میوه ها

طرز خشک کردن آلو

خشک کردن آلو

خشکبار اعجاب انگیز آلو، همواره در خانه ی ایرانیان پیدا می شود. در واقع این میوه ی خشک، عضو جدایی ناپذیری در مطبخ ایرانیان محسوب می گردد. عموما خشکبار اعجاب انگیز مذکور را به خاطر خواص ملین بودن آن می شناسیم. بایستی گفت که این خشکبار، خواص قابل توجه دیگری نیز دارا می باشد. آلو خشک می تواند کاهش وزن را تسهیل کرده و جلوی گرسنگی را بگیرد. ضد چروک و پیری پوست است و با فشار خون بالا مقابله می نماید. آلو خشک به دو صورت آلو شابلون و آلوی زرد وجود دارد. هر کدام به دو صورت با هسته و بی هسته خشک می شوند. می توان آن را خرید و در خانه خشک نمود.

آلو خشک برای کاهش وزن کارآمد می باشد. با اینکه طعم شیرینش به خاطر قند بوده است، اما قندهای موجود در آن طبیعی بوده و تصفیه نشده می باشد. پس بدن آن را به راحتی سوزانده و مصرف به اندازه ی آن چاقی را در پی ندارد. در کنار آن به دلیل وجود فیبر بالا سدجوع کرده و ایجاد سیری مفرط می کند. فیبر ذخیره سازی کالری را محدود می کند و چربی را دفع می کند. آلو خشک راه حلی طبیعی برای دفع راحت می باشد. در واقع معروف ترین خاصیت آلو، ملین بودن آن است. به دلیل وجود فیبر های قابل حل و غیر قابل حل هضم را آسان می کند.

خرید آلو شابلون خشک

طرز خشک کردن آلو:

بیشتر مردم مشتاقند که یک سری از فرایندها را در خانه با دست خود انجام دهند. مثل سبزیکاری، پخت شیرینی جات و تهیه ی خشکبار. این کار علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، باعث می شود که سلیقه ی شخصی به طور کامل اعمال شده و وابسته کالای موجود در بازار نباشیم. طرز خشک کردن آلو به مانند بقیه ی میوه های خشک خیلی آسان نبوده و نیاز به کمی تجربه و زبردستی ویژه دارد.

در خشک کردن آلو، گزینش آلو مهمترین قسمت است. بهترین خشکبار آلو از میوه هایی تهیه می شود که گوشت آن سفت بوده و بیش از حد شیرین نباشد. آلوی تازه را در معرض نور خورشید یا در دستگاه های صنعتی خشک می نمایند. آلوی تازه آب زیادی در بافت خود دارد و آلوی خشک آب کمتری دارد. همچنین ریز مغذی های و فیبر درون آن دارای غلظت بیشتری می باشد.

مراحل خشک کردن آلو:

اکنون به شما مراحل خشک کردن آلو را به ترتیب توضیح می دهیم.

برای مطالعه مقاله خشک کردن انبه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

روش خشک کردن آلو

روش خشک کردن آلو

گزینش:

در این مرحله نوع آلو مهم نیست. هر آلویی با توجه به ذائقه مان می توانیم انتخاب نماییم. اما توجه داشته باشیم، با توجه به میزان قند، فیبر و آب موجود در بافت آلو، هر آلو سناریوی خود را در خشک کردن دارد. به زبان دیگر تجربه ی خشک کردن یک نوع آلو دقیقا منطبق بر آلوی دیگر نیست. نکته ی دیگر این است که آلو حدالامکان نباید چندان آبدار باشد.

پوست گیری:

دم آلوها را با دست جدا کرده. آلوها را در آب جوش قرار داده، تا وقتی که پوست آلوها جمع گردند و از بافت جدا شوند. زمان برداشتن آلوها از روی حرارت وقتی است که پوست آلوها جمع شده. آلوها حین حرارت دهی نرم می شود که ایجاد مشکلی نمی کند. آلوهای پوست های چروک را نمک می زنیم و بعد از یک ساعت پوست جدا می شود. سپس آبکش می کنیم.

خرید میوه خشک مخلوط

خشک کردن آلو:

در روش های خانگی می توان روش های متنوعی مثل خشک کردن در دستگاه های خانگی و یا قرار دادن در کنار وسایل گرمایشی انجام داد. اما بهترین روش، خشک کردن در معرض نور خورشید و یا در زیر باد پنکه می باشد. مهمترین نکته برای خشک کردن آلو این است که فرایند خشک کردن در محیط استریل و عاری از آلودگی های شیمیایی و میکروبی انجام شود. در واقع مهمترین دلیل کسانی که این عمل را در خانه انجام می دهند، اطمینان در بهداشت تولید است. آلوهای پوست گرفته را جدا جدا در سینی یا سفره قرار داده و به آن ادویه، نمک یا شکر اضافه می کنیم. حتی می توان در هنگام حرارت دهی در داخل سیرو این کار را انجام داد.

چه در روش آفتاب و چه در روش پنکه، باید مرتب آلوها را جابجا کرد تا همه ی آلو ها به فرم یکنواخت و همگون خشک گردند. آلو را باتوجه به سلیقه ی شخصی مان خشک می کنیم. برخی ترد و برخی گوشتی دوست دارند. به خاطر همین زمان خشک کردن با توجه به سلیقه مان متفاوت است. اگر بیش از حد آلو خشک شود ممکن است بافت آن به طور کلی از بین رفته و فقط پوست چسبیده به هسته ی آن باقی بماند.

برای مطالعه مقاله خشک کردن پرتقال روی بخاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آلو خشک شده در بشقاب

آلو خشک شده در بشقاب

نگهداری:

رطوبت نه فقط برای آلو بلکه برای تمام خشکبار مضر است. پس از تهیه آلو خشک (چه خرید و چه خشک کرن خانگی) آلو های خشک را در یک مکان خشک و خنک نگهداری می کنیم.

تفاوت:

خشک کردن زیر نور آفتاب کمی باعث تغییر رنگ می شود و مقدار جزیی ویتامین ث را کم می کند (البته نه به شدت خشک کردن در فر). چون خارج از محیط خانه است سر زدن به آن سخت است و به علت در معرض هوای شهری قرار گرفتن، ممکن است آلودگی های شهری را به خود بگیرد. مدت زمان آماده سازی زیر نور خورشید بسته به نوع آلو و مکان و میزان آفتاب، تقریبا چهل و هشت ساعت است. البته اگر خواهان حفظ رنگ میوه باشیم و زمان فضای کافی در منزل داشته باشیم، این فرایند با پنکه صورت بگیرد بهتر جواب می دهد.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *