خوشمزه ها

انواع عسل ها

عسل این خوشمزه باستانی

عسل یکی از قدیمی ترین مواد غذایی است که برای بشر شناخته شده است و اولین شواهد مربوط کشف آن به بیش از 8000 سال می رسد، که آن را به همراه فرعونیان در مقبره های آنها دفن می کردند، که به طرز شگفت آور حتی پس از هزاران سال هنوز خوراکی بود. این واقعیت که مصری ها حتی برای مردگانشان نیز از عسل استفاده می کردند، نشان می دهد که عسل برای انسانها چقدر مهم است.

معرفی انواع عسل:

عسل منبع غنی از انرژی است و خاصیت آنتی اکسید و ضد باکتریایی دارد و از آن نه تنها به عنوان غذا بلکه در بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی نیز استفاده می شود.

خرید موم عسل

حدود 300 نوع مختلف عسل در جهان وجود دارد. در حالی که همه آنها عمدتاً از قند تشکیل شده اند (گلوکز و فروکتوز در درصدهای مختلف)، از نظر طعم، رنگ، بافت و حتی بو متفاوت هستند. در صورت تعجب درباره اینکه چه چیزی انواع عسل را از یکدیگر جدا می کند، به مطالعه مقاله زیر ادامه دهید. که در آن انواع اصلی عسل با توجه به روش های استخراج، فرآوری و منابع جمع آوری شهد طبقه بندی شده است.

برای مطالعه مقاله طرز تهیه موسلی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

انواع عسل خوشمزه سرشار از خاصیت

انواع عسل خوشمزه سرشار از خاصیت

بر اساس روش پردازش:

عسل بر اساس روش پردازش به دو نوع تقسیم می شود که در ادامه ی مقاله، شما را با آن ها آشنا می کنیم.

عسل خام خالص:

عسل خام خالص نوعی عسل است و دقیقاً همان چیزی است که نام آن می گوید. این نوع از عسل، غیر فرآوری شده است و پس از استخراج آن از لانه های زنبور، مستقیماً برای فروش عرضه می شود. عسل خام خالص ابتدایی ترین و خام ترین شکل عسل است که عاری از هرگونه مواد شیمیایی اضافی یا مواد نگهدارنده مصنوعی است و اغلب به عسل های تجاری موجود اضافه می شود. این نوع عسل ممکن است برای انتقال آن به بطری ها گرم شود، اما هرگز فراتر از 50 درجه سانتیگراد گرم نمی شود. این بدان معناست که عطر و طعم ظریف آن و آنزیم های مختلفی که برای سلامتی شما مفید هستند، دست نخورده باقی می مانند. بنابراین، عسل خام بالاترین ارزش درمانی و غذایی را دارد. از آنجا که هیچ پالایشی روی آن انجام نمی شود، دور از ذهن نیست که در عسل خالص گرده، موم یا ذرات موم را پیدا کنید.

طعم عسل خام بسته به نوع گل هایی که زنبورها برای جمع آوری شهد خود استفاده می کنند، متفاوت است. اما یک چیز مسلم است، صرف نظر از نحوه مصرف آن، این نوع عسل به دلیل اصالت و فواید سلامتی بسیار عالی است که می تواند بهترین خرید برای کسانی باشد که به ارگانیک یا طبیعی بودن مواد غذایی اهمیت می دهند. اما نکته قابل ذکر این است که عسل خام تمایل به تبلور دارد و برای خارج کردن آن از ظرف شیشه ای باید از قاشق یا چاقو استفاده کنید.

برای مطالعه مقاله مربا هلو چگونه درست میشود می توانید از این لینک استفاده نمایید.

عسل پاستوریزه حرارت دیده

عسل پاستوریزه حرارت دیده

عسل پاستوریزه:

عسل پاستوریزه عسل فرآوری شده ای است که برای جلوگیری از وجود باکتری ها و سایر عوامل زنده مراحل مختلفی را طی کرده است. هر عسل که بالاتر از 50 درجه سانتیگراد گرم شده باشد و مواد اضافی دیگری نیز به آن اضافه شود، عسل فرآوری شده تلقی می شود. لازم به گفتن نیست، عسل پاستوریزه در مقایسه با عسل خام خالص بسیار مزایای سلامتی کمتری دارد زیرا به همراه باکتری های ناخواسته، آنزیم های خوب نیز از بین می روند. ممکن است ندانید که چرا تولید کنندگان عسل، آن را گرم می کنند؟ در واقع این کار برای استفاده راحت تر عسل انجام می شود. چرا که بیشتر مردم خواستار عسلی صاف و روان هستند که از بطری ها به راحتی خارج شود تا از آن در چای، بر روی کیک ها، نان تست و…. استفاده کنند.

بر اساس بافت و قوام:

عسل بر اساس بافت و قوام به چند نوع تقسیم می شود که در ادامه ی مقاله، شما را با آن ها آشنا می کنیم.

عسل شانه ای:

عسل شانه ای نوعی عسل است که به شکل اصلی خود، یعنی همانطور که توسط خود زنبورها ساخته می شود، برای مصرف در دسترس قرار می گیرد. این بدان معنی است که سلول های موم شکل هشت ضلعی (به نام لانه زنبوری) استخراج نمی شود و در عوض در خالص ترین شکل در بازار فروخته می شود. بسیاری از شرکت ها تکه ای از لانه زنبوری ها را در یک شیشه بسته بندی و ارائه می دهند، اما عسل شانه ای واقعی، در بسته بندی های بزرگ و محکم قابل خرید هستند.

این بسته بندی ها شانه را سالم نگه داشته و از نشت آن جلوگیری می کند. عسل شانه ای در کاهش سطح کلسترول بد مفید است و اسیدهای چرب و الکل های زنجیره ای کبد را از طریق خاصیت اکسیداسیون افزایش می دهد، اما استفاده بیش از حد از این نوع عسل می تواند منجر به انسداد دستگاه گوارش شود.

عسل شانه ای موم دار

عسل شانه ای موم دار

عسل تکه ای:

عسل تکه ای همانند عسل شانه ای است و در بسته بندی های محکم به همراه مقدار زیادی عسل مایع ریخته شده روی آن فروخته می شود.

عسل مایع:

عسل مایع را در اصل با ایجاد برش در لانه زنبورها با ابزاری مخصوص جمع آوری و استخراج می کنند. این کار باعث می شود همه عسل ها از سلول های هشت ضلعی کند و جدا شوند. عسل مایع رایج ترین نوع عسل است که در مقایسه با سایر عسل ها و به دلیل قوام و سهولت در مصرف، پرمصرف ترین نوع عسل است. همه انواع عسل که در بالا مورد بحث قرار گرفت (به جز عسل شانه ای، عسل تکه ای، و عسل خام خالص که ممکن است تبلور شود) در دسته عسل مایع قرار می گیرند.

عسل خامه ای:

همانطور که از نام این محصول پیداست، عسل خامه ای نوعی عسل است که برخلاف اکثر اشکال دیگر، در حالت نیمه مایع قرار دارد. این ترکیب چیزی بین عسل گرانول و عسل مایع است. این مخلوط تا حدود 14 درجه سانتیگراد گرما داده می شود تا سفت و محکم شود. عسل خامه ای یک روش خاص برای کنترل تبلور عسل است. کریستال های کوچک موجود در این عسل یکدست و صاف هستند و از تشکیل کریستال های بزرگ تر که می توانند در عسل غیر فرآوری شده بوجود بیایند جلوگیری می کند. این نوع عسل برای استفاده روی نان تست یا پنکیک های داغ بهترین گزینه است. نام های دیگر عسل خامه ای شامل عسل چرخانده، عسل شلاقی و همچنین عسل خرد شده است.

عس گرانول عسل پودر شده

عس گرانول عسل پودر شده

عسل گرانول:

عسل گرانول شده به حالت پودری عسل گفته می شود. که طی فرایندی عسل مایع را خشک و منجمد می کنند سپس به حالت پودری در می آورند. عسل گرانول چندان رایج نیست اما موارد استفاده آن از همه انواع عسل متنوع تر است. به دلیل حالت پودری این عسل، می توان آن را در موارد مختلف از مواد غذایی (چای، اسموتی، کیک و …) گرفته تا محصولات زیبایی (کرم دست، اسکراب بدن و …) مخلوط کرد.

خرید گیاهان دارویی

بر اساس منبع شهد:

عسل بر اساس منبع شهد به چند نوع تقسیم می شود که در ادامه ی مقاله، شما را با آن ها آشنا می کنیم.

عسل بهاری:

عسل بهار به عسلی اطلاق می شود که زنبور ها شهد آن را از هر گل تولید بهار گرفته باشند. این شهد حتی ممکن است از گل میوه های بهاری مانند سیب، گلابی، زغال اخته و … و همچنین سایر گل های بهاری مانند لاله ها و … به وجود آمده باشند. عسل بهاری مملو از عطر و طعم است که بسته به منبع گل آن، شیرینی عسل می تواند ملایم یا غلیظ باشد. از این نوع عسل می توان برای شیرین کردن چای های گیاهی و یا بر روی نان تست استفاده کرد.

عسل علفزار:

عسل علفزار به عسل جمع آوری شده از زنبورهای طبیعی و همچنین برداشت شده از مزارع زنبور عسل در مراتع مختلف اشاره دارد. درست مانند عسل بهاری، عسل چمنزار نیز بسته به گل و گیاهانی که زنبورهای عسل ازآن ها شهد جمع آوری کرده اند بستگی دارد. بسیاری از کشاورزان از فلسفه علفزار منشأ پیروی می کنند و این بدان معنی است که آن ها در طول زمانی که زنبور ها به جمع آوری شهد مشغول اند اطمینان حاصل می کنند که زنبور ها از یک علفزار واحد خارج نشوند به این دلیل که حتی مراتعی که فقط چند کیلومتر باهم فاصله دارند می توانند باعث ایجاد عطر و طعمی متفاوت در عسل شوند.

برای مطالعه مقاله موسلی بادام بو داده، نارگیل و شکلات تلخ می توانید از این لینک استفاده نمایید.

عسل وحشی جنگلی

عسل وحشی جنگلی

عسل وحشی:

اصطلاح عسل گل وحشی برای توصیف انواع مختلف عسل جمع آوری شده از منابع نامعین گل استفاده می شود. این نوع عسل که به آن عسل پلی گل نیز گفته می شود، از شهد گل های متفرقه ای ست که بطور طبیعی در اراضی وحشی رشد می کنند. افرادی که دارای آلرژی هستند بهتر است از عسل هایی استفاده کنند که شهد آن از گل های آفتابگردان گرفته شده باشد که خالی از اکثر آنزیم ها و آنتی اکسیدان هاست و باعث تقویت ایمنی می شود. این نوع عسل سبک و میوه ای است اما در عین حال طعم زیادی دارد که بسته به نوع خاصی از گل‌هایی که شهد از آن گرفته شده است، متفاوت خواهد بود. اگر به دنبال عطر و طعم خاص در عسل هستید، عسل گل آفتابگردان را امتحان کنید.

عسل جنگلی:

اگر فکر می کنید زنبورهای عسل فقط از گل ها شهد را جمع می کنند یا تنها حشرات دخیل در تولید عسل هستند، احتمالاً شما در مورد عسل جنگلی نشنیده اید. حتی اگر قبلاً از آن استفاده کرده باشید عسل جنگلی همچنین به عنوان عسل زنبور نیز معروف است. شهد این عسل از گل ها جمع آوری نمی شود. بلکه منبع آن از درختان است.

در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که عسل ها توسط زنبور ها دفع می شوند اما لزوماً همیشه به این شکل نیست چرا که عسل جنگلی توسط شته هایی که از شیره درختان مواد مغذی دریافت می کنند، دفع می شود. هنگامی که اسیدهای آمینه لازم را هضم کردند، مواد غیر قابل هضم را روی درخت دفع می کنند. این مواد توسط زنبورهای عسل جمع آوری می شود تا آنچه را ما “عسل جنگلی” می نامیم، تولید کنند. عسل جنگلی اکثراً در مناطق مدیترانه ای تولید و به مناطق مختلف جهان صادر می شود.

برای خرید ار عطاری اینترنتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *