آموزش باغبانی

چگونگی رشد واسابی یا ترب ژاپنی

چگونگی رشد واسابی یا ترب ژاپنی

بطورکلی، واسابی (واسابی یا ترب ژاپنی گیاهی از تیره شب بو) به عنوان یکی از سخت­ ترین گیاهان برای رشد در نظر گرفته شده است. این گیاه به محیط مرطوب و معتدل نیاز دارد و بلوغ آن دو سال طول می­کشد. هنگامی که این گیاه به مقدار زیادی رشد می­کند، نسبت به بسیاری از بیماری­ ها حساس می­شود.

پاداش حاصل از رشد واسابی بیشتر از مشکلات آن است، زیرا دارای مزایای فراوانی برای سلامتی بوده و طعم تازه، گرم و شیرین آن نمی­تواند هماهنگ باشد. اگر شما با چالشی پیش رو هستید، رشد واسابی ممکن است زمانی رخ دهد که شرایط رشد آن بهترین باشد.

بخش اول: ایجاد شرایط مناسب برای رشد واسابی

در بخش اول مقاله به ایجاد شرایط مناسب برای رشد این گیاه می پردازیم.

1 – محیطی را انتخاب کنید که مرطوب و معتدل باشد

واسابی بومی ژاپن است و بهترین شرایط برای رشد آن آب و هوای مرطوب با دمای بین 7 تا 21 درجه سانتیگراد است. به خوبی مشخص شده که واسابی در مناطقی که دمای آن به طور مرتب بالا می­رود و یا از این محدوده کمتر می­شود رشد نمی­کند.

واسابی به طور طبیعی در مناطق مرطوب، جنگلی با رطوب زیاد در هوا و خاک با زهکشی خوب رشد می­کند. در ایالات متحده آمریکا، بخش­ هایی از شمال غرب اقیانوس آرام و کوه ­های پل آبی شرایط مناسب برای رشد واسابی را دارند. چندین مکان دیگر نیز برای رشد این گیاه به طور طبیعی مناسب هستند.

محیطی را انتخاب کنید که مرطوب و معتدل باشد

محیطی را انتخاب کنید که مرطوب و معتدل باشد

2 – راهکارهای کنترل دما را در نظر بگیرید

اگر شما در منطقه ­ای زندگی می­کنید که شرایط آب و هوایی طبیعی لازم برای رشد واسابی وجود ندارد، باید شرایط مناسب را به صورت مصنوعی ایجاد کنید. یکی از بهترین راهکارها استفاده از گلخانه ­ای است که گرما و رطوبت را کاهش داده و به شما امکان کنترل دما را می­دهد. اگر تصمیم به استفاده از گلخانه دارید، دما را به گونه ­ای تنظیم کنید که همیشه بین 7 تا 21 درجه سانتیگراد باشد.

اگر در مکانی زندگی می­کنید که شرایط آن تا حدودی نزدیک شرایط مورد نیاز برای رشد واسابی است، می­تواند بدون استفاده از گلخانه این کار را انجام دهید. اگر در ناحیه گرم زندگی می­کنید، از یک ورق برای ایجاد سایه در بستر کاشت استفاده کنید تا زیاد گرم نشود. اگر در جایی زندگی می­کنید که تا حدودی خنک است، هنگام کاهش دما از پوشش گیاه استفاده نمایید.

راهکارهای کنترل دما را در نظر بگیرید

راهکارهای کنترل دما را در نظر بگیرید

3 – محل دارای سایه را انتخاب کنید

واسابی در نور مستقیم خورشید به خوبی رشد نمی­کند و نیاز به سایه دارد. در طبیعت، واسابی در زیر سایه جنگل رشد می­کند، جایی که نور خورشید توسط برگ فیلتر می­شود تا شرایط برای رشد واسابی فراهم گردد. در کشت خانگی، سعی کنید این شرایط را با کاشتن واسابی در زیر درختان یا تهیه سایبان فراهم نمایید تا رشد کند. در گلخانه، بایستی اطمینان حاصل شود که واسابی به مقدار زیادی سایه دسترسی دارد. برای اطمینان از عدم دریافت نور مستقیم بهتر است که در وسط گیاهان بلند و یا در نزدیک پنجره سایه­دار کشت شود.

محل دارای سایه را انتخاب کنید

محل دارای سایه را انتخاب کنید

4 – خاک را اصلاح کنید

از مخلوط کمپوست و کود آلی غنی از گوگرد استفاده کنید. خاک را تا عمق 25 سانتیمتری شخم زده و برای ایجاد یک خاک غنی و سالم از 25 سانتیمتر کمپوست استفاده کنید. pH خاک را اندازه گرفته و مقدار آن را بین 6 تا 7 تنظیم کنید. این pH بهترین شرایط را برای رشد واسابی فراهم می­کند. اگر از خاک آلی و حاصلخیز با pH مناسب استفاده کنید، بهترین کیفیت را به دست خواهید آورد. هنگام استفاده از کود، دستورالعمل روی برچسب را دنبال کنید.

خاک را اصلاح کنید

خاک را اصلاح کنید

5 – اطمینان حاصل کنید که خاک دارای زهکشی مناسبی است

واسابی حفظ رطوبت را دوست دارد، اما حالت غرقابی را نمی ­پسندد. برای بررسی زهکشی خاک، محل به خوبی آبیاری شده و مقدار رطوبت بررسی می­شود. اگر جذب آب کند باشد، به کمپوست زیادی نیاز خواهد بود. اگر سریع جذب شود، خاک برای کشت واسابی مناسب است.

کاشت واسابی در نزدیک حوضچه طبیعی و رودخانه بسیار ایده ­آل است، زیرا خاک همیشه مربوط بوده و به طور طبیعی نیز تخلیه می­شود. همچنین، می­توانید واسابی را در نزدیکی آبشار کشت کنید که آب به طور مداوم در دسترس گیاه قرار می­گیرد.

برای مطالعه مقاله نحوه پرورش تربچه های ارگانیک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

زهکشی مناسبی خاک

زهکشی مناسبی خاک

بخش دوم: کشت و مراقبت از واسابی

در بخش دوم مقاله به کاشت و مراقبت از گیاه ترب ژاپنی می پردازیم

1 – سفارش بذرها در اواخر پاییز

استفاده از بذرهای موجود در انبار برای کاشت بسیار سخت است، به همین دلیل مردم آن­ها را به صورت آنلاین به صورت خرید اینترنتی بذر خریداری می­کنند. اواخر پاییز بهترین زمان برای سفارش بذرها است؛ زیرا واسابی به زمستان نیاز دارد تا ریشه ­های خوبی داشته باشد. هنگامی که دانه ­ها می­رسند، بایستی آن­ها را به صورت مرطوب نگه داشته و در عرض 48 ساعت کاشت کنید.

سفارش بذرها در اواخر پاییز

سفارش بذرها در اواخر پاییز

2 – کاشت بذرها

شب قبل از کاشت آن­ها را در داخل کاسه کوچک قرار داده و با آب استریل بپوسانید. دانه­ ها را به صورت شبانه تا زمان کشت غوطه­ ور کنید. خیساندن کمک می­کند تا پوسته ­های بذر نرم شده و جوانه ­زنی واسابی بهتر انجام شود. بذرها را با فاصله 2.5 تا 5 سانتیمتر گذاشته و به آرامی به درون خاک فشار دهید.

کاشت بذرها

کاشت بذرها

3 – خاک و گیاهچه را مرطوب نگه دارید

واسابی یک گیاه نیمه آبی است که برای رشد بایستی مرطوب نگه داشته شود. هر روز خاک و گیاهچه ­های جوانه ­زده را با آب تازه و خنک، مانند منابع آب طبیعی و رودخانه، آبیاری کنید. اگر خاک واسابی خشک شود، شروع به پژمرده شدن می­کند. سیستم آبیاری میکرو جایگزین خوبی برای مه­پاشی است. پژمردگی (عدم وجود آب کافی) و پوسیدگی ریشه (آبیاری زیاد) را به دقت بررسی کنید و آبیاری گیاهان خود را مطابق با آن تنظیم نمایید.

از آنجا که واسابی باید مرطوب نگه داشته شود، به اکثر بیماری­ ها حساس است. اگر می­بینید یک گیاه دارای بیماری است (از بین می­رود و بی رنگ می­شود)، آن­ را از بقیه گیاهان جدا کنید تا به گیاهان دیگر گسترش نیابد. خاک یا گیاهان را با آب آشامیدنی خیس نکنید، زیرا باعث افزایش احتمال پوسیدگی و بیماری می­شود.

خاک و گیاهچه را مرطوب نگه دارید

خاک و گیاهچه را مرطوب نگه دارید

4 – علف های هرز بستر کاشت

گیاهان رقابت کننده را از بین ببرید، بنابراین ریشه­ های واسابی دارای شرایط مناسبی برای رشد زیاد خواهند بود. از آنجا که خاک روزانه آبیاری شده و مرطوب نگه داشته می­شود، علف­ های هرز به سرعت رشد می­کنند. علف­های هرز بایستی هر روز تحت کنترل نگه داشته شوند.

برای مطالعه مقاله انواع تربچه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

علف­های هرز بستر کاشت

علف­های هرز بستر کاشت

بخش سوم: برداشت و استفاده از واسابی

در آخرین بخش مقاله به برداشت و نحوه استفاده از این گیاه پرخاصیت می پردازیم.

1 – مراقبت از گیاهان برای دو سال قبل از برداشت

طعم واسابی تا زمان بلوغ گسترش نمی­یابد. این بلوغ به 24 ماه زمان نیاز دارد. در طول این زمان، ارتفاع واسابی تا 60 سانتیمتر افزایش می­یابد. پس از بلندتر و گسترده­ تر شد، رشد آن متوقف شده و مانند هویچ به صورت ریزوم رشد می­کند.

مراقبت از گیاهان برای دو سال قبل از برداشت

مراقبت از گیاهان برای دو سال قبل از برداشت

2 – ریزوم های بالغ را بردارید

ریزوم­های بالغ و آماده برای خوردن، حدود 18 یا 20 سانتیمتر طول دارند. قبل از برداشت کامل، یک ریزوم را درآورده و طول آن را بررسی کنید. برای این منظور از یک بیل بلند و باریک استفاده کنید و مراقب باشد که ریزوم­ ها از بین نروند.

ریزوم­های بالغ را بردارید

ریزوم­های بالغ را بردارید

3 – برخی از گیاهان را برای بدست آورد بذر در خاک نکه دارید

واسابی باقی­مانده در خاک دانه ­های جدیدی را تولید کرده و آن­ها را به خاک می­ریزد و موجب صرفه­ جویی در هزینه سفارش بذرها می­شود. برای تولید واسابی تا چند سال بعد بهتر است که چندین گیاه را در زمین نگهدارید. هنگامی که گیاهان جدید شروع به جوانه ­زنی می­کنند، گیاهچه ­ها در فواصل 30 سانتیمتری قرار داده می­شوند تا بتوانند رشد کنند. اگر آن­ها را به صورت توده ­ای نگهدارید، بسیاری از آن­ها از بین می­روند.

برخی از گیاهان را برای بدست آورد بذر در خاک نکه دارید

برخی از گیاهان را برای بدست آورد بذر در خاک نکه دارید

4 – استفاده از واسابی

ریزوم­ های واسابی را تمیز کرده و برگ­ ها را حذف کنید. برای لذت بردن از عطر و طعم تازه و تیز واسابی، مقداری که نیاز دارید را جدا کرده و بشویید و بقیه ریزوم را به صورت دست­ نخورده نگهدارید. پس از چند ساعت گرمای واسابی حذف می­شود؛ بنابراین، بهتر است زمانی که در وعده غذایی به آن نیاز دارید مقداری را قطع کنید.

استفاده از واسابی

استفاده از واسابی

5 – برای استفاده بعدی واسابی را نگهدارید

واسابی تازه در یخچال به مدت یک تا دو ماه نگهداری می­شود و سپس شروع به پوسیدگی می­کند. اگر بخواهید بعدا از واسابی استفاده کنید، بهتر است آن را خشک کرده و به پودر تبدیل کنید. پودر را می­توان با کمی آب مخلوط کرده و خمیر واسابی را درست کرد.

برای استفاده بعدی واسابی را نگهدارید

برای استفاده بعدی واسابی را نگهدارید

برای خرید انواع بذر ترب و تربچه می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “چگونگی رشد واسابی یا ترب ژاپنی

  1. Avatar علی تیموری گفت:

    سلام
    کاملترین و شفاف ترین اطلاعات به فارسی بود که در مورد واسابی خواندم. این نشان دنده دانش کافی نویسنده از این گیاه است.
    سپاس فراوان از این کار ارزنده

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      با تشکر از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *