مطالب دیگر

فواید و مضرات نیش زنبور

زنبور راه راه عصبانی در حال نیش زدن بر وری پوست انسان

نیش زنبور همانطور که از نام آن پیداست از سم زنبور حاصل می شود. این ماده به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. طرفداران استفاده از سم حاصل از نیش زنبور ادعا می کنند که فواید دارویی سم حاصل از نیش زنبور طیف وسیعی از کاهش التهاب گرفته تا درمان انواع بیماری های مزمن را شامل می شود. با این حال تحقیقات صورت گرفته درباره ابعاد خواص دارویی نیش زنبور کم و یا بسیار متناقض است.

در این مطلب قصد داریم درباره فواید دارویی نیش زنبوز مطالبی را در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

خرید گیاهان دارویی

نیش زنبور چیست؟

نیش زنبور مایعی بی رنگ و اسیدی است و زمانی که زنبورها احساس خطر می کنند آن را توسط نیش خود به عامل تهدید کننده خود فرو برده و زهر خود را به آن تزریق می کنند.

اما این نیش حاوی چه موادی است؟

این ماده حاوی ترکیبات ضد التهابی و التهابی خاص از جمله برخی از آنزیم ها، قندها، مواد معدنی و اسید آمینه هاست.

ملیتین ترکیبی از 26 اسید آمینه است که در حدود 50 درصد از وزن خشک نیش زنبور را تشکیل می دهد و مطالعات انجام گرفته روی این ماده مبین این امر است که دارای اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی است اما همین ماده در درجه اول عامل تحریک کننده سیستم درد در بدن است.

نیش زنبور حاوی ماده ای به نام پپتیدهای آپامین و آدولاپین است. اگر چه در وهله اول این مواد عملکردی شبیه به مواد سمی دارند اما مطالعات علمی انجام شده نشان داده که به عنوان ماده ای ضد التهابی و تسکین دهنده درد عمل می کنند.

علاوه بر این نیش زنبور دارای ماده ای به نام فسفولیپاز A2 است که یک نوع آنزیم و آلرژن اصلی است که باعث التهاب و آسیب سلولی می شود. با این حال این آنزیم به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی می تواند سیستم ایمنی بدن را ارتقا داده و در برخی موارد تسکین دهنده درد باشد.

در حالی که تحقیقات صورت گرفته موید آن است که برخی از مواد موجود در نیش زنبور ممکن است خواص مفیدی برای بدن داشته باشد اما با این حال هنوز برخی از اجزای جدا شده نیش زنبور هنوز ناشناخته مانده و به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است.

زنبور روی گل

زنبور روی گل

نحوه استفاده از نیش زنبور:

نیش زنبور عسل که در بسیاری از مواقع به نام آپی توکسین نیز شناخته می شود از تعداد زیادی ترکیبات فعال بیولوژیکی، آنزیم ها و آمینواسیدها تشکیل شده است که دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهنده درد و تسریع دهنده دوره درمان است.

آپی تراپی چیست؟

آپی تراپی به عنوان یک روش درمان دارویی جایگزین است که در آن محصولات نیش زنبور مانند سم، برای درمان بیماری هایی از جمله آسم و برخی از بیماری های مزمنی که همراه با درد است، مورد استفاده قرار می گیرند.

خواص نیش زنبور:

نیش زنبور علاوه بر درد و احساس بدی که دارد دارای مزایای بسیاری می باشد.

مقابله با تکثیر سلولهای سرطانی:

سلول های بدن با گذشت زمان به تدریج ضعیف شده و بعد از گذشت زمان معینی از بین می روند که این توالی در سلول های انسان را مرگ برنامه ریزی شده می گویند. زیرا با یک نظم مشخص تکثیر و بعد از گذشت زمان معینی از بین می روند. اگر هر عاملی این روند را مختل سازد و به احتمال زیاد باعث به وجود آمدن سلول های غیر طبیعی یا به عبارت دیگری باعث ایجاد سلولهای سرطانی می شود. اگر زهر نیش زنبور وارد بدن میزبان شود می تواند باعث مرگ و از بین رفتن سلولهای غیر طبیعی شود و میزان ابتلا به سرطان را در فرد به میزان زیادی کاهش می دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند:

وجود آنزیم های محرک در نیش زنبور، باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و روند درمان بیماری را سرعت می بخشد.

عامل به وجود آورنده اچ آی وی (HIV) را تضعیف می کند:

بر اساس یافته هایی که محققان آمریکایی در مورد تاثیر نیش زنبور در از بین بردن ویروس اچ آی وی دست یافته اند، ملیتین موجود در زهر زنبور به نانو ذرات موجود در ویروس اچ آی وی متصل شده و با از بین بردن لایه خارجی باعث مرگ ویروس اچ آی وی می شود.

نیش زنبور عسل بر روی بازوی مرد جوان از نزدیک

نیش زنبور عسل بر روی بازوی مرد جوان از نزدیک

درمان درد ناشی از قاعدگی با استفاده از نیش زنبور:

یکی از عمده مشکلاتی که بسیاری از بانوان با آن دست به گریبان هستند دردهای ناشی از دوران قاعدگی است. این نوع دردها نه تنها عوارض جسمی بلکه عوارض روحی را نیز برای این افراد در پی دارند.

از این رو بر اساس نتایج تحقیقات علمی که بروی نیش زنبور و تزریق آن به زیر پوست این افراد به دست آمده میزان درد ناشی از قاعدگی پس از تزریق این ماده سمی موجود در نیش زنبور به میزان زیادی کاهش یافته است.

درمان ام اس یا استفاده از نیش زنبور:

همانطور که قبلا نیز اشاره شده آپی تراپی درمان با زهر زنبور و یا فرآورده های حاصل از زنبور است. در زنبور درمانی دریافت 40 نیش زنبور در یک جلسه صورت می گیرد و برای این که میزان درد ناشی از زهر زنبور را کاهش دهند از یخ استفاده می کنند.

زمانی که زهر زنبور وارد جریان خون می شود باعث ایجاد التهاب و واکنش سیستم ایمنی برای ایجاد خاصیت ضد التهابی می گردد که این عمل با تحریک اعصاب و ترمیم غلاف های میانی اعصاب آسیب دیده، باعث کاهش عوارض ناشی از بیماری ام اس می شود.

درمان آرتریت با استفاده از نیش زنبور:

آرتریت یک بیماری التهابی است و یکی از مهم ترین دلایل بروز بیماری روماتیسم و آرتروز محسوب می شود و تشدید این بیماری مشکلات زیادی را برای افراد در پی دارد.

اما یکی از قدیمی ترین مواد طبیعی که از گذشته های دور تا به امروز برای کاهش التهابات ناشی از آرتریت مورد استفاده قرار می گرفته، استفاده از زهر زنبور است.

نیش تیز زنبور عسل با سم شکسته شده آن که بر روی پوست جا گذاشته

نیش تیز زنبور عسل با سم شکسته شده آن که بر روی پوست جا گذاشته

عوارض نیش زنبور

در کنار فواید بی شمار نیش زنبور نباید از مضرات آن غافل شد. برخی از عوارض استفاده از نیش زنبور به شرح زیر هستند:

  • روش های مورد استفاده از تراپی نیش زنبور مانند طب سوزنی می توانند عوارضی مانند درد و قرمزی در بر داشته باشند.
  • در افراد دارای آلرژی آنافیلاکسی، تراپی نیش زنبور می تواند منجر به ایجاد عوارض جدی و حتی مرگ شود.
  • خستگی، کاهش اشتها، درد شدید، احتمال خطر خونریزی شدید و استفراغ از جمله دیگر عوارض احتمالی هستند که ممکن است در پی استفاده از نیش زنبور متوجه افراد شوند.
  • استفاده موضعی از محصولات نیش زنبور شامل سرم و مرطوب کننده می تواند منجر به ایجاد واکنش هایی جدی مانند خارش، کهیر و قرمزی در افراد شود.
برای خرید از عطاری آنلاین می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

14 دیدگاه درباره مقاله “فواید و مضرات نیش زنبور

  1. Avatar ناشناس گفت:

    باسلام
    زهر زنبور عسل، اسیدی و زهر زنبور زرد و قرمز قلیایی ست. برای رفع التهاب بعد از نیش هرکدام به روش طبیعی می بایست از نقطه مقابلش استفاده کرد. اگر نیش زنبور عسل نوش جان کردین؛ از سرکه سیب، بادام، هویچ، هندوانه، موز رسیده، انجیر، جینسینگ، بروکلی، آووکادو استفاده شود. شخصی که زیاد در معرض نیش زنبور عسل باشد، بدنش به مرور عادت کرده و مقاوم می شود اما درد هربار نیش خوردن پابرجاست.

  2. Avatar سحرمصطفی زاده گفت:

    سلام اززمانی که زنبور من ونیش زده دوهفته میگذره امابدن من شروع به خارش کرده وکهیرمیزنه جای خارش هامیشه یک راه درمان به من معرفی کنیدممنون میشم کمکم کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بعضی از افراد به نیش زنبور حساسیت دارند شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا راه درمان بهتر و سریعتر را در اختیار شما قرار دهد

  3. Avatar حسین نظام خواه گفت:

    سلام نیش زنبورعسل کسی که زیاددر معرض نیش زنبور عسل باشه به مرورباعث غلظت خون میشود نیش زنبور و موجب تاری دید سرگیجه بی اشتهایی وخارش پوست بیحالی ولاغری میشود….

  4. Avatar پ.ش گفت:

    سلام جایی رو میشناسید در ایران که زنبور درمانی انجام بده؟ از کجا میشه زنبور عسل یا زنبور گاوی خرید؟ اگه میتونید راهنمایی کنید لطفا به من ایمیل بزنید.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه ما جایی را نمی شناسیم ولی کامنت شما را منتشر میکنیم تا اگر توانست کمک شما کند.

    2. Avatar یوسف گفت:

      سلام زنبور گاوی یا قرمز تو خونمون زیاد هست لونه درست کردن

  5. Avatar Kia گفت:

    سلام من با نیش زنبور به کلی درد مفاصلم درمان شد..اگه یکی عوارض داره اینم برا بعضی افراد.این نشد که نیش زنبور درمانگر نیست..

  6. Avatar کاظم گفت:

    سلام دیروز زنبور انگشت کوچیک دست راستم و نیش زده در ابتدا انگشتم فقط ورم کرده ولی صبح که بیدار شدم دیدم از مچ دستم به پایین با تمام انگشت هابه غیر از انگشت شصتم ورم کرده میتونم بپرسم دلیلش چیه ؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      زهر زنبور در بدن شما واکنش داده است باید به پزشک مراجعه کنید .

  7. Avatar دانیال گفت:

    سلام من دو روز پیش یه زنبور عسل به گردنم نیش زده ولی هیچ درد و سوزشی ندارم فقط کبودی نیش هستش با خمیر دندون پیاز روش گذاشتم ولی هیچ اثری نکرد میخواستم ببینم باید به دکتر مراجعه کنم یا لازم نیست

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر جای نیش باد کرده و تا یک روز از بن نرفت بله بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

  8. Avatar Rooholla .K گفت:

    سلام
    یک بار ی زنبور زرد انگشت منو نیش زد خیلی لذت بردم .
    آیا می تونه نشانه ی بیماری در بدن من باشه ؟
    البته قبلاً خیلی سال پیش زنبور زرد که نیشم می زد درد می کشیدم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      سئوال عجیبی پرسیدید ولی پزشک می تواند جواب سئوال شما را بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *