آموزش باغبانی

آموزش پرورش گل لاله

نحوه پرورش گل لاله در گلدان

گل های لاله داخل گلدان، زیبایی چشم نوازی را، چه در بیرون از خانه و چه در داخل فضای خانه، ایجاد می کنند و اگر به طور صحیح کاشته شوند و به خوبی از آنها مراقبت شود، می توانند سالانه شکوفا شده و فضا را غرق در لذت و زیبایی کنند. برای پرورش لاله ها در گلدان، به یک گلدان، خاک مناسب و روش کاشت صحیح، احتیاج خواهید داشت.

از آنجا که لاله ها، حدود ۱۲-۱۶ هفته قبل از گلدهی، خاموش و خواب هستند، باید آنها را در معرض دمای سرد قرار دهید تا هوای خنک فصل پاییز برایشان تداعی شود. اگر این کار به درستی انجام شود، لاله های شما در بهار یا تابستان شکوفا می شوند و زیبایی خیره کننده ای به فضای شما، خواهند بخشید.

مرحله اول: کاشت پیاز گل لاله

در مرحله اول این مقاله به کاشت پیاز گل لاله در گلدان می پردازیم.

از یک گلدان با قطر حداقل ۲۲ سانتی متر همراه با سوراخ های زهکشی استفاده کنید.

قطر گلدان شما باید حداقل ۲۲ سانتی متر باشد و مهم است که گلدان شما، حتما سوراخ های زهکشی داشته باشد. گلدان های بزرگتر، می توانند پیازهای گل لاله بیشتری را در خود جای دهند و در نهایت، یک گلدان پُر و زیبا خواهید داشت. برای کاشت لاله ها می توانید از گلدان های پلاستیکی، سرامیکی یا سفالی استفاده نمایید.

  • یک گلدان با قطر ۲۲ سانتی متر می تواند از ۲ تا ۹ عدد پیاز گل لاله را در خود جای دهد.
  • گلدانی که قطر آن ۵۶ سانتی متر باشد، ظرفیت نگهداری تقریبا ۲۵ پیاز گل لاله با اندازه متوسط را دارد.
  • وجود سوراخ های زهکشی، به این دلیل اهمیت دارند که آب در انتهای گلدان جمع نشود و پیاز، نپوسد.
کاشت پیاز گل لاله

کاشت پیاز گل لاله

گلدان خود را پر کنید:

گلدان خود را تا نیمه با مخلوط خاک گلدان پرلیت و ورمیکولیت پر کنید. یک خاک متخلخل با تخلیه آب سریع را می توانید از مراکز باغبانی و یا به صورت آنلاین خریداری کنید. مخلوط خاک گلدان پرلیت و ورمیکولیت، محیط مناسبی را برای لاله ها به وجود می آورد. بهتر است بیرون از محیط خانه و یا فضای سربسته، کار کنید و با دقت، مخلوط خاک ها را داخل گلدان بریزید. خاک گلدان اغلب از خاکی که داخل حیاط یا باغچه وجود دارد، بهتر است؛ زیرا رطوبت را بهتر حفظ می کند، پر از مواد مغذی مناسب برای رشد گیاه است و زهکشی بهتری دارد.

گلدان خود را پر کنید

گلدان خود را پر کنید

پیاز ها را در خاک بگذارید:

پیازهای لاله ها را به داخل خاک فشار دهید. پیازها را با فاصله ۲.۵ سانتی متر از یکدیگر قرار دهید. ابتدا پیازها را نزدیک لبه داخلی گلدان بچینید، سپس چینش آنها را با فاصله مناسب از یکدیگر، تا مرکز گلدان ادامه دهید. قسمت صاف پیازها را به اندازه مناسب داخل خاک فشار دهید تا در جای خود قرار گیرند. انتهای نوک پیاز ها باید رو به سمت بالا باشد.

کاشت پیازهای بیشتر، موجب گلدهی بیشتر می‌شود، اما در عین حال، رقابت برای به دست آوردن مواد مغذی و آب را نیز افزایش خواهد داد. اگر پیازهای زیادی را داخل خاک کنار هم قرار دادید، حتماً مرتب آبیاری کرده و کود دهید.

پیاز هارا در خاک بگذارید

پیاز هارا در خاک بگذارید

از خاک گلدان استفاده کنید:

روی پیازها را با ۱۳-۲۰ سانتی متر خاک بپوشانید. برای پوشاندن کامل پیازها از همان خاک گلدان استفاده کنید. اگر گلدان ها را در محلی قرار داده اید که ممکن است مورد هجوم حیواناتی مانند سنجاب ها قرار گیرد، می توانید بالای گلدان را با محافظ های سیمی بپوشانید تا از خورده شدن پیازهای لاله، قبل از شکوفه دهی، جلوگیری شود.

از خاک گلدان استفاده کنید

از خاک گلدان استفاده کنید

تعداد پیاز ها را افزایش دهید:

اضافه کردن چند پیاز اضافی را هم، به منظور ایجاد اثر لایه ای، در نظر بگیرید. اگر می خواهید لاله های شما در چند ارتفاع مختلف قرار گیرند، و یا می خواهید تعداد گل های بیشتری را در گلدان خود داشته باشید، می توانید پیازها را، روی هم، بصورت لایه لایه قرار دهید.

برای این کار، کافی است ابتدا روی پیاز های خود را با ۲.۵ الی ۵ سانتی متر خاک بپوشانید، سپس، یک لایه پیاز دیگر را، روی لایه ی اول کاشته و در نهایت، روی آن را نیز با خاک گلدان پوشانده و گلدان را پُر کنید. وقتی پیازها شکوفا شوند، کل گلدان را پر خواهند کرد. لایه بالایی پیازها را با ۱۳-۲۰ سانتی متر خاک بپوشانید. می توانید لایه دوم پیازها را مستقیماً روی لایه اول بکارید.

تعداد پیاز هارا افزایش دهید

تعداد پیاز هارا افزایش دهید

خاک را آبیاری کنید:

پس از کاشت پیازها، خاک را آبیاری کنید. هنگامی که پیازها را کاشتید، خاک را به طور کامل آبیاری کنید. آب اضافی نیز باید از سوراخ های زهکشی ته گلدان شما خارج شود. اگر گلدان پیاز ها را درون خانه خود نگه می دارید، باید تقریباً ۲-۳ بار در هفته به آنها آب دهید. اگر گلدان پیاز ها را بیرون از خانه خود نگه می دارید و منطقه ی شما مقدار بارندگی منظمی دارد، لازم نیست آنها را آبیاری کنید. اما در فصول خشک سال، نیاز است تا آنها را هفته ای ۲-۳ بار آبیاری کنید.

خاک را آبیاری کنید

خاک را آبیاری کنید

پیاز ها را در مکان خنک بگذارید:

پیازها را به مدت ۱۲-۱۶ هفته در یک مکان خنک بگذارید. می توانید گلدان خود را در یخچال، و یا یک انبار خنک با درجه حرارت ۷–۱۳ درجه سانتی گراد قرار دهید. لاله ها برای اینکه در فصل بهار شکوفا شوند باید مرحله ی خاموشی و خواب زمستانه خود را طی کنند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید در معرض دمای پایین قرار بگیرند.

پیاز هارا در مکان خنک بگذارید

پیاز هارا در مکان خنک بگذارید

تغییرات دما:

پیازها را در محلی با دمای ثابت و بدون خطر انجماد و ذوب نگه دارید. تغییرات دما باعث پوسیدگی پیاز ها خواهد شد. اگر گلدان ها را در فضای بیرون نگه می دارید، بهتر است پیازها را زمانی که دما روی ۷–۱۳ درجه سانتی گراد است، بکارید. اگر پیازهایی را که خریداری کرده اید، از قبل دوره ی سرمادهی خود را گذرانده اند، می توانید از انجام این مرحله صرف نظر کنید.

تغییرات دما

تغییرات دما

لاله ها را منتقل کنید:

لاله ها را به منطقه ای منتقل کنید که دما حداقل ۱۶–۲۱ درجه سانتی گراد باشد. لاله ها پس از گذراندن مرحله خاموشی و خواب زمستانی، در صورت داشتن شرایط مناسب، شکوفا خواهند شد. اگر پیاز ها را در فضای داخل خانه نگه می دارید، گلدان را به کنار پنجره یا منطقه ای پُر نور، منتقل کنید.

اگر گلدان را در فضای بیرون نگه می دارید، اطمینان حاصل کنید که دما زیر ۱۶–۲۱ درجه سانتی گراد باشد. اگر لاله های خود را در فضای بیرون نگه می دارید و دما به ۲۱ درجه سانتی گراد رسید، گلدان را زیر سایه ی یک درخت یا سایبان، قرار دهید.

لاله هارا منتقل کنید

لاله هارا منتقل کنید

صبر کنید تا لاله ها شکوفا شوند:

۱-۳ هفته صبر کنید تا لاله های شما شکوفا شوند. وقتی دمای خارج از خانه به ۱۶–۲۱ درجه سانتی گراد رسید، زمان آن فرا خواهد رسید که لاله ها شکوفا شوند. گونه های مختلفی از لاله ها وجود دارند که در سالهای مختلف و در زمان های مختلفی شکوفا می شوند، بنابراین اطلاعات درج شده روی بسته بندی پیازهایی را که خریداری کرده اید به دقت مطالعه کنید، تا بتوانید متناسب با آن، لاله های خود را بکارید.

  • انواع لاله های fosteriana، kaufmanniana، greigii و single early، معمولاً در اوایل سال شکوفا می شوند.
  • انواع لاله های Darwin hybrid، triumph و lily flowered، در اواسط فصل شکوفا خواهند شد.
  • انواع لاله های Parrot، single Late، viridifloraو double late، در اواخر فصل شکوفه می دهند.
صبر کنید تا لاله ها شکوفا شوند

صبر کنید تا لاله ها شکوفا شوند

مرحله دوم: مراقبت از لاله ها

در این مرحله باید تا جایی که می توان از لاله ها مراقبت کرد.

لاله ها را آبیاری نمایید:

لاله های خود را، وقتی تا ارتفاع ۲.۵ سانتی متر از سطح خاک خشک است، آبیاری نمایید. خاک باید به طور منظم آبیاری شود تا همیشه مرطوب باشد، اما نه غرق در آب. برای بررسی این مورد، گهگاه انگشت خود را تا ارتفاع ۲.۵ سانتی متر در خاک فرو کنید و در صورت خشک بودن، آن را آبیاری کنید. اگر گلدان ها را بیرون از خانه نگه دارید، تنها در صورتی که بیش از یک هفته باران نبارید، پیاز ها را آبیاری کنید. آبیاری پیازها را باید در مرحله خواب زمستانه نیز ادامه دهید.

لاله هارا آبیاری نمایید

لاله هارا آبیاری نمایید

لاله ها را در نور قرار دهید:

لاله ها را در منطقه ای با تابش حداقل ۶ ساعت نور خورشید در طول روز، نگهداری نمایید. لاله ها برای رشد به نور خورشید احتیاج دارند، اما در دما های بسیار بالا عملکرد خوبی ندارند. به همین دلیل، نیاز است تا آنها را در طول فصول بهار و تابستان، از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. اگر لاله ها را داخل خانه نگهداری می کنید، گلدان را کنار پنجره ای قرار دهید تا لاله ها بتوانند هر روز، به اندازه کافی از نور خورشید بهره مند شوند.

  • می توانید گلدان های خود را در زیر سایه جزئی درخت یا زیر سایبان نگه دارید تا از تابش مستقیم آفتاب دور بمانند.
  • خاک گلدان اغلب گرمتر از خاک حیاط یا باغ است.
  • از استفاده از گلدان های تیره رنگ خودداری کنید، زیرا باعث جذب نور خورشید و افزایش دمای خاک می شود.
لاله هارا در نور قرار دهید

لاله هارا در نور قرار دهید

گلبرگ هایی که در گلدان است را بردارید:

هر گلبرگ یا برگ افتاده‌ای را از گلدان خارج کنید. ۶ هفته بعد از اینکه گلبرگ ها و برگ ها زرد شدند، آنها را از لاله جدا کنید. در صورت ریزش گلبرگ ها یا برگها، آنها را از گلدان خارج کنید تا از پوسیدگی پیازها، جلوگیری شود. جدا کردن گلبرگهای پژمرده شده، لاله ها را به شکوفایی مجدد در سال بعد ترغیب می کند.

گلبرگ هایی که در گلدان است را بردارید

گلبرگ هایی که در گلدان است را بردارید

لاله های مریض را جدا کنید:

هر لاله ای را که به بیماری مبتلا شده یا به آفات آلوده شده اند را بیرون کشیده و از بقیه جدا کنید. اگر رشد لاله ها متوقف شد، و یا روی آنها لکه های قهوه ای یا زرد دیده شد، احتمالاً به بیماری مبتلا، و یا به آفاتی مانند کرم لوله‌ای ریشه‌گرهی (nematodes) آلوده شده اند. برای جلوگیری از شیوع بیماری، پیازهای هر لاله ای که این علائم بیماری در آن ها مشاهده می شود را حفر کرده و جدا نمایید.

  • با نگه داشتن لاله ها در داخل خانه، نصب توری های سیمی، و یا حصارکشی، از خورده شدن پیازها توسط سنجاب ها و سایر حیوانات جلوگیری کنید.
  • چند نمونه از بیماری های شایع لاله عبارتند از: پوسیدگی پایه، پوسیدگی ریشه، لکه برگی و سوختگی گل (tulip fire) و بیماری قارچی.
  • پیازهای لاله‌ای را که روی آنها قارچ‌های سفید مشاهده کردید، نکارید، زیرا باعث گسترش و صدمه زدن به بقیه لاله های گلدان شما خواهد شد.
لاله های مریض را جدا کنید

لاله های مریض را جدا کنید

از هوای سرد دوری کنید:

اگر دمای بیرون از خانه به شدت سرد شد، لاله ها را به داخل خانه منتقل کنید. اگر دما به زیر ۰ درجه سانتیگراد برسد، می تواند موجب یخ زدن خاک گلدان شما شده و لاله ها را برای همیشه از بین ببرد. برای جلوگیری از این امر، لاله های خود را به فضایی منتقل کنید که دمای آن ۷-۱۳ درجه سانتیگراد باشد، مانند گاراژ یا زیر زمین. می توانید لاله ها را در اواخر پاییز یا اوایل بهار سال آینده، به خارج از خانه و فضای قبل، برگردانید.

از هوای سرد دوری کنید

از هوای سرد دوری کنید

هر ساله خاک گلدان خود را تعویض کنید:

هر ساله خاک گلدان خود را با خاک جدید جایگزین کنید. پیازهای گل لاله را با بیلچه باغبانی، به دقت حفر کنید و اطمینان حاصل کنید که به پیازها آسیبی نرسد. سپس گلدان را خالی کرده و آن را با خاک جدید جایگزین کنید. این کار، به پیاز مواد مغذی رسانده، فرآیند رشد را تقویت کرده و احتمال رشد مجدد لاله ها در فصل رشد بعدی را افزایش می دهد.

اگر می خواهید این کار را در خارج از زمان فصل رشد انجام دهید، پیاز لاله ها را در یک مکان خنک و تاریک مانند یخچال نگهداری کنید تا زمانی که آماده کاشت شوند. اگر نمی خواهید هر ساله خاک خود را عوض کنید، از مخلوط خاک گلدان با کیفیت کمپوست استفاده کنید و آن را در طول سال بارور کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید، این است که درست قبل از شروع فصل رشد، خاک را با کمپوست بپوشانید.

هرساله خاک گلدان خود را تعویض کنید

هرساله خاک گلدان خود را تعویض کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “آموزش پرورش گل لاله

  1. Avatar مهدی ستارزاده گفت:

    بسیار عالی بودند خدا یار تان باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *