آموزش باغبانی

چگونگی کاشت کیوی

چگونگی رشد کیوی

میوه کیوی که با نام ساده “کیوی” شناخته می­شود، یک نوع توت خوراکی محبوب می­شود که در مناطق معتدل رشد می­کند. اگرچه یک شاخه آن صدها پوند میوه تولید می­کند، اما این گیاه برای رسیدن به بلوغ به سه تا هفت سال زمان نیاز دارد. با توجه به این سرمایه­ گذاری بزرگ در زمان، مطمئن باشید که کار را خوب شروع کرده و گیاه کیوی خود را با روش­ های بهینه کاشت نموده ­اید.

بخش اول: جوانه­ زنی بذرهای کیوی

در بخش اول این مقاله به جوانه زنی بذر کیوی می پردازیم.

1 – نوع کیوی را انتخاب کنید

رشد کیوی از بذر یک پروژه جالب بوده و به شما یک گیاه زینتی زیبا را تولید می­کند. کیوی همیشه به خوبی رشد نمی­کند، این بدان معنی است که گیاه شما ممکن است میوه ­های خوراکی مشابه ارقام دیگر تولید نکند. اگر می­خواهید کیوی را به خاطر میوه آن رشد دهید، گیاه پیوند شده را از خزانه خریداری کنید. سه نوع عمده کیوی وجود دارد:

کیوی رایج:

این نوع کیوی (Actinidia deliciosa) معمولا در فروشگاه ­های مواد غذایی یافت می­شود. میوه آن قهوه­ ای بوده و دارای پوست کرکی و ضخیم و پالپ سبر نگ است. برای رشد مطلوب، به ماه ­های نسبتا خنک با دمای بین 1- تا 7 درجه سانتیگراد نیاز دارد.

کیوی طلایی:

یکی دیگر از انواع محبوب کیوی، کیوی طلایی (Actinidia chinensis) می­باشد که نسبت به کیوی معمولی شیرین­ تر و ظریف­ تر است. تا حدودی نزدیک کیوی معمولی است، اما کرک آن کمتر بوده و زردتر است. این میوه در مناطقی که دارای دمای زمستانی بین 12- تا 1- درجه سانتیگراد است بهترین رشد را دارد.

کیوی توتی:

این نام معمولا به دو گونه مختلف کیوی اشاره دارد، کیوی هاردی (Actinidia argute) و کیوی سوپر هاردی (Actinidia kolomikta). این کیوی­ ها نسبت به کیوی معمولی و طلایی کوچکتر هستند و پوست نازک­تر و صافی دارند. همانطور که از نام آن­ها پیداست، این نوع کیوی بیشترین مقاومت را در برابر سرما دارد و می­تواند در مناطق دارای زمستان سخت رشد کند. برخلاف سایر ارقام که یک سال طول می­کشد تا به بلوغ برسند، این ارقام پس یک فصل رشد قادر هستند میوه تولید کنند.

نوع کیوی را انتخاب کنید

نوع کیوی را انتخاب کنید

برای خرید بذر کیوی سبز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید بذر کیوی طلایی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید بذر کیوی هاردی (کیوی توتی) می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید بذر کیوی تو سرخ می توانید از این لینک استفاده نمایید.

2 – بدست آوردن بذرهای کیوی

اگر تصمیم به رشد کیوی معمولی دارید، تهیه بذر­ها به همان اندازه ساده بوده و از فروشگاه ­های مواد غذایی و خرید میوه تهیه می­شود. به گفته برخی از باغبانان، بذر میوه­ های ارگانیک احتمال جوانه­ زنی و تولید گیاه مقاوم بیشتری را دارند. برای تهیه کیوی اگزوتیک، می­توانید بذرهای ارزان قیمت را از طریق انواع مختلف فروشندگان سفارش دهید.

برای حذف بذرها از یک کیوی تازه، میوه را به نصف برش دهید و آن­ها را با انگشتان خود یا یک قاشق بردارید. بذرها را در یک کاسه کوچک یا فنجان گذاشته و برای حذف بخش­های میوه آن­ها را شستشو دهید. برای شستشو، آب را داخل کاسه ریخته و چندبار خالی کنید.

به خاطر داشته باشید که اکثر تولید کنندگان کیوی به جای رشد آن­ها از بذر، گیاهان جوانه را از خزانه خریداری می­کنند. این بدان علت است که ارقام تکثیر شده دارای صفاتی هستند که برای نسل ­های متمادی بسیار سازگار می­باشند. علاوه بر این، اکثر این ارقام کیوی خوشمزه می­باشند، به این معنی که هر دو گیاه نر و ماده برای تولید محصول لازم است.

از آنجا که تشخیص تفاوت بین آن­ها از طریق گل­ها است، معمولا گلدهی به مدت سه سال یا بیشتر طول می­کشد؛ بنابراین، تشخیص و کاشت نهال­ ها برای گرده افشانی مطلوب و تولید میوه مشکل است.

بدست آوردن بذر ­های کیوی

بدست آوردن بذر ­های کیوی

3 – جوانه زدن بذرها

بذرهای خود را به همراه حوله کاغذی مرطوب در یک کیسه پلاستیکی انعطاف ­پذیر قرار دهید. کیسه را بسته و در یک نقطه گرم قرار دهید. بذرها را هر روز و تا زمانی که متوجه شدید جوانه زده ­اند بررسی کنید. اگر قبل از جوانه زدن بذرها متوجه خشک شدن حوله کاغذی شدید آن را مجددا مرطوب کنید. بذرها برای جوانه زنی به یک محیط مرطوب نیاز دارند.

جوانه ­زدن بذرها

جوانه ­زدن بذرها

4 – بذرهای جوانه زده را کاشت کنید

چندین گلدان حاوی خاک را تهیه کرده و مرطوب کنید و در هر گلدان سه یا چهار بذر را قرار دهید. بخشی از حوله کاغذی مرطوب را که در آن سه تا چهار بذر جوانه زده جدا کنید. این کار را ادامه داده و همه آن­ها را در گلدان­ ها قرار دهید. همه گیاهچه را کشت کنید.

بذرهای جوانه زده را کاشت کنید

بذرهای جوانه زده را کاشت کنید

5 – گیاهان خود را در نقطه ای قرار دهید که مقدار زیادی نور دریافت می­کند

به ­طورکلی، پنجره ­ها بهترین گزینه هستند، مگر اینکه یک زیر زمین مجهز به لامپ ­های رشد داشته باشید. گیاهان جوان به یخ­زدگی­ های زمستانی حساس هستند و بسیاری از پرورش دهندگان کیوی آن­ها را در دو سال اول در محیط داخل نگه می­دارند. به خاطر داشته باشید که گیاهان خود را به گلدان­ های جدید و بزرگتر منتقل کنید، در این حالت شروع به رشد می­کنند. در این مرحله، تغذیه گیاهان را با یک کود استارتر آغاز کنید.

برای مطالعه مقاله نگاهی کوتاه بر درخت کیوی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گیاهان خود را در نقطه­ ای قرار دهید که مقدار زیادی نور دریافت می­کند

گیاهان خود را در نقطه­ ای قرار دهید که مقدار زیادی نور دریافت می­کند

بخش دوم: نشاء کردن گیاهچه­ ها

در بخش دوم به نحوه نشاء کردن گیاهچه های کیوی می پردازیم.

1 – بهترین نقطه در باغ را برای کیوی خود پیدا کنید

اطمینان حاصل کنید که شرایط مناسب است. برای کشت گیاه کیوی به فضای مناسبی نیاز دارید. اکثر گیاهان کیفی در آفتاب کامل یا سایه روشن بهترین رشد را دارند. به طور کلی، کیوی نیاز به خاک نسبتا اسیدی داردی که pH آن بین 6 و 6.5 است. اگر خاک شما بیش از حد قلیایی باشد، می­توانید آن را امتحان کنید تا شرایط مناسب برای رشد کیوی فراهم شود. خاک باید مرطوب بوده و زهکشی خوبی داشته باشد.

بهترین نقطه در باغ را برای کیوی خود پیدا کنید

بهترین نقطه در باغ را برای کیوی خود پیدا کنید

2 – یک داربست محکم برای گیاهان خود تهیه کنید

به خاطر داشته باشید که کیوی همانند انگور بوده و می­تواند تا 30 پا رشد کند و وزن نسبتا بالایی دارد. همانند انگور، آن­ها نیز برای دسترسی بیشتر به نور به صورت عمودی رشد می­کنند. کیوی می­تواند در انواع مختلف داربست­ ها، پایه ­ها و حصارها رشد کند. تولیدکنندگان تجاری کیوی از پنل ­های شش پایه استفاده می­کنند که فضای بین آن­ها 4.5 تا 6 متر است.

یک داربست محکم برای گیاهان خود تهیه کنید

یک داربست محکم برای گیاهان خود تهیه کنید

3 – نشاء کردن گیاهچه های جوانه

نشاء کردن گیاهان کیوی نیز تا حدودی مشابه سایر گیاهان است. تفاوت اصلی این است که شما باید فضای کافی را در بین گیاهان قرار دهید تا از ساختار پایه خود پشتیبانی کنند. برای هر گیاه سوراخی بزرگتر از گلدان ایجاد کنید. هر گیاه را از گلدان خود به همراه ریشه و خاک­ های چسبیده به آن خارج کرده و آن­ها را در سوراخ­ های تهیه شده قرار دهید. بخش­های باقی مانده سوراخ را با خاک پر کنید.

سعی کنید برای جلوگیری از ایجاد شوک در گیاه به ریشه­ ها آسیب وارد نکنید. اگر برای تولید میوه رشد می­دهد، گیاهان زیادی را کاشت کنید. حدود پنج سال طول می­کشد که گیاهان گل تولید کنند. در این صورت می­توانید گیاهان نر و ماده را شناسایی کنید.

نشاء کردن گیاهچه ­های جوانه

نشاء کردن گیاهچه ­های جوانه

بخش سوم: نگهداری از گیاهان خود

و در نهایت در بخش آخر به نکاتی در رابطه با نگهداری از گیاهان کیوی می پردازیم.

1 – حفاظت از کیوی از در برابر حیوانات

اگر تمام شرایط کامل باشند، ممکن است گیاهان شما توسط آفات مختلف نابود شوند. گیاه کیوی برای رشد کامل خود در معرض آسیب فراوانی قرار دارد. برگ­ های گیاهان کیفی می­توانند در برخی موارد گوزن را به سمت خود جذب کنند. در اطراف گیاهان خود حصار یا سیم قرار دهید تا آن­ها از در برابر گوزن­ ها محافظت کنند.

گربه­ ها همانند نعنای گربه ­ای به برگ­ های کیوی نیز واکنش نشان می­دهند. اگر تا کنون نعنای گربه­ ای را رشد داده باشید، می­دانید که گربه­ های محلی می­توانند آن­ها را به راحتی از بین ببرند. اگر گربه­ ها در فضای بیرون وجود داشته باشند، بایستی اقدامات لازم جهت نگهداری از باغ را انجام دهید.

یکی از راهکارها ساختن حصار، قرار دادن قفسه مرغ در اطراف هر گیاه و اسپری کردن مواد بازدارند است. برخلاف بسیاری از گیاهان میوه ­ای دیگر، کیوی دشمنان بسیاری از حشرات را ندارد؛ بنابراین، معمولا در شرایط غیر ضروری نیز از آفت­کش­ ها استفاده می­شود.

حفاظت از کیوی از در برابر حیوانات

حفاظت از کیوی از در برابر حیوانات

2 – بستن ساقه ها به نگهدارنده

همانطور که گیاه کیوی رشد می­کند، شروع به تولید ساقه ­های جدید نیز می­کند. برای حمایت از رشد ساقه ­ها لازم است که آن­ها به نگهدارنده­ ها بسته شود. این امر منجر به اطمینان از رشد “قوی” گیاه می­شود.

بستن ساقه ­ها به نگهدارنده

بستن ساقه ­ها به نگهدارنده

3 – گیاهان خود را به طور مرتب هرس کنید

شما بایستی گیاهان کیوی را یک بار در سال هرس کنید. رشد بیش از حد ساقه ­ها و تولید ساقه­ های جانبی مانع نگهداری از آن می­شود. ساقه­ های جانبی ساقه­ هایی هستند که به سمت دو طرف رشد می­کنند. تنه اصلی کیوی شما قادر نخواهد بود این ساقه ­ها را جذف کند. هنگامی که ساقه­ های بالاتر به داربست می­رسند، به طور افقی در سراسر آن رشد می­کنند. زمان مناسب برای هرس کردن گیاه ماده اواخر زمستان می­باشد که گیاه در خواب است. گیاه نر را می­تون زودتر و بلافاصه پس از گلدهی هرس کرد.

گیاهان خود را به طور مرتب هرس کنید

گیاهان خود را به طور مرتب هرس کنید

4 – گیاهان نر را جمع آوری کنید

گیاهان کیوی معمولا در سال چهارم یا پنجم کاشت گل تولید می­کنند. هنگامی که این اتفاق می­افتد، می­توانید گیاهان نر را از طریق بساک­ های زرد براق پر شده از دانه گرده در مرکز گل شناسایی کنید. گیاهان ماده دارای ساقه ­های چسبنده (کلاله) در مرکز و تخمدان­های سفید در پایه گل هستند. از آنجا که تنها گیاهان ماده میوه تولید می­کنند، شما می­توانید یک گیاه نر را برای 8 یا 9 گیاه ماده جهت انجام گرده افشانی داشته باشید. گیاهان نر اضافی بایستی حذف شده و گیاهان باقی مانده در فواصل مناسب قرار گیرند.

گیاهان نر را جمع ­آوری کنید

گیاهان نر را جمع ­آوری کنید

5 – برداشت میوه پس از رسیدن

پس از چند سال (یا حتی همان سال برای کیفی هاردی و سوپر هاردی)، گیاهان شما شروع به تولید میوه می­کنند. سال اول میزان تولید کم می­باشد، اما به مرور زمان با هر سال تولید گیاه افزایش پیدا می­کند. کیوی معمولا در ماه شهریور و مهر می­رسد. اگر رسیدن میوه به طور معمول در این زمان رخ دهد، شما باید قبل از رسیدن برداشت کرده و آن را شرایط خنک با تهویه مطلوب نگهداری کنید. در صورت ضربه زدن به کیوی، تغییر رنگ پوست (قهوه ­ای برای کیوی معمول) رخ می­دهد. یکی دیگر از راه ­های بررسی آمادگی برداشت این است که از بذرهای سیاه میوه نمونه­ برداری شود.

برداشت میوه پس از رسیدن

برداشت میوه پس از رسیدن

برای خرید انواع بذر درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *