گیاهان دارویی و ادویه ها

خواص بی نظیر گلاب

خواص بی نظیر گلاب

گلاب دارای فواید بسیار زیادی است و به عنوان معجون جادویی و همه کاره شناخته می شود. این ماده بسیار پرخاصیت از تقطیر گلبرگ های گل محمدی با بخار به دست می آید. گلاب بسیار معطر بوده و از آن در برخی موارد به عنوان یک عطر طبیعی و جایگزین عطرهای شیمیایی استفاده می شود.

گلاب و استفاده از آن از هزاران سال پیش مرسوم بوده است و ظاهرا ایران به عنوان منشا معرفی و رواج استفاده از آن عنوان می شود. گلاب به عنوان یک ماده معطر دارای مصارف متعددی است که این کاربرد اغلب شامل استفاده در محصولات آرایشی و زیبایی، مواد غذایی و نوشیدنی ها می باشد. این ماده همچنین دارای فواید بیشماری برای سلامت بدن و بویژه پوست است.

فواید بی نظیر گلاب:

گلاب بویژه برای پوست معجزه می کند. افراد با انواع مختلف پوست اعم از چرب، خشک و مختلط، می توانند از این ماده به عنوان روتین مراقبتی پوست خود استفاده نمایند. استفاده از انواع ماسک گلاب می تواند باعث شادابی و حفظ طراوات و جوانی پوست شود. در ادامه به بیان خواص بی نظیر گلاب خواهیم پرداخت.

کمک به تسکین پوست:

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، گلاب مزایای فراوانی برای حفظ سلامت و جوانی پوست دارد. گلاب با داشتن خواص ضد التهابی، در درمان بسیاری از بیماری های داخلی و خارجی موثر شناخته شده است و می تواند در تسکین سوزش های ناشی از اگزما و روزاسه موثر باشد.

تسکین گلودرد:

غالبا پزشکان برای درمان گلودرد از آنتی بیوتیک استفاده می کنند. با این حال بهتر است در این مواقع گلاب را هم امتحان کنید. از گلاب به طور سنتی برای تسکین درد گلو استفاده می کنند.

خواص بی نظیر گلاب

خواص بی نظیر گلاب

کاهش قرمزی و التهاب پوست:

سالهای متمادی است که گلاب به عنوان یک محصول زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم قادر است باعث بهبود رنگ پوست شده و قرمزی آن را کاهش دهد. وجود خواص ضد التهابی در گلاب به کاهش قرمزی پوست منجر شده و خواص ضدباکتریایی آن نیز موجب کاهش بروز آکنه می گردد.

پیشگیری و درمان عفونت:

گلاب از خاصیت ضدعفونی کنندگی قدرتمندی برخوردار است که قادر است مانع از بروز عفونت شده و در صورت وجود آن را درمان کند. بر همین اساس غالبا گلاب را در میان انواع درمان های طبیعی و دارویی جای می دهند. از گلاب به صورت قطره های چشمی برای درمان ورم ملتحمه در چشم نیز استفاده می شود.

خرید گلاب

غنی از آنتی اکسیدان:

گلبرگها و روغن گل محمدی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که این آنتی اکسیدان ها وظیفه محافظت از سلول ها در مقابل آسیب را به عهده دارند. آنتی اکسیدان ها با برخورداری از اثرات مهاری پراکسیداسیون لیپید، از سلول ها در مقابل بیماری ها محافظت می کنند.

بهبود و تسکین بریدگی ها، جای زخم و سوختگی:

گلاب دارای خواص ضدباکتری و ضد عفونی کننده است، بنابراین منجر به تسریع در بهبود زخم ها می شود. وجود این خواص باعث پاکسازی و ممانعت از عفونی شدن بریدگی ها و سوختگی ها شده و منجر به بهبود سریع آنها می گردد.

خواص ضد عفونی کننده

خواص ضد عفونی کننده

تقویت کننده روحیه:

گلاب با داشتن خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی، می تواند باعث تقویت روحیه و کاهش افسردگی شود. مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که عصاره حاصل از گلبرگ های گل سرخ، به تسکین سیستم عصبی مرکزی می انجامد.

موثر در درمان سردرد:

از گلاب و روغن ضروری آن، در رایحه درمانی برای کاهش و درمان سردرد استفاده می شود. این ویژگی را به خاصیت استرس زدایی گلاب نسبت می دهند که در قسمت قبل اشاره شد. طبق مطالعات، بخار گلاب می تواند منجر به تسکین سردرد شود. همچنین قرار دادن کمپرس آغشته به گلاب به مدت 45 دقیقه بر روی سر، می تواند در کاهش سردرد موثر باشد.

داشتن خواص ضدپیری:

از گلاب در محصولات آرایشی و زیبایی با هدف کاهش چین و چروک ها استفاده می شود و این به دلیل داشتن خواص ضدپیری در گلاب است. استفاده از گلاب به صورت موضعی روی پوست می تواند علائم ناشی از افزایش سن و پیری را به تاخیر بیاندازد.

تسکین مشکلات هضم:

به استناد طب عامیانه گلاب تاثیر مثبتی در بهبود هضم داشته و تا حدودی می تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند. همچنین گلاب ترشح صفرا را بهبود می بخشد که این عامل خود باعث هضم راحتر غذا می شود.

فواید گلاب برای موها:

گلاب با داشتن خواص ضدالتهابی و ضد عفونی کنندگی، به درمان شوره سر کمک کرده و به عنوان تغذیه کننده و نرم کننده مو عمل می کند. می توانید به منظور درخشان و نرم کردن موهایتان، آنها را بعد از شست و شو با شامپو، به یک فنجان گلاب آغشته کنید.

بهبود ترک خوردگی پاشنه ها با گلاب:

گلاب در ترکیبات خود حاوی ویتامین های D ،C ،B3 ،A و E بوده همچنین همانگونه که پیشتر اشاره شد، از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی نیز برخوردار است، به همین دلیل در ترکیب با گلیسیرین می تواند به بهبود ترک خوردگی پاشنه ها کمک کرده و آنها را نرم کند.

نرم و خوش رنگ کردن لب ها:

اگر می خواهید لب هایی صورتی و نرم داشته باشید، گلاب می تواند شما به آرزویتان برساند. برای این منظور هر شب موقع خواب، لب های خود را ابتدا پاکسازی کرده، سپس مقداری گلاب روی آنها بمالید.

روش های استفاده از گلاب

روش های استفاده از گلاب

روش های استفاده از گلاب:

استفاده از گلاب روش های مختلفی دارد و شما به گونه های مختلفی می توانید از آن استفاده کنید. از جمله روش های استفاده از گلاب عبارتند از می توان گلاب را به عنوان پاک کننده یا تونر صورت به کار برد. برای نتیجه گیری مطلوب، بهتر است گلاب را بعد از پاکسازی صورت با پاک کننده های طبیعی روی پوست تمیز بمالید. یا به عنوان طعم دهنده به غذاها و نوشیدنی های خود اضافه کنید.

گلاب را می توان روی قسمت های مختلفی از پوست مانند مچ دست و صورت مالید حتی می توانید مقداری گلاب بر روی بالشت خود اسپری کنید تا از میزان استرس و اضطراب شما کاسته شود.

عوارض احتمالی استفاده از گلاب چیست؟

گلاب به باور بسیاری از محققان بی ضرر است و خطرات شناخته شده ای از آن برای عموم گزارش نشده است. گلاب به صورت موضعی و خوراکی مصرف می شود، با این حال تاکنون عارضه ای ناشی از مصرف آن گزارش نشده است. تنها خطر احتمالی مصرف گلاب، می تواند مربوط به وجود حساسیت به این ماده در افراد باشد.

برای خرید عرقیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *