بن سای و گلخانه

تولید گوجه فرنگی گلخانه ای

تولید گوجه فرنگی گلخانه ای

تولید گوجه­ فرنگی گلخانه­ ای تجاری در آلبرتا شامل گوجه­ فرنگی خوشه ­ای و گوجه ­فرنگی بیف ­استیک است. گوجه­ فرنگی خوشه ­ای تحت عنوان “گوجه ­فرنگی دسته­ ای” یا “گوجه ­فرنگی تاکی” نیز نامیده می­شود. زیرا به هر خوشه آن 3 تا 5 گوجه­ فرنگی متصل بوده و این گوجه­ فرنگی ­ها جمع ­آوری و به فروش می­ رسد. گوجه­ فرنگی بیف­ استیک به به صورت جداگانه برداشت شده و فروخته می ­شود. تولید گوجه ­فرنگی گیلاسی تجاری نیز در آلبرتا انجام می ­شود، اما مقدار تولید آن بسیار اندک است.

این مقاله جهت ارائه اطلاعات اولیه برای تولید کنندگان تجاری گوجه­ فرنگی گلخانه­ ای در نظر گرفته شده است. این مقاله جایگزین تجارب تولید گوجه فرنگی نیست، اما چارچوبی را برای کمک به تصمیم­ گیری­ ها فراهم می­ کند. در این مقاله اطلاعاتی در مورد رشد گوجه­ فرنگی بیف ­استیک و خوشه ­ای ارائه شده است و اشاره ویژه ­ای به تولید دو نوع گوجه­ فرنگی شده است. در بیشتر موارد، تولید گوجه­ فرنگی بیف­ استیک و خوشه­ ای بسیار مشابه است.

گوجه­ فرنگی بیف­ استیک و خوشه­ ای

بازده مد نظر برای تولید کنندگان جدید گوجه­ فرنگی بیف­ استیک و خوشه­ ای بین 50 تا 55 کیلوگرم در متر مربع از سطح تولید است. تولید کنندگان برتر آلبرتا در گلخانه ­های تحقیقاتی خود در مرکز تنوع زراعی جنوب در بروکس به تولید بیش از 60 کیلوگرم در متر مربع و بیش از 70 کیلوگرم در متر مربع رسیده ­اند. افزایش بازده با افزایش تجربه و تخصص در زمینه رشد و توسعه محصول همراه است، اما بیشترین افزایش عملکرد تولید کنندگان با تجربه از طریق استفاده از فناوری­ های جدید حاصل می­ شود. استفاده از سیستم­ های کنترل رایانه­ ای محیط زیست، گلخانه­ های جدیدتر، بلندتر و سیستم خنک کننده کارآمدتر موجب افزایش عملکرد می ­شوند. استفاده از مکمل دی­اکسید کربن (CO2) این پتانسیل را دارد که عملکرد یک تولید کننده ماهر را به 55 تا 60 کیلوگرم در متر مربع و بیش از 70 کیلوگرم در متر مربع برساند.

با توجه به اینکه بازده بالاتر همیشه بهتر از بازده پایین­تر بوده و پتانسیل عملکرد محدود به توانایی پرورش دهندگان در کنترل محیط گلخانه است، بایستی یک گلخانه بزرگ با تمام علائم و حسگرها تهیه شود که نتیجه آن محصول 70 کیلوگرمی در متر مربع می ­باشد. در نتیجه بسیاری از هزینه ­های گلخانه­ ها توسط چند حسگر کمتر می ­شود. یک گلخانه با بازده 50 کیلوگرم در متر مربع می­ توانند همانند یک گلخانه با بازده 70 کیلوگرم در متر مربع سودآور باشد. این امر در صورتی رخ می­دهد که سرمایه و هزینه­ های عملیاتی آن مشخص باشد. برای ارتقاء مهارت و سود تولید کنندگان بایستی برنامه ­ریزی­ هایی جهت پیشرفت فنی صورت گیرد. در صورت که نتوانید عملکرد فعلی خود را ارتقاء دهید، تمرکز روی سیستم جدید مکمل CO2 فایده ­ای نخواهد داشت. برای تهیه سیستم CO2 و پرداخت هزینه آن، کشاورز بایستی محصول با کیفیت و عملکرد بالا را در گلخانه کنونی تولید کند.

برای برخی از مشاغل گلخانه­ ای، بزرگترین مورد برای پیشرفت فنی تهیه ساختار جدیدتر و بلندتر است. در این صورت بایستی بدانید که کجا هستید، کجا می­ خواهید باشید و منطقی ­ترین راه برای رسیدن آن چیست. در گام اول نباید انتظار داشته باشید، زیرا کاملا ماهر نیستید و نمی­ توانید در اولین با به موفقیت دست یابید.

برای خرید بذر گوجه فرنگی بیف استیک قرمز می توانید از این لینک استفاده کنید.

گوجه فرنگی گلخانه ای

گوجه فرنگی گلخانه ای

تاریخچه مختصر گوجه ­فرنگی

منشاء گوجه­ فرنگی (Lycopersicon esculentum Mill) از آمریکای جنوبی بوده و به دلیل ارزش بالا در سراسر جهان توزیع شده است. انتخاب و پرورش گوجه ­فرنگی برای بهبود سازگاری این گیاه با اقلیم گرمسیری و محیط ­های مختلف و همچنین بهبود کیفیت عمومی آن و ویژگی­ های مقاومت در برابر بیماری تقریبا 200 سال است که در جریان می ­باشد. بطورکلی، تصور بر این است که اهلی شدن گوجه­ فرنگی در مکزیک آغاز شده است.

منشاء گوجه ­فرنگی گیلاسی (L. esculentum. var. cerasiforme) از آمریکای مرکزی بوده و اجداد مستقیم گوجه­ فرنگی مدرن محسوب می­ شوند. گوجه­ فرنگی گیلاسی تنها گوجه ­فرنگی وحشی است که در خارج از آمریکای جنوبی یافت می ­شود و اهلی­ سازی برای میوه ­های بزرگتر گزینش قابل توجهی را شامل می­ شود.

گوجه ­فرنگی نسبت به یخ­زدگی متحمل نیست و ارقام تجاری آن نسبت به دمای کمتر از 15 درجه سانتیگراد حساس هستند. در آمریکای جنوبی و مرکزی، گوجه­ فرنگی با میانگین دمای روز حداقل 19 درجه سانتیگراد و دمای شب حداقل 15 درجه سانتیگراد تولید می­ شود. خاک­ های موجود در محدوده منشاء گوجه­ فرنگی نسبتا خشک هستند. اگرچه گوجه ­فرنگی هم اکنون در دمای 10 تا 30 درجه سانتیگراد تولید می ­شود، اما در برابر سرما مقاوم نبوده و نسبت به خاک غرقاب مقاوم نیست. با این حال، گوجه ­فرنگی گیلاسی بهتر از سایر گونه ­ها که اغلب در مناطق با بارندگی زیاد مکزیک یافت می­ شوند با شرایط گرمسیری سازگار هستند.

ارقام تجاری گلخانه ­ای

ارقام تجاری گوجه­ فرنگی را می­توان بر اساس عادت رشد محدود یا نامحدود طبقه­ بندی کرد. ارقام دارای رشد محدود شاخه­ هایی را تولید می­ کنند که دارای رشد محدودی هستند. ارقام دارای رشد شاخه­ هایی را تولید می­ کنند که رشد آن­ها نا محدود بوده و رشد زیادی دارند. ارقام گوجه­ فرنگی گلخانه ­ای دارای رشد نامحدود  نیاز به نگهداری و پشتیبانی فیزیکی دارند و میوه زیادی را در دراز مدت فراهم می ­کنند.

انتخاب رقم معمولا بر اساس نوع گوجه ­فرنگی در حال رشد، خوشه­ ای یا بیف­استیک، قابلیت عملکرد بالا در شرایط رشد آلبرتا و مقاومت در برابر بیماری صورت می­ گیرد. ویژگی­ های کیفیت میوه، نظیر اندازه، رنگ، طعم، ماندگاری و مقاومت در برابر ترک خوردگی نیز بسیار مهم است. غلاف گل کوتاه می­ توانید مطلوب باشد، زیرا غلاف گل بلند می ­تواند هنگام بسته بندی به میوه ­های مجاور آسیب وارد کند. رقم مورد استفاده بایستی نیاز مصرف­کننده را برآورد کند و به تولید کنندگان توصیه م ی­شود که ارقام اثبات شده در بازار را رشد دهند. ارقام “بهتر” در معرض تغییر هستند، زیرا شرکت ­های بذر پیوسته در تلاش هستند تا ارقام گوجه­فرنگی گلخانه­ ای را با ویژگی­ های بهبود یافته تولید کنند.

برای خرید بذر گوجه فرنگی خوشه ای داترینو می توانید از این لینک استفاده کنید.

گوجه ­فرنگی

گوجه ­فرنگی

چرخه کشت تجاری

چرخه تولید گوجه ­فرنگی گلخانه ­ای مبتنی بر استفاده از همان مجموعه گیاهان برای یک سال کامل است. بذر گیاهان در اواسط آبان ماه جوانه زنده و در اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین ماه برداشت آن­ها آغاز و تا ماه آبان ماه بعدای ادامه دارد. عملکرد مورد نظر برای تولیدکنندگان ابتدایی 50 کیلوگرم در متر مربع برای گوجه ­فرنگی بیف­استیک یا خوشه ­ای است.

کوددهی

برنامه کوددهی به گونه ­ای طراحی شده که تغذیه کافی را در طول عمر تولید گیاه فراهم می­ کند. در مورد نیازهای غذایی گیاهان با افزایش بلوع و تولید میوه استدلال­ هایی وجود دارد که معتبر هستند. در مورد تغییر سطح مواد مغذی موجود در کود برای تامین نیازهای غذایی نیز استدلال­ هایی وجود دارد. این موارد همیشگی هستند. با این حال، اهداف ارائه شده در این راهنما به منظور تهیه غذای مناسب در کل مراحل زراعی می ­باشد که این امکان را برای کشاورزان فراهم می ­کند تا حداکثر بازدهی را بدست آورند و به عملکرد بیش از 60 کیلوگرم در متر مربع دست یابند.

برای خرید انواع کود کلیک کنید.

برای خرید انواع بذر گوجه فرنگی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *