آموزش باغبانی

دفع آبدزدک ها و جلوگیری از صدمه به چمن زار ها

آبدزک

آغاز فصل بهار، با شروع فعالیت های آبدزدک ها همراه است. این حشرات آفت، مسئول تخریب گسترده چمن ها هستند. برسی ها در برخی ایالت های جنوبی آمریکا خبر از صدمات صدها میلیون دلاری آبدزدک ها می دهد که این صدمات فقط در ایالت فلوریدا به ده ها میلیون رسیده است. البته، با نظارت بر فعالیت آبدزدک ها در طول سال و به ویژه در ماه های بهار می توانید چمن های خانه خود را از صدمات ناشی از این حشرات آفت، در امان نگه دارید.

شناخت آبدزدک ها:

با یک بار دیدن ظاهر این حشرات، آن ها را به یاد خواهید سپرد. این موجودات با خطوطی عجیب، چیزی بین خرچنگ و جیرجیرک ها هستند؛ که پاهای جلویی آن ها بزرگ و پنجه ای شکل است و طول آن ها به 4 الی 5 سانتی متر می رسد. گاه به طول 10 سانتی متر نیز مشاهده شده اند.

هر دو گونه ی بومی و تهاجمی این حشرات به چمن زار ها آسیب می زنند. ولی دو گونه ی دیگر و غیر بومی از این حشرات وجود دارد که آسیب شدیدتری به چمن زارها وارد می کنند و مساحت گسترده تری را تخریب می کنند. برخی از این حشرات با حفر تونل و از بین بردن ریشه گیاهان و برخی دیگر، با تغذیه از گیاهان باعث آسیب به آن ها می شوند.

در ابتدای بهار دیده شدن آشفتگی در سطح خاک و همچنین گونه های بالغ از این حشرات، نشان گر شروع فعالیت بهاره ی آبدزدک هاست که تا پایان تابستان و از بین رفتن پوشش گیاهی خاک به فعالیت شان ادامه می دهند که در این زمان با نگاه کردن به سطح خاک می توانید تونل های حفر شده توسط این حشرات را به راحتی تشخیص دهید.

حشره کش پالیزین

چرخه زندگی آبدزدک ها:

چرخه ی زندگی آبدزدک ها از تخم شروع می شود و با گذراندن مرحله ی لارو به حشراتی بالغ تبدیل می شوند. درک این فرایند به نفع شماست. به طور کلی این حشرات یک بار در سال به چمن زار ها آسیب می رسانند. اما چمن زارهای جنوب این صدمات را دوبار در سال هم تجربه کرده اند. لارو های این حشرات بعد از بلوغ سر از خاک بیرون می آورند و شروع به جفت گیری می کنند که مدت کوتاهی بعد از جفت گیری، آبدزدک های نر می میرند و نوع ماده این حشرات تونلی به عمق 25.5 سانتی متر در خاک حفر کرده و شروع به تخم گذاری می کنند.

تعداد این تخم ها به 100 تا 150 عدد می رسد که بسته به شرایط و رطوبت خاک این تخم گذاری بین 10 تا 40 روز طول می کشد. با پشت سر گذاشتن هر مرحله از رشد، لاروها بزرگتر، مخرب تر و غیر قابل کنترل تر می شوند. چمن زار های بایان و برمودا اهداف مورد علاقه آن ها هستند و چون بین این چمن زارها پنهان می شوند، صدمات وارده آن ها اغلب پنهان می ماند.

برای مطالعه مقاله اهمیت سمپاشی برای رشد درختان مرکبات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

زندگی آبدزک

زندگی آبدزک

کنترل و نظارت بر فعالیت های آبدزدک ها:

برای جلوگیری از تخریب چمن زار ها توسط این حشرات، باید قبل از تبدیل شدن لارو ها به حشراتی بالغ، آن ها را از بین ببرید. در واقع این کار آسان تر از آن است که به نظر می رسد. چرا که تخم گذاری به طور معمول در محل هایی انجام می شود که حشرات بالغ در آن محیط ها فعالیت می کرده اند.

از بین بردن حشرات بالغ در طول فعالیت شان باعث کاهش تونل زنی و تخریب چمن زار ها می شود. ولی از بین بردن لارو این این حشرات تاثیر بیشتری در کنترل و از بین بردن این آفت ها می گذارد.

لارو این حشرات در اواخر بهار و اوایل تابستان، نزدیک به سطح خاک قرار می گیرند و آسیب پذیرتر هستند. ولی با گذشت چند هفته به عمق خاک می روند و از بین بردن آن ها سخت تر می شود. بنابراین از بین بردن لارو این حشرات در بهار، بهترین و موثرترین روش برای جلوگیری از آسیب به چمن زار هاست.

خاک و کود آماده کاشت ارگانیک

شناسایی محل فعالیت آن ها:

اگر به وجود این حشرات در زمین خود شک دارید، کافیست با آب و صابون آن را آب یاری کنید تا شک شما برطرف شود. اگر خاک زمین شما خشک است آن را به خوبی آب دهید. چرا که لاروها در زمین های خشک، در عمق بیش تری از خاک قرار می گیرند. برای این کار 2 قاشق مایع ظرف شویی (برخی متخصصان بر این باور هستند که مایع ظرف شویی با عطر لیمو بهتر عمل می کند) را با دو گالن آب مخلوط کنید و زمین خود را با آن آب یاری کنید. اگر در طول سه دقیقه ی آینده بین 2 الی 4 تا از این حشرات را مشاهده کردید، نشان گر تعداد زیادی از این حشرات است و چمن های شما نیاز به کمک دارند.

برای دفع کامل این حشرات، باید از سموم دفع آفت استفاده کنید و آن را تا لایه های زیرن خاک پمپ کنید. البته اگر در این کار مهارتی ندارید آن را به شرکت های ارائه دهنده ی چنین خدماتی بسپارید.

برای خرید انواع لوازم باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *