بن سای و گلخانه

انواع گل لاله عباسی

گل لاله عباسی ساده

گل لاله عباسی با نام علمی Mirabilis jalapa، گیاهی چند ساله، علفی و بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی است. عمدتا این گیاه به صورت یکساله کاشت می شود. گونه های متنوعی از این گیاه وجود دارد که سرده لاله عباسی رایج ترین گونه ی تزئینی از این گلهاست.

لاله عباسی برای اولین بار در سال 1540 از کوههای آند در پرو به بقیه نقاط جهان صادر شده است، از این رو به این گیاه شگفتیهای پرو یا «Marvel of Peru» گفته می شود. یکی از ویژگیهای جالب این گیاه در برخی گونه ها تغییر رنگ گل های آن است. گاهی در یک خوشه از این گیاهان گل هایی با رنگ های مختلف مشاهده می شود.

یکی از نام های دیگر این گیاه در زبان انگلیسی «Four o’clock flower» است و علت نامگذاری گیاه به Four o’clock این است که گلهای این گیاه نزدیک به 4 بعد از ظهر شکوفا شده و صبح بسته می شوند. در هنگام باز شدن گل ها، عطری زیبا در فضا پراکنده شده و به محض بسته شدن گلها عطر گلها قطع شده و اثری از آن عطر زیبا نخواهد بود.

برای مطالعه مقاله معرفی پیچ گل ساعتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل لاله عباسی زیبا

گل لاله عباسی زیبا

گیاه لاله عباسی دارای گل هایی شیپور مانند به قطر 2.5 تا 5 سانتی متر است. گل ها دارای پنج گلبرگ بهم پیوسته و معطر هستند، که فقط در بعد از ظهر و روزهای بارانی باز شده و عطر افشانی می کنند. گل ها در رنگهای متنوع قرمز، زرد، سفید، صورتی و یا ابلق وجود دارند. از گل های این گیاه برای ساختن رنگ استفاده می شود.

این گیاه دارای برگ های سبز رنگ تخم مرغی شکل با نوک تیز و فاقد کرک است. حاشیه برگها صاف بوده و به صورت متقابل هستند. اندازه برگها در حدود 10-5 سانتی متر است.این گیاه دارای ساقه ای منشعب و بالا رونده به ارتفاع تقریبا 80 سانتی متر است. ریشه های گیاه لاله عباسی غده ای و گوشتی هستند.

بذر گل لاله عباسی زرد

این غده ها ژوخه ای بوده و محافظت می شوند. می توان از این ریشه ها برای تکثیر گیاه استفاه کرد. اگر ریشه های گوشتی گیاه حفظ شود مدت 5 سال عمر خواهد کرد. گیاه لاله عباسی داری گل میوه هستند. این گیاه گلدار زیبا در شمال و غرب آسیا، جنوب آمریکا، اروپا و شمال آفریقا پراکنده شده است. در کشور ایران هم در اکثر مناطق آن رویش دارند.

برای مطالعه مقاله معرفی گل یخ می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل عباسی

گل عباسی

انواع گیاه لاله عباسی:

انواع مختلفی از گل های لاله عباسی وجود دارد که در زیر به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد:

  • گل لاله عباسی میکس
  • گل لاله عباسی هفت رنگ ایتالیایی
  • گل لاله عباسی زرد پر گل
  • گل لاله عباسی پا بلند

شرایط نگهداری گیاه لاله عباسی:

نور مورد نیاز گیاه لاله عباسی:

لاله عباسی برای رشد خود به نور مستقیم نیاز دارد. در صورت کمبود نور، رنگ برگها کم رنگ می شود و گلها و غنچه ها می ریزند. در صورت وجود نور زیاد، اگر رطوبت خاک و هوا کافی باشد، مشکلی پیش نمی آید. اما اگر هوا و خاک خشک باشند گل های گیاه ریخته و برگها دچار سوختگی می شوند.

آبیاری گل لاله عباسی:

وقتی که سطح گیاه خشک شد گل لاله عباسی نیاز به آبیاری پیدا می کند. آبیاری بیش از حد و غرقابی کردن به گیاه آسیب می رساند. در فصل زمستان باید آبیاری را کمتر کرد چراکه موجب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود.

بذر گل زینتی

دمای مناسب گل لاله عباسی:

گیاه لاله عباسی گیاه بومی مناطق گرمسیری است، بنابراین آب و هوای گرم را می پسندد. این گل بسیار گرما دوست است و فصل تابستان و پاییز اوج شکوفایی این گیاه زیباست. بهترین دما برای رشد این گیاه دمای 15-30 درجه سانتی گراد است. در هوای سرد گل لاله عباسی رو به پژمردگی می رود و با گرم شدن هوا دوباره به رشد خود ادامه می دهد.

با سرد شدن هوا گلدهی گیاه کاهش می یابد و در دمای صفر درجه کاملا از بین می رود. با اینکه گیاهی گرما دوست است، اما گرمی بسیار زیاد را نمی تواند تحمل کند. بهترین آب و هوا برای این گیاه آب و هوای گرم و شرجی است. اگر از این گیاه در گلدان نگهداری می کنید، در فصل زمستان آن را به مکان گرم منتقل کنید تا به رشد خود ادامه دهد.

خاک مورد نیاز گل لاله عباسی:

خاک مناسب این گیاه باید سبک بوده و دارای زهکشی خوبی باشد. خاک های رسی آهکی و مرطوب خاک مناسبی برای این گیاه به شمار می آیند. کمبود مواد غذایی در خاک موجب کوچک و کمرنگ شدن برگها شده و گلها ریزش پیداکرده و غنچه های جدیدی باز نخواهد شد.

برای مطالعه مقاله معرفی گل لاله عباسی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل لاله

گل لاله

کود دهی گیاه لاله عباسی:

در طی فصل رشد هر 4- 6 هفته یکبار از کود ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده می شود. کوددهی بیش از اندازه به گل لاله عباسی موجب عدم گلدهی و افزایش رشد رویشی گیاه می شود.

هرس کردن گیاه لاله عباسی:

در طول رشد خود گیاه لاله عباسی نیاز به هرس ندارد اما با فرا رسیدن فصل سرما اگر قصد نگهداری از غده های گیاه را تا سال بعد دارید، تمامی قسمتهای هوایی گیاه را از سطح خاک ببرید و غده را برای سال بعد حفظ کنید.

نکته: گیاه لاله عباسی گیاهی توهم زا است بنابراین باید مراقب بود که خورده نشود.

بذر پیچ گل ساعتی آبی

موارد استفاده از گیاه لاله عباسی:

  • گل های گیاه لاله عباسی در برخی کشور ها برای رنگ آمیززی مواد غذایی استفاده می شود.
  • هر چند برگهای این گیاه خوراکی است؛ اما گیاهی توهم زا است و فقط در مواقع ضروری توصیه می شود. تا حد امکان از مصرف خوراکی آن بپرهیزید.
  • دانه های گیاه سمی است.
  • گیاه برای پاک کردن آلودگی از فلزات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مطالعه مقاله معرفی گل میخک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل لاله عباسی صورتی

گل لاله عباسی صورتی

نحوه کاشت و پرورش گیاه لاله عباسی:

تکثیر گیاه لاله عباسی به دو صورت انجام می گیرد:

تکثیر از طریق بذر:

  • جهت تکثیر گیاه لاله عباسی از طریق بذر، بذر های سیاه گیاه را در اوایل فصل بهار می کارند. برای این کار بهتر است یک شب قبل از کاشت دانه ها را خیس کنید تا سریعتر جوانه بزند.
  • در فصل پاییز، دانه های درشت و سیاه رنگ می رسند و بر روی زمین می افتند. در فصل پاییز می توانید این بذر ها را جمع آوری کرده و در محل خنکی نگهداری کنید و در اوایل بهار اقدام به کاشت آن کنید.
  • زمان مناسب برای کشت دانه ها در اواخر زمستان است.
  • برای این کار خاک را با کمی کود مخلوط کنید.
  • خاک اصلی باید نرم و سبک بوده و دارای زهکشی مناسبی باشد.
  • بذر ها را در عمق 20 سانتی متری بکارید.
  • بعد از کشت بذرها خاک را آبیاری کنید.
  • تا زمانی که گیاه رشد کند و به اندازه 5 سانتی متر برسد، دایما خاک را مرطوب نگهدارید.
  • بعد از رشد 5 سانتی گیاه آبیاری را کمتر کنید.
  • جوانه زنی در گیاه لاله عباسی تقریبا 10-14 روز طول می کشد. در صورتی که بذر ها در محلی با 8 ساعت نور طبیعی کاشته شود سرعت جوانه زنی افزایش می یابد.

بذر گل عسل سفید

تکثیر از طریق غده:

تکثیر گیاه لاله عباسی از طریق غده و ساقه نیز امکانپذیر است. برای تکثیر به این روش، در فصل پاییز غده ها را جدا کرده و در محلی تاریک داخل خاک و ماسه کشت کنید.

آفت گیاه لاله عباسی:

گل لاله عباسی جزو گیاهانی است که به راحتی قابل پررش و نگهداری است. این گیاه آفت چندانی ندارد.از مهم ترین آفت های این گیاه شته ها، حلزون ها و حشرات برگ خوار می باشد. از سم پودری جهت از بین بردن این حشرات استفاده کنید. سم پودری را بر روی سطح خاک بپاشید. در صورت ابتلای گیاه به بیماری و آفات به راحتی می توانید از قارچ کش ها و آفت کش ها استفاده کنید.

تبدیل لاله عباسی معمولی به لاله عباسی با گلهای ابلق توسط سرکه:

برای اینکه گیاه لاله عباسی که قصد کاشت آن را داریم ابلق یا چند رنگ شود، از سرکه استفاده می کنیم. برای این کار بذرهای لاله عباسی را قبل از کشت به مدت 30 دقیقه داخل سرکه خیس می کنیم و سپس آنها را می کاریم. گلهای که از این بذر حاصل می شوند چند رنگ خواهند شد.

برای خرید مجموعه بذر گل لاله عباسی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *