گیاهان

انواع گل های لادن

15 نوع از بهترین انواع گیاه لادن

من معتقدم که به گل های خوراکی، آنگونه که باید، توجه نمی شود. و بهترین گل خوراکی، بدون شک گل لادن / آب‌تَره / علف چشمه / ترتیزک آبی (nasturtium) است. گل لادن، علاوه بر اینکه به هر نوع فضایی، زیبایی خیره کننده ای می بخشد و همچنین افزودنی فوق العاده ای به سالاد ها محسوب می شود، یکی از محبوب ترین انواع گل های خوراکی است.

این گل های رنگارنگ به سرعت، به سادگی و به راحتی رشد می کنند و حتی در خاک های ضعیف نیز، رشد نسبتاً خوبی دارند. این بدان معناست که آن ها به هیچ نوع کود یا ماده افزودنی دیگری، احتیاج ندارند. در حقیقت، پرورش آنها به قدری آسان است که اغلب باغبانان، آنها را به حال خود رها می کنند.

اگرچه این گلها اغلب به صورت یک ساله رشد می کنند، در مناطق گرمتر گاهی دیده شده که به عنوان گیاهان چند ساله و علفی نیز، می توانند به حیات خود ادامه دهند؛ به این معنی که در فصل پاییز، روی زمین افتاده و از بین می روند و سپس در فصل بهار سال آینده، دوباره به حیات برگشته و رشد می کنند.

علاوه بر این، این گل ها حتی در آب و هوای خنک تر نیز می توانند دوباره به حیات خود برگردند. بنابراین، این گل های خوراکی، ظریف و ماندگار هستند. کدام گل هست که تمامی این ویژگی ها را همه یکجا داشته باشد؟

و این همه ویژگی های منحصر به فرد این گیاه نیست! این گل ها، به طور طبیعی آفات را دفع می کنند و به محافظت از گیاهان دیگر در برابر کلیه آفات نیز، کمک می کنند.

گل های خوراکی، ظریف و ماندگار هستند

گل های خوراکی، ظریف و ماندگار هستند

انواع بسیار زیبایی از گل های لاله وجود دارند که به سختی می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

انواع گیاه لادن:

در ادامه مقاله، چند نوع از بهترین گل های خانواده لادن ها را معرفی کرده و اطلاعات مختصری را درباره هرکدام ارائه داده ایم، تا انتخاب دقیق تر و بهتری از این گل های جذاب و شیرین داشته باشید و بدانید که کدام نوع، برای شما مناسب تر است!

  1. لادن آلاسکا (Alaska)
  2. لادن زردآلو (Apricot)
  3. لادن مخمل سیاه (Black Velvet)
  4. لادن ملکه هندی (Empress of India)
  5. لادن فستیوال آتشین (Fiery Festival)
  6. لادن فرمانده هندی (Indian Chief)
  7. لادن جواهر (Jewel Mix)
  8. لادن پرتقال درخشان (Orange Gleam)
  9. لادن شعله ارکیده (Orchid Flame)
  10. لادن Peach Melba
  11. لادن ققنوس (Phoenix)
  12. لادن امپراطور بنفش (Purple Emperor)
  13. لادن Vesuvius
  14. لادن Whirlybird Mix
  15. لادن Yeti

نکات پرورش لادن:

تمامیِ لادن ها از تیره ی Tropaeolum هستند و تقریباً از ۸۰ گونه مختلف گیاهان گلدار و علفی، یکساله و یا چند ساله تشکیل شده اند. شناخته شده ترین و محبوب ترین نوع لادن ها، T. majus است، که گیاهی یکساله و مقاوم، بومی کوه های آند در بولیوی و کلمبیا می باشد. چندین گونه شناخته شده دیگر نیز وجود دارد، از جمله T. peregrinum و T. speciosum.

در هنگام انتخاب نوع لادن مورد نظر خود، باید به چند نکته توجه داشته باشید. مهمترین نکته این است که انتخاب کنید دوست دارید لادن شما از نوع علفی باشد، یا از نوع بوته ای. ممکن است در یک گونه خاص، هر دو نوع لادن ذکر شده وجود داشته باشد؛ لذا هنگام خرید خود، حتماً مشخصات هر نوع خاص را به دقت مطالعه و بررسی نمایید. لادن های علفی، دارای شکوفه ها و برگ های بزرگتری هستند، اما تعداد آنها به اندازه نوع بوته ای نیست.

نکاتی که باید قبل از پرورش لادن ها بدانید

نکاتی که باید قبل از پرورش لادن ها بدانید

این گونه از لادن ها، برای کاشته شدن در سبدهای آویز، و همچنین پخش شدن روی زمین مانند یک پوشش، یا آویزان شدنشان از لبه‌ی یک گلدان، عالی هستند. حتی بعضی اوقات می توانید انواع مختلفی از این لادن ها را پرورش دهید تا روی نرده ها یا تیرهای حیاط خانه تان، بالا رفته و حیرت همگان را برانگیزد.

درباره لادن های بوته ای، همانطور که از نام آن ها پیداست، به شکل متراکم و بوته ای رشد می کنند که اندازه آنها به راحتی قابل کنترل است و به خوبی پرورش می یابد.

داشتن این ویژگی، این نوع لادن ها را برای کاشت در داخل گلدان، طاقچه های کنار پنجره، لبه یک مسیر یا حاشیه باغچه ها، بسیار مناسب می کند. وجود این گل ها، باغ شما را بی نظیر می کند. لازم به یادآوری است که این دسته بندی ها قطعی نیستند، زیرا برخی از انواع لادن های بوته ای، کمی علفی شکل نیز هستند و رشد برخی از انواع لادن های علفی نیز، از شدت کمتری برخوردار بوده و تا حدودی بوته ای شکل محسوب می شوند.

به طور کلی، مهم است که انواع مختلف لادن های موجود را، همراه با ویژگی های خاص‌شان، به صورت مورد به مورد در نظر بگیرید. به غیر از این، لازم به ذکر است که برخی از انواع لادن ها، شاخ و برگ هایی متنوع و زیبا دارند که حتی اگر گل هم نداشته باشند، باز هم زیبا بوده و توجه زیادی را به خود جلب می کنند.

با وجود انواع مختلف و زیاد و بسیار دلپذیر خانواده لادن ها، دشوارترین قسمت نوشتن این مقاله، خلاصه و محدود کردن لیست موجود، به گل های مورد علاقه من است. من عاشق این هستم که با شور و شوق زیادی، همه ی انواع مختلف لادن ها را به طور همزمان، داخل باغچه خانه خودم بکارم!

گل لادن زرد

گل لادن زرد

1- لادن آلاسکا (Alaska):

این گیاه زیبا با شاخ و برگ های متنوع و سبز و سفید رنگ خود، چه گل داشته باشد و چه نداشته باشد، درمانی برای چشم ها به شمار می رود. گل های خوراکی لادن آلاسکا، در رنگ های زرد، گیلاسی، صورتی کمرنگ و زرشکی پدیدار شده که به مدت ۵۵ تا ۶۰ روز روی شاخه ها باقی مانده و همگان را غرق در لذت و زیبایی می کنند.

ارتفاع یک لادن آلاسکای بالغ، به 30-35 سانتی متر می رسد، که این بوته جمع و جور و متراکم، در آفتاب کامل و سایه ای جزئی، رشد می کند. لادن آلاسکا، گیاهی سازگار محسوب شده که به راحتی رشد و پرورش می یابد.

بذرهای لادن آلاسکا را می توانید به راحتی در بسته بندی های مختلف و در اندازه های مختلف، از فروشگاه های True Leaf و یا Burpee پیدا کنید.

لادن آلاسکا

لادن آلاسکا

2- لادن زردآلو (Apricot):

لادن زردآلو، برای کاشت در طاقچه های کنار پنجره و یا حاشیه باغچه ها بسیار مناسب است. گل های شاد و بسیار منحصر به فرد این گیاه، به رنگ زردآلو، در بالای شاخ و برگ های سبز رنگ و روشن آن، پدیدار می شوند.

این بوته جمع و جور و متراکم و پر شاخ و برگ، بسیار کوچک است و به هر باغ یا گلدانی، زیبایی خاص و منحصر به فردی می بخشد و در عرض ۵۵ تا ۶۵ روز بالغ می شود.

ارتفاع این گیاه به 30 سانتی متر می رسد و بذرهای آن در فروشگاه برادران Eden موجود است.

لادن زردآلو

لادن زردآلو

3- لادن مخمل سیاه (Black Velvet):

رنگ شکوفه های این گیاه چنان قرمز عمیق است که تقریباً سیاه به نظر می رسند و این گیاه را به یک انتخاب جادویی و کاملاً منحصر به فرد تبدیل می کنند. گل های قرمز – مشکی رنگ این گیاه با وجود پرچم هایی به رنگ زرد روشن، کنتراست رنگی خیره کننده ای را ایجاد کرده که باعث شده این گل ها، بسیار بسیار چشم گیر تر شوند.

دلیل دیگر محبوبیت زیاد این گیاه، ماندگاری بالای گل های آن است و شما می توانید از زیبایی گل های لادن مخمل سیاه، در تمام طول بهار و تابستان لذت ببرید. این نوع لادن علفی، تا طول 30 سانتی متر رشد می کند و ۷۵ روز پس از کاشت، بالغ می شود. بذرهای این گیاه در اندازه ها و بسته بندی های مختلف، در فروشگاه برادران Eden موجود است.

لادن مخمل سیاه

لادن مخمل سیاه

4- لادن ملکه هندی (Empress of India):

لادن ملکه هندی، گیاهی بوته ای و کوتاه است و ارتفاع آن به 40 سانتی متر می رسد. این گیاه با شاخ و برگ هایی به رنگ سبز و آبی تیره خود، شکوفه هایی بلند و زیبا و مخروطی شکل به رنگ قرمز مایل به زرد، به اندازه 5 و 6 سانتی متر تولید می کند و در عرض ۵۵ تا ۶۵ روز بالغ می شود. شما می توانید بذرهای این گیاه فوق العاده را از فروشگاه های برادران Eden و Burpee تهیه کنید.

لادن ملکه هندی

لادن ملکه هندی

5- لادن فستیوال آتشین (Fiery Festival):

لادن فستیوال آتشین، در باغ شما یک جشن رنگارنگ و زیبا برگزار خواهد کرد! ترکیبی از گل های قرمز پررنگ، با مرکز زرد رنگ و درخشانشان و شاخ و برگهای سبز رنگ و روشن آن، این نوع لادن را به گیاهی بسیار جذاب و سرگرم کننده تبدیل کرده است. من تنها با نگاه کردن به این ترکیب رنگی شاد گل ها، سرشار از شادی و شعف می‌شوم!

این گیاه به کندی رشد می‌کند و از نوع لادن های علفی است؛ آفتاب کامل را ترجیح می دهد و می تواند تا ارتفاع 150 سانتی متر رشد کرده و بزرگ شود. این گیاه برای کاشت در سبدهای آویز، یا کاشت داخل بستر باغچه به عنوان ایجاد یک پوشش زیبا روی زمین، ایده‌آل است.

بذرهای این گیاه در اندازه ها و بسته بندی های مختلف، در فروشگاه برادران Eden موجود است.

لادن فستیوال آتشین

لادن فستیوال آتشین

6- لادن فرمانده هندی (Indian Chief):

لادن فرمانده هندی، از نوع لادن های علفی بوده و می تواند تا طول 150 سانتی متر رشد کرده و بزرگ شود. گلهای قرمز رنگ و روشن این گیاه با مرکز تیره رنگشان، در مقابل شاخ و برگ های سبز رنگ و تیره، تضاد چشمگیر و زیبایی را ایجاد می کند. این نوع لادن در آفتاب کامل به خوبی رشد می کند، و برای کاشت در بستر باغچه و یا داخل گلدان، بسیار مناسب است. بذرهای این گیاه در اندازه ها و بسته بندی های مختلف، در فروشگاه برادران Eden موجود است.

لادن فرمانده هندی

لادن فرمانده هندی

7- لادن جواهر (Jewel Mix):

لادن جواهر، نوعی لادن علفی با شکوفه هایی درخشان با رنگ روشن است. رشد و پرورش دادن آن از طریق بذر، بسیار آسان است و در مناطقی با آب و هوای خشک و معتدل، بهترین رشد را دارد. بذرهای کاشته شده این گیاه، که در طی مدت ۵۴-۶۳ روز رشد کرده و به گیاه بالغی تبدیل می شوند، بسیار مقاوم و قوی هستند و به همین دلیل، یک گزینه ایده آل برای باغبانان تازه کار یا شروع باغبانی کردن کودکان، محسوب می شوند.

این گیاه برای کاشت در بستر باغچه، و در کنار نرده ها و مسیرهای پیاده روی، ایده‌آل است. من همچنین کاشت این گیاه را در کنار گیاه لوبیا نیز دیده ام، و از نظرم ترکیب این دو گیاه در کنار هم، بی نهایت چشم نواز است. لادن جواهر با شکوفه هایی به رنگ های زرد، هلویی، کارمین (قرمز روشن) و صورتی روشن و اندازه 5 و 6 سانتی متر، یکی از محبوب‌ترین انواع خوراکی لادن ها است و ارتفاع گیاه بالغ آن به 45 تا 60 سانتی متر می رسد.

بذرهای این گیاه در اندازه ها و بسته بندی های مختلف، در فروشگاه برادران Eden و True Leaf موجود است. لادن جواهر، نوع بوته ای و در اندازه کوچک نیز دارد، که برای کاشت در گلدان ها و کنار طاقچه پنجره، بسیار مناسب است.

این نوع بوته ای، گل هایی 5 تا 8 سانتی متری و مهمیز دار با رنگ های زرد، قرمز و زردآلویی، دارد و در آفتاب کامل بهترین رشد را می کند و ارتفاع آن به 25 تا 30 سانتی متر می رسد. بذرهای لادن جواهر بوته ای در فروشگاه برادران Eden و Burpee موجود است.

لادن جواهر

لادن جواهر

8- لادن پرتقال درخشان (Orange Gleam):

لادن پرتقال درخشان، نوعی گیاه علفی است و برای کاشت در سبدهای آویز، داخل بستر باغچه به منظور ایجاد یک پوشش روی زمین و یا رشد دادنش روی یک داربست، ایده آل است. شکوفه های نارنجی رنگ و روشن، معطر و پُربارش، نشاط و هیجان زیادی را در ماه های گرم تابستان، به باغ شما می افزاید.

خانواده ‘Gleam’ همگی در سال ۱۹۳۵، دارنده رتبه All-America Selections بودند و برای اولین در دهه ۱۹۲۰ داخل یک باغ در مکزیک، کشت شدند. لادن پرتقال درخشان در آفتاب کامل بهترین رشد را می کند و طول آن به 150 سانتی متر می رسد و در تمام طول تابستان گل می دهد. بذرهای این گیاه در اندازه ها و بسته بندی های مختلف، در فروشگاه برادران Eden موجود است.

لادن پرتقال درخشان

لادن پرتقال درخشان

9- لادن شعله ارکیده (Orchid Flame):

لادن شعله ارکیده به صورت بوته‌ای و پُر شاخ و برگ رشد کرده و تا ارتفاع 30 سانتی متر رشد می کند. گل های زیبای دو رنگ این گیاه، به اندازه 5 سانتی متر بوده و به رنگ زرد طلایی با رگه هایی قرمز رنگ موجود اند که در طول فصل تغییر رنگ می دهند و در اواخر تابستان، به طور کامل قرمز می شوند.

این گیاه فوق العاده علاوه بر اینکه برای کاشت در بستر باغچه ها و حاشیه باغ ها بسیار مناسب است، می توان آن را در گلدان هایی کاشت و داخل پاسیو گذاشت، تا از رنگ های زنده و فوق العاده زیبای آن، لذت برد. برای گرفتن بهترین نتیجه، گیاه خود را در یک مکان کاملاً آفتابی بکارید. می توانید بسته های حاوی ۵۰ عدد بذر لادن شعله ارکیده را از فروشگاه Burpee خریداری کنید.

لادن شعله ارکیده

لادن شعله ارکیده

10- لادن هلو Melba:

دلیل نام گذاری این نوع لادن، از نام آن مشهود است. گل های شیرین و ظریف این گیاه، به رنگ زرد خامه ای فوق العاده زیبا با رگه هایی به رنگ قرمز است که بلافاصله شکل یک هلو را به یاد من می آورد.

لادن هلو Melba به دلیل شکل بوته ای و جمع و جور و متراکم اش، بسیار مناسب کاشت در بستر باغ و یا داخل گلدان است. من همچنین شاخ و برگ های خاکستری – آبی رنگ و ملایم این گیاه را که فوق العاده زیبا و منحصر به فرد است، بسیار دوست دارم.

این گیاه بر خلاف سایر انواع لادن ها، تا ارتفاع 30 سانتی متر رشد می کند و سایه ای جزئی را تحمل می کند. اما به خاطر داشته باشید که برای داشتن بیشترین میزان گلدهی و بهترین رشد، باید آفتاب کامل داشته باشد. می توانید بسته های حاوی بذر لادن هلو Melba را در اندازه های مختلف، از فروشگاه برادران Eden تهیه کنید.

لادن هلو

لادن هلو

11- لادن ققنوس (Phoenix):

لادن ققنوس، دقیقاً همان چیزی است که باغ شما، به آن نیاز دارد. این گیاه، نیرو و نشاط تازه ای به باغ شما خواهد بخشید. این گیاه نیمه علفی، از خانواده “Golden Gem” است که برای اولین بار، در اوایل دهه ۱۹۰۰ در فهرست لادن ها قرار گرفت. آنچه که این نوع لادن زیبا را بسیار منحصر به فرد می کند، گل های نادر و دوقسمتی و کمی آشفته آن است.

همانطور که از نام این گیاه مشخص است، لادن ققنوس، شکوفه هایی شعله ور و نارنجی-قرمز رنگ دارد. از این گیاه عموماً به عنوان یک گیاه حاشیه ای در اطراف باغ ها، استفاده می شود. این گیاه در زمستان می میرد و سپس در بهار سال آینده، دوباره در بستر باغ رشد کرده و ظاهر می شود. ارتفاع این گیاه بالغ به 25-30 سانتی متر می رسد.

لادن ققنوس

لادن ققنوس

12- لادن امپراطور بنفش (Purple Emperor):

شکوفه های زیبای بنفش رنگ و روشن این گیاه، با مرکز زرد رنگشان، پدیدار شده و خودنمایی می کنند و سپس رنگ آنها با پایان یافتن فصل تابستان، به بنفش کمرنگ در می آید. این گیاه علفی شکل، شاخ و برگ هایی به رنگ سبز عمیق دارد و کاشت آن در حاشیه باغ ها یا سبدهای آویز، ایده آل است.

ارتفاع این گیاه بالغ به 40 سانتی متر می رسد؛ مکانی با آفتاب کامل را ترجیح می دهد و زینت بخش هر باغ و باغچه ای است. بذرهای این گیاه در اندازه ها و بسته بندی های مختلف، در فروشگاه برادران Eden موجود است.

لادن امپراطور بنفش

لادن امپراطور بنفش

13- لادن Vesuvius:

لادن Vesuvius، آتشفشانی از رنگ هاست. گل های ظریف و صورتی رنگ این گیاه زیبا، در تمام طول تابستان شکوفا می شوند. این گیاه بوته ای شکل و جمع و جور و متراکم، دارای شاخ و برگهایی به رنگ سبز-آبی است و ارتفاع آن تنها به 30 سانتی متر می رسد.

پیدایش این نوع لادن به سال ۱۹۰۸ برمی گردد، زمانی که برای اولین بار در فهرست گل های موجود در Burpee ظاهر شد. کاشت این گیاه در حاشیه باغ ها، داخل گلدان و کنار طاقچه های پنجره ایده آل است؛ در آفتاب کامل، بهترین رشد خود را دارد و طی ۶۰-۸۰ روز، به گیاهی بالغ تبدیل می شود.

بذرهای این گیاه در اندازه ها و بسته بندی های مختلف، در فروشگاه برادران Eden و Burpee موجود است.

لادن Vesuvius

لادن Vesuvius

14- لادن Whirlybird Mix:

این گیاه زیبا با گلهایی دوبخشی، در رنگین کمانی از رنگ ها، از قرمز تا زرد کمرنگ و نارنجی-طلایی، پدیدار می شود. این گیاه جمع و جور و متراکم، تا ارتفاع 30 سانتی متر رشد می کند و طی ۵۵-۶۵ روز به گیاهی بالغ تبدیل می شود.

لادن Whirlybird Mix برای کاشت در گلدان داخل پاسیو و یا طاقچه های کنار پنجره، ایده آل است. بذرهای این گیاه در اندازه ها و بسته بندی های مختلف، در فروشگاه True Leaf موجود است.

لادن Whirlybird Mix

لادن Whirlybird Mix

15- لادن Yeti:

این نوع لادن علفی و بالارونده، دارای تاک هایی است که طول آن می تواند به 200 سانتی متر نیز برسد. شکوفه های زیبا و ظریف این گیاه به رنگ های کرمی-سفید و زرد است. لادن Yeti در آفتاب کامل بهترین رشد را دارد، اما سایه جزئی را نیز تحمل می کند و طی مدت ۶۰-۷۰ روز، به گیاهی بالغ تبدیل می شود. کاشت این گیاه در کنار یک داربست یا میله برای بالا رفتن از آن، و یا داخل سبدهای آویز، ایده آل است. بذرهای این گیاه در اندازه ها و بسته بندی های مختلف، در فروشگاه برادران Eden موجود است.

لادن Yeti

لادن Yeti

گیاهی بهتر از لادن وجود ندارد:

به هیچ وجه، امکان ندارد که عاشق این گل های زیبا، دلپذیر و بادوام نشوید. لادن ها، انواع زیاد و فوق العاده زیبایی دارند که می توانید متناسب با سلیقه و باغچه خود، نوع مورد علاقه خود را انتخاب کرده و پرورش دهید.

آیا علاقه ای به پرورش این گلهای خوراکی در خانه خود دارید؟ روش مورد علاقه شما برای استفاده از آنها در آشپزخانه، و همچنین نوع مورد علاقه شما چیست؟ با گذاشتن کامنت به من، این موضوعات را اطلاع دهید!

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *