گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی گیاه اگیر ترکی

معرفی گیاه اکیر ترکی

گیاه اگیر ترکی بومی نواحی مربوط به نیمکره­ شمالی بوده و در مناطق گسترده ­ای از اروپا٬ آسیا و آمریکای شمالی پراکنش دارد. در ایران نیز عمدتا در مناطق پر آب اطراف رودخانه ­ها و دریاچه­ ها به چشم می­خورد.

اکیر ترکی دارای طبع سرد است و ترکیباتی نظیر اسانسهای روغنی شامل فارنزن٬ زرانیل استات٬ کامفن٬ سمن و لینالول را دارد و حاوی ترکیبات سسکوئی ترپنوئیدها٬ فنیل پروپانوئیدهای آسارون و سیس ایزو آسارون است.

آجیلیق٬ سویجی اکین avorus calamus L از خانواده­ : گل شیپوری araceae

خواص درمانی گیاه اگیر ترکی:

در دست نوشته ­های مصر باستان نیز این گیاه به عنوان دارو یاد شده و همچنین در طب سنتی چین از این گیاه به عنوان تقویت کننده­ سیستم عصبی استفاده می­شود. اکیر ترکی دارای خواص

  • تقویت کننده
  • محرک
  • ضد تشنج
  • تسکین دهنده

است و به دلیل وجود ترکیبات آسارون و مونوترپن­ها سبب ایجاد خاصیت میکروب کشی می­شود.

ریزوم­های اکیر ترکی حاوی مواد تلخ بوده که در درمان سوء هاضمه٬ نفخ و تحریک اشتها استفاده می­شود. همچنین می­توان از ریزوم­های اکیر ترکی برای تسکین و کاهش گرفتگی عضلانی معده٬ دیزانتری مزمن و آسم نیز استفاده کرد.

برای مطالعه مقاله خواص درمانی گیاه گزنه کلیک کنید .

گیاه اگیر ترکی

گیاه اگیر ترکی

توصیه­ ها و تجویزها درباره مصرف گیاه اکیر ترکی:

دمکرده اگیر ترکی : برای تهیه­ دمکرده مقدار 5 الی 8 گرم از ریزوم­های اکیر ترکی را در 2 لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه دمکرده و برای درمان سوء هاضمه٬ نفخ و تحریک اشتها 3 فنجان در روز مصرف کنید.

تنتور اگیر ترکی : تنتور تهیه شده از ریزوم­های اکیر ترکی که در فروشگاه­های عرضه محصولات دارویی به فروش می­رسد می­توان به مقدار 2 الی 3 میلی لیتر در روز برای تقویت عمومی اعصاب و درمان ناراحتی­های مربوط به سیستم گوارشی استفاده کرد.

احتیاط در مصرف اگیر ترکی : استفاده از ترکیبات دارویی اکیر ترکی در دوران بارداری به دلیل وجود اثرهای خطرناک نظیر جهش ژنی و ایجاد مسمومیت برای جنین توصیه نمی­شود.

در طب سنتی آذربایجان ” ترکه داوا” از دمکرده تهیه شده از ریزوم­های اکیر ترکی برای درمان نفخ و ناراحتی­های معده استفاده می­کنند.

برای مطالعه مقاله اهمیت گیاهان داروئی در طب سنتی ترکه داوا کلیک کنید.

برای خرید انواع گیاهان دارویی می تونید از این لینک استفاده نمایید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید محصولات عطاری با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *