آموزش باغبانی

پرورش و نگهداری از گل هویا

نحوه مراقبت از هویا

گیاهان هویا که معمولاً گیاهان مومی (پیچ مومی مینیاتوری )نیز نامیده می شوند، به دلیل داشتن برگ های ضخیم، مومی و گل های زیبای ستاره ای شکل محبوب هستند. گرچه گیاهان هویا نیازهایی دارند، اما بطور کلی مراقبت از آنها بسیار آسان است، و این گیاهان گزینه مناسبی برای پرورش دهندگان مبتدی و فصلی است. برای مراقبت از گیاه هویا خود، باید محیطی را ایجاد کرده و نگهداری کنید که به گیاه امکان رشد و نمو دهد.

مرحله اول: مراقب آبیاری و نور مناسب باشید

در مرحله اول از نکهداری گل هویا به مراقبت این گیاه در مورد آبیاری مناسب و نور کافی که باید داشته باشد می پردازیم.

گیاه هویا را در زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید:

در حالی که گیاهان هویا برای رشد به نور آفتاب زیادی نیاز دارند، نور مستقیم خورشید باعث سفید شدن یا خشک شدن آنها می شود. در نتیجه، سعی کنید هویا خود را طوری قرار دهید که تقریباً 6 ساعت در روز غیر مستقیم نور خورشید را داشته باشد. اگر متوجه شدید که یک طرف گیاه آفتاب می گیرد، هر چند ماه یکبار هویا را بچرخانید تا کل گیاه نور خورشید مورد نیاز خود را بگیرد.

اگر در ماه های گرم هویای خود را در فضای باز نگه داری می کنید، مطمئن شوید که آن را مستقیماً در معرض اشعه خورشید قرار ندهید. در عوض، ایوان یا محلی را که تا حدی پوشیده باشد اما روشن است، انتخاب کنید. هویا خود را در حداقل دمای 10 درجه سانتیگراد نگه دارید. گیاهان هویا در دماهای گرمتر بین 16 درجه سانتیگراد تا 27 درجه سانتیگراد بهترین رشد را دارند. برای زنده نگه داشتن هویا، دمای اتاق باید حداقل 10 درجه سانتیگراد باشد.

در حالی که هویا تمایل به رشد در دمای زیر 27 درجه سانتیگراد دارد، آنها می توانند گرما را تا 35 درجه سانتیگراد تحمل کنند. اگر در آب و هوای گرم تری زندگی می کنید، می توانید هویا خود را در فضای مناسب نگه دارید تا شرایط دمایی مناسب باشد. با این حال، هنگامی که دما در پاییز و زمستان شروع به کاهش می کند، شما احتمالاً باید هویا را به داخل خانه ببرید.

گیاه زیبا

گیاه زیبا

هویا را هر زمان که می توانید در معرض رطوبت بالا قرار دهید:

در حالی که گیاهان هویا می توانند در رطوبت متوسط  زنده بمانند، اما در رطوبت بالاتر بهتر رشد می کنند. برای قرار دادن هویای خود در معرض رطوبت بالاتر، سعی کنید آن را در مکانی که دارای رطوبت بیشتری است، مانند ایوان یا گلخانه ذخیره کنید. اگر جایی ندارید که هویا خود را در معرض رطوبت زیاد قرار دهید، می توانید هویا خود را در روزهای مرطوب بیرون بگذارید تا به رشد و شکوفایی آن کمک کند. هنگام قرار دادن هویا در بیرون، اطمینان حاصل کنید که مستقیماً در معرض تابش آفتاب نباشد.

هویا خود را در گلدان با زهکشی مناسب نگه دارید:

گیاهان هویا به آبیاری بیش از حد حساس هستند، بنابراین مهم است که شما هویا را در گلدانی نگه دارید که در انتها سوراخ زهکشی دارد. زیاد ماندن در آب می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود، که می تواند به سرعت باعث مرگ هویا شما شود. اگر گلدان فعلی شما سوراخ زهکشی ندارد، می توانید با ایجاد یک سوراخ تخلیه در گلدان موجود یا قرار دادن مجدد هویا در گلدان جدید با زهکشی، از پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید.

ایجاد محیط مناسب

ایجاد محیط مناسب

هر چند سال یکبار هویا خود را در گلدان بزرگتری قرار دهید:

هویا وقتی به مدت طولانی در یک گلدان بماند تمایل به رشد و نمو دارد. آنها ترجیح می دهند ریشه دار باشند، بنابراین تا زمانی که هویا شما در گلدان فعلی خود خوب عمل می کند، از جابجایی مجدد آن خودداری کنید. اگر هویای شما در حال رشد بیش از گلدان خود است و نیاز به جابجایی مجدد دارد، مطمئن شوید که آن را در گلدانی قرار دهید که تخلیه زیادی از ته آن انجام می شود. سعی کنید گیاه هویا خود را در بهار یا تابستان، زمانی که گیاه در قوی ترین حالت است، در گلدان بزرگتر قرار دهید.

برای ایجاد زهکشی بهتر از مخلوط خاک سبک تری استفاده کنید:

از آنجا که حساسیت هویا به آبیاری بیش از حد زیاد است، معمولاً در مخلوط خاک های سبک و کم چگال بهتر رشد می کنند. مخلوط های خاک ارکیده، پیت ماس ​​و مخلوط های ساکولنت و کاکتوس همه گزینه های خوبی برای هویا هستند زیرا اجازه تخلیه آب را می دهند. اگر می خواهید از یک خاک گلدان تجاری سنتی استفاده کنید، طبق دستورالعمل روی کیسه پرلیت، پرلیت اضافه کنید تا خاک سبک شود و زهکشی بهتر شود.

مرحله دوم: غذادهی گیاه هویا

در این بخش از مقاله به چگونگی رسیدگی تغذیه گیاه هویا می پردازیم.

حفظ گیاه هویا:

وقتی روی خاک خشک شد، هویا را آبیاری کنید. برای فهمیدن اینکه آیا گیاه هویا شما نیاز به آبیاری دارد، قسمت بالای خاک را لمس کنید. اگر خاک هنوز کمی مرطوب است، چند روز دیگر صبر کنید و دوباره بررسی کنید. اگر خاک کاملاً خشک است، گیاه هویا خود را به اندازه کافی آبیاری کنید تا خاک مرطوب باشد. گیاهان هویا نسبت به آبیاری بیش از حد حساس هستند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که آنقدر آب نریزید که آب در آن جمع شود یا از قسمت بالای گلدان طغیان کند.

  • در ماه های بهار و تابستان، گیاهان هویا معمولاً باید هر هفته یکبار آبیاری شوند. در پاییز و زمستان، به طور معمول می توان هویا را کمتر، تقریبا هر 2 هفته یکبار آبیاری کرد.
  • به طور کلی، بهتر است هویای خود را کم آبیاری کنید تا آن را بیش از حد آب دهید. اگر هویای خود را کم آب دهید، برگ ها پژمرده شده و یا زرد می شوند. اگر این اتفاق افتاد، هویای خود را بیشتر آب دهید. اگر هویای خود را بیش از حد آبیاری کنید، احتمالاً باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه می شود.

هویا خود را در ماه های گرم با کود تغذیه کنید.

در حالی که هویا شما هنوز در حال بلوغ است، می توانید با تغذیه آن با یک کود با ازت بالا 1 تا 2 بار در ماه در ماه های بهار و تابستان به رشد آن کمک کنید. هنگامی که هویا شما رشد کرد، کودهای با فسفر بالا انتخاب کنید تا گلهای هویا را به شکوفایی تشویق کند. در ماه های پاییز و زمستان از مصرف کود برای هویا خودداری کنید، زیرا رشد گیاه در این دوره به طور کلی متوقف می شود و به استراحت نیاز دارد.

گیاه خوب

گیاه خوب

وقتی برگ های مرده دیدید گیاه خود را هرس کنید:

گیاه هویا خود را از نظر وجود برگ های مرده، که معمولاً پژمرده، مایل به زرد یا قهوه ای به نظر می رسند، بررسی کنید. این برگ ها را هرس کنید، و همچنین هرگونه اصلاحی را که ترجیح می دهید انجام دهید. با این حال هنگام هرس هویا خود، مراقب باشید که ساقه های بلند یا ساقه های قدیمی گل را قطع نکنید، زیرا این ها مکان هایی هستند که گل های جدید هویا شروع به رشد می کنند.

ساقه نرم هویا خود را با یک ساختار نگهدارنده و ریسمان نگه دارید:

اگر یک نوع هویای انگوری دارید، مانند Hoya carnosa variegata، می توانید هویای انگوری خود را طوری پرورش دهید تا هر طور که می خواهید رشد کند. ابتدا یک سازه از جنس بامبو، چوب یا آهن برای شکل دهی انگور به طوری که می خواهید هویای شما رشد کند مانند حلقه U یا شبکه ای انتخاب کنید. سپس، از ریسمان استفاده کنید تا هویای انگوری موجود را تا آنجا که رشد می کند، به بامبو ببندید. وقتی انگورهای روی گیاه هویا رشد می کنند، به سمت بالا و اطراف ساختار نگهدارنده رشد می کنند.

اطمینان حاصل کنید که ریسمان را به درستی می بندید تا گره ها به اندازه کافی محکم باشند و ساقه نرم هویا را همزمان با رشد به سمت بالا نگه دارد، اما نه آنقدر تنگ که رشد گیاه را قطع کنند. اگر ساقه نرم هویا در هر نقطه دور از ساختار بامبو، چوب یا آهن شروع به رشد می کند، می توانید از ریسمان بیشتری استفاده کنید تا رشد جدید ساختار را تضمین کنید.

مرحله سوم: پرداختن به مشکلات رایج

در این بخش که آخرین مرحله از این مقاله هست به مشکلات رایجی که برای گیاهتان ممکن است پیش بیاید صحبت می کنیم.

برای مقابله با آفات مکنده شیره از روغن چریش استفاده کنید:

رایج ترین آفاتی که به گیاهان هویا حمله می کنند، آفات مکنده شیره هستند مانند اشکالات پوستی و کنه های عنکبوتی. برای مقابله با این آلودگی های مزاحم، به گیاه هویا خود روغن چریش بپاشید. مقدار روغن چریش مورد نیاز به محصول و مخلوط خاصی که استفاده می کنید بستگی دارد، بنابراین مطمئن شوید که دستورالعمل های موجود روی بطری را دنبال می کنید.

در بیشتر موارد، شما باید از اسپری روغن چریش به مدت 10 روز بر روی هویا خود استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ آفات جدیدی نمی تواند در گیاه شما تخم گذاری و آن را آلوده کند.

برای از بین بردن مگس سفید، صابون حشره کش را امتحان کنید:

در حالی که مگس سفید ابتدا به سمت سایر گیاهان گرایش پیدا می کند، اما گاهی اوقات ممکن است به سمت گیاهان هویا کشیده شود. برای مقابله با چنین آلودگی هایی، صابون حشره کش را امتحان کنید. بسیاری از صابون های حشره کش در یک بطری اسپری قرار دارند و استفاده از آنها را برای شما آسان می کند. هنگام استفاده از صابون حشره کش، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های مربوط به آن را دنبال می کنید.

اگر هویا در فضای باز است مقداری طعمه حلزون بگیرید:

اگر در ماه های بهار و تابستان هویای خود را بیرون از منزل نگهداری می کنید، ممکن است بخواهید از طعمه حلزون استفاده کنید تا این موجودات لزج را از گیاه هویا دور نگه دارید. طعمه حلزون معمولاً در یک بسته حاوی گرانول است که می توان به راحتی در اطراف گیاهان پاشید تا حلزون ها از گیاه دور بمانند.

صابون حشره کش را امتحان کنید

صابون حشره کش را امتحان کنید

دوده را از قالب پاک کنید تا هویا شما عاری از بیماری بماند:

در بعضی موارد، آلودگی آفات می تواند باعث رشد دوده کپک روی برگ گیاه هویا شود. در حالی که پس از کنترل آفت، قالب به طور کلی پوسته پوسته می شود، با پاک کردن دوده قالب می توانید به بهبود رشد هویا کمک کنید. برای انجام این کار، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) مواد شوینده مایع خانگی در هر 3 لیتر (0.79 گالن آمریکا) آب را در یک بطری آب مخلوط کنید. محلول را روی قالب اسپری کنید، 15 دقیقه صبر کنید، سپس محلول را زیر ظرفشویی یا با آب شلنگ بشویید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *