گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی 53 چاشنی مختلف برای انواع غذا

معرفی انواع چاشنی های خوشمزه

مردم همواره به دنبال یافتن روش هایی جدید برای خوش طعم کردن غذا، با استفاده از گیاهان ، مواد اضافی و البته “چاشنی ها” هستند. استفاده از چاشنی ها، یکی از ساده ترین روش ها برای بهبود طعم غذا، بدون نیاز به مهارت های آشپزی خاص است. غذاهای بی شماری، از نان تست صبحانه گرفته تا استیک سرلوین، وجود دارند که با استفاده از چاشنی ها، می‌توان عطر و طعم بهتری به آنها داد.

چاشنی های بسیار متنوع و مختلفی در دنیا وجود دارد و هر کشور، چاشنی های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، اگر به جنوب شرقی آسیا سفر کنید، متوجه می‌شوید که روغن کنجد، یکی از رایج ترین چاشنی های بکار رفته در غذاها با پایه برنج است. ولی مثلا در ایالات متحده، هرگز نخواهید دید که از روغن کنجد به عنوان چاشنی در غذا استفاده شود.

با این وجود، ده ها چاشنی وجود دارد که به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود. اما قبل از اینکه نگاهی دقیق به انواع مختلف چاشنی ها بیندازیم، پاسخ به چند سوال مهم، خالی از لطف نخواهد بود.

ادویه کچاپ تند

چاشنی چیست؟

به انواع مختلف ادویه ها یا سس ها، چاشنی گفته می شود که به طور معمول، بعد از تهیه غذا، به آن اضافه می شوند. با وجود اضافه کردن انواع متفاوتی از چاشنی ها به غذا، همه آنها با هدف یکسانِ افزایش طعم و مزه یک وعده غذایی پخته شده، استفاده می شوند. اگر در رستوران غذا می خورید، چاشنی ها معمولاً در بطری های شیشه ای یا پلاستیکی سرو می شوند. در برخی موارد، ممکن است انواع مختلفی از چاشنی ها روی میز قرار گیرد. اگر ترجیح می دهید وعده های غذایی خود را در خانه تهیه کنید، می توانید انواع مختلفی از چاشنی ها را به راحتی در فروشگاه های مواد غذایی یا سوپرمارکت های محلی پیدا کنید.

حال که در مورد چاشنی ها و عملکرد آنها اطلاعاتی به دست آودید ، بیایید لیست کاملی از چاشنی های موجود را بررسی کنیم.

برای مطالعه مقاله مخلوط پودر سوخاری چاشنی همه کاره برای استیک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نمک چاشنی پر طرفدار

نمک چاشنی پر طرفدار

لیست کامل چاشنی ها:

به طور کلی، چاشنی ها به دسته های زیر تقسیم می شوند: گیاهان و ادویه ها، سس ها، شربت ها و لبنیات. در حالی که گیاهان در یک دسته جداگانه قرار می گیرند، اما اغلب همراه با ادویه ها، به عنوان چاشنی، به غذا اضافه می‌شوند. لیست بررسی تمام چاشنی های موجود را به ترتیب حروف الفبا آغاز می‌کنیم.

چاشنی های معدنی:

در ادامه مطلب شما را با انواع چاشنی های معدنی آشنا خواهیم کرد.

نمک (یک ماده معدنی):

نمک، یکی از پرمصرف ترین چاشنی ها در جهان است. امروزه نمک در سرتاسر دنیا قابل دسترس است ، زیرا یکی از رایج ترین و محبوب ترین موادها برای تقویت طعم است.

فلفل قرمز خشک شده

شیرین کننده:

طعم و مزه شیرینی بسیار وسوسه برانگیز و لذیذ است .

شکر (ماده ای شیرین کننده):

اگر میخواهید ماده غذایی خود را شیرین کنید، افزودن شکر بهترین راه است. می‌توان بلورهای شکر را روی دسر پاشید، یا با انواع نوشیدنی ها مخلوط کنید، تا تلخی آن را بگیرد و طعم کلی را بهبود بخشد.

سس ها و شربت ها:

در ادامه مطلب شما را با انواع چاشنی ها از قبیل سس ها و شربت های مختلف آشنا خواهیم کرد.

طمع متفاوت سرکه بالزامیک

طمع متفاوت سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک:

سرکه بالزامیک، سرکه‌ای تیره و غلیظ است که معمولاً به عنوان سس سالاد، در سراسر دنیای غرب استفاده می شود.

کره بادام:

کره بادام، طعم ملایم و شیرینِ بادام را داراست، و از آن به عنوان کره‌ای غلیظ، غنی و خامه ای یاد می‌شود.

سس سزار:

سس سزار، یکی از محبوب ترین سس های سالاد در جهان است که طعمی غنی و لیمویی دارد.

ادویه ترد کننده گوشت و مرغ

کارامل:

چه بخواهید شیرینیِ کیک خود را بیشتر کنید، و چه بخواهید روی تکه های موز خود یک افزودنی اضافه کنید، کارامل یک چاشنی عالی است و طعمی بی‌نظیر به خوردنی های شما هدیه خواهد داد.

سس سالسا / سس چیمیچوری (Chimichurri):

سالسا، یک سس آرژانتینی و چاشنی‌ای بی‌نظیر برای گوشت‌های کبابی با پایه روغن زیتون است.

برای مطالعه مقاله بهترین چاشنی استیک می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سس باربیکو خوشمزه

سس باربیکو خوشمزه

سس باربیکیو

سس باربیکیو، یک چاشنی کاملاً آمریکایی است که برای تهیه آن، مواد و ادویه جات مختلفی از جمله رب گوجه فرنگی، سرکه و سس مایونز را با هم ترکیب می کنند.

سس خردل دیژون:

سس خردل دیژون، یک سس فرانسوی، و چاشنی‌ای تند و خوشمزه برای انواع هات داگ، ساندویچ و وعده های غذایی مشابه است.

سس ماهی:

سس ماهی، یکی از چاشنی های رایج در غذاهای تایلندی است. این چاشنیِ شور را می توان تقریباً به هر نوع غذای برنجی یا رشته ای اضافه کرد.

ادویه باربیکیو گوشت

سس فرانسوی:

سس فرانسوی، یک سس سالاد مبتنی بر سس گوجه فرنگی است و می تواند به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها استفاده شود.

گواکامول:

گوآکامول یکی از رایج ترین طعم دهنده های غنی و طبیعی غذاهای مکزیکی است. ماده ی اصلی موجود در آن آووکادوست و به عنوان مکمل برای انواع غذاها استفاده می شود.

سس مایونز:

سس مایونز، یک چاشنیِ تند و تیز و بر پایه تخم مرغ است و استفاده از آن همراه با انواع ساندویچ ها، سالادها و سیب زمینی سرخ کرده، بسیار محبوب و رایج است.

سس کوکتل مخصوص میگو

سس کوکتل مخصوص میگو

سس کوکتل:

اگرچه دستور تهیه این سس متفاوت است، اما به طور کلی از سس گوجه فرنگی و ترب تشکیل شده و یک چاشنی بسیار مناسب برای میگوی آب پز است.

عسل:

عطر و طعم شیرین و طبیعی عسل، برای انواع نوشیدنی ها (مانند چای)، کیک، و هر نوع غذا ای که به شیرینیِ اضافی نیاز دارد، مناسب است.

خردل عسلی:

خردل عسلی، از رایج ترین و پرمصرف ترین سس های مصرفی در ایالات متحده است و نسبت به سس خردل زرد معمولی، طعمی تند و تیز دارد.

ترب کوهی (Horseradish):

ترب کوهی، از سبزیجات ریشه ای است که با استفاده از نمک و سرکه تهیه شده و طعمی تند و تیز دارد. ترب کوهی یک افزودنی محبوب برای طعم دهی به گوشت است.

سس تند:

همانطور که از نام آن پیداست، از این سس برای تند و تیز کردن طعم مواد غذایی استفاده می‌شود. ترکیبات این سس متفاوت است و دستور تهیه ثابتی برای آن وجود ندارد، اما عنصر پایه ی همه ی آنها فلفل تند است.

سس ایتالیایی

علیرغم نام این سس، استفاده از آن بیشتر در آمریکای شمالی رایج است. این یک سس مخصوص برای سالاد سبزیجات به سبک ویینگرت است (سالادی با پایه روغن، نوعی شراب و چاشنی های مختلف).

سس شکلات مخصوص انواع بستنی و شیرینی

سس شکلات مخصوص انواع بستنی و شیرینی

سس شکلات:

سس شکلات، بیشتر اوقات با بستنی استفاده می شود، و چاشنی ای فوق العاده خوشمزه برای افزودن طعم شکلات به هر نوع دسر است.

ژله:

ژله ده ها نوع ژله با رنگ ها و طعم های مختلف، از انگور گرفته تا توت فرنگی وجود دارند و معمولاً به نان تست، ساندویچ یا دسرهای پخته شده اضافه می شوند.

سس گوجه فرنگی:

سس گوجه فرنگی، نوعی چاشنی بر پایه گوجه فرنگی و از اصلی ترین افزودنی ها به غذاهای آمریکایی است. استفاده از این سس به عنوان چاشنی همراه با سیب زمینی سرخ کرده، بسیار محبوب و رایج است.

خرید ادویه دود

شربت افرا (Maple syrup):

شربت افرا شیرین است و غلظت و طعم آن مانند شیره قند است. این شربت معمولاً به پنکیک و وافل اضافه می شود.

سس مارینارا:

سس مارینارا، یک سس گوجه فرنگی است که با پیاز و گیاهان مختلف ترکیب می شود. این ماده معمولاً به عنوان سس ماکارونی استفاده می شود.

سس صدف:

سس صدف، دارای طعمی بسیار متمایز و نمکی است که استفاده از آن در غذاهای آسیایی، بسیار محبوب است.

کره بادام زمینی:

استفاده از این کره، در ساندویچ‌ کره بادام زمینی بسیار محبوب و رایج است، اما این چاشنی دلپذیر، استفاده های دیگری نیز دارد. از این خوردنی خوشمزه، می‌توان به عنوان چاشنی همراه با کرفس، سیب و یا کراکر استفاده کرد.

روغن زیتون چاشنی انواع سالاد

روغن زیتون چاشنی انواع سالاد

روغن زیتون:

روغن زیتون چاشنی ای همه کاره است و می توان از آن به عنوان سس سالاد، دیپینگ سس، یا حتی تقویت کننده‌ی طعم ماکارونی استفاده کرد.

سس بادام زمینی:

از سس بادام زمینی، به ندرت در غذاهای غربی استفاده می شود. در نتیجه، طعم منحصر به فرد آن، به طور کلی با غذاهای جنوب شرقی آسیا پیوند خورده است.

سس پستو:

پستو ، چاشنی رایج ایتالیا است که از ترکیب سیر، دانه کاج ، نمک و ریحان حاصل می شود.

سس رنچ (Ranch):

سانس Ranch یک سسِ سالاد خامه ای و غلیظ و غنی است که از دوغ تهیه می شود.

خرید پودر پیاز

رلیش (Relish):

رلیش چاشنی ای است که از ترشی سبزیجات و گیاهان تهیه می شود. از این چاشنی می توان در برخی از سالادها استفاده کرد. رلیش بیشتر به عنوان چاشنی برای هات داگ استفاده می شود.

سالسا:

سالسا، از غذاهای اصلیِ مکزیکی، با پایه گوجه فرنگی و پیاز است که می توان به تاکو، چیپس تورتیلا و حتی املت اضافه کرد.

سس سویا:

سس سویا، نوعی سس چینی است که از سویای تخمیر شده تهیه می شود و در مقادیر بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا طعمی شور و نمکی دارد.

سریراچا (Sriracha):

سس سریراچا، چاشنی ای بسیار تند و تیز است که از فلفل قرمز گرفته شده است. بیشتر دستورها برای تهیه این سس، شامل مقادیر مختلف سرکه، سیر، نمک و شکر است.

برای مطالعه مقاله چاشنی استیک مونترالی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سس استیک خوشمزه

سس استیک خوشمزه

سس استیک:

دستور های مختلفی برای تهیه سس استیک وجود دارد، اما اکثریت آنها از گوجه فرنگی، سرکه و ادویه جات استفاده می کنند تا طعمی بی‌نظیر و دل ‌چسب به یک استیک گوشت گاو ببخشند.

سس ترش و شیرین:

در گذشته از سس ترش و شیرین، به طور سنتی در غذاهای آسیایی استفاده می شد؛ اما امروزه این سس در سراسر جهان محبوب شده است. دستور پخت ها و طعم های آن، بسته به منطقه متفاوت است، اما همانطور که از نام آن پیداست، این چاشنی، طعمی ترش و شیرین دارد.

سس تارتار:

این چاشنی، از سس مایونز و کاپیر تهیه می‌شود. از این سس تقریباً به طور انحصاری، در غذاهای دریایی استفاده می شود.

سس تریاکی:

این سس، مکمل بسیاری از غذاهای ژاپنی، از جمله عنصر اصلی، در تهیه جوجه تریاکی است.

سس هزار جزیره:

سس هزار جزیره، یک سس معروف سالاد آمریکایی، بر پایه سس مایونز است. ترکیبات دقیق آن با توجه به مارک و منطقه، متفاوت است؛ و معمولاً دارای بافتی بسیار خامه ای و غلیظ و طعمی ملایم است.

خرید ادویه حوایج

رب گوجه فرنگی:

این رب مشابه سس گوجه فرنگی، از پخت گوجه فرنگی به شکل غلیظ تهیه می شود. گرچه سس گوجه فرنگی به عنوان چاشنی بسیار محبوب است، رب گوجه فرنگی جایگزین مناسب تری است.

واسابی (Wasabi):

واسابی، یک چاشنی تند و تیز است که از ژاپن می آید. گرچه می توان آن را همراه با انواع غذاها استفاده کرد ، اما به طور کلی از واسابی در کنار سس سویا، به عنوان چاشنیِ سوشی استفاده می شود.

سس ووسترشر (Worcestershire):

این سس بومِ کشور انگلستان و بسیار خوش طعم و دلپذیر است که از سرکه، نمک، پیاز و ادویه جات مختلف تشکیل شده است.

سس خردل زرد:

سس خردل، هم به عنوان یک عنصر در پخت و پز و هم به عنوان چاشنی، بسیار محبوب است. در ایالات متحده از خردل معمولاً در هات داگ و همبرگر استفاده می شود.

لبنیات:

لبنیات جز اصلی ترین مواد سبد غذایی انسان ها در ساسر دنیاست .در ادامه مطلب شما را با انواع لبنیات و فراوری های آن آشنا خواهیم کرد.

پنیر آبی چاشنی منحصر به فرد

پنیر آبی چاشنی منحصر به فرد

پنیر آبی:

پنیر آبی را می توان هم به عنوان چاشنی و هم به عنوان سس سالاد خامه ای استفاده کرد. در هر صورت، پنیر آبی دارای طعمی بسیار غنی و دلپذیر و تند و تیز است که می تواند طعم سالاد، گوشت و بسیاری از غذاهای دیگر را تکمیل کند.

کره:

کره یکی از رایج ترین چاشنی ها در جهان است. چه بخواهید آن را روی نان تست بمالید و چه در سس خرچنگ ذوب کنید، کره برای هر وعده غذایی یک ادویه بسیار عالی محسوب می‌شود.

ادویه همبرگر باربیکیو

پنیر خامه ای:

پنیر خامه ای، محبوبیت زیادی در پخت غذا و تهیه وعده های صبحانه، در اروپا و آمریکای شمالی دارد. عطر و طعم آن بسیار شبیه به پنیر ماسکارپونه است.

پنیر فتا:

پنیر فتا از یونان می آید و به طور کلی، با شیر گوسفند یا بز ساخته می شود. از این پنیر می توان برای تهیه سس سالاد استفاده کرد، و در سس سالسا ترکیب و با سبزیجات مصرف کرد.

برای مطالعه مقاله 25 ادویه مختلف از سراسر جهان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خامه زده شده

خامه زده شده

خامه زده شده / خامه فرم گرفته:

این خامه را می توان در خانه درست کرد، یا در قوطی‌های بسته بندی بصورت آماده خریداری کرد. در هر صورت، خامه فرم گرفته یک چاشنی کامل و خوشمزه، برای اضافه شدن به انواع شیرینی‌ها، بستنی‌ها ، کیک‌ها یا سالاد میوه شما است.

پنیر پارمسان:

وقتی پنیر پارمزان (پارمسان) رنده شده، یک چاشنی بسیار محبوب برای سوپ، ماکارونی و سالاد است.

پنیر ریکوتا:

پنیر ریکوتا، یک پنیر ایتالیایی محبوب است که می توان به یک سس خوشمزه‌ی خامه ای تبدیل، و همراه با انواع نان، کراکر و غذاهای فینگر فود مشابه، مصرف شود.

خامه ترش:

همانطور که از نام آن پیداست، خامه ترش، از تخمیر خامه سنتی تولید می شود. عطر و طعمِ ترش و لطیف این خامه، همراه با انواع مختلفی از غذاها ، از سالاد گرفته تا ناچو ، عالی است.

ادویه ها و گیاهان چاشنی های خاص

ادویه ها و گیاهان چاشنی های خاص

گیاهان:

از گیاهان بسیار زیادی به عنوان چاشنی، برای طعم دار کردن غذاها، در پخت و پز استفاده می‌شوند.

ادویه ها:

از انواع ادویه ها، برای طعم دار کردن مواد غذایی استفاده می شود که عطر و طعمی جدید و بی‌نظیر به آنها می بخشند. تعداد ادویه ها نیز بسیار زیاد است و ما لیست کاملی از آنها، بصورت اختصاصی ارائه کرده ایم.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *