آموزش باغبانی

چگونگی رشد گرمک

چگونگی رشد گرمک

یکی از بزرگترین لذت ­های تابستان، گرمک تازه رشد یافته در باغ است. صدها رقم گرمک برای انتخاب وجود دارد، اما رقم های کلاسیک بهترین مورد بوده و در بین تولید کنندگان قدیمی به عنوان ملون شناخته می­شود. با رقمی که انتخاب می­کنید، می­توانید نحوه تهیه زمین برای کاشت، مراقبت از جوانه­ های ملون و پیدا کردن مشکلات مشترک در طول رشد را یاد بگیرید.

بخش اول: آماده سازی زمین و کاشت بذر

در بخش اول مقاله به آماده سازی زمین و کاشت بذر می پردازیم

1 – رقم مناسب برای اقلیم خود را انتخاب کنید

گرمک به عنوان ملون موسک نیز شناخته می­شود و ده­ ها رقم آن برای کاشت در مزراع در دسترس می­باشد و در آب و هوای گرم بهترین رشد را داشته و در مدت حداقل 2-3 ماه رشد می­کند. گرمک عاشق خاک بسیار شنی و لومی با زهکشی مناسب و pH حدود 6 است.

ارقام آب و هوای سرد عبارتند از: هال بست، سارا و ادن گام. ارقام عطر و طعم دار آن عبارتند از هارت اف گولد، آمبروسیا، آتنا و هانی بان. به زمان بلوغ ذکر شده در بسته ­بندی بذر توجه کنید. گاهی اوقات شما بذر گرمک را خریداری نخواهید کرد و از بذرهای تولیدی استفاده می­کنید. در بسته ­بندی بذر، به اطلاعات مربوط به کاشت و نگهداری توجه کنید و همچنین زمان بلوغ را نیز در نظر بگیرید.

اگر می­خواهید بذرهای گرمک را برای تولید ملون خوشمزه استفاده کنید، بخش گوشتی آن را برداشته و آن­ها را برای دو روز در آب سرد غوطه ­ور کنید، سپس آن­ها را روی یک حوله کاغذی خشک نمایید.

رقم مناسب برای اقلیم خود را انتخاب کنید

رقم مناسب برای اقلیم خود را انتخاب کنید

2 – محل مناسب برای گرمک را انتخاب کنید

مهمترین بخش کاشت و رشد گرمک خاک گرم و فضای کافی است. شاخه ­های آن به فضای زیادی جهت گسترش نیاز دارد، بر این اساس برنامه ریزی را انجام داده و اجازه داده می­شود که ملون ­ها به بلوغ برسند؛ بنابراین، شما به یک بستر نسبتا گسترده ­ای نیاز دارید که بستگی به مقدار محصول تولیدی توسط گیاه دارد.

یک تصور غلط و ترس از گرمک آن است که ممکن است با سایر اعضای تیره، مانند خیار، سایر ملون­ ها، کدو و کدو تنبل، تلاقی داشته باشد. نگران نباشید، میوه ­های خود را در همان باغ کاشت کنید. در اکثر موارد گرمک خوش طعم نتیجه تلاقی تصادفی نیست، بلکه نتیجه عوامل محیطی یا سایر مشکلات است.

محل مناسب برای گرمک را انتخاب کنید

محل مناسب برای گرمک را انتخاب کنید

3 – آماده سازی خاک

کمپوست یا کود پوسیده را به صورت یکنواخت روی بستر کشت پخش کنید تا یک ناحیه تغذیه­ ای غنی ایجاد شود. وجود 15 الی 20 سانتیمتر خاک آماده شده و کود داده شده مناسب است. کاشت را از طریق شخم کردن زمین حداقل به عمق سی سانتیمتر و مخلوط کردن خاک و از بین بردن هر گونه سنگ، شاخه و سایر موارد سخت آغاز می­کنید.

مخلوط کردن یک لایه کود و لایه کمپوست می­تواند جایگزین مناسبی باشد. گرمک رشد بهتری در پشته دارد و بهتر است کمی بالاتر از زمین قرار گیرد؛ بنابراین، نگران ایجاد پشته در زمین نباشید. اگر می­خواهید در زمان کاشت برای پوشش زمین خود از فیلم­ های پلاستیکی و یا حصیر علف هرز استفاده کنید، سرعت گرم شدن خاک بیشتر می­شود. لازم به یاد آوری است که گیاه گرمک در خاک گرم شروع به رشد می­کند.

آماده­ سازی خاک

آماده­ سازی خاک

4 – توجه کنید که کاشت گرمک را از خانه شروع می کنید

اگر تاریخ دقیق آخرین یخبندان فصل را داشته باشید، می­توانید گرمک را در مزرعه کاشت نمایید. در حالت ایده ­آل، گرمک به طور مستقیم حدود 10 روز قبل از آخرین یخبندان کاشت می­شود و در اقلیم­های گرم تر زودتر نیز کاشت می­شود. از آنجا که تعیین تاریخ آن بسیار دشوار است، کاشت را می­توان در داخل خانه و با یک روش نسبتا سازگار با محیط زیست آغاز کرد.

اگر در آب و هوای سرد زندگی می­کنید، بذر­ها را در گلدان­های زیست تخریب­ پذیر پر از خاک غنی کاشت کنید. خاک را مرطوب کنید، اما مراقب باشید که آب جمع نشود. پس از یک ماه یا بیشتر، هنگامی که گیاهان دارای چندین برگ بالغ هستند، می­توانید گلدان­ های زیست تخریب­ پذیر را در باغ خود بدون ایجاد مزاحمت برای سیستم ریشه کاشت کنید.

اگر در آب و هوای گرم زندگی می­کنید، می­توانید زمانی که دمای خاک حداقل به 18 درجه سانتیگراد رسید آن­ها را در خاک کاشت کنید تا مانع جوانه­ زنی نشود.

توجه کنید که کاشت گرمک را از خانه شروع می­کنید

توجه کنید که کاشت گرمک را از خانه شروع می­کنید

5 – در پلات، پشته هایی را برای کاشت ایجاد کنید

گرمک بایستی در ردیف ­های پشته کشت شود و هر ردیف نیز بایستی حداقل 1.2 متر فاصله داشته باشد. فاصله در یک ردیف به این بستگی دارد که چگونه ملون را رشد می­دهید: اگر می­خواهید گرمک را در شبکه داربست یا سیم رشد دهید، فضای تپه ­ها در یک ردیف حدود 30.5 سانتیمتر خواهد بود. این روش معمولا برای انواع ملون­های کوچک کاربرد دارد. اگر می­خواهید گرمک را در زمین رشد دهید، فضای تپه ­ها از 91 تا 107 سانتیمتر خواهد بود.

در پلات، پشته ­هایی را برای کاشت ایجاد کنید

در پلات، پشته ­هایی را برای کاشت ایجاد کنید

6 – کاشت گرمک خود

صبر کنید تا دمای زمین حداقل به 21 درجه سانتیگراد برسد که در برخی موارد معمولا پس از آخرین یخبندان فصل است. بسته به محلی که زندگی می­کنید، ممکن است قبل یا بعد از فصل کاشت باشد. اگر کاشت را در داخل گلخانه آغاز کردید، گلدان زیست تخریب­ پذیر خود را در وسط هر پشته و تا جایی که نزدیک به مرکز باشد قرار دهید. در طول کشت بایستی خاک مرطوب باشد. اگر شما بذرها را به صورت مستقیم کاشت می­کنید، 5 بذر را در عمق 2.5 سانتیمتری قرار دهید. فاصله کاشت بایستی 45 سانتیمتری باشد و فاصله پشته نیاز بهتر است 90 سانتیمتر باشد.

برای مطالعه مقاله فواید آب طالبی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کاشت گرمک خود

کاشت گرمک خود

بخش دوم: مراقبت از گرمک

در بخش دوم این مقاله به مراقبت از گرمک می پردازیم.

1 – آبیاری گرمک بایستی عمیق و مناسب باشد

خاک اطراف گیاهان گرمک جوان را مرطوب نگه دارید، اما نباید آب زیاد باشد. آن­ها بایستی هر هفته 2.5 با 5 سانتیمتر آب دریافت کنند. گرمک به دوره خشکی بسیار حساس است و ممکن است نیاز به آبیاری بیشتری داشته باشد؛ بنابراین، همیشه روی گیاه را نگاه کنید تا مطمئن شوید که رشد کرده و سالم هستند.

ملون­ها معمولا همانند انگور شاخه تولید می­کنند، اما طعم شیرین آن­ها معمولا توسط برگ­ ها تعیین می­شود. وقتی که شما ملون را نمی­بینید، به این معنی نیست که چگونگی طعم آن را نمی­دانید. بایستی به کیفیت و قدرت برگ­ ها توجه کنید. برگ ­ها بایستی به رنگ سبز تیره، ساختار سخت و سالم باشند. برگ ­های زرد یا لکه دار ممکن است نشانه­ خشکی یا بیماری باشند.

برگ­های ملون معمولا در اواسط روز تا عصر و زمانی که آب و هوا بسیار گرم است پژمرده می­شوند. این حالت نشانه نیاز به آب بیشتر نیست، اما بهتر است به کیفیت برگ ­ها توجه کنید. آبیاری قطره ­ای در ملون می­تواند بسیار موثر باشد، اما شما می­توانید از آبیاری دستی و یا هر روش دیگری که خود طراحی کرده ­اید استفاده کنید. آب را در اطراف پایه قرار داده و سعی کنید که میوه ­ها مرطوب نشوند.

آبیاری گرمک بایستی عمیق و مناسب باشد

آبیاری گرمک بایستی عمیق و مناسب باشد

2 – هنگام شروع رشد میوه ها از آن­ها مراقبت کنید

هنگامی که گیاهان جدید شروع به رشد کرده ­اند، بهترین حالت آن است که ردیف­ها را پوشش دهید تا خاک گرم شده و از حشرات محافظت شود. شما می­توانید از حلقه­ های کوچک سیم قفسه مرغ برای ایجاد تونل استفاده کنید و سپس پوشش را روی آن قرار دهید.

پس از یخبندان بهتر است که پوشش را حذف کنید تا شکوفه­ ها رشد کرده و حشرات گرده افشان بتوانند به شکوفه­ ها برسند. بعد از این که میوه­ ها تشکیل شده مجددا می­توانید گیاهان را پوشش دهید. از کشنده ­های شیمیایی علف­های هرز و آفات به عنوان آخرین راه حل استفاده کنید. برای اطمینان از نحوه استفاده و تولید خوراک ایمن و عدم از بین رفتن حشرات گرده افشان از دستورالعمل­ ها استفاده کنید.

هنگام شروع رشد میوه­ ها از آن­ها مراقبت کنید

هنگام شروع رشد میوه­ ها از آن­ها مراقبت کنید

3 – قبل از تشکیل ساقه های رونده علف های هرز را به طور کامل حذف کنید

اگر علف­ های هرز کمتری در مزرعه وجود داشته باشد می­توان در اطراف شبکه ساقه­ ها به راحتی راه رفت. برای بدست آوردن ساقه ­های رونده، سعی کنید در چند هفته اول رشد علف­ های هرز را از بین ببرید تا امکان رشد آن­ها فراهم شود. یکی از مشکلات رشد گرمک به طور مستقیم از بذر، جوانه­ زنی می­باشد که زیاد جالب نیست.

بنابراین، بایستی علف­ های هرز برداشته شود. برای جلوگیری از حذف گیاهی اصلی، سعی کنید گیاه را علامت­ گذاری کنید و یا اینکه منتظر بمانید تا علف ­های هرز را از گیاه اصلی تشخیص دهید. پس از حذف علف­های هرز، یک لایه ضخیم از مالچ را به اطراف آن اضافه کنید تا مانع رشد علف­ های هرز شده و به حفظ رطوبت خاک کمک کند.

حذف علفهای هرز

حذف علفهای هرز

4 – به داربست زدن برای گرمک توجه کنید

بسته به نحوه رشد آن، ممکن است داربست زدن ملون­ ها باعث بهبود رشد شود. داربست­ های نرده ­ای برای رشد گیاه بسیار موثر است.

  • برای پرورش آن، از کشت گیاه با ارتفاع حداقل 1.8 متر در هر پشته، یا کشت گیاه با ارتفاع بیش از 2.4 متر برای ارقام بزرگتر در اقلیم گرم آغاز می­شود. شما می­توانید از سیم­ های فلزی، تخته­ های چوبی، طناب ضخیم یا هر گونه لوازم دیگر برای اتصال قطب­ ها استفاده کنید. آن­ها را در امتداد قطب­ ها کاشت کنید.
  • برای حمایت از میوه، آن­ها را به چیزی وصل کنید تا فشار وارد بر گیاه کم شود. میوه ­ها را در بسترهای مالچی یا گلدان قرار دهید. شما می­توانید میوه ­ها را با جعبه­ های شیر یا چیزهای شبیه­ آن در برابر حیوانات محافظت کنید.
  • هنگامی که میوه­ ها شروع به رشد کردند، ملون­ ها در زمین مستقر شده و در معرض پوسیدگی هستند. اگر در پایان دوره رشد احتمال آب و هوای مرطوب وجود داشته باشد، داربست زدن می­تواند به عنوان یک راه حل برای محافظت از ملون باشد. با این حال، اگر ملون­ ها روز زمین تشکیل شوند، سعی نکنید که آن­ها را به روی داربست منتقل کنید.
به داربست زدن برای گرمک توجه کنید

به داربست زدن برای گرمک توجه کنید

5 – به صورت دوره ای به گیاهان کود اضافه کنید

در طول فرآیند رشد، استفاده از کود نیتروژن در گیاهان فاقد شکوفه و یا دارای رشد کند رایج است. افزودن مقدار قهوه ­ای در اطراف سیستم ریشه می­تواند یک راه موثر برای بیدار شدن گیاه باشد. پس از باز شدن شکوفه بهتر است کود دارای پتاسیم و فسفر بالا به گرمک داده شود؛ با این حال، افزودن مقادیر بالای فسفر ممکن است از نظر زیست محیطی خطرناک باشد. در صورت نیاز می­تواند مواد آلی نظیر کمپوست و کود آلی را به ریشه­ ها اضافه کرد.

به صورت دوره ­ای به گیاهان کود اضافه کنید

به صورت دوره ­ای به گیاهان کود اضافه کنید

6 – قبل از این میوه گرمک به طور کامل برسد آبیاری را متوقف کنید

آبیاری بیش از حد می­تواند مقدار قند موجود در ملون را رقیق کند و طعم میوه را تحت تاثیر قرار دهد. به طور معمول یک هفته قبل از برداشت ملون نباید آبیاری انجام شود. هنگامی که گرمک آماده برداشت است، ساقه کمی کمرنگ شده و جدا می­شود. هنگامی ساقه به طور کامل از بین می­رود، بیش از حد سرخ می­گردد. هنگامی که آن را بو می­کنید، متوجه می­شود که زمان برداشت فرا رسیده است. اکثر ارقام گرمک در طول 4 هفته می­رسند؛ با این حال، بهتر است به دستورالعمل­ های مربوط به گونه­ های خاص توجه کنید.

برای مطالعه مقاله نحوه پرورش طالبی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

قبل از این میوه گرمک به طور کامل برسد آبیاری را متوقف کنید

قبل از این میوه گرمک به طور کامل برسد آبیاری را متوقف کنید

بخش سوم: عیب­ یابی مشکلات گرمک

در آخرین بخش این مقاله به عیب یابی مشکلات این گیاه می پردازیم.

1 – شناسایی آلودگی های معمولی را یاد بگیرید

از آنجا که میوه ملون در اطراف زمین قرار دارند، در معرض آفت­هایی نظیر حشرات، کنه ­ها و شته­ ها قرار می­گیرد. برای جلوگیری از آن، می­توانید مشکلات رایج را شناسایی کرده و دریابید که مشکل جدی است یا خیر. گره ­های ریشه و محل­ های متورم در معرض نماتدها قرار دارند که یک مشکل مهم بوده و بایستی از آن مراقبت کنید. گیاهان خود را بیرون کشیده و برای تمیز نگه داشته خاک چاودار را در آن قرار دهید.

شته ­ها را می­توان توسط حشره­ کش­های آلی و یا مخلوط اسانس و روغن زیتون از بین برد. برگ ­های پیچ خورده جای نگرانی ندارند و نباید تاثیر قابل توجه روی میوه داشته باشند. برگ ­های زرد نشان دهنده کرم عنکبوتی است، به این معنی است که گیاه بایستی حذف شود. اگر کرم­های کوچک قرمز به اندازه کافی وجود داشته باشد بایستی حذف شوند.

شناسایی آلودگی­های معمولی را یاد بگیرید

شناسایی آلودگی­های معمولی را یاد بگیرید

2 – علائم سوختگی رایج را تشخیص دهید

اگر گیاه به اندازه کافی آبیاری شده و رشد کرده باشد می­توانید از آن لذت ببرید. با این حال، گاهی اوقات میوه در معرض تهدید و بیماری­ ها قرار گرفته و بایستی بلافاصله درمان شود. شما می­توانید نحوه تشخیص انواع بیماری­ های رایج را یاد بگیرید؛ بنابراین، می­توانید گیاهان را بیرون کشیده و حذف کنید و یا اینکه بسته به شدت آن می­توانید از قارچ­ کش استفاده کنید.

  • لکه­ های زرد با علائم در زیر آن نشان دهنده کپک کرک­دار است. گاهی اوقات می­توان توسط کلروتالونیل و یا سایر قارچ­کش­های آلی آن­ها را از بین برد. وجود گردش هوای مناسب می­توان به از بین رفتن کپک کمک کند.
  • شاخه ­های شکسته مایع رنگی را تشرح می­کند که نشان دهنده سوختگی است. این سوختگی از خاک حاصل شده و می­تواند محصول را از بین ببرد. شما می­توانید از آیش برای جلوگیری از آن استفاده کنید. همچنین می­توانید از قارچ­کش انتخابی نیز استفاده نمایید.
  • پوسیدگی میوه پس از باران به معنی سوختگی سادرن است. در مناطقی که خاک سنگین می­باشد این مشکل رایج است. برای جلوگیری از پوسیدگی، از آبیاری و مالچ پاشی بین گیاه و خاک اجتناب کنید.
علائم سوختگی رایج را تشخیص دهید

علائم سوختگی رایج را تشخیص دهید

3 – علت عدم تولید میوه در برخی از موارد را بدانید

پس از غلبه بر تمام مشکلات آماده ­سازی زمین و کشت گرمک، هیچ چیز خسته ­کننده­ تر از عدم تولید ساقه­ های رونده و میوه نیست. با این حال، یادگیری این تجربه می­تواند در آینده برای تولید میوه­ های بهاری مفید باشد. در اکثر موارد، مشکلات میوه ­دهی ناشی از یکی از این سه مورد است:

  1. فقدان حشرات گرده افشان که می­تواند برداشت میوه سالم را تحت تاثیر قرار دهد. ساقه­ های گرمک گل ­های نر و ماده را تولید می­کند که برای رشد و نمو گرده افشانی بین آن­ها ضروری است. اگر این گیاه را در گلخانه یا جایی که زنبورهای کمی وجود دارد کشت می­دهد، ممکن است مجبور باشید گرده افشانی را به صورت دستی انجام دهید.
  2. دمای نامناسب زمین می­تواند تنها باعث تولید گل­ های نر شود که در این صورت اگر حشرات گرده افشان زیادی نیز وجود داشته باشد تولید میوه صورت نخواهد گرفت. اطمینان حاصل کنید که دمای خاک در حدود 18 درجه سانتیگراد است.
  3. از گیاهان ملون شما قادر به تولید میوه نبودند، سعی کنید در هنگام برنامه ­ریزی برای رشد در فصل بعد، حدود یک ماه قبل از کشت چاودار را در زمین قرار دهید.
علت عدم تولید میوه در برخی از موارد را بدانید

علت عدم تولید میوه در برخی از موارد را بدانید

برای خرید انواع بذر طالبی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *