گیاهان

معرفی گل میخک

معرفی گل میخک

گل میخک گلی است دارای ریشه ماندنی که در شرایط مساعد ریشه آن تا چهار سال می ماند ولی معمولا بیش از یک سال استفاده نمی کنند، این گل را (برای گل گرفتن در زمستان و زینت اطاق) در گلدان می کارند و در گلخانه پرورش می دهند ولی در باغچه هم به طور ثابت می توان کاشت و تابستان ها گل می دهد.

رشد گل میخک

رشد و قد گل میخک بنا به نوع جنس و بذر متفاوت است و از بیست تا هفتاد سانتی متر می رسد، رنگ گل­های آن مختلف و خیلی زیاد است (سفید، صورتی، زرد، قرمز، قرمز تیره، ابلق، مخملی، و غیره) و بسته به محل پرورش در تمام فصل مساعد می توان گل گرفت.

کاشت بذر گل میخک

کشت بذر گل میخک (که از گل های رسیده به دست آمده در شهریور ماه در هوای آزاد و خاک پوک در سینی نشاء است که پس از سبز شدن و قابلیت نشاء آنها را تک تک بیرون آورده به طوری که نرمه ریشه ­ها صدمه نبیند در گلدان های استکانی که دارای همان خاک است کاشته و به گلخانه می برند پس از چهار ماه گلدان آن را در گلخانه بزرگتر کرده و خاک آن را قدری سفت تر می ریزند مجدد چهار ماه دیگر گلدان را بزرگتر کرده در هوای آزاد و آفتاب کامل قرار می دهند.

برای خرید بذر گل میخک پا بلند الوان کلیک کنید.

گل میخک

گل میخک

خاک مناسب گل میخک

خاک گل میخک (ماسه و کود خاک رس) است که کمی هم آهک و دوده مخلوط می کنند برای آنکه از تولید کرم جلوگیری نماید. آب به اندازه ای که همیشه خاکش مرطوب باشد لازم دارد، کود انسانی هم پس از تعویض آخرین گلدان و گذشت بیست روز بسیار نافع است.

نگهداری گل میخک

محل گل بایستی آفتاب رو باشد و چنانچه در گلدان کاشته شد زمستان را باید به گلخانه برد ولی اگر در زمین کاشته شده باشد ریشه اش زمستان می ماند.

تکثیر گل میخک

طرز ازدیاد گل میخک یکی از راه های کشت بذر به طریقه مذکور است و یکی هم از راه قلمه زدن که اکثرا از همین راه استفاده می شود بدین طریق (قلمه میخک عبارت از جوانه هایی است شش یا هفت برگه که از پهلوی ساقه اصلی بیرون آمده) قلمه را در آبان ماه از بوته های اصلی گرفته ته آن را با تیغ شکافی داده یک قطعه از چوب کبریت بین آن می گذارند که بتواند بهتر ریشه بزند بعد در گلخانه محل آفتابگیر در ماسه فرو می کنند. اواخر آذرماه می توان این قلمه ها را که ریشه کرده با احتیاط کامل که ترمه ریشه ها صدمه نبیند تک تک بیرون آورده در گلدان های استکانی دارای (خاک پوک ماسه) کاشت.

پس از دو ماه یعنی اوایل اسفند بایستی گلدان را تعویض و در گلدان نشائی منتقل و خاک آن را قدری سفت تر ریخت پس از دو ماه یعنی اوایل اردیبهشت مجدد گلدان را بزرگتر و در گلدان خیاری گذاشت و در هوای آزاد قرار داد پس از دو ماه دیگر یعنی اوایل تیرماه گلدان را بزرگتر و در گلدان پنج شاهی منتقل و همان در هوای آزاد آفتابر و پهلوی هم گلدان­ها را قرار می دهند یا تا نیمه گلدان­ها را در زمین فرو می کنند که مرطوب بماند.

بعد از بیست روز که گل میخک ریشه خود را گرفت کود پای بوته می گذارند. از مهرماه سال کم کم به گل می نشیند (البته نیمه آبان گلدان ها را بایستی به گلخانه منتقل کرد). هرقلمه بایستی چهار گلدان عوض کند تا به صورت گلدان کامل شود (۱- استکانی، ۲- نسائی، ۳- خیاری، ۴- پنج شاهی).

برای خرید انواع بذر گل زینتی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *