آموزش باغبانی

راه حل های مشکلات رایج گوجه فرنگی ها

گوجه فرنگی های رنگی

با گرم شدن تابستان، صیفی کارها مضطربانه منتظر اولین گوجه فرنگی های رسیده که با آفتاب گرم و شیرین شده اند، می شوند. اما همیشه انتظار آسان نیست.

موارد زیادی میتوانند برای محصول گوجه فرنگی شما مشکل ایجاد کند. برخی موارد را می توانید اصلاح کنید و برخی را نه. اما چند نکته کلیدی را بخاطر بسپارید:

هیچ محصول گوجه فرنگی هرگز کامل و بی عیب و نقص نخواهد بود. مقدار مشخصی از عیوب و خسارات طبیعی است و همیشه رخ می دهد و بعضی سال ها بر محصول گوجه فرنگی سخت تر از بعضی دیگر می گذرد. اگر هم مواد شیمیایی مهلک و مضر استفاده کنید، دستاورد بسیار کمی حاصل می شود.

مشکلات قابل پیشگیری گوجه فرنگی:

بسیاری از مشکلات قابل پیشگیری است. اگر گوجه فرنگی به درستی انتخاب شود، کاشته شود و از آنها مراقبت شود، از آفات و مشکلات دیگر کمتر آسیب می بیند. مشکلاتی که امسال با آنها مواجه می شوید به شما خواهد آموخت که سال آینده چگونه با آنها رفتار کنید و شما را برای سال بعد آماده می کند.

اگر به موقع از مشکلات گوجه فرنگی آگاهی یافتید میتوانید آنها را اصلاح کنید. بنابراین هر روز یا یک روز در میان از بوته های گوجه فرنگی خود بازدید و هر چیزی غیر عادی را بررسی کنید.

تغییرات آب و هوایی نیز همیشه هست. باید انتظار داشته باشید که چند سال خیلی گرم، بیش از حد خشک، بیش از حد طوفانی یا هر چیز دیگری باشد و محصول برداشتی شما آسیب ببیند، اما به هرحال سال های خوب هم آن را جبران خواهد کرد.

گوجه فرنگی های ناقص و کال ممکن است برای خوردن هم خوب باشند. عطر و طعم گوجه فرنگی خرد شده هنوز هم میتواند افراد را به سوپر مارکت ها و فروشگاه ها بکشاند و خریداری شوند. فقط قسمت های خراب یک گوجه فرنگی را برش دهید و دور بریزید یا از آن برای پخت و پز استفاده کنید.

tomatoes

گوجه فرنگی ها

در ادامه برخی مشکلات رایجی که می تواند گوجه فرنگی ها را از مزرعه تا سفره درگیر کند با هم مرور می کنیم:

بوته گوجه فرنگی برگ زیاد دارد، اما میوه ای ندارد؟

گیاه احتمالاً نیتروژن زیادی دریافت می کند که باعث رشد شاخ و و برگ آن می شود و در عین حال فسفر کافی ندارد که باعث شکوفایی گل و ثمردهی شود. کودی را انتخاب کنید که دارای نسبت متعادل از سه عنصر اصلی مانند 10-10-10 باشد، یا اینکه عنصر میانی (فسفر) به نسبت عنصر اول (نیتروژن) مانند 2-3-1 باشد.

گوجه فرنگی تغذیه کننده زیادی لازم دارد و معمولاً حتما به کود نیاز دارد مگر اینکه خاک شما بسیار غنی باشد. اما بمنظور جلوگیری از ضعیف کردن بیش از حد خاک ، این نسبت ها را با دقت رعایت کنید. تقویت کننده هایی که مواد مغذی خود را آرام آرام در خاک رها میکنند (مانند تقویت کننده های ارگانیک با فرمولاسیون بورپی و آراگونیت) از تقویت کننده هایی که سریعتر آزاد میشوند و محلول در آب هستند حاشیه خطای بیشتری دارند.

آیا شکوفه ها قبل از تشکیل میوه می افتند؟

معمولاًوقتی هوا خیلی سرد باشد شکوفه ها می افتند؛ گوجه فرنگی بومی آمریکای مرکزی و نیمه گرمسیری است که در آن محل تکامل یافته و مسلما برای ثمردهی به گرما نیاز دارد. با گرم شدن هوا، مشکل از بین می رود. هوای سرد باعث می شود برگهای حلقوی و چرمی شود البته این مسائل بی ضرر است. مواردی که برشمردیم چند دلیل برای ثمر ندادن گوجه فرنگی در فصل بهار است.

بذر گوجه فرنگی لیمویی قرمز

آیا گوجه فرنگی چروکیده یا ظاهر غیرطبیعی دارد؟ آیا در انتهای شکوفه جای زخم بزرگی وجود دارد؟

آن زخم را “صورت گربه” می نامند. زمانیکه گوجه فرنگی ها دارند شکل می گیرند، در طول شب ها هوا خیلی سرد شود، گوجه فرنگی ها دچار صورت گربه ای یا بد شکلی می شوند، و این یک دلیل دیگر است که نباید کاشت را خیلی زود شروع کرد. به دنبال گونه مختلف گوجه فرنگی باشید که در مقابل صورت گربه ای مقاوم باشند. البته میوه های نافرم و بد شکل قابل خوردن هستند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از گونه های قدیمی با اینکه کاملا گرد و قرمز نیستند اما بخاطر طعم خوبی که دارند مانند “Brandywine” جایزه می گیرند.

آیا گوجه فرنگی شکسته و ترک خورده است؟

نشان دهنده آن است که در موقع تشکیل میوه، رطوبت و مقدار آب یکسانی از ریشه گیاه دریافت نکرده است. حجم دریافتی ناگهانی آب از طریق ساقه می تواند پوست میوه رسیده را مانند یک بادکنک پر از آب کند. پس مراقب آبیاری خود باشید؛ به جای اینکه هر روز سریع آبپاشی کنید، به صورت عمیق و از طریق ریشه یک یا دو بار در هفته بوته ها را آبیاری کنید (البته بستگی به میزان بارندگی محیط هم دارد) در این صورت رطوبت در اعماق خاک فرو می رود و ریشه بنا به نیاز گیاه رطوبت را از اعماق خاک هر موقع که لازم بود به گیاه می رساند.

شیلنگهای مکنده هم میتواند مفید باشد. هر روز انگشت خود را به اندازه 5 سانتی متر داخل خاک فرو کنید تا مطمئن بشوید به صورت یکسان مرطوب (و نه خیس) است. و همیشه گوجه فرنگی ها را کود دهید تا رطوبت حفظ شود و آب در ظروف تبخیر نشود. به این ظروف که باعث میشود آب تبخیر نشود به اصطلاح “خود آبیار” یا “سیراب کننده” می گویند که در تأمین آب گیاهان کمک کنند. برخی از گونه های گوجه فرنگی نسبت به ترک پوست مقاومتر هستند و پوسته سخت تری دارند. گوجه فرنگی های شکسته شده نیز قابل خوردن هستند.

color of tomatoes

گوجه فرنگی های رنگی

آیا گوجه فرنگی ها در پایین لکه دارند یا پوسیده شدند؟

پوسیدگی انتهای شکوفه نشانه کمبود کلسیم است. بیشتر اوقات، این ناشی یکسان نبودن حجم آب در هنگام آبیاری گیاه است. اینکه خاک مرتب در چرخه خیس بودن و خشک شدن تغییر حالت دهد باعث میشود در جذب کلسیم توسط گیاه اختلال پیش آید (بنابراین نگذارید خاک خشک شود، آن را مرطوب نگه دارید).

آزمایش خاک قبل از کاشت گیاه نشان میدهد که آیا کلسیم در خاک شما وجود دارد یا خیر. کودهای ساخته شده برای گوجه فرنگی معمولاً کلسیم دارند. گوجه فرنگی هایی با کمی لکه در قسمت پایین هم قابل خوردن و استفاده هستند.

بذر گوجه چری مخلوط

برگها پژمرده یا زرد هستند؟

اگرچه خاک سالم میکروارگانیسم های زیادی دارد، اما برخی از قارچ ها و باکتری ها ایجاد بیماری در گوجه فرنگی می کنند. شایع ترین آنها پژمردگی ویرتکلیوم و پژمردگی فوزاریوم است. وقتی ساقه اصلی را برش می دهید درون آن قسمتی می یابید که رنگش با بقیه جاها متفاوت است، در واقع لکه را یافتید.

گیاهان از بیماری مصون نیستند بنابراین بر جلوگیری از شیوع بیماری و پیشگیری از آن تمرکز کنید و انرژی بگذارید. ابتدا گیاهان بیمار را به طور کامل از باغ خود خارج کنید. آنها را در زباله بریزید نه اینکه آنها را روی توده کمپوست قرار دهید تا بخواهید از آنها کود گیاهی بسازید! برای قطع چرخه زندگی بیماریهای منتقله از خاک ، همیشه محصولات خود را بچرخانید.

برای خرید انواع بذر گوجه فرنگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *