خوشمزه ها

طرز تهیه جغور بغور

جغور بغور چیست

جغور بغور نام غذایی است ک در جگر پزی ها به فروش می رسد. این غذا در شهر های مختلف ایران نام های مختلفی دارد. شاید برای خیلی ها جای سوال باشد که جغور بغور چیست و چگونه تهیه می شود. در این مطلب برآنیم تا شما را با این غذای ساده اما خوشمزه آشنا نماییم.

جغور بغور چیست:

جغور بغور غذایی اصیل از کشور روسیه است که به کشور ما راه پیدا کرده است. در تهیه این غذا از دل و جگر و قلوه خوک استفاده می شده است از همین رو قیمت چندان زیادی نداشته و در مغازه های فست فود این کشور برای اقشار متوسط تا ضعیف جامعه تهیه و فروخته می شده است. در اسکاتلند نیز غذایی بنام هگیس وجود داردکه مشابه با جغور بغور ما می باشد . هگیس به عنوان غذای ملی اسکاتلند شناخته می شود.

جغور بغور غذایی است که در ایران محبوبیت زیادی دارد و اصالت آن مخصوص شهر زنجان است. این خوراکی در ایران اسامی مختلفی دارد. در زبان آذری به آن جغیر بغیر گفته می شد که بعدها به جغور بغور تغییر نام یافت.در شهر تبریز جیز بیز و در گیلان به اسم واویشکا و در اهواز با نام حمیسه شناخته می شود. این غذا در ایران از دل، جگر، جگر سفید، قلوه گوسفند تهیه می شود. جغور بغور به طور کلی در مناطقی از ایران که دامداری رواج دارد، خوراک بسیار رایجی می باشد.

غذای ساده اما خوشمزه

غذای ساده اما خوشمزه

خواص غذایی جغور بغور:

جغور بغور سرشار از پروتئین، ویتامین A، منیزیم و آهن است. به عقیده یکی از متخصان طب سنتی این غذای خوشمزه و مقوی، سرشار از آهن می باشد و از خستگی زودرس و کم خونی جلوگیری می کند. از همین رو در دوران نقاهت پس از عمل، خوردن این غذا بسیار مفید می باشد.

جغور بغور برای افراد با چربی خون بالا مناسب نمی باشد. جگر گوسفند استفاه شده در تهیه این غذا باید صورتی و بدون تغییر رنگ باشد. حتما قبل از استفاده از جگر گوسفند، آن را سه بار شستشو دهید. حال که با این غذای خوشمزه و خواص آن آشنا شدید، در ادامه به طرز تهیه جغور بغور خواهیم پرداخت. میتوانید بر اساس ذائقه خود مواد مختلف دیگری را نیز به دستور زیر اضافه نمائید.

جگر خام تازه

جگر خام تازه

مواد لازم برای تهیه جگور بغور:

جگر سیاه گوسفندی: 1 عدد

جگر سفید گوسفند: 1 عدد

دل گوسفند: 1 عدد

قلوه گوسفند: 2 عدد

پیاز: نیم کیلو

روغن: 150 گرم

نمک و فلفل: به میزان لازم

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری

ادویه: به مقدار لازم

لیمو ترش: 1 عدد

هویج (به عنوان دور چین): 2 عدد

سیب زمینی (به عنوان دور چین): 1 عدد

جغور بغور خوشمزه

جغور بغور خوشمزه

طرز تهیه جغور بغور:

در مرحله اول دل و قلوه و جگر را شسته و مواد اضافی آن را به روش زیر پاک می کنیم.

دل گوسفند را از وسط نصف نموده و لخته های سیاه را از داخل حفره های آن خارج می کنیم. سپس آن را به صورت مربعی خرد می کنیم.

قلوه ها را نیز از وسط نصف نموده و رگ های سفید رنگی که در وسط آن وجود دارد را جدا نمایید. آنها را به صورت مربعی خرد نمایید.

لایه نازکی بر روی جگروجود دارد، آن را از روی جگر گوسفند برداشته و خرد نمایید.

جگر سفید را به صورت مکعبی خرد کنید و به صورت جداگانه با دو لیوان آب و کمی زرد چوبه بپزید تا آب آن تمام شود.

پیازها را به صورت خلالی خرد نموده و داخل روغن تفت می دهیم تا حالت شیشه ای و سبک پیدا کند.

جگر، دل و قلوه خرد شده را به همراه زرد چوبه به پیاز سرخ شده اضافه نموده و کمی تفت می دهیم.

بعد از اینکه مواد کاملا سرخ شدند یک قاشق رب گوجه فرنگی یا رب انار یا مخلوطی از هر دو را به مواد بالا اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

در این مرحله نمک و فلفل را نیز اضافه می کنیم.

جگر سفید پخته را در این مرحله آبکشی نموده و به مواد بالا اضافه می کنیم.

یک لیوان آب جوش را به مواد تفت داده شده بالا اضافه نموده نمک و فلفل آن را دو باره تست کرده و ادویه به آن اضافه می کنیم. شعله را کم می کنیم و اجازه میدهیم تا بپزد و آب آن کاملا کشیده شده و جا بیافتد.

در آخر با یک عدد لیمو ترش خوراک جغور بغور خود را سرو کنید.

غذا حاضر است

غذا حاضر است

نکات مهم:

  • جگر سفید یا شش دیرپز است آن را جدا گانه بپزید.
  • این خوراک، غذایی تند است با دست و دلبازی از فلفل استفاده کنید.
  • می توانید به جای رب یا در کنار رب کمی رب انار به آن اضافه نمایید که باعث خوشمزه تر شدن غذا می شود.
  • جگر ها را در اندازه متوسط خرد کنید.

در تهیه این غذا می توانید هر کدام از دل، قلوه یا جگر سفید را از غذا حذف نمایید. برخی از افراد نیز تنها با جگر سفید این غذا را درست می کنند و یا با مخلوطی از جگر سفید و جگر سیاه بدون دل و قلوه آن را تهیه می کنند.

این غذا به روش های مختلف و با مواد مختلفی طبخ می شود شما می توانید بر اساس ذائقه خود و خانواده تان مواد غذایی بیشتری را به آن اضافه نمایید. یکی از این گزینه ها فلفل دلمه ای می باشد که می تواند برای طعم دهی به غذا، مورد استفاده قرار گیرد.

این خوراک می تواند در وعده ناهار یا شام سرو شود. البته برخی از افراد برای خوردن یک صبحانه مفصل وکامل یک خوراک جغور بغور لذیذ را ترجیح می دهند. تا چربی و کالری اضافی آن را در طول روز بسوزانند. می توانید چند عدد سیب زمینی را به صورت مکعبی خرد نموده و جداگانه سرخ نمایید و به عنوان دور چین در کنار غذا سرو نمائید.

هویج هم یکی دیگر از گزینه هایی است که می توان به صورت دورچین به این غذای خوشمزه اضافه نمود. جغور بغور خوراکی است که با نان سرو می شود. بعد از پخت می توانید آن را با لیمو ترش تازه و نان سرو نمایید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *