب استفاده کنید. هر سیم بالای زمین داخل مجرا را بپوشانید.

نصب یک کنترلر

نصب یک کنترلر

3. یک فیلتر اضافه کنید

لوله قطره چکان براحتی با املاح معدنی، زنگار و بقیه مواد داخل آب مسدود می شود. از یک فیلتر سایز 155 (صد میکرون) یا بیشتر استفاده کنید و بعد میتوانید فشارآب را دو برابر میزان مورد انتظار بیفزایید.

یک فیلتر اضافه کنید

یک فیلتر اضافه کنید

4. وصل کردن تنظیم فشار

اگر لازم بود یک تنظیم کننده فشار وصل کنید، همچنین کاهش فشار هم نامیده می شود که فشار آب رادر خطوط آبیاری شما کاهش می دهد و منظم می کند. اگر فشار آب شما بالاتر از 40 psi 2.8 بار است این وسیله را وصل کنید.

وصل کردن تنظیم فشار

وصل کردن تنظیم فشار

5. محکم کردن خطوط جانبی

اگر لازم باشد خطوط جانبی را محکم کنید، اگر از این خط بیش از یک خط آبفشان استفاده میکند، ابتدا خط افقی پی وی سی را نصب کنید. هر خط آبفشان در منطقه از این لوله اجرایی می شود.

  • فراموش نکنید خط افقی خود را از نور آفتاب (اگر از نوار آلومینیوم استفاده میکند) حفظ کنید.
محکم کردن خطوط جانبی

محکم کردن خطوط جانبی

بخش سوم: اتصال آبیاری قطره ای

امیدواریم تا این جا از خواندن این مقاله خسته نشده باشید در آخرین بخش این مقاله به چگونگی اتصال نهایی سیستم آبیاری قطره ای می پردازیم.

1. خطوط آبیاری را مونتاژ کنید

از یک کاتر لوله برای بریدن لوله های قطره چکان به طول مورد نظر استفاده کنید. هر لوله را داخل یک کانکتور فشار دهید و کانکتور را به تنظیم کننده فشار یا خطوط جانبی وصل کنید. طرح اولیه را روی زمین باغ خود با خطوط آبفشانی بریزید.

  • خطوط آبفشان را دفن نکنید چرا که ممکن است توسط جوندگان و موش ها جویده شود. اگر می خواهید آنها را بپوشانید، بعد از اینکه نصب تمام شد آنها را با مالچ بپوشانید.
  • اگر می خواهید بصورت دستی سیستم را خاموش یا تنظیم کنید قبل از هر خط دریچه ابفشان را کنترل کنید.
خطوط آبیاری را مونتاژ کنید

خطوط آبیاری را مونتاژ کنید

2. محکم کردن خطوط آبیاری

خطوط آبیاری را در جای خود محکم کنید، از گیره های نگهدارنده استفاده کنید تا خطوط خود را امن کار بگذارید.

محکم کردن خطوط آبیاری

محکم کردن خطوط آبیاری

3. خروجی ها را بیفزایید

اگر خروجی قطره چکان یا آبفشان میکرو استفاده میکنید در طول خطوط آبیاری آنها را بیفزایید. از یک پانچ کوچک استفاده کنید تا حفره در لوله خود کار بگذارید سپس خروجی ها را محکم در جای خود وصل کنید.

  • از یک میخ یا هر وسیله اینگونه برای اینکه یک حفره قطره چکانی یا ناهموار کار بگذارید، استفاده نکنید.
خروجی ها را بیفزایید

خروجی ها را بیفزایید

4. انتهای هر لوله قطره چکان را سرپوش بگذارید

یک دریچه باز کننده یا سرپوش انتهای به هر لوله آبفشان وصل کنید تا از چکه کردن انتهای لوله جلوگیری کنیم. از آنجا که خودتان می توانید لوله را خم و موج دار کنید این وسیله ها بازرسی و تمیز کردن انسداد لوله ها را آسانتر می کند.

انتهای هر لوله قطره چکان را سرپوش بگذارید

انتهای هر لوله قطره چکان را سرپوش بگذارید

5. سیستم را تست کنید

تایمر را بصورت دستی به منبع آب تنظیم کنید. دریچه کنترل را تا زمانیکه خروجی ها  آب را آرام و مداوم جاری کنند، تنظیم کنید. وقتی تمام شد تایمر را بر اساس نیازهای باغ خود تنظیم کنید.  تمام سیستم را از نظر چکه کردن چک کنید و هر جا لازم بود تعمیرش کنید:

  • برای اتصالات فلز به فلز، هر رزوه را با نوار تفلون به اندازه سه بار بپوشانید یا مقدار کوچکی از رزوه لوله استفاده کنید. اگر جایی خطر چکه بود از تفلون بیشتری استفاده کنید مخصوصا وقتی فلزهای نرمتری مثل برنج و مس هستند.
  • اتصالات رزوه پلاستیکی پلمپ شده از فلزی بهتر هستند و برای کار کردن با نوار تفلون طراحی نشده اند. تا آنجا که با دست می توانید آنها را محکم کنید. سپس از یک وسیله و ابزار استفاده کنید تا یک دور دیگر آن را بچرخانید و محکم کنید. بیشتر از یک دور کامل نشود.
سیستم را تست کنید

سیستم را تست کنید

برای خرید محصولات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *