خوشمزه ها

طرز تهیه کیک مغز دار کلس

کیک مغزدار خوشمزه

کیک های اکلس (مغزدار) ممکن است ازلحاظ ظاهری کمی عادی و غیر قابل انتظار به نظر برسند، اما این شیرینی با یک میوه میوه ای چسبناک در داخلش و ادویه ملایم بسیار غنی و ترد می باشد. این ها یک خوراکی انگلیسی است که باید امتحان و تجربه کنید.

این بحث همیشه در جامعه ما بود که چگونه ذائقه ی فرد می تواند با ذائقه ی بین المللی همسویی کند. شاید در جامعه ی ایران آشنایی با آشپزی بریتانیایی کمی غریب به نظر برسد. در ایران رستوران های ایتالیایی به تعدد دیده می شود. خوراک های عربی (مانند شاورما) و شیرینی جات آن (که علاوه بر ایران به ترکیه هم رسیده) در ایران فراوان است.

سوشی ژاپنی، شنیتسل آلمانی و استیک امریکایی جزئی از خوراک روزانه ی ما ایرانیان شده، شیرینی های دانمارکی همه جا هستند و کلوچه ها ی فرانسوی با نام های دیگر در ایران فراوان است. دسترسی به چنین گستردگی طعم و مزه بسیار خوب است، اما به نظر می آید شیرینی پزی بریتانیایی که کیک اکلس یکی از آن ها است برای ما غریب باشد.

خوشمزه

خوشمزه

کیک مغز دار کلس:

زمان آماده سازی: بیست دقیقه

زمان پخت: بیست و پنج دقیقه

زمان کل: چهل و پنج دقیقه

رده: میان وعده

خاستگاه: بریتانیایی

مقدار حاصله: ده تکه

انرژی: 228 کالری

کیک اکلس یک شیرینی سنتی است که به نام شهر اکلس نامگذاری شده است. یک شیرینی گرد کوچک هستند که پر از میوه های خشک و ادویه های گرم طعم دار شده اند. به شخصه آن را یک نوع شیرینی می دانم تا کیک خانگی، اما همه آنچه واقعاً باید بدانید خوشمزه بودن آنها است.

مواد مورد نیاز کیک مغز دار کلس:

آرد همه منظوره: صد و چهل گرم

نمک: نوک قاشق

کره یخ زده: 250 گرم

آب سرد: هشتاد میلی لیتر

خرید آرد گندم

برای پرکننده:

کره ی بدون نمک: 30 گرم

مویز: 120گرم

شکر قهوه ای: 70 گرم

پوست لیموترش: یک لیمو سنگ کامل

فلفل آل اسپایس: یک چهارم قاشق چیخوری

دارچین: یک چهارم قاشق چایخوری

جوز هندی: یک چهارم قاشق

پاپایا خشک (حبه پاپایا): سی گرم (یک چهارم پیمانه)

برای اتمام:

تخم مرغ: یک عدد (بیشترش بلا استفاده می مانند و سفیده به تنهایی کفایت می کند)

آبنبات عصایی (یا شکر دانه درشت): یک و نیم قاشق چایخوری

مراحل اماده سازی

مراحل اماده سازی

روش پخت:

کره را در فریزر قرار داده تا کاملا منجمد و سخت شود.

آرد و نمک را در یک کاسه می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم، کره ی منجمد را مستقیماً درون آرد رنده می کنیم، در صورت نیاز به جلوگیری از نرم شدن (با حرارت دست)، انتهای کره را در آرد فرو ببرید.

آب سرد را اضافه می کنیم تا به حالت خمیری برسد، با کمک دست ورز می دهیم در صورت نیاز کمی آب بیشتر استفاده کنید اما خمیر باید کمی خشک باشد. خمیر را در پلاستیک پیچانده و به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار می دهیم.

در همین حال، کره را برای پرکننده در یک ظرف کوچک ذوب می کنیم . از روی حرارت برداشته و مویز، شکر، پوست لیمو، دارچین، فلفل دلمه ای، جوز هندی و پاپایای خشک و یا حبه پاپایا را به آن اضافه می کنیم سپس کنار گذاشته تا برای بعدا استفاده شود.

پس از سفت و سرد شدن خمیر، فر را با دمای چهارصد درجه فارنهایت یا دویست درجه سانتیگراد پیش گرم می کنیم. یک سینی فر بزرگ را شسته و کف آن آرد پاشی می کنیم. شیرینی را روی سطح آردپاشی شده به اندازه تقریبی پنج میلی متر در ضخامت، حلقه کنید.

دایره ها را به قطر 10 سانتیمتر برش داده و حدود یک قاشق غذاخوری از مواد پرکننده را در هر کدام از حلقه ها می ریزیم. دو طرف دایره شیرینی را به هم نزدیک کرده تا بهم وصل شود، در صورت لزوم برای کمک به چسباندن آن از کمی آب استفاده کنید. باید کاملاً خوب (درست) پر شده باشند، بنابراین نباید بیش از حد خمیر اضافه بماند و نبایستی دوباره باز شود.

شیرینی را برگردانده تا محل اتصال خمیر در پایین قرار گیرد، ورق پخت آستر زده را قرار داده و به آرامی فشار داده تا کمی صاف شود. این کار را با بقیه دایره ها تکرار می کنی و لبه های خمیری را می چرخانیم تا اضافه ی آن گرفته شود. بایستی اطمینان حاصل کرد که هر گونه حفره شیرینی را بسته و دو تا سه شکاف ریز را در بالای هر کدام برش می دهیم تا حین درست شدن نترکد.

تخم مرغ را زده و بالای هر کدام را قلمو می زنیم. سپس روی هر تکه کمی شکر می پاشیم. حدوداً 25 دقیقه آن را پخته تا طلایی شود. قبل از خوردن اجازه می دهیم تا خنک شود زیرا ماده پر کننده بسیار داغ خواهد شد.

کیک مغزدار خوب

کیک مغزدار خوب

پی نوشت:

خود مترجم این شیرینی را با سیب خشک و آلو شابلون خشک درست کرده است به این منظور آلو شابلون خشک (یا سیب خشک) را در یک ماهیتابه با کمی سیروپ جوشانده تا اندکی نرم شود و بعد به عنوان مواد پرکننده استفاده می کنیم.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *