خوشمزه ها

انواع نان فانتزی

انواع مختلف نان فانتزی

نان، پرمصرف ترین ماده غذایی در جهان است و از زمان های گذشته تا به امروز، ماده اصلی هر سفره ای محسوب می شود. شواهدی از ۳۰هزار سال پیش در اروپا وجود دارد، که نشان می دهد انسان های اولیه، از عصاره نشاسته، ریواس وحشی و گیاه سرخس، برای تهیه نان استفاده می‌کردند.

انسان در دوره‌ی نو سنگی، در حدود ۱۰هزار سال قبل از میلاد، کشاورزی را آغاز، و بعد از آن، از غلات برای تهیه نان خود استفاده کرد. از طرف دیگر، مصریان باستان، حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد، از مخمر برای پخت نان استفاده می‌کردند. یونانی ها به تقلید از مصریان، به نان سازی روی آورده و روش تهیه آن را در کل اروپا پخش کردند.

در روم باستان، نان از گوشت مهمتر بود. در آن زمان، رنگ نان مصرف شده، نشان دهنده جایگاه اجتماعی افراد بود. بدین معنی که، افرادی که نان با رنگ تیره تر خریداری و مصرف می‌کردند، از جایگاه و رتبه اجتماعی پایین تری برخوردار بودند.

انواع مختلف نان:

در این مقاله انواع مختلف نان در سراسر جهان را به شما معرفی می کنیم.

برای مطالعه مقاله انواع بستنی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

معرفی انواع نان ها

معرفی انواع نان ها

نان باگت:

باگت، یک نان مخمری است که نخستین بار در فرانسه پخته شد. مستطیل شکل و دراز، با شکاف‌هایی روی آن است، که امکان انبساط و پُف کردن نان را فراهم می کند. باگت، با نام های “نان فرانسوی” یا “چوب فرانسوی” نیز شناخته می شود. این نان، معمولاً از آرد، آب، مخمر و نمک تهیه می شود و ظاهر آن بسیار قابل تشخیص است.

نان سیاباتا / چاباتا (Ciabatta):

سیاباتا واژه‌ای ایتالیایی به معنای “کفش راحتی” است. این نان، فقط از چند ماده اصلی آب، نمک، مخمر و آرد گندم تشکیل شده است. بسته به محله ای که در ایتالیا این نوع نان پخت شود، پوسته و حتی بافت آن می تواند متفاوت باشد، اما مواد اصلی آن، در هر قرص نانی که پیدا کنید، دقیقاً یکسان است. نان سیاباتا برای انواع پنینی ها و ساندویچ ها، و همچنین بسیاری از غذاهای دیگر مناسب است.

چهار ادویه فرانسوی

نان فوکاسیا (Focaccia Bread):

این نوع نان در ایتالیا تهیه، و معمولاً در ماهیتابه پخته می شود، به همین دلیل زیرِ آن بدون برآمدگی و کاملاً صاف است. این نان بسیار شبیه خمیر پیتزا است و معمولاً قبل از پخت، روی آن را با روغن زیتون چرب می‌کنند. پوسته ای ترد و در عین حال ظریف دارد. در صورت تمایل می توانید انواع گیاهان مختلف و یا سیر را به دستور پخت آن اضافه کنید. نان فوکاشیا می تواند به تنهایی خورده شود، یا به همراه سوپ یا سس سالاد صرف شود.

نان مولتی گرین/چند غله (Multigrain):

نان مولتی گرین با عطر و طعمی دلچسب و غنی، معمولا از غلاتی مانند جو دوسر، جو، کتان، ارزن و سایر مواد غذایی تهیه شده و بسیار سالم و خوشمزه است. خوردن این نان خوشمزه برای صبحانه، تهیه ساندویچ، صرف شدنش در کنار سس ها یا گیاهان روغنی، بسیار توصیه می‌شود.

معرفی نان پیتا

معرفی نان پیتا

نان پیتا:

نان پیتا، مصارف بسیار مختلفی دارد. می‌توان آن را برش زد و با انواع گوشت‌ها و سبزیجات خوشمزه پر کرد و همراه سس، میل نمود. پخت نان پیتا از غرب میانه شروع شده و در بسیاری از کشورها گسترش یافته است. این نان در دمای بسیار بالا پخته شده، که باعث به عمل آمدن مایع خمیر می‌شود. در مرکز نان، یک حباب بزرگ هوا ایجاد می شود که “جیب نان” نامیده شده و داخلش را از گوشت و سایر مواد غذایی خوشمزه پُر می‌کنند. این نان، بیشتر از آرد گندم ساخته می شود.

نان چاودار (Rye Bread):

نان چاودار، هم با آرد چاودار و هم با آرد نان تهیه می شود و عطر و طعمی بسیار قوی دارد. بعضی از نانوایان، برای خوش طعم کردن آن، کمی شوید به خمیر آن اضافه می‌کنند. استفاده از نان چاودار برای تهیه ساندویچ، بخصوص ساندویچ گوشت و پاسترامی، گزینه ای بی‌نظیر است و با افزودن کمی سس خردل، طعم آن غیر قابل توصیف می‌شود.

ادویه کتلت

نان ترش:

برای تهیه نان ترش، از یک سری مواد اولیه خاص استفاده می‌کنند؛ که این مواد، معمولاً ترکیبی تخمیر شده از آب و آرد است؛ و با آن، انواع مختلفی از نان‌ها را می‌توان تهیه کرد. یکی دیگر از مزایای این نوع نان، این است که مواد اولیه‌ی آن، برای مدت بسیار طولانی‌ای سالم می‌ماند، بدین معنی که شما می‌توانید خمیر آن را تهیه کرده و برای مدتی طولانی نگاه دارید و در مواقع نیاز، قسمتی از آن را جدا کرده و بپزید و هر دفعه، نانی تازه داشته باشید.

نان ترش، پوستی ترد و ضخیم دارد و مرکز آن بسیار نرم و جویدنی است. این نان پُف زیادی دارد و طعمش کاملاً متمایز است. با هر بار چشیدن این نان، مایل به خوردن مقدار بیشتری از آن خواهید بود! می‌توانید با این نان، هر نوع ساندویچی که مایل باشید، درست کنید و لذت ببرید.

نان سبوس‌دار گندم:

در تهیه نان سفید، فقط بخشهایی از دانه گندم استفاده می شود، اما در نان سبوس دار، جوانه و سبوس گندم نیز مصرف می‌شود. این بدان معناست که این نان، از مواد مغذی بیشتری برخوردار بوده و مقدار فیبر موجود در آن، بسیار بیشتر از نان معمولی است. برای تهیه هر نوع ساندویچی، می‌توانید این نان را جایگزین نان سفید کرده و با کمی خلاقیت، دستورالعمل های جدید خود را ابداع کنید.

برای مطالعه مقاله معرفی انواع دونات ها می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

مافین انگلیسی خوشمزه

مافین انگلیسی خوشمزه

انواع منحصر به فرد و خاص نان:

در ادامه مطلب شما را با انواع نان های خاص از جای جای دنیا آشنا خواهیم کرد.

مافین انگلیسی:

این نان های کوچک، گرد و مسطح، از آرد سفید گندم یا سبوس گندم تهیه می‌شود. می توانید آن ها را با تخم مرغ شکم پر، بیکن یا سس هلندی میل کنید. مافین انگلیسی، از بسیاری از انواع دیگر مافین‌ها و نان‌ها سالم تر است، اما نسخه آمریکایی آن کمی متفاوت با مافین اصلی انگلیسی است.

نان آرپا/ آره پا (Arepa):

این نان بیشتر در کشورهای کلمبیا و ونزوئلا پخته می‌شود. از آرد ذرت تهیه شده و صاف و گرد است. می توانید آن را بپزید، کباب کنید، یا سرخ کنید. حتی می‌توانید داخلش را با مواد مختلفی مانند گوشت و لوبیای سیاه پرکنید. از آنجایی که نان آرپا با گندم درست نمی شود، به طور طبیعی فاقد گلوتن است.

ادویه ماکارانی

بیگل (Bagels):

نان های بیگل را معمولاً برای مدت کوتاهی در آب می جوشانند و سپس می پزند. آنها گرد هستند، به دو قسمت تقسیم می شوند و در مرکزشان یک سوراخ دارند. این نان ها انواع بسیار متعددی دارند، مانند تخم مرغ، دارچین و بلوبری. خوردن این نان را حتما به روش سنتی آن، همراه با پنیر خلال ماهی یا خامه امتحان کنید.

نان چپاتی (Chapati):

نان چپاتی، نان محبوب هندی است که معمولاً کبابی می شود. می توانید آن را همراه با سبزیجات یا عدس میل کنید، و یا حتی با آن ساندویچ درست کنید. این نان معمولا با آرد سبوس‌دار تهیه شده و بدون روغن پخته می شود. با افزودن مقداری کره، طعمی بی‌نظیر به آن خواهید بخشید.

نان شیریثن بریوژ

نان شیریثن بریوژ

نان بریوش /بریوژ (Brioche):

نان بریوش، نانی فرانسوی است که با کره و تخم مرغ تهیه می شود. بسیار سبک است و شیرینیِ مطلوبی دارد. پوسته آن بسیار نرم است و به دلیل تخم مرغی که قبل از پخت، روی آن می‌مالند، سایه ای زرد و طلایی دارد. اگر قبلاً هرگز این نوع نان را نچشیدید، اکنون بهترین زمان برای امتحان طعم دلنشین آن است.

نان دمپر (Damper bread):

نان دمپر، نانِ کشور استرلیاست و از آرد، آب، نمک و گاهی شیر تهیه می‌شود. این نان را معمولاً با خورشت یا گوشت می خورند. به این نان خوشمزه ی همه کاره، مطابق با میلتان می توانید مقداری جوش شیرین برای خمیرمایه اضافه کنید.

نان فطیر (Matzo Matzoh):

نان فطیر بدون مخمر پخته می‌شود و به شکل کلوچه های بزرگ است. این نان همراه بسیاری از غذاهای سنتی یهودیان و همچنین در برخی از اعیاد یهودیان نیز پخته و سرو می شود. برای تهیه این نان، از پنج دانه ذکر شده در کتاب مقدس (گندم، جو، چاودار، جو دوسر و کندروس) استفاده شده است. نان فطیر هم می‌تواند نرم و هم سفت و سخت باشد؛ و در سنت یهود، نانی بسیار خوشمزه و مهم است.

نان گریسینی (Grissini Bread):

نان Grissini تا حدودی شبیه نان عصایی (breadsticks) است، از نان‌های ترد و خشک ساخته شده و میله ای شکل و نازک شبیه مداد است. این نان ها بومیِ ایتالیا هستند و به هر طریقی که بخواهید، می توانید آن‌ها را طعم دار کنید؛ پس از انواع سبزیجات و ادویه جات، بنا بر سلیقه و ذائقه خود استفاده کنید. از آنها بیشتر بعنوان پیش‌غذا، به جای نان سیر استفاده می‌شود، اما می‌توان آنها را به عنوان وعده ی اصلی نیز میل کرد.

برای مطالعه مقاله معرفی انواع عسل می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

نان مکزیکی تورتیلا

نان مکزیکی تورتیلا

نان تورتیلا:

تورتیلا نان های تخت و نرم و نازکی است که در بسیاری از غذاهای مکزیکی مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله انچیلاداها، بوریتوها، انواع رپ‌ها و البته تاکوها. بعضی از انواع آن سرخ شده و برخی دیگر نیستند. می‌توانید با کمی خلاقیت و بدون دردسر، با این نان‌ها، غذاهایی سالم و مقوی نیز درست کنید. همچنین می توانید از این نان در کنار غذاهایی که شامل مرغ، گوشت خوک و گوشت گاو است نیز استفاده کنید، بنابراین تورتیلا، نانی همه کاره است!

نان اینجرا (injera):

نان اینجرا، نوعی نان ترش با بافتی اسفنجی و طعم کمی ترش است. این نان معمولاً از دانه هایی ریز بنام teff تهیه می شود که از کشور اتیوپی می آید. این نان معمولا با تاس کباب و گوشت سرو می‌شود.

خرید ادویه کدو حلوایی

نان Knäckebröd:

این نان بیشتر شبیه کلوچه است تا نان؛ و بیشتر از آرد چاودار تهیه می شود. فیبر زیادی دارد و می توان آن را به همراه پنیر یا هر نوع ماده غذایی دیگری که مایلید سرو کنید. نانی خشک و سفت است و مانند بسیاری از کلوچه ها، مستطیل شکل است. مواد تشکیل دهنده این نان، می تواند بسیار متفاوت باشد و همچنین می توان از انواع گیاهان و ادویه های مختلف برای طعم‌دهی به این نان استفاده کرد. نان Knäckebröd، هم جالب و خوشمزه است و هم مقوی.

نان لواش:

پخت نان لواش در کشورهایی مانند ترکیه و ایران رواج دارد. لواش نانی تخت و نازک است که فقط با آرد، نمک و آب درست می‌شود. چربی بسیار کمی دارد و به طور معمول در کوره پخته می شود. نان لواش تازه، بسیار نرم است و برای طعم‌دهی بیشتر به آن، میتوان از دانه های خشخاش یا کنجد استفاده کرد.

نان خوشمزه یوفکا

نان خوشمزه یوفکا

نان یوفکا:

نان یوفکا، یک نان بدون مخمرِ نازک و کاغذی شکل و گرد است و از ترکیه می آید. شبیه نان لواش است و معمولاً از موادی مانند آرد گندم، نمک و آب تهیه می شود، و در برخی از موارد نیز به آن روغن نباتی هم اضافه می کنند. این نوع نان را می توانید همراه با شیرینی یا مواد غذایی شیرین، مانند آجیل یا میوه های خشک، یا همراه با غذاهایی مانند گوشت، انواع پنیر و سبزیجات میل کنید.

نان (naan):

این نان، تخت و صاف اسن و در فر پخته می‌شود و از ماست، به عنوان یکی از مواد اصلی آن استفاده می شود. این نان به طور معمول قبل از پخت با کره چرب می‌شوند. در بسیاری از مناطق آسیا رایج هستند و می‌توان آن‌ها را همراه با افزودنی هایی مانند میوه خشک، گوشت چرخ کرده و یا حتی سیر میل کرد. نان naan در بسیاری از سوپرمارکت ها و بازارهای امروزی در دسترس اند.

نان پاراتا (Paratha):

نان پاراتا از آرد گندم کامل تهیه می شود. یک نان پهن هندی است که معمولاً در روغن سرخ شده یا پخته می شود. همچنین می توانید آن‌ها را با مواد غذایی سالم و خوشمزه مثل سبزیجات، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ و… پُر کرده و میل کنید. این نان در کشورهایی مانند مالزی و سنگاپور بسیار محبوب هستند.

نان Qistibi:

این نوع نان، بیشتر در روسیه یافت می شود و شامل یک لایه نازک و تخت پخته شده با موادی در داخلش است. این مواد میانی می‌تواند از پوره سیب زمینی، ارزن و حتی انواع مختلفی از گوشت تشکیل شده باشد. مواد را داخل نان یا یک طرف آن قرار می‌دهند و سپس آن را با طرف دیگر می‌پوشانند.

نان روتی (Roti):

این نوع یک نان تخت بدون مخمر است، شبیه چپاتی (Chapati) است و در کارائیب و هند بسیار محبوب است. معمولاً با آرد سبوس گندم و آب درست شده و اغلب قبل از پخت برای بخشیدن طعمی بی‌نظیر به آن، با کره چرب می‌شود. در بسیاری از فرهنگ ها، نان روتی همراه با ادویه جات مختلف، به عنوان یک میان وعده سالم سرو می شود.

برای مطالعه مقاله بهترین غذاهای فرانسوی می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

نان خوشمزه اوبی

نان خوشمزه اوبی

نان Obi Non:

این نوع نان، در غذاهای ازبکستانی و افغانی بسیار محبوب است. نوعی نان پهن است و معمولاً در کوره سفالی طبخ می شود. به طور معمول، فقط با آرد، مخمر، نمک، آب و شیر تهیه می شود.

نان Soda:

نان Soda، یک نان سنتی در ایرلند است که از دوغ، نمک، جوش شیرین و آرد تشکیل شده است. خمیر این نان برای پُف کردن و به عمل آمدن، نیازی نیست تا مدت زیادی کنار گذاشته شود؛ می توان آن را سریع و آسان در هر زمان تهیه کرد.

ادویه ترد کننده گوشت و مرغ

نان وانوکا (Bread Vanocka):

این یک نان شیرین است که معمولاً روی آن شکر و بادام می ریزند و با کشمش یا میوه های دیگر ترکیب می‌کنند. دستور تهیه این نان بسیار پیچیده است، اما روش هایی ساده تر نیز برای تهیه آن وجود دارد. نان وانوکا، مخصوص جشن اروپایی‌ها است و آنقدر غنی و شیرین است که بهتر است در مواقعی خاص آن را میل کنید.

در بعضی از کشورها از جمله جمهوری چک و اسلواکی، این نان معمولاً نزدیک کریسمس سرو می شود و از سنت های مختلفی تشکیل شده است، یکی از آنها بالا و پایین پریدن، هنگام پُف کردن و به عمل آمدن خمیر است.

نان زپف (Zopf):

این یک نوع منحصر به فرد از نان است که بعد پایان پخت، مانند یک ریسمان بزرگ به نظر می رسد. این نان معمولاً به همراه کره و ژله به عنوان وعده‌ی صبحانه سرو می شود و بسیار غنی و کره ای است. این نان خوشمزه بیشتر در کشورهایی مانند آلمان، سوئیس و اتریش پخت می شود و بیشتر از آرد سفید، مخمر، شیر، کره و تخم مرغ تشکیل شده است.

سوالات متداول در مورد نان فانتزی:

  1. باگت چه تفاوتی با نان دارد؟

    نان فرانسوی اغلب به شکل دراز و دارای لبه های گرد است، در حالی که نان ایتالیایی ماهیت دایره ای و مسطحی دارد. باگت، که به معنی “چوب” است، رایج ترین نوع نان فرانسوی است. باگت همان چیزی است که اکثر مردم وقتی به نان فرانسوی فکر می کنند تصور می کنند. نان بلند و سفید.

  2. چرا نان سیاباتا متفاوت است؟

    سیاباتا (که به معنی دمپایی ترجمه می شود!) یک نان ایتالیایی است که با آرد گندم، نمک، مخمر و آب درست می شود. اگرچه بافت و پوسته آن در سرتاسر ایتالیا کمی متفاوت است، اما مواد اساسی آن ثابت هستند. Ciabatta طبیعتاً برای ساندویچ و پانینی بهترین است.

  3. تفاوت بین باگت و سیاباتا چیست؟

    سیاباتا یک خمیر مرطوب کننده بسیار بالا است. هیدراتاسیون بالاتر در Ciabatta به این معنی است که سوراخ ها بزرگتر و پوسته ضخیم تر می شوند. قسمت داخلی باگت به این سبک و هوا نخواهد بود و دارای بافت بسیار جویدنی تری نسبت به فرانسوی ها خواهد بود.

  4. تفاوت فوکاشی با نان چیست؟

    تفاوت دیگر این دو ماده تشکیل دهنده است. اگر کنجکاو هستید که نان فوکا از چه چیزی ساخته می شود، پاسخ این است که این معمولاً ترکیبی از یک آرد غلیظ (به معنای آرد گلوتن زیاد مانند آرد نان)، روغن زیتون فوق العاده بکر، مخمر، گیاهان، ادویه ها، نمک است و فلفل

  5. نان فوکا چیست؟

    نان فوکاشیا را می توان همانطور که هست خورد. می توان آن را به اشکال مختلفی برش داد، از جمله مربع، مستطیل های لاغر بلند، مثلث. از آنجا که ضخامت آن بسیار ضخیم است، می توان فوکاشی را به دو نیم تقسیم کرد و برای تهیه ساندویچ استفاده کرد. این همچنین یک افزودنی خوشمزه به یک سبد نان یا همراه یک کاسه سوپ یا سالاد است.

  6. چند منظوره چه فایده ای دارد؟

    فیبر موجود در نان چند دانه برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. فواید نان چند منظوره بسیار زیاد است، به شرطی که نان 100 درصد غلات کامل باشد. طبق کلینیک کلیولند، خوردن غلات کامل به کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سکته مغزی، دیابت و بیماری های قلبی کمک می کند.

  7. 7 دانه موجود در نان چیست؟

    در عوض، ما هفت دانه مغذی را جوانه زده و بخصوص ترکیب می کنیم: جو، برنج قهوه ای، ذرت، ارزن، جو دوسر، چاودار و گندم کامل.

  8. آرپا از چه ساخته شده است؟

    به طور سنتی، آرپاها با خیساندن و کوبیدن ذرت خشک در یک پیلون – یک هاون و گلدان بزرگ ساخته می شوند. سپس خمیر کوبیده شده مرطوب به صورت کیک درآمده و پخته می شود. این روزها، بیشتر افراد ماسارپای از قبل پخته شده و کم آب را خریداری می کنند – آرد آرپا – که فقط لازم است با آب و نمک مخلوط شود تا خمیر تشکیل شود.

  9. تفاوت بین آرپا و تورتیلا چیست؟

    در حالی که از ذرت تهیه می شود، آرپاها تفاوت زیادی با تورتیلا مکزیکی دارند زیرا می توان آنها را فقط از آرد ماسارپا، یک آرد ذرت مخصوصی که از قبل پخته شده و با ریز بافت تهیه شده است و هیچ کار دیگری انجام نخواهد داد (از جمله آرد ماسا هارینا مکزیکی).

  10. بیگل ها چه تفاوتی با نان دارند؟

    بیگل به جای پخته شدن، جوشانده می شود اما از یک خمیر مخمر / گندم نیز ساخته می شود، به شکل دایره هایی با یک سوراخ در وسط آن ساخته می شود و دارای بافتی سفت تر و جویدنی تر از یک نان معمولی است اما از بیرون هنوز پوسته کمی دارد.

برای خرید اینترنتی ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *