میوه ها

کیوی تو سرخ

کیوی

به تازگی کیوی خوش طعمی وارد بازار ایران شده که داخلش سرخ رنگ است. به عکس خاور دور، پرورش و تولید این نوع کیوی در ایران سابقه ی زیادی ندارد. آن دسته افرادی که از خوردن میوه های تراریخته واهمه دارند و اجتناب می کنند، با طیب خاطر و خیال راحت (بدلیل عدم دستکاری در ژنتیک آن) می توانند این میوه ی منحصر بفرد را میل بفرمایند. این میوه، اصالتی از مناطق سرد شمال چین دارد. درخت کیوی بالارونده است اما ارتفاعش بیشتر از هفت متر نمی رسد و شاخه های پر بار آن، افقی رشد می یابد. بیشتر از بیست نوع کیوی از این گیاه بصورت طبیعی وجود دارد که کیوی توسرخ یکی از این گونه هاست.

به عکس آنکه عموم مردم تصور می کنند که خاستگاه کیوی استرالیاست، اصالت این میوه ی ترش و شیرین بومی چین بوده و از این کشور به سراسر دنیا راه پیدا کرده است. دلیل نامگذاری نام این میوه در غرب (که از همین طریق به فارسی هم راه یافته) شباهت زیاد این میوه به پرنده ی بومی استرالیاست و به جز نامش خاستگاهی در این قاره ندارد.

بذر درخت کیوی تو سرخ

همانطور که پیشتر اشاره شد، گونه های متنوعی کیوی در جهان، از این گیاه وجود دارد که کیوی طلایی و کیوی توسرخ به تازگی وارد باغستان ها و نهالستان های ایران شده است. کیوی تو سرخ به نسبت کیوی های کلاسیک و معمول موجود در بازار شیرین تر است و طعم ترشی آن مغلوب می باشد. ظاهر آن نیز کمی متفاوت است و رنگ پوست آن به سبزی می زند. این میوه به دلیل داشتن طعم خوب ارزش تجاری بالایی دارد. این میوه سه تا هفت سال زمان می برد تا به بلوغ برسد. شکوفه های انواع گونه های کیوی بصورت خوشه ای می باشد و تمایز شکوفه های کیوی تو سرخ در رنگ آن بوده که کمی گلبهی رنگ است.

برای مطالعه مقاله با میوه اژدها آشنا شوید می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کیوی توسرخ

کیوی توسرخ

دلیل رنگ کیوی تو سرخ:

میوه ی برخی گیاهان مانند: گیلاس، تمشک و توت فرنگی به خودی خود رنگدانه هایی به نام آنتوسیانین، تولید می کنند. گیاهانی نیز هستند که ذاتا برای آب و هوای معتدل مدیترانه ای ساخته شده اند، اما می توان آن ها را در آب و هوای سرد هم کاشت. وجود آب و هوای سرد این گیاهان را از بین نمی برد. اما باعث می شود که این گیاهان در میوه ی خود آنتوسیانین تولید کنند و رگه های قرمز در آن ها تشکیل شود. گاهی روند تولید این آنزیم در میوه، پس از چینش هم ادامه می یابد و مقدار آنتوسیانین بیشتر می شود. در روند تکاملی این سبک گیاهان، این تولید آنتوسیانین در ژنوم گیاه همچنان باقی می ماند. به این صورت که اگر بذر یا نهال گیاه مذکور را به جای دیگری (حتی گرمتر) منتقل کنیم، همچنان در میوه ی آن آنتوسیانین تشکیل می شود. پرتقال خونی و کیوی تو سرخ از این دسته هستند.

خرید کیوی خشک

آنتوسیانین چیست؟

این آنزیم در بسیاری میوه ها و گیاهانی مانند چای ترش نیز یافت می شود. به احتمال قوی خطر بیماری های قلبی را در اضافه وزن کاهش می دهد. بنابراین در رژیم های کاهش وزن تاثیر به سزایی دارد. زیرا علاوه بر تسهیل در کاهش وزن، به سلامت قلب کمک می کند. این آنزیم فقط توسط سلول های گیاهی تولید می شود و در میوه، شکوفه و حتی در ساقه ی بسیاری از گیاهان وجود دارد. اما در میوه های قرمز بیشتر دیده می شود. به زبان دیگر در کیوی معمولی هم آنتوسیانین موجود است. اما به اندازه ی قابل اعتنایی مثل کیوی توسرخ و کیوی طلایی بیشتر نمی باشد.

عموما آنتوسیانین ها به دلیل شرایط اسیدی، سرخ رنگ می شوند و اگر شرایط اسیدی کاسته شود، به رنگ آبی و بنفش نزدیک تر می شوند. مانند بلوبری و لوبیای سیاه. تحقیقات اخیر نشان داده که افراد تحت رژیم غذایی میوه های دارای آنتوسیانین به نسبت افراد مشابه با رژیم غذایی بدون آنتوسیانین به میزان سی درصد کمتر در معرض بیماری های قلبی هستند و چربی بدنشان نیز کاهش یافته است.

سوالات متداول در مورد کیوی تو سرخ:

  1. آیا میوه کیوی قرمز از نظر ژنتیکی اصلاح شده است؟

    کیوی قرمز میوه اصلاح شده ژنتیکی نیست. کیوی قرمز یک نوع نادر و عالی است که از طریق پرورش میوه کیوی وحشی ساخته می شود. این ویژگی های برجسته زیر را دارد: میوه خوشمزه، طعم خوب و ارزش غذایی آن بالا است.

  2. کیوی قرمز برای شما مفید است؟

    کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که یک ماده مغذی ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. در واقع، کیوی در هر وعده 100 گرم از کیوی ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال دارد – یک کیوی با اندازه 70 گرم حاوی 85٪ نیاز روزانه است.

  3. طعم کیوی قرمز چگونه است؟

    گوشت قرمز پر جنب و جوش آن از آنتوسیانین، یک رنگدانه منحصر به فرد و طبیعی موجود در میوه ناشی می شود و طعم شیرینی شبیه به کیوی SunGold ما دارد اما با یک توت خوب پیچیده است.”

  4. چگونه کیوی قرمز پرورش می دهید؟

    میوه کیوی قرمز مقاوم یک خاک مرطوب با زهکشی مناسب را ترجیح می دهد. از کاشت تاج ها در جایی که خاک مرطوب بماند یا بیش از حد خشک شود، خودداری کنید. یک لوم غنی با نور خورشید فراوان برای این انگورهای چند ساله ایده آل است. کیوی قرمز را می توان در سایه جزئی رشد داد، اما بازده میوه کمتر خواهد بود.

  5. کیوی قرمز از کجاست؟

    اولین بار کیوی قرمز در نیوزلند پروش داده شد.

  6. آیا در دوران بارداری می توانیم کیوی بخوریم؟

    راحت باشید: خوردن کیوی در بارداری برای شما بی خطر است. در واقع، این برای شما خوب است! تنها استثنا در صورت حساسیت به کیوی است. اگر به لاتکس حساسیت دارید این احتمال بیشتر است.

  7. آیا می توانید پوست کیوی بخورید؟

    بله، شما می توانید پوست یک کیوی را بخورید! ابتدا مثل هر میوه ای آن را بشویید. کیوی Zespri® دارای پوستی بدون فاز، صاف و بدون مو است.

  8. کیوی قرمز چیست؟

    کیوی میوه ای کمی کوچکتر و نرم تر از نوع سبزش، گوشت قرمز متمایز و از آنتوسیانین نشات می گیرد – یک رنگدانه منحصر به فرد و طبیعی موجود در میوه که با سلامت قلب و عروق و شناخت ارتباط دارد.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *