مطالب دیگر

انواع خشک کننده های مواد غذایی

انواع دهیدراتراتورهای غذایی

آیا میوه هایی هست که بخواهید خارج از فصلی که درش هستید، مصرف کنید؟ حفظ آن ها برای زمانی که در بازار موجود نیست چطور؟ اگر فکر میکنید لذت بردن از میوه ها در تمام طول سال ممکن نیست، خشک کننده مواد غذایی همان چیزی است که نیاز دارید.

خشک کننده مواد غذایی چیست؟

خشک کننده دستگاه الکترونیکی است که رطوبت مواد غذایی را برای خشک کردن آن ها می گیرد. این خشک کردن مواد غذایی، برای حفظ آن‌ها برای ماندگاری بیشتر انجام می‌شود. حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد وزن کل برخی میوه ها و سبزیجات را آب تشکیل می‌دهد. وعده های غذایی مختلف، تا حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از آب تشکیل شده اند. غذا ها در اثر رطوبت، توسط باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها، در معرض پوسیدگی قرار میگیرند. اما وقتی غذا ها کم آب میشوند، برای مدت طولانی ای سالم خواهند ماند.

خشک کنند های مواد غذایی، از گرما و جریان هوا برای از بین بردن رطوبت استفاده می‌کنند. پس از آبزدایی، ممکن است ظاهر غذا تغییر کند. شکل آن ها در مقایسه با حالت تازه‌شان تغییر می‌کند، رنگ شان عوض میشود و وزن شان کاهش می یابد. علاوه بر این، طعم شان قوی تر می‌شود.

خرید میوه خشک مخلوط

غذا های خشک شده، یک میان وعده محبوب هستند. آن ها خوشمزه و محبوب اند و به راحتی قابل حمل هستند. با این میان وعده های قابل حمل، می توان گرسنگی اواسط روز را برطرف کرد. بنابراین، دفعه بعد که گرسنگی در طول روز به شما فشار آورد، به یک بسته چیپس یا غذاهای خشکِ بسته بندی شده روی نیاورید. با استفاده از میوه های خشک خانگی مانند چیپس سیب، چیپس موز یا چیپس گوشت گاو خانگی، روز تان را سالم و سلامت بگذرانید.

انواع دستگاه های خشک کننده غذا:

اکنون که از خرید دستگاه خشک کن مواد غذایی اطمینان حاصل کردید، باید به چند نکته دقت کنید. قبل از مراجعه به فروشگاه برای خرید، توصیه می‌کنم همه چیز را درباره ی دستگاه ها خوب یاد بگیرید. دو نوع خشک کننده مواد غذایی وجود دارد:

  • دستگاه خشک کننده جریان عمودی
  • دستگاه خشک کننده جریان افقی

برای مطالعه مقاله طرز خشک کردن آلو می توانید از این لینک استفاده نمایید.

میوه و دستگاه خشک کننده ی مواد غذایی

میوه و دستگاه خشک کننده ی مواد غذایی

خشک کننده جریان عمودی:

به این ها دهیدراتور های مواد غذایی، دهیدراتور های “غذای قابل انباشت” (stackable food) نیز گفته می‌شود. در این نوع دهیدراتور ها، منبع حرارت در بالا یا پایه دستگاه قرار دارد. آن ها شامل قفسه هایی به همراه سینی، برای ذخیره مواد غذایی در طی فرآیند نگهداری دارند. این خشک کننده ها بهترین و معقول ترین گزینه های موجود هستند.

اگرچه یک فن در پایین قرار دارد که هوا را به سمت بالا حرکت می‌دهد، گرما به طور یکنواخت پخش نمیشود. این دستگاه ها برای خشک کردن سبزیجات و میوه ها بسیار خوب عمل میکنند. ولی برای درست کردن چیپس گوشت گوساله، کمی تلاش لازم است. در حین کار، باید سینی ها را بچرخانید تا مطمئن شوید که تمام قسمت های گوشت در یک سینی، گرمای یکنواختی دارد. قفسه های موجود در خشک کن مواد غذایی، روی یکدیگر قرار گرفته و به گونه ای مهر و موم شده اند که گرما از دستگاه بیرون نرود. یک پایه با انرژی الکتریکی، هوای گرم را به تمام قفسه هایی که مواد غذایی برای خشک شدن در آن ها نگهداری می‌شود، پخش می‌کند.

فواید دستگاه خشک کننده جریان عمودی:

این دستگاه فواید زیادی دارد:

  • مقرون به صرفه هستند
  • معمولا کوچک و کم حجم اند، که امکان ذخیره سازی آسان را فراهم میکند. فضای زیادی از آشپزخانه را اشغال نمیکند.
  • هر زمان که بخواهید می‌توانید آن ها را گسترش دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سینی های بیشتری بخرید و دستگاه را گسترش دهید تا مواد غذایی بیشتری در یک بار روشن کردن آن آماده شوند.
  • اندازه های متنوعی از این دستگاه در بازار موجود است و شما می توانید اندازه متناسب با نیاز های خود را انتخاب کنید.

خرید پرتقال خشک

خشک کننده جریان افقی:

این دستگاه بیشتر به عنوان دهیدراتورهای قفسه غذا (shelf food) شناخته میشوند. عملکرد آن ها تا حدودی مانند یک اجاق معمولی است که دارای منبع گرمایی در پشت شان است. این ها از دستگاه های خشک کن انباشت گران تر هستند؛ اما نکته ای که در مورد این دستگاه وجود دارد، این است که حرارت یکنواختی را ایجاد می کنند. اگر عاشق چیپس گوشت گاو هستید، این نوع دستگاه پیشنهاد ما به شماست.

خشک کننده جریان افقی، فاقد تنش اند. منبع گرما و فن در قسمت پشتی دستگاه قرار دارد. سینی ها در جایی خارج آن محصور اند. فن به طور یکنواخت هوای گرم را به همه ی سینی ها می رساند.

فواید خشک کننده جریان افقی:

این دستگاه‌ها، اگرچه قیمت بالاتری دارند، اما مزایای بسیاری دارند.

  • خشک کنندگیِ یکنواخت و کارآمدی دارند.
  • غذا های سخت تر، می توانند با استفاده از این دستگاه خشک شوند.
  • استفاده از این ها آسان و بدون استرس است.
  • به راحتی غذاهای خوشمزه را آماده میکنند.
  • قدرت عایق بندی آن در مقایسه با دستگاه خشک کن قابل انباشت بهتر است.

چرا باید روی دستگاه های خشک کننده سرمایه گذاری کرد؟

حتما از خود میپرسید که چرا باید روی این دستگاه ها سرمایه گذاری کرد؟ آیا به اندازه کافی خوب هستند؟ آیا ارزش این همه هزینه را دارند؟ خوب بیایید به برخی از دلایلی که چرا سرمایه گذاری روی این دستگاه ها فکر خوبی است نگاهی بیندازیم.

  • ماندگاری میوه ها و سبزیجات را افزایش می‌دهد.
  • روشی آسان برای خشک کردن گوشت گاو است.
  • می توانید کیفیت غذای خود را به بهترین روش کنترل کنید.
  • بر وابستگی به سیستم توزیع مواد غذایی محلی غلبه می‌کنید.
  • باعث صرفه جویی در هزینه های میان وعده هایتان می‌شوید.
  • از اتلاف غذا جلوگیری می‌شود. اکنون می توانید سبزیجات و میوه های اضافی را به جای هدر دادن، خشم و حفظ کرده و بعدا استفاده کرد.
دستگاه پیشرفته خشک کننده مواد غذایی

دستگاه پیشرفته خشک کننده مواد غذایی

پنج دستگاه مناسبِ خشک کننده مواد غذایی:

اکنون که به دانش کافی درباره خشک کننده ها رسیدید، می توانید راحت تر یکی را برای خود انتخاب کنید. خشک کن های خوراکی، ویژگی های مختلفی دارند و در محدوده قیمت های مختلف قرار می‌گیرند. ما بهترین دستگاه ها را که در بازار موجودند ذکر کردیم. موارد ذکرشده قابل اعتماد و امیدوارکننده هستند.

1. مدل Neso FD-75PR:

دستگاه خشک کن مدل Nesco نوعی دستگاه خشک کن مواد غذایی قابل انباشت است. شامل پنج سینی می باشد که اگر می خواهید در هربار استفاده مواد غذایی بیشتری را خشک کنید، می تواند تعداد سینی ها را به دوازده عدد افزایش دهید. با سیستم خشک کن congagaflow گرمای یکنواختی پخش می‌شود. هوا به محفظه تحت فشار خارجی وارد می‌شود. سپس به صورت افقی هدایت می‌شود تا در نهایت موجب خشک شدن سریع مواد غذایی شود.

نمای مات خارجی آن، مانع ورود هرگونه نور مضر می‌شود، تا ویتامین ها و مواد مغذی غذا، حفظ شوند. همچنین دارای یک ترموستات قابل تنظیم است، که دمای آن از 35 تا 70 درجه سانتیگراد متغیر و قابل تنظیم است.

مزایای مدل Neso FD-75PR:

  • استفاده ساده
  • طعم ها باهم مخلوط نمی‌شوند.
  • گرمایش یکنواخت
  • نیازی به چرخاندن سینی ها نیست.
  • دامنه وسیعی از دمای قابل تنظیم
  • مواد مغذی در حین خشک شدن حفظ می‌شوند.

معایب مدل Neso FD-75PR:

  • کمبود تایمر ممکن است باعث خشک شدن بیش از حد غذا شود.
  • خشک شدن غذاها به زمان زیادی نیاز دارد ( برای مثال تهیه چیپس موز ۱۶ ساعت طول می‌کشد)

برای مطالعه مقاله خشکبار مفید یا مضر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مدل Neso FD-75PR

مدل Neso FD-75PR

2. مدل Gourmia GFD1680 premium countertop:

این دستگاه خشک کن، مدل Gourmia یک خشک کن غذای قفسه ای است. شش سینی سوراخ دار دارد، که میوه ها و گوشت گوساله های زیادی در آن جای میگیرند. طبقه هوای circu-smart360 را می توان با کنترل دقیق به صورت دیجیتالی فعال کرد. یک گردش هوای گرم ۳۶۰ درجه را فراهم میکند که عمل خشک کردن را به صورت کاملا یکنواخت و کارآمد، بدون خشک شدن بیش از حد، تضمین می‌کند. حتی نیازی به چرخاندن سینی ها نیست.

یک درب شفاف دارد و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید پیشرفت کار را بررسی نمایید. دما را می توان تنظیم کرد. یک تایمر نیز دارد تا که مطئن شوید ماده غذایی خود را بیش از حد گرم نمی‌کنید. با استفاده از دستگاه خشک کن آشپزخانه Gourmia می توانید میان وعده های غذایی سالم، خوشمزه و مقوی ای تهیه کرده و لذت ببرید. این دستگاه دارای گواهینامه ETL که یک نرم افزار رایگان BPA است را داراست و بدین معناست که شما با خرید آن، از کیفیت، ایمن و کارآمد بودن این دستگاه اطمینان خواهید داشت.

خرید نارگیل خشک

مزایای مدل Gourmia GFD1680 premium countertop:

  • گرمایش یکنواخت و کارآمد
  • نیازی به چرخاندن سینی ها نیست.
  • درجه حرارت قابل تنظیم
  • دارای تایمر برای اطمینان از خشک نشدن بیش از حد غذا

معایب مدل Gourmia GFD1680 premium countertop:

  • اجازه گسترش ظرفیت را ندارید و تعداد سینی ها ثابت است.
  • هزینه بر است.
مدل Gourmia GFD1680 premium countertop

مدل Gourmia GFD1680 premium countertop

3. مدل Rosewill COUNTERTOP portable الکتریکی:

این دستگاه خشک کن، وسیله ای عالی برای تهیه میان وعده های سالم و مقوی در خانه است. ضمن خشک کردن میوه ها، سبزیجات و گوشت گاو، مواد مغذی آن‌ها را نیز به طور کامل حفظ میکند. ظرفیت آن پنج سینی است. با داشتن پنج سینی جداگانه دیگر، می توانید مواد غذایی بیشتری را همزمان خشک کنید، بدون اینکه نگران مخلوط شدن طعم آن ها باشید.

دمای این دستگاه از 35 تا 70 درجه سانتیگراد قابل تنظیم است. با قابلیت تنظیم درجه حرارت، می توانید انواع غذا ها را خشک کنید. رول های میوه ای خانگی، گیاهان و حتی ماست را ! این دستگاه همراه با سینی های گیاهی است، که به شما امکان خشک کردن گیاهان را نیز می دهد و دیگر لازم نیست برای خرید گیاهان خشک، به فروشگاه بروید.

این دستگاه دارای یک عنصر گرمایشی نصب شده در پایین، و یک فن است که خشک شدن مطلوب را تضمین می‌کند. جریان هوا ثابت است و به چرخاندن سینی ها نیازی نیست. سینی ها فاقد BPA هستند؛ بنابراین نباید نگران ایمنی آنها باشید. اندازه آن کوچک است از این رو فضای زیادی در آشپزخانه اشغال نمی‌کند.

مزایای مدل Rosewill COUNTERTOP portable الکتریکی:

  • گرمایش یکنواخت
  • نیازی به چرخاندن سینی ها نیست.
  • درجه حرارت قابل تنظیم

معایب مدل Rosewill COUNTERTOP portable الکتریکی:

  • کمبود تایمر ممکن است موجب خشک شدن بیش از حد شود.
  • اجازه گسترش ظرفیت را ندارید و تعداد سینی ها ثابت است.

برای مطالعه مقاله خشک کردن پرتقال انبه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مدل Rosewill COUNTERTOP portable  الکتریکی

مدل Rosewill COUNTERTOP portable الکتریکی

۴. مدل دستگاه خشک کن برقی غذای خانگی Homeleader:

این دستگاه، یک خشک کن مواد غذایی با جریان عمودی است، که دارای یک منبع گرمایی در پایین و یک خروجی هوای فوقانی است که خشک کردن بهتر مواد را تضمین میکند. این سیستم مجهز به سیستم خشک کننده ی هوای ۳۶۰ درجه است. برای چیپس، کراکر، کلوچه، سبزیجات، گل خشک، گیاهان و آجیل و غیره مناسب است.

این دستگاه پنج سینی شفاف دارد که ازمواد فاقد BPA ساخته شده اند. این سینی ها به راحتی تمیز می‌شوند، مناسب ماشین ظرف شویی هستند و استفاده از آن ها بسیار ایمن است. بهترین ویژگی این دستگاه، وجود نمایشگر دیجیتال است که به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید دما و زمان را به روشی کارآمدتر کنترل کنید.

بسته به اینکه چه غذایی را می خواهید خشک کنید، دما تنظیم می‌شود. دامنه دما ۳۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد است و تنظیمات دما و زمان آن بسیار دقیق است و تنظیمات خاموش شدن خودکار دارد. دارای گواهینامه ELT است. این محصول دارای کیفیت بالا، استفاده ایمن و بسیار کارآمد است.

خرید آلو شابلن خشک

مزایای مدل Homeleader:

  • گرمایش یکنواخت و کارآمد با سیستم گردش هوای ۳۶۰ درجه
  • درجه حرارت قابل تنظیم
  • تایمر دقیق
  • نمایشگر دیجیتال
  • مکانیزم خاموش کردن خودکار
  • ارتفاع بین لایه قابل تنظیم

معایب مدل Homeleader:

  • اجازه اضافه کردن به تعداد ظرفیت سینی ها را ندارید و تعدادشان ثابت است.
مدل دستگاه خشک کن برقی غذای خانگی Homeleader

مدل دستگاه خشک کن برقی غذای خانگی Homeleader

5. مدل دستگاه خشک کن حرفه ای Magic Mill:

این دستگاه، یک خشک کن مواد غذایی با جریان افقی است که بدون اینکه نیاز باشد هر از گاهی سینی ها را بچرخانید ، غذای شما خشک و حفظ می کند. این دستگاه دارای یک فن خشک کن نصب شده در عقب آن، و یک فناوری گردش جریان هوا است که باعث خشک شدن همزمان مواد در هر ۶ سینی می شود. سینی ها فاقد BPA هستند و استفاده از آن را ایمن می کند.

می توانید دما را از 35 درجه سانتیگراد تا 65 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. حتی می توانید میزان خشک شدن را تا ۱۹ ساعت و نیم تنظیم کنید. با خاموش شدن تایمر ، به صورت خودکار دستگاه خاموش می شود تا غذای شما بیش از حد خشک نشود.

دستگاه بدون هیچ صدایی ای است و غذای شما را به خوبی خشک و حفظ می کند. می توانید به راحتی شب آن را روشن کنید و صبح، از خوردن میوه های خشک تازه ، مقوی و خوش بو لذت ببرید!

مزایای مدل دستگاه خشک کن حرفه ای Magic Mill:

  • گرمایش یکنواخت و کارآمد
  • درجه حرارت قابل تنظیم
  • تایمر دقیق
  • نمایشگر دیجیتال
  • مکانیزم خاموش کردن خودکار

معایب مدل دستگاه خشک کن حرفه ای Magic Mill:

  • اجازه اضافه کردن به تعداد ظرفیت سینی ها را ندارید و تعدادشان ثابت است.
  • بسیار گران است

اگر می خواهید یک سبک زندگی با تغذیه سالم و سلامت داشته باشید، دستگاه های خشک کننده، میتواند یک سرمایه گذاری عالی باشد. میوه ها و سبزیجات خشک شده ی موجود در بازار، پر از مواد نگهدارنده و نیترات است که برای سلامتی شما مفید نیستند. اما با این خشک کننده های مواد غذایی، می‌توانید از غذاهای خشکِ خوشمزه و بی خطر و سالم خانگی، لذت ببرید.

برای مطالعه مقاله خشک کردن پرتقال روی بخاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مدل دستگاه خشک کن حرفه ای Magic Mill

مدل دستگاه خشک کن حرفه ای Magic Mill

برای خرید انواع میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *