آموزش باغبانی

نقش حشرات در گرده افشانی

 استفاده از حشرات برای افزایش عملکرد بذر در محصولات کشاورزی

وقتی به حشرات روی محصولات خود فکر می کنید، احتمالاً به فکر حشرات کوچک مزاحم می افتید که در مزارع و باغ های شما جشن می گیرند. درست است، زیرا آنها می توانند عملکرد را کاهش دهند، محصول را لکه دار کنند و بیماری های گیاهی را منتقل کنند. اما، در مورد 95 درصد دیگر حشرات موجود در آنجا که مشکلی ایجاد نمی کنند، چطور؟ شاید تعجب کنید که بفهمید واقعا چقدر می توانند به شما کمک کنند! در اینجا چند مرحله وجود دارد که ممکن است برای کمک به آنها در نظر بگیرید.

حشرات مفید می توانند در مدیریت تلفیقی آفات محصولات ردیفی و باغ ها مفید باشند. آنها نوعی کنترل بیولوژیکی هستند که فعالیت آنها باعث کاهش فعالیت گونه های آفت خاص می شود. برای بسیاری از حشرات آفت، مهمترین بررسی جمعیت آنها، فعالیت حشرات مفید است. اگر اجازه داده شود جمعیت حشرات مفید در طول فصل رشد افزایش یابد، می توانند جمعیت آفات شب پره، شته، کنه و حشرات را 20 تا 40 درصد کاهش دهند.

مراحل جذب حشرات مفید

در صورت امکان آب تهیه کنید.

گل های شکوفه را در آفتاب و در مکان هایی با حداقل باد قرار دهید.

حفظ تنوع در واریته ها، ارتفاع، رنگ و دوره گلدهی گیاهان

تا حد امکان از آفت کش کمتری استفاده کنید.

استفاده از حشرات برای افزایش عملکرد بذر

استفاده از حشرات برای افزایش عملکرد بذر

مراحل حفاظت از حشرات مفید

حشرات مفید را بشناسید.

کاربرد حشره کش را به حداقل برسانید.

از حشره کش های انتخابی (میکروبی) استفاده کنید یا به طور انتخابی درمان کنید.

پوشش های زمین و بقایای محصول را حفظ کنید.

منابع گرده و شهد یا غذاهای مصنوعی تهیه کنید.

هرچه زیستگاه اطراف یک مزرعه متنوع تر باشد یا گیاهان – به ویژه گیاهان گلدار – در یک باغ متنوع تر باشند، تعداد حشرات مفید بیشتری وجود خواهند داشت. کاشت های مختلط تنوع بیشتری از حشرات مفید را جذب می کنند زیرا بسیاری از این حشرات از شهد و گرده به عنوان غذای مکمل استفاده می کنند.

کاهش مواد شیمیایی مصنوعی در یک مزرعه یا باغ می تواند جمعیت حشرات مفید را تا حد زیادی افزایش دهد. بسیاری از حشره کش ها طیف وسیعی دارند و می توانند اثرات نامطلوبی بر حشرات مفید داشته باشند. پرورش دهندگان باید از مواد شیمیایی با سرعت و زمان استفاده کنند تا احتمال رانش آفت کش ها کاهش یابد. اغلب کمترین سرعت باد در اوایل صبح یا عصر رخ می دهد و همزمان با زمانی است که حشرات مفید کمترین فعالیت را دارند. کاهش بروز رانش، میزان حشره‌کشی را که روی گیاهان گلدار اعمال می‌شود، کاهش می‌دهد که به نوبه خود احتمال کشتن حشرات مفید را کاهش می‌دهد.

برخی از حشرات مانند زنبورهای عسل و پروانه ها به دلیل نقش مهمی که در گرده افشانی گیاهان دارند، مفید در نظر گرفته می شوند. حشرات شرح داده شده در این راهنما به دلیل تغذیه از سایر حشرات مفید در نظر گرفته می شوند . آنها یا شکارچی هستند یا انگل. شکارچیان به طور فعال حشرات دیگر را شکار کرده و از آنها تغذیه می کنند.

بسیاری از حشرات مفید شکارچی عمومی هستند که از انواع مختلفی از طعمه ها تغذیه می کنند. انگل ها معمولاً زنبورها یا مگس های پرنده هستند که تخم های خود را روی یا در بدن انواع خاصی از حشرات می گذارند. جوانان از میزبان خود تغذیه می کنند و اغلب آنها را از بین می برند.

شکارچیان غیر حشره نیز در محصولات ردیفی و باغ ها مفید هستند. به عنوان مثال می توان به عنکبوت ها و کنه های شکارچی اشاره کرد که در این راهنما نیز توضیح داده شده است. در مجموع، حشرات گرده افشان، حشرات شکارچی و انگلی، و شکارچیان غیرحشره‌ای که به کنترل آفات کمک می‌کنند معمولاً به سادگی به عنوان “مفید” شناخته می‌شوند.

تعداد بسیار زیادی از گون­ه های حشرات به طور مستقیم در گرده افشانی نقش دارند. دو راسته مهم حشرات که در گرده افشانی گیاهان زراعی نقش مهمی ایفا می ­کنند، راسته بال غشائیان (hymenoptera) شامل مورچه­ ها، زنبور های عسل و زنبور های معمولی و راسته بزرگ دوبالان (diptera) هستند که مگس­ ها در آن قرار دارند.

زنبور های عسل

زنبور های عسل

مشکلات رایج در زنبور های عسل و زنبور های وحشی

در سال­ های اخیر یکی از مسائل عمده مربوط به گرده افشانی، کاهش امنیت زنبور های عسل و کاهش جمعیت زنبور های درشت (bumblebee) است. زنبورداران و زیست شناسان به مشکلاتی اشاره می ­کند که در تداوم فعالیت این حشرات گرده افشان بسیار مهم و ضروری می­ باشد. ارائه این مشکلات در سازمان­ های بین المللی و دولت ­ها سبب افزایش سرمایه گذاری برای تحقیقات و پیشرفت­ های مرتبط با این زمینه شده است.

مشکلات مربوط به زنبور های کندو

زنبور دران همیشه باید در مورد تهدید های زیستی که جمعیت زنبور های عسل با آن مواجه هستند، هوشیار باشند. در سال­های اخیر، مشکلات جدیدی ایجاد شده که تاکنون راه حلی برای آن­ها ارائه نشده است. یکی از مهم­ترین مشکلات در این زمینه بی نظمی ناگهانی کلونی (CCD) است.

در صورت بروز این اختلال در کندوی زنبور ها، جمعیت آن­ها به شدت کاهش می­ یابد. علائم این اخلال شامل عدم وجود زنبور های بالغ (هرچند با حضور ملکه)، افزایش نسبت به زنبور های کارگر جوان و عدم حضور زنبو رهای کارگر مرده حتی در درون کندو و یا در نزدیکی آن است که نشان م ی­دهد زنبورهای غایب جایی دورتر از کندو از بین رفته اند. فرضیات زیادی در مورد عامل یا عوامل این اختلال وجود دارد که عبارتند از:

ویروس فلج حاد اسرائیلی، آفت کش­ ها، تشعشع الکترومغناطیسی، تلفن­ های همراه، آفات و عوامل بیماری زای شناخته نشده، فعالیت ­های معمولی زنبورداران مانند استفاده از آنتی بیوتیک ­ها در محافظت از کندو و موجودات تراریخته ژنتیکی (GMO) فرضیات مطرح شده در رابطه با این اختلال هستند. با این حال، باید خاطر نشان کرد که هیچ یک از این فرضیات هنوز به اثبات نرسیده­ اند. همچنین نباید فراموش کرد که بی نظمی کلونی مشخصا در کشورهایی رخ داده است که هیچ شکلی از موجودات تراریخته ژنتیکی در آن­ها پرورش داده نشده است. توضیحات مختلفی برای این موضوع وجود دارد, انجام تحقیقات مستمر در این زمینه ضمن پشتیبانی مالی مناسب، برای شناسایی دلیل یا دلایل بروز چنین بی نظمی و در نهایت کنترل آن ضروری به نظر می­ رسد. این مشکل در آمریکا، کانادا و برخی از نواحی اروپا گزارش شده است. با این حال مشخص نیست که آیا برای بروز همه این بی نظمی­رها یک دلیل مشابه وجود دارد یا خیر؟

کنه واروآ (varroa spp) آفتی است که باعث تغیر شکل لارورها طی دوره جنینی در کندو میر­شود. همچنین انتقال قارچ nosema ceranea (عامل ایجاد اسهال در زنبوران بالغ کندو) بین کندورها و درون کندو توسط آن نیز گزارش شده است.

زنبور های درشت

زنبور های درشت

عواقب گسترش بی نظمی ناگهانی کلونی برای تولید کنندگان بذر

تولید کنندگان بذر جهت تولید محصولات بذری در سطح وسیع به زنبوررهای عسل متکی هستند. بروز بی نظمی ناگهانی یا CCD در یک منطقه ممکن است مانع از انتقال کندورهای آلوده زنبور عسل توسط کندوداران به برخی نواحی شود زیرا ممکن است منجر به پرداخت غرامت به کندوداران جهت جبران خسارت های مالی وارده گردد. چنین اقداماتی ممکن است برای جلوگیری از شیوع دیگر اختلالات مربوط به زنبور های عسل نیز کاربرد داشته باشد.

عملیات تامین کندو های زنبور های عسل برای گرده افشانی مزارع تولید بذر توسط پیمانکاران, اغلب “زنبور های مهاجرتی” نامیده می ­شود، زیرا کندوداران به دنبال مزارعی هستند که برای تولید بذر نیازمند بهره مندی از گرده افشان ­های مکمل فصلی هستند. استفاده از این سیستم به طور گسترده­ای در آمریکا رواج پیدا کرده است.

برای خرید انواع خاک می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *