میوه ها

خشک کردن پرتقال روی بخاری

خشک کردن پرتقال

اگر به دنبال میوه ای باشیم که خشکبار آن طعم غلیظ تری نسبت به میوه ی تازه اش داشته باشد، قطعا گزینه ی اول شما روی پرتقال تیک می خورد.

پرتقال به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و ویتامین ث به میوه سرماخوردگی مشهور است. پرتقال نه تنها به بهبود سلامت از سرماخوردگی کمک می کند، بلکه برای پیشگیری از سرطان هم موثر است. خشک کردن این میوه بسیار خاص است. به این صورت که برخی از میوه ها بعد از خشک شدن، به دلیل بالا رفتن میزان فیبرشان طعمشان ضعیف می شود. اما پرتقال طعمش چند برابر می شود. همچنین در صورتی که با پوست خشک کنیم، طعم تلخ پوستش رو به کاهش می رود و حتی می توان میوه ی خشک را با پوست خورد یا در کیک پزی استفاده کرد.

پرتقال میوه ای پاییزی است. معمولا در صورتی که در باقی فصول سال این میوه در بازار باشد، از سردخانه ها گرفته شده است. در پاییز که پرتقال فراوان است عده ای مبادرت به خشک کردن این میوه ی خوش عطر می کنند که از طعم و عطر و همچنین خواص جادویی پرتقال در دیگر فصول سال بهره مند شوند. نحوه خشک کردن پرتقال راه های مختلفی دارد. می توان آن را در معرض آفتاب خشک کرد، اما آفتاب پاییزی توان خشک کردن میوه را ندارد و به دلیل وجود باران احتمال از بین رفتنش می باشد. روش فر روش سریعی است. اما کمی از ویتامین ث آن به هدر می رود.

خرید پرتقال خشک

خشک کردن پرتقال روی بخاری:

حال به شما مراحل خشک کردن پرتقال روی بخاری را به ترتیب توضیح می دهیم.

انتخاب پرتقال مناسب:

می توان پرتقال با پوست سبز یا زرد انتخاب کرد. اما بایستی پرتقالی باشد که بدنه ی آن نرم نباشد و طعم آن رسیده باشد. اگر پرتقال کمی کال باشد، میوه ی خشک هم کمی طعم گس پیدا می کند. با توجه به وجود خواص بسیار در پوست پرتقال، باید به فاکتور ضخامت پوست هم توجه کرد. پوست خیلی کلفت، یک طعم بی مزه ای به خشکبار ما اضافه می کند. میوه انتخابی ما نباید چندان خشک  باشد و نبایستی چندان آبدار باشد.

آماده سازی:

میوه را باید خیلی خوب شست. پوست زبر پرتقال باعث می شود برخی آلودگی ها درون حفره ها خانه کند. با فرچه یا حتی اسکاچ باید پوست پرتقال را به خوبی صیقل داد. تا آنجا که می شود از مواد شوینده استفاده نکنید و اگر مجبور به استفاده شدید، بایستی خوب آب کشی کنید تا طعم مواد شوینده روی میوه باقی نماند و در نهایت آن را با دستمال سفره یا دستمال کاغذی خشک کنید.

برای مطالعه مقاله دتاکس واتر جوانه گندم و پرتقال می توانید از این لینک استفاده نمایید.

روش خشک کردن پرتقال

روش خشک کردن پرتقال

برش زدن:

پرتقال را افقی روی تخته ی برش قرار می دهیم و برش می زنیم. سر و ته پرتقال که معمولا پوست است را دور می ریزیم. حلقه ها را روی تخته گذاشته و هسته ها را خارج می کنیم. اگر تصمیم به خشک کردن در فر داریم، برای حفظ طعم پرتقال، می توان حلقه های خوشرنگ پرتقال را پیش از فرایند خشک سازی در محلول آبلیمو و عسل خیساند.

خشک کردن:

سینی حاوی پرک های پرتقال را در سینی می چینیم. پرتقال ها نبایستی آب بیاندازند. اگر در مرحله ی گزینش انتخابمان صحیح باشد، این مشکل بوجود نمی آید. میوه هایی که پس از برش زدن آب می اندازند را نمی توان روی بخاری یا رادیاتور خشک کرد. بایستی دقت کرد که پرک های بریده شده روی هم نیافتد، به هم نچسبد و فاصله ای اندک داشته باشد.

خرید میوه خشک مخلوط

زمان خشک شدن:

بسته به دمای اتاق، رادیاتور و بخاری و همچنین نژاد پرتقال زمان فرایند خشک کردن متفاوت است. معمولا یک تا سه روز زمان می گیرد. می توان به جای سینی از یک ورقه ی آلومینیومی استفاده نمود که با شکل بخاری و شوفاژ همخوانی داشته باشد و روند کار سریعتر پیش برود.

نگهداری و پایان کاری:

پس از خشک شدن، می توان آن ها را داخل سیروپی قرار داد. هم رنگ پرتقال بهتر می شود و هم مزه ی شیرین تری پیدا می کند و از تلخی پوستش کم می شود. البته این کار باعث بالا رفتن کالری میوه می شود. می توان وانیل را هم به عنوان مزه دهنده، در این مرحله اضافه کرد. نکته ای که بایستی توجه کرد این است که میوه های مختلف را با یکدیگر خشک نکرد. زیرا تاثیر روی طعم یکدیگر می گذارند و دیگری زمان متفاوت فرایند خشک شدن است.

مصرف:

پالپ های این پرک های پرتقال خشک بسیار خوش طعم است. می توان آنها را به تنهایی به عنوان یک میان وعده مصرف کرد. یا آن را در طبخ خوراک هایی (مثل مرغ شکم پر) به کار گرفت. می توان در سالاد های سبزیجات به عنوان تزیین به کار برد یا به عنوان پایه ی سالاد میوه استفاده کرد. مصرف پوستش کمی به ذائقه افراد بستگی دارد. اما مصرف پالپ (بافت گوشتی) اش برای هر سلیقه ای مفید واقع می شود.

سوالات متداول خشک کردن پرتقال رو بخاری:

  1. خشک کردن برشهای پرتقال به چه صورت می باشد؟

    فر را با دمای 200 درجه گرم کنید. روی یک ورق پخت را با یک کاغذ روغنی بپوشانید. روی آن را با ورقه های پرتقال در یک لایه قرار دهید ، و سخاوتمندانه با شکر غبارروبی کنید. آنرا حدود 2 الی 1 ساعت بپزید تا پوست آن خشک شود و گوشت آن شفاف باشد.

  2. آیا پرتقال خشک شده بوی خوبی دارد؟

    پرتقال خشک شده سرشار از بوی مرکبات و لیمو، دارچین و مخروط کاج و معطر با روغن های اساسی است ، کافی است مرکبات را نازک برش بزنید و آنها را در سینی فر بچینید.

  3. چگونه مطمئن شویم پرتقال ها آماده هستند؟

    بسته به اندازه پرتقال های شما، زمان خشک شدن شما ممکن است تا دو روز باشد. پس از روز اول بررسی را شروع کنید. زمانی انجام می شوند که فاقد رطوبت باشند.

  4. آیا می توانید پرتقال را در مایکروویو خشک کنید؟

    برش ها را روی بشقاب / ظرف ایمن مایکروویو مرتب کنید، هیچکدام با هم تداخل ندارند. مایکروویو خود را با قدرت 50٪ قرار دهید و یا یخ زدایی کنید و ابتدا برش های خود را به مدت 7 دقیقه بگذارید. آنها باید هنوز کمی انعطاف پذیر، ترد، اما آبدار نباشند. در غیر این صورت ، آنها را برای مدت 2 تا 4 دقیقه دیگر قرار دهید و تکرار کنید تا به طور کامل خشک شود.

  5. چگونه برش های پرتقال را سریع خشک می کنید؟

    اجاق گاز را با حرارت 140 درجه سانتیگراد گرم کنید. پرتقال ها و سیب ها را خیلی نازک برش بزنید، برش ها را روی سینی ها مرتب کنید، سپس به مدت 45 دقیقه و 1 ساعت بپزید، تا نیمه پخت بپردازید، تا کاملا خشک شود. بگذارید تا خنک شود.

  6. آیا پرتقال باید در یخچال نگهداری شود؟

    بهتر است پرتقال را در یخچال قرار دهید، زیرا پس از رسیدن، ویتامین C خود را از دست می دهند.

  7. چگونه پوست پرتقال را به طور طبیعی خشک می کنید؟

    پوست پرتقال را به صورت تک لایه روی یک ورقه پخش کنید و در فر با دمای 200 درجه فارنهایت بپزید تا کمی فر شود و 25 تا 30 دقیقه سفت شود. از فر خارج کنید و بگذارید کاملا خنک شوند. تا 3 ماه در یک یخچال و فریزر در هوا نگهداری شود.

  8. چگونه میوه ها را برای تزئینات خشک می کنید؟

    مرکبات را می توان به برش هایی با ضخامت حدود 13 میلی متر (0.5) تقسیم کرد، یا میوه های کوچکتر را به طور کامل خشک کرد. فقط برش ها یا میوه های کامل را مستقیم روی قفسه های سیم در اجاق گاز قرار دهید و به آرامی و در کمترین دما خشک کنید.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *