گیاهان

گل شب یار مارپیچی

گل شب یار مارپیچی

آلوئه ورا اسپیرال که با نام های آلوئه ورا مارپیچی و آلوئه ورا چرخان هم مشهور می باشد در زبان فارسی به آن گل شب یار مارپیچی و در انگلیسی spiral aloe گفته می شود. آلوئه ورا اسپیرال از گونه های مقاوم آلوئه ورا است که به خاطر شکل متقارن و پنج بازوی مارپیچی اش از شکل هندسی زیبایی برخوردار است.

آلوئه ورا اسپیرال قادر است در تابستان های گرم به خوبی رشد نموده و زمستان های سرد و برفی را زنده بماند. همین شکل زیبا و مقاومت آن موجب شده تا این نوع از آلوئه ورا از محبوبیت خوبی برخوردار شده و طرفداران زیادی را به خود جذب نماید.

گل شب یار مارپیچی با نام علمی (Aloe polyphylla) گونه ای از گیاهان گلدار متعلق به خانواده آلوئه ورا است. گل شب یار مارپیچی در ارتفاعات 2000 تا 2500 متری کوه های لسوتو می روید. آلوئه ورا چرخان گل ملی و نمادی از کشور آفریقایی لسوتو است.

آلوئه ورا اسپیرال کوچکترین نوع آلوئه ورا است. این گونه از آلوئه ورا از طریق پاجوش قابلیت تکثیر شدن ندارد، بلکه برای تکثیر این گیاه باید بذر آن کاشته شود. از آنجایی که این نوع آلوئه ورا جزو گونه های در حال انقراض می باشد، محدودیت های زیادی برای تجارت بذر و خود این گیاه وجود دارد.

بذر آلوئه چرخان

این ساکلونت ها دارای برگهای بسته بوده که به شکل مارپیچی در پنج ردیف در کنار هم رشد می کنند. هر گیاه آلوئه ورا مارپیچی تقریبا دارای 150 برگ می باشد. این گلها برای اینکه شکل مارپیچی به خود بگیرند، باید قطر آنها حداقل به 20 سانتی متر برسد. قطر گیاه شب یار مارپیچی بعد از رشد کامل به 60 سانتیمتر می رسد.

برگ ها دارای نقاط برجسته ای به رنگ خاکستری مایل به سبز هستند. برجستگی های تیز و سبز رنگی در امتداد لبه ها وجو دارد که وظیفه محافظت از گیاه را برعهده دارند. ارتفاع برگ های این گیاه بیشتر از 20 الی 30 سانتی متر نمی شود. دارای گل هایی به چندین رنگ از جمله صورتی، زرد و قرمز است. گل ها بر روی ساقه ای به طول 20 تا 30 سانتی متر، یکبار در سال و در پایان بهار ظاهر می شوند.

این گیا نه تنها به عنوان گیاه زینتی در داخل منزل و محیط های آپارتمانی نگهداری می شود، بلکه دارای خواص درمانی بوده و به صورت خوراکی یا موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

گل مارپیچی

گل مارپیچی

تفاوت آلوئه ورا اسپیرال با سایر آلوئه ورا ها:

اکثر آلوئه ورا ها دارای برگهای بلند و باریکی هستند که رشد عمودی دارند. آلوئه ورا اسپیرال بر خلاف بقیه آلوئه ورا ها دارای ساقه یا برگ های بلند نمی باشد. برگهای این گیاه به جای رشد عمودی مارپیچ های منظمی را تشکیل می دهند. آلوئه ورا چرخشی هم در جهت عقربه ساعت و هم برخلاف عقربه ساعت رشد می کند.

دلیل رشد چرخشی گل شب یار مارپیچی:

برخی از گیاه شناسان دو دلیل عمده را علت رشد مارپیچی این گیاه می دانند:

  • رشد مارپیچی این امکان را به گیاه می دهد تا سطح بیشتری از آن در معرض نور خورشید قرار گیرد.
  • تشکیل الگوی تکراری به انرژی کمی نیاز دارد.
  • شرایط مناسب برای نگهداری گیاه آلوئه ورا چرخشی

نهال آلوئه ورا

خاک مناسب:

خاک ایده آل برای رشد این گیاه خاک سبک با زهکشی مناسب است.

آبیاری:

گیاه آلوئه ورا چرخان به آبیاری متوسط از فصل بهار تا اوایل پاییز نیاز دارد. بعد از سرد شدن هوا و تمام شدن فصل رشد بهتر است دفعات آبیاری کمتر شود.

نور مناسب:

گیاه آلوئه ورا چرخشی برای رشد بهتر خود به محیط سایه روشن نیاز دارد. از قرار دادن این گیاه در برابر تابش مستقیم نور خورشید بخصوص در فصل تابستان اجتناب کنید.

دمای مناسب:

دمای ایده آل روزانه برای نگهداری گیاه آلوئه ورا اسپیرال 23 درجه سانتیگراد است. محیط های دارای شب های خنک ایده آل ترین آب و هوا جهت نگهداری این گیاه است.

کوددهی:

در طول فصل رشد بهتر است حداقل دو بار با کود مایع تغذیه شود.

آلوئه ورا اسپیرال

آلوئه ورا اسپیرال

مراحل کاشت بذر گل شب یار مارپیچی:

  • گلدانی با زهکشی مناسب را برای کاشت بذر آلوئه ورا چرخان انتخاب کنید. می توانید برای زهکشی مناسب زیر گلدان را کمی سوراخ نمایید.
  • به اندازه 2 تا 3 سانتی متر کف گلدان (بسته به اندازه گلدان) سنگ های نسبتا درشت بریزید.
  • مقداری ماسه تهیه کنید و آنها را بشورید تا خاک رس آن شسته و از آن جدا شود. تا جایی آن را بشویید که آب صاف از ماسه سرازیر شود. سپس ماسه شسته شده را الک کنید تا سنگهای ریز و درشت از آن جدا شود.
  • ماسه های ریز الک شده را با مقداری پیت ماس مخلوط کنید. برای این کار یک پیمانه پیت ماس را با دو پیمانه ماسه و یک یا نصف پیمانه زغال کبابی خرد شده مخلوط نمایید.
  • اگر به ماکروفر دسترسی دارید، مخلوط خاک به دست آمده را به مدت 5 دقیقه داخل آن قرار دهید تا استریل شود.
  • بعد از اینکه خاک را از ماکروفر درآوردید، اجازه دهید تا سرد شود.
  • مخلوط خاک سردشده را بر روی سنگریزه هایی که به ته گلدان ریخته بودید بریزید.
  • خاک های ریخته شده را با دست فشار دهید تا سطح آن صاف شده خاک کمی فشرده شود. روی این خاک مخلوط یک لایه نازک سنگریزه بریزید.
  • بذر های آلوئه ورای اسپیرال را با فاصله 1 الی 2 سانتی متر از همدیگر بر روی سطح خاک بپاشید.
  • روی گلدان یک نایلون پلاستیکی بکشید و آن را در دمای 20 الی 30 درجه سانتیگراد قرار دهید.
آلوئه ورا

آلوئه ورا

نکته:

  • توجه نمایید که بذر ها در زیر نور مستقیم آفتاب قرار نداشته باشند.
  • بعد از کاشت بذر آلوئه ورا، هر دو هفته یکبار به اندازه استاندارد از سم قارچ کش برروی خاک اسپری کنید.
  • آلوئه ورا تا سه ماه بعد از رشد نیازی به کود ندارد.
  • هر از چند گاهی بذرهای کاشته شده را کنترل کنید تا حشرات و یا موارد مشکوک را شناسایی و از بین ببرید.
  • چنانچه بذر در عمقی پایین تر از 1 سانتی متر کاشته شود احتمال جوانه زنی آن کاهش می یابد.
  • هر چند وقت یکبار خاک را با اسپری مرطوب کنید.
  • عمدتا بذر های آلوئه ورا اسپیرال بعد از 1 الی 6 ماه بعد از کاشت شروع به جوانه زنی می کنند.
  • اگر قصد انتقال گیاه آلوئه ورای اسپیرال به گلدان جدید را دارید، حتما دقت کنید تا حدودا گیاه 3 سانتی متر رشد کرده باشد. سپس آن را به محل جدید خود منتقل کنید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید کاکتوس و ساکولنت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *