گیاهان دارویی و ادویه ها

خواص شگفت انگیز روغن هسته انگور

خواص شگفت انگیز روغن هسته انگور

روغن هسته انگور را می توان در زمره یکی از مغذی ترین و پرخاصیت ترین روغن های گیاهی قرار داد. این روغن حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان هاست که برای بهره مندی از مزایای آن در محافظت از قلب و عروق، به وفور در طبخ و تهیه غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بیان خواص شگفت انگیز روغن هسته انگور خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

هسته انگور ماده ای خوراکی است که استفاده از آن در حال حاضر بسیار رواج یافته است. از این روغن از زمان های دور به خاطر خواص دارویی متعدد آن استفاده های فراوانی می شده است و امروزه نیز با اثبات بسیاری از خواص مفید آن اهمیت زیادی پیدا کرده است.

بررسی های انجام شده روی این ماده گیاهی نشان می دهد که این روغن سرشار از فلانوئیدها، بتاکاروتن، ویتامین ث و ویتامین ای است که وجود این ویژگی ها باعث شده در تنظیم میزان قند خون، جلوگیری از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی موثر واقع شود.

عطاری

خواص روغن هسته انگور:

اغلب چربی های موجود در روغن گیاهی هسته انگور در دسته چربی های مفید و خوب (HDL) قرار می گیرند که در ادامه خواص آن ذکر خواهند شد:

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی:

روغن هسته انگور با داشتن مقادیر قابل توجهی از ویتامین ای و اسیدهای چرب ضروری، می تواند از بروز مشکلات قلبی و عروقی پیشگیری نماید. ترکیبات موجود در این روغن گیاهی به بهبود جریان خون کمک کرده و در نتیجه باعث تامین سلامت قلب و عروق می شود. بنابراین گنجاندن این روغن در سبد غذایی و استفاده از آن در تهیه غذاها، تا حد زیادی مانع از بروز ناراحتی های قلبی شده و منجر به کاهش احتمال سکته قلبی می گردد.

افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد:

کلسترول در دو نوع کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) در خون وجود داشته و یکی از مواد ضروری برای بدن می باشد؛ وجود مقداری از این دو کلسترول در خون جهت ساخت دیواره سلولی، تولید برخی از هورمون ها، تامین ویتامین و … در بدن ضرورت دارد. بر همین اساس گنجاندن روغن هسته انگور در رژیم غذایی افراد برای کاستن از میزان کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می تواند مفید واقع شود.

روغن هسته انگور مناسب برای سلامتی

روغن هسته انگور مناسب برای سلامتی

پیشگیری از سرطان:

روغن هسته انگور غنی از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان است؛ از همین رو خاصیت ضد سرطانی داشته و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر واقع شود. طبق نتایج تحقیقات، این روغن به شکل ویژه ای در از بین بردن سلول های سرطانی ریه، روده، پروستات و معده نقش دارد.

ایا روغن هسته انگور خاصیت ضد التهابی دارد:

خاصیت التهابی یکی دیگر از خواص روغن هسته انگور است. استفاده از این روغن منجر به کاهش ورم و التهابات بعد از اعمال جراحی می شود.

موثر در بهبود دیابت و درمان مشکلات بینایی:

استفاده از هسته روغن انگور نقش موثری در کاهش دیابت دارد و قند خون ناشی از بیماری دیابت را کاهش می دهد. همچنین این روغن تاثیر مثبتی در درمان اختلالات بینایی داشته و به مبارزه به رادیکال های آزاد پرداخته و از این رو باعث به تعویق افتادن روند پیری چشم می شود.

تامین سلامت و تقویت پوست و مو:

استفاده از روغن هسته انگور برای تقویت و تامین سلامت پوست و مو یکی از اصلی ترین کاربردهای این روغن می باشد. این روغن می تواند مانع از ریزش مو در اثر استرس شود و به نرمی و درخشندگی و لطافت موها نیز می افزاید. این روغن در ترکیبات خود حاوی مقادیر فراوانی مواد مغذی است که باعث تغذیه سلول های پوستی سالم شده و روند رشد آنها را تسهیل می نماید؛ بر همین اساس، استفاده موضعی و مالیدن روغن هسته انگور به موها، در درمان شوره سر موثر بوده و می تواند در درمان سایر امراض درماتولوژی که به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر منجر می شوند، کمک کننده باشد. همچنین استفاده از این روغن گیاهی، رطوبت مورد نیاز موها را تامین کرده و از مجعد شدن آنها جلوگیری می کند و در بهبود شکنندگی و موخوره موثر است.

خاصیت ضد التهابی

خاصیت ضد التهابی

رفع سیاهی دور چشم با روغن هسته انگور:

روغن هسته انگور کاربردهای زیادی در تولید محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی بهداشتی دارد. این روغن به دلیل برخورداری از ویتامین ای و اسید لینولئیک بالا تاثیر زیادی در حفظ سلامت، نرمی و لطافت پوست دارد؛ به نحوی که بعد از استفاده به خوبی توسط پوست جذب شده و چربی آن روی سطح پوست باقی نمی ماند. همچنین دارای خاصیت بالایی در بازسازی سلول های پوستی است که به دلیل همین ویژگی ها استفاده از آن به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پیشگیری از چروک و رفع سیاهی دور چشم پیشنهاد می شود.

بهبود انعطاف پذیری مفاصل:

استفاده از روغن هسته انگور نیز همانند روغن زیتون و روغن کنجد می تواند منجر به بهبود جریان خون شده و انعطاف پذیری مفاصل را بهبود ببخشد.

بهبود سطح کلاژن و استحکام استخوان ها:

افزایش مصرف فلانوئیدها می تواند در روند تولید کلاژن و استخوان سازی بهبود ایجاد کند که روغن هسته انگور نیز به عنوان منبعی غنی از فلانوئیدها شناخته می شود که قادر به افزایش تراکم و قدرت استخوان هاست.

مطالعات حیوانی حاکی از این است که گنجاندن روغن هسته انگور در رژیم غذایی کم کلسیم یا پر کلسیم باعث افزایش تراکم استخوان شده و افزایش مقدار مواد معدنی و استحکام استخوان را در پی دارد.

بهبود سطح کلاژن و استحکام استخوان ها

بهبود سطح کلاژن و استحکام استخوان ها

تامین سلامت مغز با افزایش سن:

بنا به تصور محققان، وجود ترکیبی از فلانوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می تواند ابتلا به به بیماری های نورودژنراتیو مانند آلزایمر را کاهش داده یا به تاخیر بی اندازد.

گالیک اسید که یکی از ترکیبات موجود در روغن هسته انگور است، مطالعات حیوانی انجام شده روی آن نشان داده که می تواند مانع از تشکیل الیاف توسط گروهی از پروتئین ها موسوم به بتا آمیلوئید در مغز شود که نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر دارد. همچنین این مطالعات مشخص کرده که روغن هسته انگور در برخی موارد می تواند مانع از کاهش قدرت حافظه شده و وضعیت شناختی و سطح آنتی اکسیدانی را افزایش دهد.

بهبود عملکرد کلیه، جلوگیری از تکثیر عفونت و سم زدایی از کبد از دیگر خواص روغن هسته انگور می باشند.

موارد منع مصرف روغن هسته انگور:

زیاده روی در مصرف روغن هسته انگور همانند سایر روغن ها توصیه نمی گردد. بنابراین استفاده متعادل از این روغن نمی تواند هیچ گونه عوارضی در بر داشته باشد.

با این حال، افزایش فشار خون، سردرد، سرگیجه، سوء هاضمه و تهوع از جمله عوارضی هستند که در صورت زیاده روی می توانند بروز کنند. همچنین استعمال بیش از حد این روغن روی پوست سر می تواند به پوسته پوسته شدن، خشکی و خارش در پوست سر بیانجامد.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *